بررسی ویژگی های اندروید 9 (یا همان Pie)

هوش، سادگی و رفاه دیجیتالی سه ستون اصلی سیتم عامل اندروید 9 Pie جدید هستند. این نسخه در حال حاضر برای گوشی های گوگل پیکسل در دسترس است.

اندروید Pie در حال حاضر تا پایان سال 2018 صدها پیشرفت خواهد کرد، اما برخی از مهم ترین آنها در سخنرانی Google I/O 2018 در 8 مه مورد بحث قرار گرفتند.

هوش

  • سازگاری باتری (Adaptive Battery): با استفاده از یادگیری ماشین برای مشخص کردن برنامه هایی که استفاده می کنید و زمان استفاده از آنها، تنها زمانی که مورد نیاز هستند و به شیوه ای کارآمد باز خواهند شد.
  • سازگاری روشنایی (Adaptive Brightness) : با توجه تنظیمات شخصی، روشنایی محیط را تنظیم کرده و سپس تنظیمات را در پس زمینه برای مشخص می کند.
  • اقدامات برنامه (App Actions): برنامه را با توجه به استفاده شما بررسی می کند و حتی می تواند پیش بینی کند در آینده از چه برنامه ای در گوشی استفاده می کنید.

A بررسی ویژگی های اندروید 9 (یا همان Pie)

  • Slices: اجازه می دهد بخشی از رابط کاربر برنامه به نتایج جستجو گوگل فرستاده شود. برای مثال به شما اجازه می دهد برنامه Lyft را بدون باز کردن برنامه سفارش دهید. (دسترسی اولیه در ماه ژوئن آغاز می شود)

b 1 بررسی ویژگی های اندروید 9 (یا همان Pie)

سادگی

  • سیستم ناوبری جدید: یک دکمه هوم تمیز، که شما می توانید آن را برای مشاهده برنامه های پیش بینی شده به بالا بکشید، و کشیدن دوباره آن به سمت بالا همه برنامه ها را نمایش می دهد. برای دیدن برنامه های باز شده به طرفین بکشید که در هر برنامه ای کار می کند.

c 1 بررسی ویژگی های اندروید 9 (یا همان Pie)

  • انتخاب هوشمند متن در Overview
  • کنترل های صدا ساده شده
  • دکمه چرخش (Rotation Button): وقتی دستگاه را می چرخانید، در نوار ناوبری ظاهر می شود.

رفاه دیجیتالی

  • Android Dashboard: هدف آن این است که شما عادت های خود را درک کنید و تعاملی با معنی را برای خود ترویج دهید. به عنوان مثال، نشان می دهد چند بار گوشی را باز کرده اید، چه تعداد اعلان دریافت کرده اید و چقدر برنامه دارید. همچنین به شما اجازه می دهد چگونگی و زمان استفاده از برنامه ها را کنترل کنید.

d 1 بررسی ویژگی های اندروید 9 (یا همان Pie)

  • App Timer: به شما اجازه می دهد تا مشخص کنید چه مدت باید از یک برنامه استفاده کنید و وقتی که به زمان مورد نظر نزدیک می شوید به شما اشاره می کند.
  • Slush Gesture: گوشی خود را وارونه کنید تا حالت عدم مزاحم (Do Not Disrturb) به طور خودکار فعال شود.
  • Wind Down Mode: هنگامی که می خواهید به خواب بروید به گوگل اسیستنت بگویید. در اینصورت وقتی که به این زمان نزدیک شود حالت Do Not Disturb فعال خواهد شد و رنگ صفحه سیاه سفید خواهد شد.

نحوه دریافت اندروید 9 یا همان Pie

اگر می خواهید اندروید P بتا را نصب کنید باید در Android Beta Programme ثبت نام کنید. اما نسخه رسمی اکنون جایگزین نسخه چهارم بتا شده است که در ابتدا در گوشی های گوگل پیکسل، پیکسل XL، پیکسل 2 و پیکسل 2 XL خواهد بود.

نسخه بتا در پیکسل، پیکسل XL، پیکسل 2، پیکسل 2 XL و همچنین در نوکیا 7 پلاس، اسنشال، اوپو R15 پرو، سونی اکسپریا XZ2، ویوو X21UD، ویوو X21، وان پلاس 6 و شیائومی می میکس 2S در دسترس است.

زمان انتشار اندروید Pie

این نسخه برای گوشی های پیکسل در 6 آگوست منتشر شده است. پس از آن به هر سازنده سخت افزاری اندروید و در ارتباط با اپراتور های تلفن همراه داده می شود تا در گوشی های مختلف راه اندازی شود. این روند گاهی اوقات ممکن است چندین ماه طول بکشد.

اندروید 9 P چه نامیده می شود؟

از همان نسخه های اولیه، ورژن های اندروید به نام غذاهای شیرین و به ترتب حروف البا بوده اند. تا کنون دیده ایم:

  • اندروید Dount (1.6)
  • اندروید Eclair (2.0)
  • اندروید Froyo (2.2)
  • اندروید Gingerbread (2.3)
  • اندروید Honeycomb (3.0)
  • اندروید Ice Cream Sandwich (4.0)
  • اندروید Jelly Bean (4.1)
  • اندروید KitKat (4.4)
  • اندروید Lollipop (5.0)
  • اندروید Marshmallow (6.0)
  • اندروید Nougat (7.0)
  • اندروید Oreo (8.0)

اندروید در سال 2018، Pie نامیده شده است. این نام از یک غذای خوشمزه و شیرین آمریکایی گرفته شده است.

چه زمانی گوشی من اندروید 9 را دریافت می کند؟

اگرچه اندروید 9.0 Pie برای گوشی های پیکسل وجود دارد، ولی برای همه دستگاه های اندروید بلافاصله قابل دسترس نخواهد بود. سایر گوشی های اندروید به آرامی بروزرسانی را دریافت خواهند کرد و ما دیدن گوشی های جدید با اندروید Pie را در نمایشگاه IFA 2018 در ماه سپتامبر شروع خواهیم کرد.

بروزرسانی های اندروید به جای خود گوگل توسط تولیدکنندگان گوشی و اپراتورهای شبکه راه اندازی می شوند، زیرا هرگونه بروزرسانی اندروید ابتدا باید برای کار با نوع خاص دستگاه مورد استفاده شما در شرکت اصلی مورد آزمایش قرار بگیرد.

آنهایی که با رابط وانیلی هستند مانند نوکیا که تایید کرده است که اندروید Pie برای همه گوشی های سال 2017 راه اندازی خواهد شد، در میان اولین بروزرسانی ها قرار دارند. پس از آن سامسونگ، ال جی، سونی و اچ تی سی در اواخر 2018 یا اوایل 2019 عرضه اندروید 9 را برای گوشی های خود آغاز خواهند کرد.

انتظار می رود آپدیت های OTA به لطف الگوریتم فشرده سازی Brotli گوگل از داده های کمتری استفاده کنند و سریع تر دانلود و نصب شوند.

الته هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی شما به اندروید 9 بروز خواهد شد. تقسیم بندی دستگاه ها برای سیستم عامل هنوز مشکل است و در شمارش اخیر در 7 مه میلادی، نشان می دهد هنوز دستگاه هایی از نسخه Gingerbread 2.3.3 استفاده می کنند.

ویژگی هایی که انتظار می رود اندروید 9 داشته باشد

علاوه بر سه حوزه اصلی هوش، سادگی و رفاه دیجیتالی که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم، اندروید P وعده صدها بهبود دیگر را داده است. در ادامه به برخی ویژگی های شایعه شده اندروید 9 خواهیم پرداخت.

گفته می شود که تغییرات رابط کاربری به قسمت برنامه ها خواهد آمد که به جای حالت عمودی بیشتر به حالت افقی توجه دارد.

در گذشته توسعه کنندگان XDA اشاره کرده بودند که گوگل دسترسی به API های غیر رسمی (آنهایی که بخشی از SDK رسمی نیستند) را حذف خواهد کرد، البته این خبر برخی توسعه دهندگان را ناراحت کرده بود.

برای بررسی API در این لینک همراه ما باشید.

سایر تغییراتی که انتظار می رود در بروزرسانی های آینده منتشر شود، طبق علاقه کاربران، پشتیبانی مستقیم از Wi-Fi Direct و سمعک های بلوتوثی و یکپارچگی بهتر برای موارد اندروید هستند.

با توجه به AOSP، سیستم عامل جدید از دسترسی برنامه های مخرب پس زمینه، به میکروفن و دوربین برای جاسوسی جلوگیری می کند. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم این فرآیند چگونه بر روی برنامه های ضد سرقت تاثیر می گذارد.

یکی از ویژگی های جدید بالقوه کار کردن دستگاه با اندازه کوچکتر فایل عکس ها است. در iOS 11 اپل فایل های HEIC معرفی کرد که همچنین با عنوان HEIF یا فرمت تصویر با کارایی بالا شناخته می شود. این نسخه برای تصویر هنوز HEVC است که آخرین کدک ویدئویی می باشد. این باعث می شود تصاویر Jpeg فقط 50 درصد اندازه قبلی خود را داشته باشند، می توانید ویرایش های تصویری و عکس های چندگانه را در یک فایل ذخیره کنید (مثلا عکس های زنده و عکس های پیاپی) و از شفافیت رنگ های 16 بیتی پشتیبانی می کند.

e بررسی ویژگی های اندروید 9 (یا همان Pie)

HEIC یک فرمت اختصاصی طراحی شده توسط شرکت اپل نیست، بنابراین هرگونه امکانی راجب انتخاب این نوع فرمت توسط گوگل هم وجود دارد. با این حال، گوگل در حال کار با Alliance برای Open Media برای ساخت نسخه خود است، نسخه ای که قادر است تصاویر را به 15 درصد کوچکتر از HEIC تبدیل کند. البته که استفاده از نسخه بهتر منظقی است، اما در حال حاضر این پروژه هنوز روزهای اول خود را می گذراند. درباره این که این نسخه برای اندروید 9 آماده خواهد شد، اطلاعی در دست نیست.

برخی پیشنهادات وجود دارد که دستگاه برای استفاده از HEIC به یک پردازنده قوی نیاز دارد، و این بدین معنی است که گوشی های ارزان قیمت و با پردازنده ضعیف این تغییرات را دریافت نخواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اندروید همچنین برای پشتیبانی از گوشی هایی با طراحی قطعه ای، مانند آن چیزی که در آیفون X بود سازگار شده است. سیستم عامل جدید همچنین از نمایشگرهای تاشو مانند گلکسی X و دستگاه هایی با صفحه نمایش چندگانه پشتیبانی خواهد کرد.

با توجه به گزارش XDA، مسدود کردن تماس یکی دیگر از امکانات است. در این ویژگی کاربران حتی می توانند شماره های خصوصی، تلفن های عمومی یا شماره هایی که شناسه ندارند یا در مخاطبین شما نیستند را مسدود کنند.

یکی دیگر از شایعات جالب منتشر شده توسط XDA این است که اندروید 9 به شما اجازه می دهد از گوشی خود به عنوان ماوس یا کیبور بی سیم استفاده کنید. احتمالا این ویژگی مانند سامسونگ دکس جدید (DeX) برای گلکسی S9 کار خواهد کرد.

گوگل همچنین روی یک سیستم عامل دیگر به نام Fuchsia کار می کند، برخی می گویند این مورد در بلند مدت می تواند جایگزین اندروید شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *