آموزش نصب نسخه قدیمی‌تر یک نرم‌افزار در اندروید

اگر در فروشگاه گوگل پلی، پیش از دانلود یک نرم افزار، نظرات کاربران را خوانده باشید، قطعاً می دانید که گاهی، افرادی می گویند: «این نرم افزار بسیار عالی بود، اما آپدیت جدید خرابش کرد». آپدیت های برنامه های اندرویدی همیشه برای کاربران خبر خوشی نیستند.

اگر شما نیز از آپدیت برنامه مورد علاقتان ناراضی هستید، می توانید به راحتی و بدون دردسرهای اضافی به نسخه قبلی نرم افزار مورد نظرتان برگردید. در این مطلب، نحوه دانلود و نصب نسخه های قدیمی تر برنامه های اندروید را آموزش می دهیم.

چرا بعضی اوقات آپدیت منتشر شده برای یک نرم افزار خوب عمل نمی‌کند؟

وقتی نرم افزاری به نسخه جدیدترش آپدیت می شود، امکان ظهور مشکلات زیادی در آن ها وجود دارد؛ در زیر چند مورد از مشکلاتی را که ممکن است با آن ها مواجه شوید، آورده ایم:

  • ممکن است آپدیت جدید احتمال توقف های بی مورد برنامه را بالا ببرد.
  • توسعه دهندگان معمولا دوست دارند برنامه های خود را متناسب با آخرین نسخه های ارائه شده سیستم اندروید به روز نگه دارند. بنابراین اگر گوشی شما نسخه اندروید قدیمی ای داشته باشد، دسترسی و ویژگی های همگام سازی شده با آخرین نسخه اندروید ممکن است باعث عملکرد نادرست برنامه روی سیستم شما بشوند.
  • ممکن است سخت افزار دستگاه شما با نسخه آپدیت شده نرم افزار همخوانی نداشته باشد.
  • ممکن است از ویژگی ها و صفحه دسترسی جدید خوشتان نیاید.
  • ممکن است ویژگی مورد علاقتان از نرم افزار حذف بشود.
  • آپدیت جدید ممکن است مملو از تبلیغات باشد. در این زمینه ES File Explorer مثال خوبی به شمار می رود.

اگر با چنین مشکلاتی مواجه شده اید، بازگشت به نسخه های قبلی قطعاً نارضایتی شما را برطرف خواهد کرد.

نحوه نصب نسخه قدیمی تر یک نرم افزار اندرویدی

متاسفانه گوگل پلی قابلیتی برای برگشت به نسخه های قدیمی تر یک نرم افزار ارائه نمی دهد. این فروشگاه به توسعه دهندگان اجازه می دهد فقط یک نسخه از نرم افزار خود را به ارائه بگذارند. به همین علت، در فروشگاه گوگل پلی فقط می توان آخرین نسخه یک نرم افزار را پیدا کرد.

مسئله بدتر این است که گوگل به طور خودکار اطمینان حاصل می کند برنامه های گوشی اندروید شما به روز باقی بمانند. یعنی ممکن است برنامه های گوشیتان – حتی اگر نسخه جدیدشان را نخواهید – به طور خودکار به آخرین نسخه موجود به روز رسانی شوند.

بنابراین اگر بخواهید از نسخه قدیمی تر یک نرم افزار استفاده کنید، تنها راه چاره دانلود نسخه قدیمی از یک منبع معتبر است. البته می توانید نسخه قدیمی را از منابع دیگر، مانند گوشی های اندروید، کامپیوتر و… – در صورتی که نسخه قدیمی را داشته باشند – نیز دریافت کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را به شما نشان می دهیم.

ایجاد تغییرات در تنظیمات گوشی

پیش از آنکه بتوانید نسخه قدیمی تر نرم افزاری را نصب کنید، باید تنظیمات گوشی خود را طوری تغییر دهید که بتوانید نرم افزارهای فرعی را بدون اینکه در آینده دوباره آپدیتی دریافت کنند، نصب کنید. به این منظور، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

فعال کردن unknown sources

باید گزینه Unknown Sources (منابع نامشخص) را از بخش تنظیمات گوشی خود فعال کنید. پس فعال کردن این گزینه قادر خواهید بود نرم افزارها را از هر منبعی که می خواهید دانلود و نصب کنید.

  • به بخش Settings(تنظیمات) گوشی بروید. روی Security کلیک کنید.
  • صفحه را پایین بکشید و روی لغزنده جلوی Unknown Sources کلیک کنید.

11 4 آموزش نصب نسخه قدیمی‌تر یک نرم‌افزار در اندروید

غیرفعال کردن آپدیت خودکار برنامه ها در Google Play Store

برای این که مطمئن شوید برنامه های گوشی دیگر به آخرین نسخه شان آپدیت نمی شوند، باید قابلیت آپدیت خودکار آن ها در فروشگاه گوگل پلی را غیرفعال کنید.

  • در فروشگاه گوگلی پلی، روی آیکون منوی واقع در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید. سپس Settings را انتخاب کنید.
  • حالا روی گزینه auto-update apps(آپدیت خودکار برنامه ها) کلیک کنید و سپس گزینه Do not auto-update apps(برنامه ها را به طور خودکار آپدیت نکن) را انتخاب کنید.

22 2 آموزش نصب نسخه قدیمی‌تر یک نرم‌افزار در اندروید

از الان به بعد، با انتشار نسخه های جدید، برنامه های شما دیگر به طور خودکار آپدیت نمی شوند. به جای آن، هروقت آپدیتی موجود بود، گوگل پلی از شما می پرسد آیا می خواهید برنامه را نصب کنید یا خیر.

حذف کردن نرم افزارهای آپدیت شده

حالا باید نسخه آپدیت شده برنامه مورد نظر را حذف کنید. متاسفانه با این کار، تمام داده های آن برنامه نیز حذف می شوند. بنابراین بهتر است قبل از حذف کردن برنامه، مطمئن شوید از داده های خود بکاپ گرفته اید.

اکثر برنامه ها به طور خودکار از داده ها روی فضای ابری بکاپ می گیرند و در مواقع نیاز آن ها را بازیابی می کنند. با این وجود، می توانید از سرویس بکاپ گیری گوگل استفاده کنید تا مطمئن شوید از داده هایتان بکاپ گرفته می شود. مسیر Settings>Accounts>Google را دنبال کنید. در این بخش گزینه App Data Sync را فعال کنید.

وقتی از امنیت داده ها مطمئن شدید، نرم افزار مورد نظر را حذف کنید.

دانلود و نصب فایل نصبی نرم افزارها

باید فایل نصبی (APK) نسخه قدیمی تر نرم افزار مورد نظرتان را از یک منبع معتبر دانلود کنید. بدین منظور، ما سایت APKMirror را پیشنهاد می کنیم. این سایت داده های عظیمی از نرم افزارها و نسخه های قدیمی تر آن ها در خود گرد آورده است. ضمناً گفته می شود فایل های نصبی موجود در این سایت، هیچ گونه بدافزاری در خود ندارند.

اگر نرم افزار مورد نظرتان را در این سایت پیدا نکردید، می توانید از سایر منابع معتبری که در انتهای این بخش قرار داده ایم استفاده کنید.

هشدار: تلاش کنید فایل های نصبی مورد نظرتان را فقط از منابعی که در این مطلب ذکر شده اند دانلود کنید. اگر از سایت های نامطمئن استفاده کنید، احتمال زیادی وجود دارد که دستگاه شما آلوده به بدافزار شود. 

از روش توضیح داده شده در این مطلب سایت ساموسنگ یار استفاده کنید و پیش از دانلود فایل ها، از امنیت آن ها اطمینان حاصل کنید. 

سایت APKMirror را باز کنید و در نوار جستجوی بالای سایت، نام برنامه مورد نظرتان را بنویسید. اولین نتیجه ظاهر شده در نتایج، آخرین نسخه موجود از برنامه می باشد.

33 2 آموزش نصب نسخه قدیمی‌تر یک نرم‌افزار در اندروید

با کلیک روی هر برنامه می توانید جزئیات آن را مشاهده کنید.

صفحه را پایین بکشید تا به بخش All versions برسید. در این بخش، فهرست تمام نسخه های در دسترس نرم افزار – همراه با شماره نسخه و تاریخ عرضه – را مشاهده می کنید.

نسخه مورد نظرتان را پیدا کنید. روی دکمه Download کنار آن کلیک کنید. در صفحه بعد، روی گزینه Download APK کلیک کنید. در ادامه فایل مورد نظر دانلود خواهد شد.

44 2 آموزش نصب نسخه قدیمی‌تر یک نرم‌افزار در اندروید

چند سایت مشابه APKMirror

توجه: می توانید برنامه را از طریق کامپیوتر نیز دانلود کنید، اما بعد باید آن را به حافظه گوشی منتقل کنید.

اگر با گوشی فایل را دانلود کرده اید، فایل نصبی در پوشه Downloads(دانلودها) یافت خواهد شد. فرایند نصب بسیار آسان است. روی فایل کلیک کنید. گزینه next(بعدی) را انتخاب کنید. در نهایت کلید install(نصب) را بفشارید.

55 2 آموزش نصب نسخه قدیمی‌تر یک نرم‌افزار در اندروید

بکاپ APK تهیه کنید

اگر مرتباً به نسخه های قدیمی نرم افزارها نیاز پیدا می کنید و نمی خواهید وابسته به سایت های ذخیره کننده فایل های نصبی آن ها بشوید، می توانید خودتان از نرم افزارها، بکاپ فایل نصبی تهیه کنید. می توانید با استفاده از خود نرم افزار، از نسخه فعلی آن در کارت حافظه خود بکاپ بگیرید.

بکاپ گرفته شده با فرمت فایل نصبی در گوشی ذخیره خواهد شد و می توانید هر وقت که نیاز پیدا کردید، دوباره آن را نصب کنید. برای این کار، ما برنامه رایگان App Backup Restore را پیشنهاد می کنیم. این برنامه در کار خودش عالی است، به شما امکان می دهد به صورت تکی یا همگانی از نرم افزارهای گوشی خود فایل نصبی ذخیره کنید و هر وقت می خواستید به راحتی آن ها را بازیابی کنید.

سخن پایانی

گاهی اوقات نسخه های قدیمی تر نرم افزارها از نسخه های جدید بهتر هستند. مخصوصا زمان هایی که برنامه نویسان از ویژگی های جذاب استفاده می کنند تا کاربران را جذب برنامه کنند و پس از مدتی با طرح ها و نقشه های مرموز اقدام به کسب درآمد می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *