نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

سال پیش اگر کسی به من می گفت که سامسونگ به زودی یکی از بهترین گوشی های هوشمند میان رده را می سازد، به او می خندیدیم. سری های میان رده سامسونگ یعنی J و A به طور کلی ناامید کننده واقع شدند، با طراحی هایی که از سال 2015 ادامه پیدا کرده بود. در همین مدت شرکت های چینی صحنه رقابت را اشغال کرده بودند. اما بلاخره سامسونگ حالت تهاجمی پیدا کرد و گوشی گلکسی A50 دقیقا محصولی است که مصمم و جدی بودن سامسونگ را نشان می دهد. این گوشی بهترین و آخرین مدل سری A (تا به حال) است که رقیب هایی مانند Redmi Note 7 Pro و Pocophone F1 را به راحتی شکست می دهد.

در ادامه با نقد و بررسی گلکسی A50 همراه ما باشید.

طراحی

  • 166 گرم  وزن
  • USB-C
  • حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایس
  • بدنه پلاستیکی
  • بدنه با رنگ های ترکیبی و متفاوت
  • احتمال خراش

سری گوشی های M و A سامسونگ نسبتا طراحی های مشابهی دارند. طراحی گلکسی M30 و A50 مخصوصا مشابه است. اصولا این نکته مشکلی ندارد زیرا سامسونگ به اندازه کافی تغییراتی در مدل ها ایجاد کرده که در نوع خود برجسته باشند.

برای نقد و بررسی گلکسی M30 این مقاله را بخوانید.

Samsung Galaxy A50 rear panel 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

گلکسی A50 نیز مانند M30 دارای طیف گرادینت است که به بدنه درخشندگی رنگین کمانی جذابی را می دهد. گوشی عالی به نظر می رسد و بدون شک نظر بقیه را جلب می کند. سامسونگ برای بدنه ترجیحا از پلاستیک استفاده کرده است تا وزن گوشی به 166 گرم کاهش پیدا کند. نکته منفی بدنه این است که اثر انگشت را جذب می کند و به راحتی خراشیده می شود. گوشی در طول زمان اگر از قاب استفاده نکنید خراشیده خواهد.

کاهش وزن گوشی و همچنین ارگونومی بسیار عالی گلکسی A50 باعث شده تا در دست راحت قرار بگیرد. صفحه پشتی بدنه در گوشه ها به زیبایی خم و گرد شده است تا آسیبی به کف دست شما وارد نشود. بدنه دور گوشی از فلز ساخته شده است. در سکت راست کلید پاور (روشن/خاموش) و کلید کم و زیاد کردن صدا تعبیه شده اند. در سمت راست ورودی های نانوسیمکارت دوگانه به همراه شکاف microSD وجود دارند.

Samsung Galaxy A50 USB C port 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

در قسمت پایینی، ورودی 3.5 میلی متری هدفون و همچنین پورت USB-C و شبکه اسپیکر وجود دارند. در مورد اسپیکر باید بگویم که سطوح یا والیوم صدا به طور قابل توجه ای نسبت به M30 افزایش یافته است و تکثیر صدا کاملتر به نظر می آید. علاوه بر این ها کمی باس نیز به اسپیکر اضافه شده است که با بالابردن صدا می توانید آن را حس کنید.

ممکن است تا به حال نبود حسگر اثر انگشت را در پشت گوشی دریافته باشید. این به این خاطر است که گلکسی A50 از حسگر اثرانگشت روی صفحه نوری بهره می برد. این حسگر به خوبی کار میکند اما نه به اندازه حسگر خازنی اثرانگشت. حسگر روی صفحه در حدود یک ثانیه اثرانگشت شما را اسکن می کند و گوشی را باز می کند. ممکن است بازگشایی قفل توسط صورت سریع تر باشد اما قطعا امن تر نیست.

Samsung Galaxy A50 front display and about screen 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

قسمت جلویی این گوشی تا حدودی مانند گلکسی M30 است. فرورفتگی یا ناچ گوشی مدل Infinity-U waterdrop است مه در صفحه نمایس Super AMOLED 6.4 اینچی قرار گرفته است. کناره ها تا جایی که امکان دارد نازک شده اند اما طراحی کناره پایینی نسبتا بزرگ است که خوشایند نیست. در کل نسبت صفحه نمایش و بدنه 85.2 درصد است که قابل تقدیر است.

گلکسی A50 از باتری 4000 میلی آمپری بهره می گیرد که در مقایسه با گلکسی M30 یک قدم عقب رفته است. بدون در نظر گرفتن این نکته، باتری گوشی هنوز می تواند بعد از یک روز استفاده دوام بیاورد و حتی مقدار قابل توجهی شارژ نیز باقی بماند.

صفحه نمایش

  • 6.4 اینچ Full HD+
  • Super AMOLED
  • فرورفتگی Infinity-U
  • قابلیت Always-on display

صفحه نمایش Super AMOLED 6.4 اینچی با کیفیت Full HD+ بدون شک یکی از برجسته ترین ویژگی های این گوشی است. تصاویر و ویدیوها در این صفحه نمایش به بهترین شکل نمایش داده می شوند که تجربه تماشا را بسیار لذت بخش خواهد کرد.

صفحه نمایش به خودی خود ممکن است مقداری از لحاظ ظاهری پررنگ شده باشد. اما تنظیماتی در بخش تنظیمات گوشی وجود دارد که با دستکاری آن ها می توانید به دلخواه رنگ صفحه نمایش را تنظیم کنید. با در نظر گرفتن اینکه صفحه نمایش Super AMOLED است سطح سیاهی نیز مقدار قابل توجه ای عمیق شده است.

Samsung Galaxy A50 front display 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

زوایای دیداری در گلکسی A50 عالی هستند و صفحه گوشی در فضای آزاد به راحتی دیده می شود. به طوری که روشنایی صفحه نمایش نور مستقیم خورشید را جبران می کند. این گوشی دارای قابلیت Always-on display که با فعال کردن آن نوتیفیکیشن ها روی صفحه ظاهر می شوند. از آن جایی که چراغ LED برای نوتیفیکیشن ها تعبیه نشده است این قابلیت تا حدودی به کار می آید.

سخت افزار

  • پردازنده Exynos 9610
  • گرافیک Mali G72 MP3
  • رم 4.7GB
  • حافظه 64GB
  • باتری 4000mAh
  • 15 وات شارژ سریع (Fast Charging)

گلکسی A50 اولین گلکسی است که از چیپ Exynos 9610 به عنوان پردازنده استفاده می کند. این چیپ به اندازه 10 نانو متر است و از معماری چهار هسته ای بزرگ-کوچک بهره می گیرد. چهار هسته Cortex A73 با قدرت 2.3GHz از پس هر پردازش سختی بر می آید. در آخر این گوشی از گرافیک Mali G72 MP3  استفاده می کند.

باتری 4000mAh ابن گوشی دقیقا چیزی است که از یک گوشی با این قدرت باتری انتظار دارید. شارژ گوشی پس از یک روز کارکردن متعادل با آن، دوام می آورد و حتی آنقدر شارژ اضافه می ماند تا برای نصف روز بعدی نیز کفاف می کند. حتی اگر بازی های سنگین روی آن نصب کنید، گوشی می تواند از پس یک روز برآید. همچنین گوشی از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می کند.

عملکرد شبکه در گلکسی A50 ستودنی است به طوری که گوشی حتی در محیطی که سیگنال شبکه ضعیف می باشد، اتصال خود را حفظ می کند. همچنین تماس ها بلند و واضح به گوش می رسند.

عملکرد

پردازنده Exynos 9610 عملکرد عالی روزانه از گلکسی A50 را تضمین می کند. حال چه بخواهید در رابط کاربری گشت و گذار کنید، از انیمیشن ها یا فرمان های حرکتی استفاده کنید، یا هر برنامه ای که دوست دارید را نصب کنید، گوشی پیوسته و یکنواخت عمل می کند. سامسونگ در تنظیم نرم افزار بر اساس سخت افزار بسیار موفقیت آمیز عمل کرده به طوری که تجربه استفاده از این گوشی حس خوبی را به کاربران القا می کند. ناگفته نماند، در انیمیشن های رابط کاربری کمی اغراق شده است که غیرفعال کردن آن ها کار را راحت تر می کند.

Samsung Galaxy A50 playing PUBG 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

قسمت پردازشگر گرافیک از Mali G72 MP3 بهره می برد که رضایت بخش است. در تستی که روش گوشی انجام شد، با نصب بازی PUBG با تنظیمات Ultra گوشی نرخ فریم پایداری را نگه داشت و هیچ اختلالی در بازی پیش نیامد. گرچه گوشی پس از ساعت ها بازی کمی گرم شد. بدون شک گلکسی A50 یکی از بهترین تجربه های بازی PUBG  را به ارمغان می آورد.

تصویر زیر عملکرد گوشی را در چندین تست نشان می دهد.

Samsung Galaxy A50 AnTuTu نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌ردهSamsung Galaxy A50 3D Mark نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

نرم افزار

  • اندروید 9 Pie
  • رابط Samsung One UI
  • دارای چند نرافزار بی خود

بر خلاف سری گلکسی M، گلکسی A50 از همان ابتدا از اندروید 9 Pie پشتیبانی می کند. نه تنها این، بلکه گوشی از رابط کاربری One UI نیز بهره می برد که تقریبا همان رابط کاربری گلکسی S10 است.

استفاده از نرم افزار گوشی ساده و راحت است؛ با صد ها تنظیمات که می توانید به دلخواه آن ها را دستکاری کنید. از تنظیمات برای نشان دادن محتوا در صفحه Always on display گرفته تا غیر فعال کردن کلی انیمیشن ها؛ همچنین یک قابلیت وجود دارد که با آن می توانید با استفاده از دکمه پاور، Bixby را بیدار کنید.

Samsung Galaxy A50 Homescreen نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده Samsung Galaxy A50 Homescreen Widget نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده Samsung Galaxy A50 Apps نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

در حین راه اندازی اولیه، گوشی به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن هایی از بین مجموعه بزرگ برنامه های ساموسنگ نصب کنید؛ که این کار بهتر از نصب کردن نرم افزار های بی خود است (که فقط حافظه را اشغال می کنند). هرچند، گلکسی A50 به صورت فابریک برنامه های نصب شده زیادی ندارد اما کاملا هم بی گناه نیست. برای مثال، برنامه My Galaxy  روزانه نوتیفیکیشن هایی ارسال می کند. برنامه هایی مانند Daily Hunt و مجموعه برنامه های Microsoft هرگز حذف نصب نمی شوند.

دوربین

  • 25 مگاپیکسل دوربین اصلی
  • 8 مگاپیکسل زاویه گسترده
  • 5 مگاپیکسل حسگر عمق
  • 25 مگاپیکسل دوربین جلویی

Samsung Galaxy A50 rear panel and triple camera 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

تا جایی که به دوربین ها مربوط می باشد، ساموسنگ حسابی خود را ارتقا داده است. خصوصا عملکرد لنز زاویه گسترده که به شما تجربه عکاسی تطبیق پذیری را ارائه می دهد. دوربین های گوشی شامل، 25 مگاپیکسل دوربین اصلی به همراه 8 مگاپیکسل لنز زاویه گسترده و در کنار آن حسگر عمق 5 مگاپیکسلی است. همچنین دوربین جلویی یا سلفی 25 مگاپیکسل است.

Samsung Galaxy A50 Camera 2 1 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

دوربین اصلی

Samsung Galaxy A50 Camera 2 Wide 1 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

 لنز زاویه گسترده

دوربین های گلکسی A50 برای گرفتن عکس برای شبکات اجتماعی به خوبی عمل می کنند. تا آن جایی که نور به اندازه کافی باشد، می توانید عکس های شگفت انگیزی بگیرید. دوربین اصلی تمایل دارد که عکس های گرفته شده را روشنتر به نظر برساند. با استفاده از تنظیمات راحت می توانید لنز زاویه گسترده را حرکت دهید. می توانید تفاوت نمایش نما را در عکس زیر تشخیص دهید.

Samsung Galaxy A50 Main Camera نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

دوربین اصلی

Samsung Galaxy Wide Angle 1 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

 لنز زاویه گسترده

هیچکس دوست ندارد در تصاویری که می گیرد پیکسل ها مشخص باشند. سامسونگ در تلاش برای کاهش نویز عکس ها، از الگوریتم های بسیار پیچیده استفاده می کند و به کلی جزئیات سطح پایین حذف می شوند و رنگ تصاویر تقریبا مانند آبرنگ به نمایش گذاشته  می شوند. هرچند که این نکته توی ذوق می زند اما عکس های شما روی صفحه نمایش این گوشی بسیار عالی به نظر خواهند آمد و آماده برای اشتراک گذاری برای شبکات اجتماعی هستند.

Samsung Galaxy A50 Camera Low Light نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

دوربین اصلی

Samsung Galaxy A50 Camera Low Light Wide نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

 لنز زاویه گسترده

مانند اکثر گوشی های میان رده، کیفیت عکس ها در محیط های کم نور چنگی به دل نمی زند. چه در حالت استاندارد و چه  درحالت زاویه گسترده، عکس ها دارای مقدار زیادی نویز هستند و آبکی به نظر می رسند.

Samsung Galaxy A50 Selfie Camera 840x630 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

دوربین جلویی 25 مگاپیکسلی عکس های خوبی می گیرد اما باز هم از کمبود جزئیات سطح پایین رنج می برد. در مقایسه با دورین 48 مگاپیکسلی گوشی Redmi Note  7 pro، گلکسی A50 عملکرد ضعیفی دارد اما همچنان عملکردی همه کاره دارد که اگر نور کافی باشد تصاویر عالی می گیرد.

برای دیدن رزلوشن نمونه از عکس های گرفته شده توسط گوشی گلکسی A50 این لینک را دنبال کنید.

قیمت

گوشی گلکسی A50 در دو مدل عرضه شده است که تنها اختلاف آن ها در اندازه رم به کار رفته است. مدل رم 4 گیگابیاتی به قیمت 281$ دلار است در حالی که مدل رم 6 گیگابایتی 323$ دلار قیمت دارد. حافظه در هر دو مدل 64 گیگابایت است و تفاوتی باهم ندارند.

مشخصات

 Samsung Galaxy A50
صفحه نمایش 6.4 اینچ Super AMOLED روزولوشن 2340 x 1080
پردازشگر Exynos 9610
Octa-core 2.3GHz
رم  4GB/6GB
حافظه 64GB/128GB
تا 512GB microSD
باتری 4,000mAh
15W fast charging
پورت ها USB-C
حسگر اثرانشگت روی صفحه نمایش
دوربین دوربین های عقب
اصلی: 25MP, f/1.7
حسگر عمق: 5MP, f/2.2
لنز زاویه گسترده: 8MP. f/2.4
دوربین جلو
25MP, f/2.0
ابعاد 158.5 x 74.5 x 7.7mm
رنگبندی مشکی، سفید، آبی

 

کلام آخر

[megapros]

نقاط قوت

  • نرم افزار بهینه سازی شده
  • دوربین های چند منظوره
  • عملکرد مناسب

[/megapros]

[megacons]

نقاط ضعف

  • عملکرد دوربین در نور کم

[/megacons]

[megadesc]

جمع بندی

با در نظر گرفتن دوربین های چند منظوره، نرم افزار سبک و عملکرد خوب اجرای بازی (گیمینگ)، این گوشی برای عموم کاربران مناسب است. گلکسی A50 هر کاری را بخواهید انجام می دهد و در عین حال تجربه کاربری خوبی را به شما ارائه می دهد.

[/megadesc]


به نظر می رسد سامسونگ با گوشی های پایین رده و میان رده و بالارده خود بازار را تکانی داده است. سامسونگ به گوشی های جدید خود به مرور زمان قابلیت های جدیدی اضافه می کند اما چیزی که همیشه روی آن تمرکز داشته تجربه کاربری است. گلکسی A50 به خوبی این اصل را تایید می کند.

بله طراحی این گوشی بسیار زیباست و عملکرد آن نیز به نسبت قیمت بسیار عالی است اما تجربه بهینه کاربری آن از همه چیز ملموس تر است. عملکرد این گوشی اصلا روی اعصاب نمی رود که این نکته برای اکثر کاربران مهم است.

Samsung Galaxy A50 front display in hand 840x472 نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A50: بهترین گوشی میان‌رده

گلکسی A50 نسبت به بیشتر رقبای خود اعم از شیامی و دیگر شرکت ها، صفحه نمایش و طراحی بهتری دارد. حتی از لحاظ عملکردی نیز همینطور زیرا از پس بیشتر بازی های سنگین بر می آید. گلکسی A50 بدون شک بهترین گوشی میان رده ای است که سامسونگ در طول سال ها عرضه کرده است و ما بدون تامل آن را به همه کاربرانی که توقع بالایی از یک گوشی دارند پیشنهاد می کنیم.

خرید آنلاین گوشی گلکسی A50

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *