تفاوت HTTP و HTTPS چیست؛ ۴ تفاوت اساسی

تفاوت HTTP و HTTPS چیست. اگر به تغییر پروتکل HTTPS فکر می‌کنید اما دقیقاً مطمئن نیستید که چگونه بر وب سایت شما تأثیر می‌گذارد، این مقاله شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند. ما خواهیم گفت تفاوت HTTP و HTTPS چیست و همچنین تفاوتشان را از نظر امنیت، عملکرد و مزایای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) توضیح خواهیم داد. همچنین، نحوه انتقال داده‌ها از طریق اینترنت توسط پروتکل های HTTPS در مقابل HTTP و نقش مهم گواهی های SSL را بررسی خواهیم کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “تفاوت HTTPS و HTTP چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تفاوت HTTP و HTTPS چیست تفاوت HTTP و HTTPS چیست؛ ۴ تفاوت اساسی

گواهینامه SSL چیست؟

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است. پروتکلی است که ارتباط بین سیستم های مختلف، انتقال اطلاعات و داده‌ها را از طریق یک شبکه امکان پذیر می‌کند.

از سوی دیگر، HTTPS مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure است. اگرچه HTTPS مشابه HTTP عمل می‌کند، اما HTTPS برای محافظت از ارتباط بین سرورهای وب و مرورگرها هنگام انتقال داده‌ها کار می‌کند.

 

HTTPS اتصالات را با یک پروتکل امنیتی دیجیتال ایمن می‌کند که از کلیدهای رمزنگاری برای رمزگذاری و اعتبارسنجی داده‌ها استفاده می‌کند. متداول ترین راه برای وب سایت‌ها برای استفاده از HTTPS و داشتن یک دامنه امن، خرید ssl یا دریافت گواهینامه لایه سوکت های امن (SSL) یا امنیت لایه حمل و نقل (TLS) است.

به خاطر داشته باشید که در ثبت دامنه ir و بین الملل اگرچه TLS در حال تبدیل شدن به استاندارد برای HTTPS است، اکثر گواهی‌های SSL از هر دو پروتکل SSL/TLS پشتیبانی می‌کنند.

همه چیز به نوع سایتی که اجرا می‌کنید و داده هایی که مدیریت می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، یک وب سایت نمونه کار ساده و یک سایت تجارت الکترونیک با ویژگی های عضویت و سیستم های پرداخت دیجیتال، الزامات امنیتی متفاوتی دارند.

با این حال، مهم نیست که سایت شما اطلاعات حساس را مدیریت می‌کند یا خیر – HTTPS در حال تبدیل شدن به استاندارد برای همه وب سایت‌ها است (نظیر https://www.google.com/). مزایای متعددی برای فعال کردن گواهی SSL در سایت شما وجود دارد.

هنگام تصمیم گیری بین HTTP در مقابل HTTPS، عوامل زیر را در نظر بگیرید.

داشتن اقدامات امنیتی قوی و ارائه یک تجربه مرور ایمن در وب سایت شما بسیار مهم است. یک نظرسنجی GlobalSign نشان داد که 77٪ از بازدیدکنندگان نگران سوء استفاده یا رهگیری داده های کاربران توسط طرف های غیرمجاز هستند.

در مورد HTTP در مقابل HTTPS، دومی‌از نظر امنیت بهتر عمل می‌کند.

یک پروتکل استاندارد HTTP اتصالات را رمزگذاری نمی‌کند. این بدان معناست که خطوط متن در یک درخواست یا پاسخ HTTP برای هر کسی که اتصال را نظارت می‌کند، از جمله مجرمان سایبری قابل مشاهده است.

4 تفاوت HTTP با HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS 22 تفاوت HTTP و HTTPS چیست؛ ۴ تفاوت اساسی

به لطف اتصال رمزگذاری شده، HTTPS از HTTP ایمن تر است.

امنیت سایت مهم است حتی اگر یک سایت تجارت الکترونیک یا وب سایتی که داده های حساس را مدیریت می‌کند ندارید. یک سایت امن از مشتریان شما در برابر سرقت داده های آنها محافظت می‌کند و از وب سایت شما در برابر نقض های امنیتی محافظت می‌کند که برای رفع آن زمان و هزینه صرف می‌شود.

1- کاربران به HTTPS اعتماد دارند

تفاوت HTTP و HTTPS چیست 3 تفاوت HTTP و HTTPS چیست؛ ۴ تفاوت اساسی

امنیت بیشتر کاربران را تشویق می‌کند به برند و وب‌سایت شما اعتماد کنند. آنها در اشتراک گذاری داده های حساس با شما یا خرید در وب سایت شما احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. وقتی صحبت از ایجاد اعتماد و اعتبار نزد مخاطبان می‌شود، HTTPS انتخاب بهتری است.

 

امروزه HTTPS جایگزین HTTP به عنوان استاندارد برای تمامی‌وب سایت‌ها شده است. از سپتامبر 2021، گزارش شفاف‌سازی گوگل نشان می‌دهد که 99 درصد از زمان مرور کروم در وب‌سایت‌های HTTPS صرف می‌شود.

 

در واقع، تقریبا 30 درصد از کاربران هنگام بازدید از یک سایت به دنبال نماد قفل می‌گردند. بنابراین، استفاده از HTTPS چندین مزیت را ارائه می‌دهد، چه شما یک وب سایت شخصی، یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا یک سایت تجاری دارید.

 

با محافظت بهتر در برابر نفوذ و نشت داده ها، سایتی که از SSL/TLS استفاده می‌کند معتبرتر دیده می‌شود.

 

این نه تنها می‌تواند به محافظت از شهرت وب سایت شما کمک کند، بلکه ممکن است منجر به افزایش زمان مرور و نرخ پرش کمتر شود. هر چه کاربران زمان بیشتری را در یک وب سایت صرف کنند، احتمال اینکه منجر به تولید سرنخ شود بیشتر می‌شود.

2- افزایش سرعت و عملکرد

تفاوت HTTP و HTTPS چیست 1 تفاوت HTTP و HTTPS چیست؛ ۴ تفاوت اساسی

یکی دیگر از مزایای استفاده از HTTPS در مقایسه با HTTP این است که وب‌سایت‌ها نسبتاً سریع‌تر با آن بارگذاری می‌شوند، به خصوص اگر با سروری استفاده شوند که HTTP/2 را پشتیبانی می‌کند.

HTTP/2 از رمزگذاری HTTPS پشتیبانی می‌کند و پروتکل های امنیتی آن را تکمیل می‌کند. در میان دیگر توابع، HTTP/2 با داشتن مصرف کم منابع و به حداکثر رساندن کارایی پهنای باند، تأخیر را کاهش می‌دهد.

در مقایسه با استفاده از پروتکل استاندارد HTTP، سرعت سایت سریع‌تر و عملکرد روان‌تر می‌شود

HTTPS همچنین هنگام بارگیری وب‌سایت‌ها بر روی دستگاه‌های تلفن همراه، به‌ویژه هنگام استفاده از صفحات شتاب‌دهنده موبایل (AMP) گزینه بهتری است. AMP یک چارچوب کامپوننت وب ساخته شده توسط گوگل است که در کنار سایر عملکردها، با بارگذاری محتوای وب سایت بسیار سریعتر، تجربه کاربری ساده تری را برای کاربران تلفن همراه ایجاد می‌کند.

3- فرصت برای صفحات AMP

فقط سایت‌هایی که HTTPS دارند می‌توانند از چارچوب AMP  (صفحه تلفن همراه شتاب‌دار) استفاده کنند. AMP‌ها صفحات یا وب سایت هایی فقط برای موبایل هستند که به سرعت بارگیری می‌شوند و آنها را برای موبایل راحت تر می‌کند.

4- مزایای سئو

نه تنها گوگل توصیه می‌کند که همه وب سایت‌ها از HTTPS برای امنیت بالاتر استفاده کنند، بلکه به این سایت‌ها با افزایش رتبه جزئی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) پاداش می‌دهد.

در واقع، یک مطالعه توسط Rank Ranger نشان داد که از سال 2018، 70٪ از نتایج صفحه اول گوگل سایت هایی هستند که از HTTPS استفاده می‌کنند.

بیایید این را به صورت عملی در نظر بگیریم. به عنوان مثال، سایت یک رقیب ممکن است از جنبه های مختلف مانند محتوا، سرعت و بک لینک‌ها شبیه سایت شما باشد. با این حال، سایت رقیب از HTTPS استفاده می‌کند در حالی که شما این کار را نمی‌کنید.

 

این واقعیت را اضافه کنیم که سایت های HTTPS زمان مرور بالاتری دریافت می‌کنند که برای سئو مفید است و برنده مشخص است. با در نظر گرفتن الگوریتم گوگل، رقیب شما به احتمال زیاد رتبه بالاتری نسبت به سایت شما خواهد داشت که منجر به دریافت حجم ترافیک بالاتر و سایر مزایای سئو می‌شود.

نتیجه گیری

هنگام انتخاب بین HTTP در مقابل HTTPS، توصیه می‌کنیم برای افزایش امنیت و اعتبار سایت، به HTTPS بروید.

در حالی که HTTP پروتکلی است که انتقال داده‌ها را از طریق شبکه جهانی وب امکان پذیر می‌کند، HTTPS اساسا نسخه ایمن تر است. مهمترین تفاوت بین این دو این است که HTTPS از SSL/TLS برای رمزگذاری اتصالات بین مرورگرهای وب و سرورها استفاده می‌کند.

استفاده از HTTPS در سایت شما می‌تواند به مزایای دیگری مانند مزایای سئو و عملکرد بهتر سایت منجر شود. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب وب رمز تماس حاصل نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *