حافظه های RAM و ROM چه نوع حافظه هایی هستند و چه کاربردی دارند

همه گوشی های هوشمند، دارای میزان اولیه ی مشخصی از حافظه هستند. این یکی از نکات کلیدی است که در هنگام خرید گوشی باید به آن توجه کنید. دو گونه حافظه وجود دارد: RAM (بی واسطه) و ROM (داخلی). RAM معمولا ظرفیت کمتری دارد و به پردازشگر کمک می کند تا تمام اطلاعاتی را که برای اجرای سریع نیاز دارد را داشته باشد را بارگذاری کند. ROM یا حافظه داخلی، همان حافظه بلند مدت است که سیستم عامل می تواند برنامه ها و فایل ها را بر روی آن ذخیره کند. حالا بیایید نگاهی عمیق تر به این ها بیندازیم.

RAM چیست؟

برای آنکه بدانید RAM چیست باید بدانید که به چه کار می آید: حافظه دسترسی تصادفی. به این دلیل آن را به این نام می خوانند که بدون انتظار برای انجام فرآیند خاصی، می توان بر روی آن اطلاعاتی ذخیره کرد و یا خواند. این کار سرعت جستجوی اطلاعات را به طور قابل توجهی نسبت به مکان های فیزیکی که اطلاعات در آن ها ذخیره می شود بالا می برد.

ویژگی های حافظه RAM

حافظه RAM جایی است که هر چیزی که دستگاه برای اجرا به آن نیاز دارد، از جمله سیستم عامل، برنامه های در حال استفاده و برنامه هایی که در پس زمینه کار می کنند، بارگذاری می شود. و همچنین جایی است که پردازنده به طور مستقیم، اطلاعات خواسته شده را دریافت می کند. بنابراین، RAM و پردازنده در یک واحد ساده غیر قابل تقسیم به طور مستقیم به مادربورد وصل شده اند.

در تصویر زیر شما می توانید یک مادربورد  Nexus 5X را مشاهده کنید. این دستگاه دارای حافظه RAM دو گیگا بایتی است که با علامت قرمز نشان داده شده است و همچنین حافظه داخلی که با رنگ نارنجی نشان داده شده نیز دارای دو گیگابایت حافظه می باشد.

فرق رم و رام در گوشی-حافظه ram و rom
فرق رم و رام در گوشی

RAM بیشتر بر روی گوشی می تواند به طور عمومی در اجرای بهتر و سریع تر عملکردها موثر باشد اما همچنین این مطلب به نوع حافظه و کیفیت ساخت گوشی شما نیز بستگی دارد.

حافظه RAM فقط هنگامی که دستگاه روشن است کار می کند.

کار کردن RAM در هنگام روشن بودن دستگاه به این معناست که این نوع از حافظه هنگامی که دستگاه خاموش می شود قادر به ذخیره اطلاعات نیست. به همین دلیل است که هنگامی که شما دستگاه خود را روشن می کنید یک تاخیر جزئی وجود دارد و این همان مدت زمانی است که گوشی به بارگذاری RAM اختصاص می دهد.

انواع RAM

انواع بسیار متفاوتی از حافظه RAM وجو دارد که خود مبحثی پیچیده است. به طور کلی تفاوت اصلی در سرعت پردازش و میزان مصرف انرژی می باشد. اولین نسل حافظه های RAM به دهه 1960 بر می گردد و نسل های بعد با مصرف انرژی کمتر، سرعت بیشتر و حافظه بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته اند.

در گوشی های هوشمند، نوع خاصی از RAM به نام LPDDR استفاده می شود که بسیار کوچک است، خیلی کم داغ می کند، مصرف انرژی بسیار پایینی دارد و البته گران هم هست. در حال حاضر RAMها، LPDDR2، LPDDR3 و LPDDR4 هستند. این ها سه نسل اخیر حافظه در گوشی های موبایل هستند. تفاوت اصلی در این است که با هر نسل جدید، سرعت انتقال تقریبا دو برابر می شود.

تفاوت ram و rom-فرق رم و رام در گوشی

حافظه ROM چیست؟

اگر RAM حافظه خواندن-نوشتن (Read-Write) است، ROM حافظه فقط-خوندن (Read-Only) است. اطلاعاتی که در ROM نگهداری می شوند نمی توانند تغییر کنند و یا حداقل به راحتی نمی توانند تغییر کنند.

در نسل های اخیر همانند EPROM و یا    Flash EEPROM (flash memory) محتواها می توانند برای چندیدن بار پاک یا بازنویسی شوند. اما هنوز این حافظه به عنوان یک حافظه فقط خواندن محسوب می شود. امروزه حافظه های ROM در گوشی های هوشمند بسیار سریعتر از هارد کامپیوترهای سنتی عمل می کنند و مستقیما به مادربورد متصل شده اند.

به طور معمول، نسخه های اصلاح شده سیستم عامل به عنوان ROM نیز قابل رجوع هستند. یک جستجوی سریع آنلاین به شما می گوید که چه تعداد ROM شخصی سازی شده وجود دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *