عملکرد گجت های هوشمند ضد آب چگونه است؟

اگر موقع شستن دست های تان دستگاه شما خیس شود، سالم می ماند؟ “IP67” واقعا به چه معناست، و عملکرد گوشی های هوشمند نسبت به ساعت های ضد آب چگونه است؟
اپل گوشی آیفون 7 خود را در گذشتنه، به عنوان اولین دستگاه های ضد آب خود، به عموم معرفی کرد که به مجموعه ی گوشی های هوشمند Galaxy S7 سامسونگ و هم چنین Xperia XZ سونی که آن ها هم ضد آب هستند، افزوده شد. اما چطور  دستگاهی می تواند ضد آب باشد؟

ضد آب به چه معناست؟

ضد آب، مقاوم در برابر آب و چسبندگی می تواند به معنای این کلمه باشد، اما معانی آن ها به دلیل بازاریابی مبهم شده اند.
به طور کلی، اگر  دستگاهی ضد آب و یا در برابر آب مقاوم باشد، به این معنا نیست که آن را در آب غوطه ور کنیم و انتظار داشته باشیم که سالم بماند. اما با پیام های بازار یابی باید بنا بر رتبه بندی IP نام گذاری شوند – افرادی که سطح آب و ضد گرد و غبار استاندارد 602529 IEC را اندازه گیری می کنند.

IP به چه معناست؟

2100 عملکرد گجت های هوشمند ضد آب چگونه است؟

علامت گذاری حفاظت بین المللی، یا کد آی پی، شامل دو عدد می شود. اولین عدد درجه بندی عملکرد دستگاه در برابر گرد و غبار است، دومین عدد چگونگی مقاومت در برابر آبی که وارد دستگاه می شود را نشان می دهد.
به طور معمول روی بیش تر دستگاه ها IP67 یا مشابه آن نوشته شده است، سطوح مختلف مقاومت، معمولا با درجه عمق و زمان برای آب و اندازه ذرات برای گرد و غبار مشخص می شود.

برای گرد و غبار:
4 = ذرات بزرگتر از 1 میلیمتر روی صفحه
5 = جلوگیری از گرد و غبار در عملکرد رضایت بخش
6 = حداقل هشت ساعت غوطه ور شدن در گرد و غبار

برای آب:
4 = آب اسپری به دستگاه آسیب نمی رساند
5 = حفاظت از جت های آب از نازل 6.3mm
6 = حفاظت از جت های قدرتمند تر یک نازل 12.5 میلی متری (6K دارای فشار بالاتری است)
7 = حفاظت از غوطه شدن در آب شیرین تا 1 متر (به طور معمول به مدت 30 دقیقه)
8 = حفاظت از غوطه وری در حداقل 1m آب شیرین (به طور معمول 1.5m به مدت 30 دقیقه)
9K = حفاظت در برابر جت های آب با فشار بالا

آیفون 7 چگونه با بسیاری از گوشی های ضد آب دیگر مقایسه می شود؟

5472 عملکرد گجت های هوشمند ضد آب چگونه است؟
آیفون 7 (اینجا را ببینید) و 7 پلاس (اینجا را ببینید) با استانداردهای IP67 رتبه بندی شده اند، که مقاومت شان در برابر آب 30 دقیقه در 1 متر آب شیرین مشخص شده است. جدیدترین گوشی های هوشمند سامسونگ Galaxy S7، S7 Edge (ایجا را مشاهده کنید)  و Note 7 با استاندارد های IP68 رتبه بندی شده اند و از لحاظ فنی از ورود آب به سیستم شان بیش تر محافظت می شود.
خانواده ی Xperia Z سونی، که در سال 2013 تولید شد، یکی از اولین گوشی های پرچم داربود که ادعا می کرد که با رتبه ی IP57 در عمق 1m به مدت 30 دقیقه ضد آب است. جدیدترین مدل سونی با ویژگی ضد آب Xperia XZ است که استاندارد های IP68 ضد آب دارد.
هم چنین پوشش های نانوی مقاومی در برابر آب و در برابر اندکی آب گل آلود وجود دارند که می توانند به ویژگی های گوشی های هوشمند اعمال شوند. مدل های موتورولا موتور Moto G نمونه خوبی بودند؛ پوشش نانو به این معنی است که مشکلات تصادفی، گوشی را خراب نخواهد کرد. آب ممکن است به تلفن برسد، اما اگر به سرعت آب را از گوشی خارج کنیم، الکترونیک گوشی خراب نخواهد شد.

آیا می توان با دستگاه ضد آب شنا کرد؟

بله و خیر. هنگامی که وسیله ای با استانداردهای IP67 ارزیابی می شود، معنای واقعی آن، این است که یک دستگاه از نفوذ آب در برابر ایستادن در زیر 1m آب به مدت 30 دقیقه مقاومت خواهد کرد. IP68 دارای فشار بالاتری است، اما به آزمایشات وابسته است. ممکن است فقط فشار کمی بیش تر از این را تحمل کند که معادل آن است که در عمق آب 1.5 متر در مدت 30 دقیقه مقاومت می کند.
هنگام حرکت در مسیر آب و یا ضربه زدن به صفحه آن، و یا هنگامی که در یک استخر شیرجه می زنید، فشار می تواند بسیار بیش تر از غوطه ور شدن در آب باشد. ممکن است با شیرجه زدن در آب گوشی تان سالم بماند اما ممکن است شیشه آن شکسته شود، و در آن صورت احتمالا این گوشی بیش تر از ۶۰۰ پوندی نابود خواهد شد.

در مورد ساعت ها چطور؟ آیا ساعت ها ضد آب هستند؟

قبل از اینکه الکترونیک در آب جاری شود، ساعت های استاندارد بسیار مناسب ضد آب بودند. از ساعت های ساده “مقاوم در برابر آب” گرفته که پس از شستن دستان تان هیچ هشداری نمی دهند، تا ساعت های غواصی که در عمق 100 متری یا بیش تر نیز سالم می مانند.
در حالی که در 50 یا 100 متری زیر آب احتمالا شدت زیادی دارد که به این معنی است که ساعت در برابر مقاومت نسبتا بالای آب و یا هر موردی که فرد به طور روزانه با آن سر و کار دارد، مقاومت می کند و شکسته نمی شود.
همان طور که جف ویلیامز، مدیر عامل اپل، هنگام صحبت در مورد سری جدید اپل سری 2 که تا عمق 50 متری ضد آب است گفت: ” در هنگام شنا کردن، گشت و گذار، و حتی موقع توپ بازی می توانید این گوشی را به همراه داشته باشید “.

و ساعت های هوشمند یا ردیاب های تناسب اندام چطور؟

عملکرد گجت های هوشمند ضد آب چگونه است؟
اکثر ساعت های هوشمند تا حدی ضد آب هستند. ساعت های هوشمند اپل سری 2 ( می توانید اینجا آن ها را ببینید ) تا عمق 50 متری می تواند فشار آب را تحمل کند، اما بسیاری دیگر، از جمله Huawei Watch اندرویدی با Wear (فقط در اینجا می توانید مشاهده کنید ) فقط با استانداردهای IP67 رتبه بندی شده اند.
ساعت های هوشمند بسیار سبک وزن اغلب رتبه های بالاتری دارند. Casio WSD-F10 اندرویدی ( می توانید اینجا مشاهده کنید ) تا عمق 50 متر ضد آب است، در حالی که Nixon the Mission تا عمق 100 متر ضد آب است.
ساعت های هوشمند Peeble Time و Time تا عمق 30 متر در برابر آب مقاوم هستند.
در حالی که بسیاری از ردیاب های تناسب اندام ” اثبات کننده عرق ” هستند، و در بسیاری از موارد در برابر ضربه محکم و ناگهانی نیز مقاوم هستند، هم چنین برخی از وسایل تناسب اندام نیز ضد آب هستند. به عنوان مثال Shine 2 Misfit’s Speedo، تا عمق 50 متر و در فعالیت هایی مانند شنا ضد آب است.

آیا این وسایل گارانتی دارند؟

این جاست که مشخص می شود که ضد آب بودن یک رویاست یا خیر. برخی از تولید کنندگان برخی از محصولات خود را در مقابل ورود آب تضمین می کنند، اما اگر نشانه هایی از آسیب های دیگری روی وسیله وجود نداشته باشد. عوامل و شوک های دیگری ممکن است باعث از بین رفتن دستگاه شده و پس از آن همه چیز به اتمام می رسد.
دیگران به رغم رتبه بندی IP، آسیب های وارد شده توسط آب را تحت گارانتی خود قرار نمی دهند. هم آیفون 7 اپل و هم Galaxy S7 سامسونگ استانداردی برای آسیب آب ارائه نمی دهند. بنابراین در حالی که این به معنای ضد آب بودن است، اگر این عمل به درستی انجام نشود، تقصیر شماست.
h

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *