قبل از فروختن یک گوشی هوشمند یا دادن آن به مرکز خدمات چه کارهایی باید انجام دهید؟

من از وقتی که باج گیری و بزهکاری از شخصی که اطلاعات شخصی گوشی هوشمند اندرویدش (در این مورد گوشی هوشمند گلکسی بود) مشاهده کردم ، خیلی به نوشتن چنین مقاله ای فکر کردم.

پس قبل از اینکه گوشی تان را برای تعمیر به مرکز خدمات بدهید باید کارهایی انجام دهید و چیزهایی را به خاطر بسپارید که در اینجا همه چیز با جزئیات توضیح داده شده است.پس لطفا نگران نباشید و هرچیزی را همانطور که شرح داده شده مو به مو انجام دهید.بنابراین تمام اطلاعات شخصی شما دست نخورده می مانند و در دام باج گیران و سارقان نمی افتید.خیلی از شماها ممکن است فکر کنید که من اصلا چیز حساسی در تلفن همراهم ندارم و یا قبلا داشتم و الان خیلی وقت است که پاک شده.پس اگر شما هم از این دسته ادم ها هستید قبل از اینکه در مورد اطلاعات گوشی هوشمند گلکسی خود تصوری داشته باشید لطفا با دقت این مقاله را بخوانید. لطفا به خاطر داشته باشید که حتی اگر شما گوشی هوشنمد اندرویدتان یا هر اطلاعات دیگر گوشی تان (مثل تصاویر، ویدیو ها، تاریخچه ی تماس ها، رسانه های واتس اپ، مخاطبین) را پاک کنید آنها میتوانند خیلی ساده تر وقتی که شما از نرم افزارrecovery (بازیابی)استفاده میکنید بازگردانده شوند.اگر این اطلاعات حساس به دست افراد بزهکار یا سارق  بیوفتند شما به دردسر بزرگی خواهید افتاد.

پس چطور این دردسرها را از بین ببریم؟اگر نظر شخصی من را می خواهید ،من توصیه می کنم که اصلا گوشی هوشمند گلکسی خود (یا هر گوشی دیگری را) برای تعمیر یا فروش ندهید.بهتر است آن را نگه دارید.حتی اگر آسیب دیده باشد یا یک گوشی هوشمند دیگر خریده باشید. تنها کاری که میتوانید بکنید این است.چون همیشه احتمال بازگرداندن اطلاعات شخصی شما از یک گوشی هوشمند مدرن وجود دارد.اگر شما بجز فروختن یا دادن آن به مرکز خدمات راه دیگری ندارید، حداقل نشان دهید که این  تفن همراه متعلق به یک آقا بوده نه یک خانم. همچنین وقتی شما آن را به یک مرکز خدمات می دهید ، مطمئن شوید که شوهر،پسر یا پدرتان  آن  را به مرکز خدمات داده است.احساس می کنم کمی محافظه کاری است.اما خانم ها مواظب باشید خودتان گوشی هوشمندتان را به مرکزخدمات ندهید.

 

ملاحظات

بنابراین فرض کنید که قصد دارید گوشی هوشمند گلکسی خود را بفروشید یا برای تعمیر به مرکز خدمات بدهید.روش های پایین تکنیکهای کوچکی هستند که اگر آنها را با دقت انجام دهید در آینده پشیمان نمی شوید.من میخواهم که این روش ها را قدم به قدم و به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهم تا بخوبی متوجه شوید.

 

قدم 1-رمزگذاری + بازنشانی کارخانه

اولین کاری  که باید انجام دهید بازنشانی داده ی کارخانه در گوشی هوشمند گلکسی تان است (اما لطفا مطمئن شوید که back up کاملی از اطلاعات شخصی گوشی تان روی کامپیوتر دارید) اما حقیقت این است که اگر چه این کار مثل پاک شدن کامل اطلاعات شخصی گوشی شما به نظر می رسد ، در واقع کمی تفاوت دارد. بازنشانی کارخانه در حقیقت اطلاعات را کاملا از بین نمی برد بلکه فقط نشانه های اطلاعات شما را پاک می کند. پس خیلی طول نمیکشد که بفهمید کجا ذخیره شده اند.ولی این اطلاعات می توانند توسط نرم افزار recovery (بازیابی) بازگردانده شوند. با یک آزمایش ساده که توسط AVAST انجام شده متوجه شدند که بیش از 20 گوشی هوشمند که از Ebay خریداری شده قابلیت این را دارند که تصاویر ، جستجوها، ایمیل ها، پیام ها و مخاطبین را با همه ی جزئیاتشان بازیابی کند.

 

پس چکار باید کرد؟

قبل از اینکه بازنشانی داده های کارخانه را انجام دهید ابتدا باید گوشی هوشمند اندروید سامسونگ گلکسی تان را رمز گذاری کنید (encryption). این رمزگذاری به وسیله ی یک پین(pin)  که فقط شما میدانید از اطلاعاتتان محافظت می کند.

 چگونه گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی تان را رمزگذاری کنید؟

اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید 6 مارشمالو (Marshmallow) است (نه اینکه بعد از خرید به اندروید 6 ارتقا داده باشید)  پس تمام اطلاعات شما از کارخانه رمزگذاری شده هستند.در این مورد می توانید مستقیما اطلاعات را بازنشانی(reset) کنید.اگر گوشی هوشمند گلکسی خود را رمزگذاری کردید، لطفا بازنشانی داده کارخانه را انجام دهید.

تنظیمات>پشتیبانی و بازنشانی>بازنشانی داده کارخانه.روی باز نشانی گوشی/بازنشانی دستگاه کلیک کنید.

 

قدم 2- پر کردن اطلاعات ساختگی

حتی اگر گوشی رمزگذاری شده و بازنشانی داده کارخانه هم انجام شده باشد بازهم این امکان وجود دارد که ازاطلاعات بازیابی شوند.البته اگر اطلاعات جای نوشت (overwritten) نشده باشند. بنابراین برای اینکه کاملا مطمئن شوید، می توانید گوشی خود را پر از اطلاعات ساختگی کنید تا هیچکس نتواند آنها را بازگرداند.می توانید اطلاعات حجیمی را(برای سهولت)  در حافظه ی گوشی خود ذخیزه کنید تا پر شود. اکنون در بازه ی مراجل رمزگذاری و بازنشانی داده ی کارخانه را انجام دهید..حالا گوشی شما آماده است و تقریبا غیر ممکن است که چیزهایی که در گذشته در آن بوده بازیابی شوند.

 

قدم 3- کد گذاریSD کارت / خارج کردن آن

به غیر از حافظه ی گوشی اکثر گوشی های هوشمند سامسونگ گلکسی دارای یک آپشن دیگر به اسم SDکارت هستند. گرچه این امکان وجود دارد کهSD کارت را هم کدگذاری کنیم اما ما توصیه می کنیم که قبل از اینکه آن را واگذار کنید یا برای تعمیر به مرکز خدماتی بدهید آن را خارج کنید کنید.

 

قدم 4- برای امنیت بیشتر پاک کردن اطلاعات مورد استفاده ی برنامه های شخص ثالث.

با استفاده از برنامه های شخص ثالث مثل “Secure erase with iShredder 4”  میتوانید اطلاعات را از روی گوشی تان بصورت غیر قابل بازگشت پاک کنید.راهش خیلی ساده است؛ فقط دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید و سپس شما می توانید اطلاعات را بدون دردسر و با امنیت پاک کنید.

 

قدم5- محافظت از دسترسی به تنظیمات گوشی با قفل کردن برنامه ها و از کار انداختن “USB Debugging”.

برای محافظت از خودتان در مقابل سواستفاده گران و باج گیران و یا از دست دادن اطلاعات یا پولتان ، شما ابتدا باید بدانید این سارقان چگونه میتوانند اطلاعات را از گوشی هوشمند گلکسی شما بازیابی  کنند.همانطور که در بالا گفته شد اطلاعات می توانند حتی اگر خیلی وقت پیش پاک شده باشند هم بازیابی شوند.اما آنها چگونه این اطلاعات را بازیابی کنند؟

برای بازیابی اطلاعات حذف شده گوشی شما باید root شود مگر اینکه دسترسی گوشی شما (root access) بطور نرمال در دسترس باشد و نرم افزار recovery نتواند کاری انجام دهد.پس ما باید از این که سارقی گوشی ما را rootکند جلوگیری کنیم.برای rootکردن تلفن اگر از اپلیکیشن دسکتاپ استفاده می کنند USB debuggingباید فعال باشد ولی اگر از برنامه اصلی اندروید استفاده می کنند unknown reaources باید فعال باشد. اما برای هر دو مورد باید به تنظیمات گوشی تان بروید و آن را فعال کنید.پس اگر گوشی تان را قفل کنید تنظیمات از برنامه هایی مثل Applock استفاده می کند.سپس می توانید سازقان را از rootکردن گوشی تان منع کنید و در واقع  از دزدیدن اطلاعات شخصی تان منع کنید. Applock می تواند فیس بوک ، واتس اپ،گالری، مسنجر ،SMS، مخاطبین ، Gmail، تنظیمات ، تماس های دریافتی و یا هر برنامه ی دیگری که انتخاب کنید را قفل کند.

پس اگر شما حیله های بالا را با دقت انجام دهید نگران و پشیمان نخواهید شد. و بقول  قدیمی ها ”

پیشگیری بهتر از درمان است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *