مدیریت دستی رم در اندروید

پیام پر بودن حافظه گوشی میتواند یکی از دردسر ساز ترین پیام های نشان داده شده در گوشی باشد. برخی از افراد برای افزایش فضای حافظه گوشی خود اقدام به نصب نرم افزار های مدیریت برنامه ها و نرم افزار های مدیریت رم میکنند. اما آیا مدیریت حافظه رم بصورت دستی کاری درست است؟

رم (RAM) چیست؟

در گوشی های هوشمند، مانند هر رایانه ای، چندین نوع حافظه وجود دارد که هرکدام از آنها دارای سرعت، قیمت و کارایی خاص خود می باشد. برای مثال، حافظه داخلی گوشی یک حافظه نسبتا ارزان با سرعت کم میباشد و اطلاعات را حتی با وجود قطع برق، در خود نگه میدارد. تمامی عکس ها و فیلم ها و اطلاعات شما در این حافظه ذخیره میشود.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) گران تر، اما بسیار سریع تر از حافظه داخلی است. البته اطلاعات موجود در این حافظه با قطع برق حذف میشود. این حافظه همانند یک میز کار برای برنامه های شما عمل میکند و نرم افزار ها میتوانند اطلاعات خود را بصورت موقت آنجا ذخیره کنند.

نگرانی از پرشدن حافظه رم بی دلیل است

پس از مدتی، حافظه داخلی گوشی شما توسط برنامه های مورد استفاده شما پر میشود، برای اجرای برنامه های دیگر در گوشی، باید قسمتی از این حافظه خالی شود. سیستم عامل اندروید بطور خودکار این عمل را برای شما انجام میدهد.

تصور لزوم خالی کردن حافظه رم، تصوری کاملا غلط است. پس از خالی کردن رم، اجرای دوباره برنامه ها باعث مصرف انرژی بیشتر میشود و شارژ بیشتری را مصرف میکند.

پر بودن رم گوشی مشکلی برای آن محسوب نمیشود، بلکه بهتر نیز میباشد. اندروید نسخه ای از سیستم عامل لینوکس و Unix است و در این سیستم ها قوانینی مبنی بر مدیریت حافظه رم تعیین شده است. یکی از این قوانین این است که، فضای آزاد در حافظه، فضایی تلف شده است.

فضای آزاد در حافظه، تلف شده محسوب میشود

در صورتی که گوشی خود را روشن کرده و تعدادی برنامه را اجرا کنید و پس از استفاده از برنامه و فشردن دکمه Home به صفحه اصلی رفته و سپس با بازگشت به برنامه، دوباره از آن استفاده کنید، برنامه بسیار سریع تر بارگذاری میشود که این بدلیل وجود قسمتی از برنامه در حافظه داخلی گوشی است. با وجود این حافظه، عملکرد گوشی به مراتب سریع تر میشود.

اما در صورتی که از نرم افزار های مدیریت پردازش ها یا از قابلیت مدیریت رم استفاده کنید، پردازش های پس زمینه متوقف شده و اجرای دوباره نرم افزار ها اتلاف زمان بیشتری را به همراه خواهد داشت. این برنامه ها حتی میتوانند بر روی قدرت گوشی های رده بالا همانند Galaxy S7 نیز تاثیر داشته باشند.

زمان درست برای خالی کردن حافظه رم، چه زمانی است؟

گفته شده که در گوشی های بسیاری از شرکت ها، قابلیت مدیریت حافظه داخلی وجود دارد، به همین دلیل خالی کردن رم تنها در بعضی از اوقات میتواند به عملکرد گوشی کمک کند.

توقف برنامه و پاک کردن اطلاعات آن در حافظه، تنها در صورتی توصیه میشود که نرم افزار هنگ کرده و یا بطور طبیعی عمل نمی کند. برای مثال، در صورتی که مرورگر درست کار نکند و یا دچار خطا شود یا درصورتی که برنامه ها در هنگام بارگذاری دچار مشکل شوند، این کار ضروریست. گاهاً اوقات مشکلات ناشی از برنامه باعث مشکلات مختلف دیگر میشود، گاهی اوقات داغی دستگاه نیز ناشی از همین امر است.

در این صورت، بستن برنامه دارای مشکل ضروری است. بعضی اوقات، بستن برنامه از لیست برنامه های در حال اجرا کافیست، اما گاهی، با وجود انجام این کار، برنامه همچنان در پس زمینه اجرا میشود.

AndroidPIT best smartphones 13 w782 1 مدیریت دستی رم در اندروید

مشاهده مقدار استفاده از رم و بستن کامل برنامه ها در اندروید

در صورتی که بستن برنامه از لیست برنامه ها کمکی به حل مشکل نکند، بستن برنامه بصورت دستی ضروری است. این کار از طریق تنظیمات گوشی امکان پذیر است. در تنظیمات گوشی میتوان برنامه هایی که مقدار زیادی رم استفاده میکنند را مشاهده کرده و آنها را متوقف کرد.

برای مشاهده مقدار رم استفاده شده، به تنظیمات گوشی خود رفته و از Apps Menu، به قسمت All Apps بروید. در اندروید Marshmallow، مقدار رم مصرف شده را میتوان با رفتن به قسمت memory در تنظیمات مشاهده کرد.

در این قسمت مقدار استفاده از رم در ساعات گذشته را نیز میتوان مشاهده کرد. این قابلیت در گوشی های مختلف، ممکن است در قسمتی جداگانه تعبیه شده باشد.

برای توقف کامل برنامه موردنظر، برنامه را انتخاب کنید تا اطلاعات دقیق آن نمایش داده شود، سپس میتوان با انتخاب گزینه Force Stop آن را بطور کامل متوقف کرد. گاهی اوقات برنامه، پس از بسته شدن بطور خودکار دوباره اجرا خواهد شد.

ضربه زدن بر روی هر برنامه، مقدار فضای مصرفی توسط آن را نشان خواهد داد، درصورت ایجاد مشکل، اجرای دوباره نرم افزار میتواند به حل مشکل کمک کند.

AndroidPIT best smartphones 13 w782 2 مدیریت دستی رم در اندروید

افزایش فضای آزاد رم با حذف برنامه های پر حجم

لیست موجود در این قسمت از تنظیمات، حافظه موردنیاز نرم افزار را نشان میدهد. در این لیست میتوان نرم افزار های پرمصرف را نیز مشاهده کرد. بهتر است بجای استفاده از این برنامه های پر مصرف، از جایگزین های آنها استفاده کرد. همچنین در این قسمت میتوانید برنامه های مشکوک و برنامه هایی که کمتر مورد استفاده قرار میگیرند را حذف کنید.

برای حذف برنامه مورد نظر به تنظیمات گوشی رفته و App(یا App Manager) را انتخاب کنید. سپس برنامه موردنظر را پیدا کرده و آن را حذف کنید، در صورتی که نمیتوان آن را به روش معمولی حذف کرد، ابتدا باید دسترسی پیشرفته آن را غیرفعال کنید.، اجازه دسترسی پیشرفته برنامه ها در هنگام نصب توسط شما تایید میشود.

به Settings(General) > Security > Device Administrators رفته و برنامه موردنظر را غیرفعال کنید. سپس میتوانید برنامه را به روش قبل حذف کنید.

androidpit screenshot marshmallow device manager w782 مدیریت دستی رم در اندروید

مدیریت رم گوشی: سخن آخر

پاک کردن اطلاعات رم بطور دستی ضروری نیست و تنها در صورت کند شدن گوشی انجام این کار پیشنهاد میشود. گوشی های اندروید بطور پیش فرض دارای سیستم مدیریت رم میباشند، بستن برنامه ها ممکن است در عملکرد گوشی تاثیرگذار باشد، اما کارایی رم را افزایش نمیدهد.

همچنین، سیستم اصلی مدیریت حافظه رم سریعترین و بهترین راه برای اینکار است و بهتر است مدیریت رم گوشی را به سیستم عامل بسپارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *