مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

یکی از بزرگترین نقطه قوت های دستگاه های وان پلاس در سال های گذشته قیمت گذاری پایین ان ها است. در مقایسه با پرچم داران شرکت های سامسونگ، HTC و ال جی در جهان ، وان پلاس به صورت سنتی با صدها دلار کمتر نسبت به رقبا روانه بازار های جهانی می شود. اکنوم که وان پلاس قیمت جدیدترین تلفن هوشمند خود را افزایش داده می تواند شانه به شانه ی جدیدترین و بزرگترین پرچم دار سامسونگ حرکت کند؟ و یا قیمت تفاوت ویژگی های بین این دوتلفن هوشمند را نشان می دهد؟ با نگاهی دقیق به این دو گوشی به این نکات پی خواهیم برد.

طراحی

مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5
مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با وان‌پلاس 5

یکی از بزرگترین و اشکارترین تفاوت ها بین وان پلاس 5 و سامسونگ اس 8 ظاهر و حسی است که به کاربر منتقل می کنند. وان پلاس 5 بدنه ای یکپارچه فلزی دارد که با خط های انتن تغییر یافته ، ظاهرو محل قرار گیری دوربین دوگانه IPhone 7 Plus و یا OPPO R11 را در ذهن تداعی می کند. صرف نظر از این که چه حسی نسبت به این طراحی دارید ، طراحی زیبایی دارد و در دست گرفتنش حس خوبی به کاربر منتقل می کند و  بیشتر این حس به خاطر پشت خمیده و گوشه های گرد این گوشی است.

وان پلاس 5 مقداری لیز است و شاید بد نباشد تا برای دستگاه صیقلی جدیدتان کیفی تهیه کنید.

در سمت دیگر، گلکسی اس 8 بدنه ای شیشه ای که با فرمی فلزی محصور شده که همان زبان طراحی بهره می برد که  چند نسل قبل معرفی شد. هر دو قسمت پشت و جلوی گوشی انحنایی دارند که هم به زیبایی گوشی افزوده و هم در دست گرفتن ان را راحت تر می کند. با ظاهر خوبی که هر دو گوشی داردند اما طولی نمی کشد که اثر انگشتتان در سرتاسر بدنه گوشی به جا می ماند و ظاهر ان را تحت تاثیر قرار می دهد.

هر دو گوشی وان پلاس 5 و گلکسی اس 8 واقعا شفاف و صیقلی به نظر می رسند اما جنس ساخت بدنه ان ها را دستگاه هایی کاملا لیز کزده است. تا ان جایی که در دست گرفتن و کنترل گوشی منورد نظر نظر باشد هر دو نمره قبولی را دریافت می کنند.

 

oneplus 5 review backup shots aa 1 of 19 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

samsung galaxy s8 review aa 20 of 43 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

صفحه نمایش

OnePlus 5 vs Samsung Galaxy S8 8 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

جذابیت اصلی گلکلسی اس 8 صفحه نمایش ان است و بیرون از اب وان پلاس 5 را ضربه فنی می کند.

اینطور نیست که صفحه نمایش وان پلاس 5 در هیچ زمینه ای  خوب نباشد، اما زمانی که پای مقایسه این دو گوشی به میان می آید صفحه نمایش گلکسی اس 8 (بدون اغراق) در هر زمینه ای بی نهایت بهتر است. صفحه نمایش گلکسی اس 8 عملا لب به لب (edge-to-edge) است و با حذف کردن دکمه ی هوم و لوگوی سامسونگ از بالا و پایین گوشی شرکت توانسته صفحه نمایش بزرگتری را در قابی کوچکتر جای دهد.

oneplus 5 review backup shots aa 5 of 19 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

samsung galaxy s8 review aa 42 of 43 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

 

درحالیکه صفحه نمایش گلکسی اس 8 و اس8 پلاس بزرگتر از صفحه نمایش وان پلاس است ، نکته جالب توجه این است که اندازه تلفن هوشمند وان پلاس به اندازه گلکسی اس 8 پلاس است. نگاه کردن به صفحه نمایش تلفن های هوشمند سامسونگ شگفت انگیز است و در حال حاظر با هیچ محصولی در بازار قابل مقایسه نیست.

 

عملکرد و کارایی

OnePlus 5 vs Samsung Galaxy S8 2 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

هر دو گوشی گلکسی S8 و OnePlus 5 با سریع ترین پردازنده بازار یعنی اسنپ دراگون 835 عرضه شده اند. گلکسی S8 با 4GB حافظه اصلی عرضه شده است در حالیکه OnePlus 5  در دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی روانه بازار شده است.

هر دو گوشی وظایف روزانه مثل باز کردن اپلیکیشن ها ، بازی ویا گشت و گذار در اینترنت را به خوبی هر چه تمام تر انجام می دهند، اما در OnePlus 5 همه چیز روان تر احساس می شود. این روان تر بودن می تواند به خاطر بسته نرم افزاری و یا انیمیشن های سریع تر باشد اما قطعا حافظه رم بیشتر این تفاوت را رقم زده است. بر روی حافظه  OnePlus 5 می نوانید تعداد بسیار زیادی برنامه نصب کنید و حقیقتا کند کردن این تلفن هوشمند کار بسیار سختی می باشد که البته اتفاق خوبی است.

البته گلکسی S8  هم تجربه کاری بسیار روانی را برای کاربران فراهم می کند.هرچند انیمیشن ها قدری طولانی هستند اما این باعث شده تا ظاهر تمیزی پیدا کند. باید اعتراف کنم که هنپام کار کردن با  گلکسی S8  مقداری کندی را تجربه کردیم که اصلا مورد خاصی نیست و شاید هرگز با چنین اتفاقی روبرو نشوید.

 

سخت افزار

OnePlus 5 vs Samsung Galaxy S8 5 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

در بخش سخت افزار گلکسی S8 برتری هایی مثل شارژ بیسیم، حافظه قابل افزایش و مقاوم در برابر اب و گرد وغبار نسبت به رقیب خود OnePlus 5 دارد. بسته به انتظاری که از تلفن هوشمند خود دارید این امکانات می نوانند بسیار حیاتی و ضروری و یا اضافه باشند اما باید بگویم که IP Standard یا استاندارد مقاوم در برابر اب، گردو غبار و ضربه تبدیل به ویژگی استانداردی در بین تلفن های هوشمند پرچم دار شده است. خیلی خوب می شد اگر چنین امکانی را در OnePlus5 هم می دیدیم.

هر دو گوشی گلکسی S8 و OnePlus 5 از استاندارد بلوتوث 5.0 استفاده می کنند.

Samsung Galaxy S8 6 840x561 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

به خاطر طراحی جدید S8 طراحان سامسونگ مجبور به جا به جایی حسگر اثر انگشت شده اند و ان را به جای قرار دادن در مرکز (مثل بسیاری از دستگاه ها با حسگر اثر انگشت در قاب پشتی) ان را در کنار دوربین قرار داده اند که این قرار گیری کمی عجیب به نظر می رسد.

بالاخره به این محل قرار گیری عادت خواهید کرد اما این مکان زیاد قابل درک نیست. موضوع بدتر این است که این حسگر  کند است و اثر انگشت را کمی دیر شناسایی می کند. روش ه9ای دیگری برای بازگشایی قفل صفحه وجود دارد مثل حسگر عنبیه و تشخیص چهره اما این گزینه ها ها هم صد در صد قابل اطمینان و امن نیستند. امام در سمتی دیگر حسگر اثر انگشت OnePlus 5  در محل بسیار مناسب تری قرار دارد و یکی از سریعترین حسگرهایی است که تا بحال در یک تلفن همراه استفاده شده است.

OnePlus 5 Review 6 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

گلسی S8  و S8+ به ترتیب با باتری هایی به ظرفیت 3,000mAh و 3,500mAh عرضه شده اند در حالیکه OnePlus 5  از یک باتری 3,300mAh بهری می برد. گوشی گلکسی S8  را در شرایط یک روز کاری کامل آزمودیم و با وجود این که باتری این تلفن هوشمند ظرفیت بیشتری نسبت به OnePlus 5  دارد اما باتری OnePlus 5 دوام بیشتر داشت. هر دو گوشی این تواناای را دارند تا شما را در یک روز کاری کامل همراهی کنند اما مقداری انرژی بیشتر در باتری OnePlus 5   باقی می ماند. حتی توانستیم باتری OnePlus 5  را وادار کنیم تا یک روز و نیم دوام بیاورد ، اتفاقی که هرگز برای گلکسی S8+ نیفتاد. اینجا می توانید برتری صفحه نمایش 1080p را در عملکرد OnePlus 5  در زمینه دوام باتری مشاهده کنید .

همچنین Dash Charge Technology در OnePlus 5 را به Fast Charging  در سامسونگ را ترجیح می دهم چون Dash Charge به طرز شگفت انگیزی سریعتر از دیگر تکنولوژی های شارژ سریع است و احتمالا سریعترین روش شارژ سریع در بین تمام تلفن های هوشمند موجود.

 

دوربین

OnePlus 5 vs Samsung Galaxy S8 4 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

یکی از بزرگترین تغییراتی که OnePlus  در جدیدترین تلفن هوشمند انجام داده بخش دوربین ان است. OnePlus5 از دوربینی دوگانه بهره می برد که لنز اصلی ان را یک سنسور 16-مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 1.7 و یک لنز 20-مگاپیکسلی با گشودگی دیگرافگم 2.0 تشکیل می دهند. لنز دوم برای عکس برداری از مسافت های دور استفاده می شود که به کاربر امان زوم دو برابر را می دهد و این قابلیت را ایجاد می کند که پس زمینه تار ایجاد کند .

در سمتی دیگر، سامسونگ از همان لنز سنتی خود با سنسوری 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 1.7 همراه با تثبیت کننده تصویر لیزری (Optical Image Stabilization) یا به اختصار OIS استفاده می کند که در هیچ یک از لنزهای OnePlus 5 وجود  ندارد. نبود تثبیت کننده تصویر اپتیکال در OnePlus 5 تفاوت فاحشی را رقم میزند خصوصا تصویر برداری درنور کم. تصاویردر OnePlus 5 جزییات ملایم تر، شفافیت کم تر نویز بلاتر و رنگ متمایل به نارنجی دارند که باعث می شود طبیعی به نظر نرسند.

نمونه عکس گرفته شده با OnePlus 5

نمونه عکس گرفته شده با گلکسی S8

عکس های گرفته شده با گوشی OnePlus 5  در نور کافی نزدیک به عکس های گرفته شده با گلکسی S8  هستند، هر چند هنگامی که دقیق تر به عکس ها نگاه  کنید تفاوت های فاحشی را مشاهده خواهید کرد. OnePlus 5 تصاویر، رنگ ها، و سایه ها را رنگ پریده نمایش میدهد. و وقتی بر روی عکس ها زوم کنید مشاهده می کنید جزئیات  تصاویر به وضوح گلکسی S8 نیستند.

نرم افزار

OnePlus 5 vs Samsung Galaxy S8 13 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

طبیعتا نرم افزار در این اینجا نقش تعیین کننده ای را ایفا میکند. با این که امکانات هر دو گوشی OnePlus 5 و سامسونگ S8 را دوست داشتم اما وان پلاس  را ترجیح میدهم چون که بسیار به اندروید خام و گوگل پیکسل نزدیک تر است، همینطور تعداد زیادی ویژگی شخصی سازی دلچسب. می توانید شدت رنگ ها را تغییر دهید، به تم خوش نقش سیاه سوییچ کنید ، کلیدهای راهبری روی صفحه را فعال کنید ، و از تعداد زیادی ژست های حرکتی هنگامی که صفحه نمایش خاموش است برای باز کردن دوربین، روشن کردن چراغ قوه، و یا اجرای برنامه ای خاص استفاده کنید.

نسخه جدید رابط کاربری OxygenOs با تعدادی ویژگی جدید معرفی شده است که شامل حالت خواندن (reading mode) می شود، دراین حالت پس زمینه صفحه به رنگ خاکستری در می اید تا چشم ها اذیت نشوند. ویژگی دیگر “مزاحم نشوید”یا  “do not disturb” است، که هنگام انجام بازی کسی مزاحمتان نشود.

OnePlus 5 vs Samsung Galaxy S8 11 840x473 مقایسه تخصصی سامسونگ گلکسی اس 8 با OnePlus 5

سامسونگ با ارتقای رابط کاربری خود، معرفی ایکون های جدید و ساده و کاهش تن رنگ ها قدم بزرگی برداشته است. تقریبا در تمام بخش ها همه چیز لذت بخش است. سامسونگ انبوهی از ترفندهای نرم افزاری مختص به خودش را دارد، مثل Game Launcher برای یکجا کردن بازی ها در یک پوشه، موتور تم قوی که به شما این امکان را میدهد تا تقریبا همه ی بخشی های رابط کاربری را شخصی سازی کنید و همچنین ویژگی بسیار کاربردی Always On Display که قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و می تواند هنگام خاموش بودن صفحه نمایش تاریخ، زمان و اعلانات را نمایش دهد.

بزرگترین ایراد رابط کاربری سامسونگ برمی گردد به برنامه های تکراری و غیر ضروری است.اضافه کردن دستیار هوشمند سامسونگ ملقب به Bixby که هنوز به طور کامل در دسترس نیست  فقط به برنامه های غیر ضروری اضافه کرده است  مخصوصا وقتی که این تلفن از دستیار صوتی گوگل(Google Assistant) بهره می برد. سامسونگ حتی میخواهد دکمه ای فیزیکی برای تشویق کاربران به استفاده از بیکسبی (Bixby) اضافه کند که تا به این جا استقبالی از ان نشده است. البته وقتی Bixby از حالت بتا خارج شود و در دسترس همه قرار بگیرد این رویه هم تغییر کند.  گوشی OnePlus 5  همن با یک دکمه سخت افزاری اضافه عرضه شده است که کاربرد عملی بیشتری دارد و از ان می توان به اسانی بین پروفایل های اعلانات جا به جا شد.

سخن پایانی

درحالیکه این دو تلفن هوشمند صدها دلار با یکدیگر تفاوت دارند ما از انچه فکر می کنید به یکدیگر نزدیک ترند. با این حال قیمت پایین تر وان پلاس 5  به این معنی نیست که در بررسی ها نتیجه نداده باشد وزمانی که بحثش شود می توان به قیمت پایین و امکانات بالای ان بالید.

مواردی هستند که به نظر من OnePlus 5 بهتر از Galaxy S8 انجام داده است مخصوصا در قسمت عملکرد کلی و تجربه نرم افزاری. اما زمانی که همه چیز را در نظر بگیرید به نظر من  گلکسی اس 8 گوشی بسیار بهتری است و ارزش هزینه اضافه را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *