چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم

مشکلات مربوط به باتری یکی از دغدغه های اصلی کابران تلفن همراه می باشد به همین دلیل ما در این مطلب راه کارهای بسیار مفیدی برای رفع مشکل خالی شدن باتری ارائه داده ایم.

اگر متوجه شدید که کارایی و طول عمر باتری کاهش یافته است،زمان کالیبره کردن باتری فرا رسیده است.

مطالب اصلی

  • آیا مشکل از باتری است؟
  • آیا باید باتری گوشی را کالیبره کرد؟
  • کالیبره کردن باتری به چه معناست؟
  • باورهایی در رابطه با باتری های گوشی های هوشمند
  • چگونگی کالیبره کردن باتری گوشی اندروید روت نشده
  • چگونگی کالیبره کردن باتری گوشی اندروید روت شده

چگونه می توان پی برد مشکل از باتری است؟

ابتدا باید تشخیص داد که چرا کارایی باتری کاهش یافته است،آیا این مشکل مربوط به کالیبریشن سیستم اندروید است یا خود باتری؟ما در قسمت های زیر به کالیبره کردن می پردازیم اما شما باید بررسی کنید که شاید خود باتری از ابتدا خراب بوده است.

اگر گوشی شما یک پوشش باتری قابل برداشت دارد،گوشی را خاموش کرده،پوشش را بردارید و باتری را بررسی کنید که برآمده یا سوراخ نباشد.در تصویری که در پایین مشاهده می کنید یک باتری سالم را در کنار یک باتری بادکرده می بینید.در صورتی که دیگر باتری به طور صاف روی میز قرار نمیگیرد می تواند نشان باد کردن آن باشد.

AndroidPIT Smartphone Overheating 2583 w782 چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم

در صورت باد کردن باتری به راحتی می توان متوجه شد.

آیا باید باتری را کالیبره کرد؟

اگر متوجه شده اید که مشکل از خود باتری نیست،می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.در صورتی که فکر می کنید مشکل از باتری است(حتی پس از این که آن را مجددا کالیبره کردید) پیشنهاد ما به شما این است که گوشی خود را برای بررسی دقیق تر به یک فروشگاه تعمیراتی ببرید.اگر مشکل برطرف نشد باید باتری را عوض کنید.به دنبال یک باتری اصلی یا دست دوم سالم باشید.خرید یک باتری ارزان قیمت و از کار افتاده فقط منجر به مشکلات بیشتری در آینده می شود.

توجه داشته باشید که موارد بسیار زیاد دیگری وجود دارند که می توانند موجب عملکرد ضعیف باتری شوند.اگر گوشی شما شارژ نمی گیرد ممکن است مشکل از طرز قرار گرفتن باتری باشد پس راهنمای ما را در رابطه با مواقعی که گوشی شارژ نمی گیرد چه اقداماتی باید انجام داد مطالعه کنید.

خالی شدن باتری در صورتی که به تازگی یک میان افزار را روی گوشی بروزرسانی کرده اید یکی از مشکلات رایج است پس شاید لازم باشد حافظه پنهان را پاک کنید.خوشبختانه ما دستورالعمل های بسیار زیادی در زمینه چگونگی پاک کردن حافظه پنهان از روی دستگاه های مختلف در اختیار داریم.

AndroidPIT Nexus 5 Android 6 0 Marshmallow problems 1 w782 چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم

کالیبره کردن باتری به چه معناست؟

سیستم عامل اندروید دارای ویژگی به نام Batterystats  می باشد که وظیفه نشان دادن میزان ظرفیت باتری را در مواقع پر یا خالی بودن شارژ به عهده دارد.مشکلی که در رابطه با این ویژگی وجود دارد این است که گاهی اوقات در آن خطا رخ داده و اطلاعات غلطی را ارائه می دهد برای مثال موجب می شود،قبل از این که میزان شارژ به صفر درصد برسد گوشی خاموش شود.کالیبره کردن باتری اندروید به معنای دریافت OS اندروید به منظور تصحیح این اطلاعات می باشد بنا براین این ویژگی دوباره قادر خواهد شد میزان واقعی باتری را نشان دهد.

دانستن این نکته که نمی توان عملا خود باتری را کالیبره کرد بسیار مهم است:باتری فقط قدرت را ذخیره و تخلیه می کند با این حال باتری های لیتیوم_یون شامل یک تخته مدار چاپی (PCB ( می باشند که به عنوان یک کلید محافظ برای پیش گیری از شارژ شدن زیاد یا تخلیه بیش از حد عمل می کند.

ANDROIDPIT battery 1 w782 چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم

باورهایی درمورد باتری های گوشی های هوشمند

باتری های لیتیوم_یون فاقد حافظه هستند بنا براین نباید بیش از مقدار معمول از آن ها استفاده کرد.مشکلی که وجود دارد در رابطه با چگونگی خواندن و ارائه دادن ظرفیت اخیر باتری  سیستم عامل اندروید می باشد و نه خود باتری.

هر آن چه که گفته شد درمورد باور حذف ویژگی batterystats نیز صدق می کند. فایل bin باتری را مجددا کالیبره می کند.این فایل(در اغلب دستگاه ها) اطلاعات را درمورد کارایی باتری در مواقعی که شارژ نشده است ذخیره می کند.همچنین در هر لحظه به ریست کردن باتری که بیش از 80 درصد شارژ شده و سپس از شارژر جدا شده است می پردازد.

فایل batterystats.bin حاوی اطلاعاتی می باشد که شما می توانید آن ها را در قسمت باتری گوشی به خوبی مشاهده کنید:سیستم عامل اندروید در هر دوره شارژ کردن باتری میزان شارژ را نشان می دهد.هنگامی که درمورد کالیبره کردن باتری صحبت می کنیم منظور اصلاح عاملی است که میزان درصد شارژ باتری را نشان می دهد.

اگر مشکل از باتری سنج گوشی است می توان کالیبره کردن مجدد را امتحان کرد.

androidpit battery low 1 w782 چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم

چگونگی کالیبره کردن یک دستگاه اندروید روت نشده

روش قدیمی شارژ کردن کامل و تخلیه شارژ ساده ترین شیوه کالیبره کردن مجدد باتری اندروید می باشد.ما پیش از این در رابطه با مشکلات ولتاژ پایین در باتری های لیتیومی و تاثیرات منفی تخلیه کامل باتری بر طول عمر آن هشدار داده ایم و این موارد در مورد این مطلب نیز صدق می کنند.اما در صورتی که واقعا مشکل از باتری گوشی است بهتر ایت این ریسک را بپذیریم.

روش 1

1.شارژ گوشی را تا زمانی که خودش خاموش شود تخلیه کنید.

2.دوباره گوشی را روشن کرده و اجازه دهید خودش خاموش شود.

3.گوشی را به شارژر متصل کرده و بدون روشن کردن آن اجازه دهید تا زمانی که روی صفحه نمایشگر میزان 100 درصد اعلام شود شارژ بگیرد.

4.شارژر را از گوشی جدا کنید.

5.گوشی را روشن کنید.احتمال دارد باتری سنج میزان 100 درصد را نشان ندهد  بنا براین گوشی را مجددا به شارژر وصل کنید.

6.شارژر را از گوشی جدا کرده و دوباره آن را روشن کنید.در صورتی که 100 درصد شارژ نشده باشد دوباره شارژر را به گوشی وصل کنید (گوشی را روشن بگذارید)

تا زمانی که روی صفحه علامت 100 درصد ظاهر شود.

7.این مراحل را تا زمانی که بدون وصل بودن شارژر به گوشی علامت 100 درصد نشان داده شود تکرار کنید.

8 .اکنون،اجازه دهید باتری کاملا به میزان صفر درصد تخلیه شده و گوشی مجددا خاموش شود.

9.یک بار دیگر بلافاصله باتری را کاملا شارژ کنید و میزان تعیین کننده درصد باتری سیستم اندروید را دوباره تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید انجام این روش به طور مرتب توصیه نمی شود.حتی در مواقعی که باتری به قدری از کار افتاده باشد که گوشی روشن نشود،هنوز باتری به مقدار کافی شارژ ذخیره شده برای پیشگیری از آسیب به دستگاه دارد.اما احتمالا نمی خواهید مشکل از این پیچیده تر شود.این روش را هر 3 ماه یک بار انجام دهید.در صورتی که انجام این روش بیش از یک بار لازم شد پس مشکل بسیار جدی است.

نکته:تخلیه کامل شارژ  باتری و همینطور شارژ کردن بیش از حد آن برای باتری خوب نیست.خوشبختانه شارژ باتری به صورت خودکار پس از این که به مقدار کافی رسید قطع شده و همواره مقداری شارژ ذخیره شده حتی درصورتی که گوشی روشن نشود در باتری وجود دارد.دوباره هشدار می دهیم این روش را فقط در صورت لزوم انجام دهید چرا که بر طول عمر باتری اثرات منفی می گذارد.

AndroidPIT Galaxy S6 Ping Pong Root w782 چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم

چگونگی کالیبره کردن باتری دستگاه اندروید روت شده

اگرچه با پاک کردن ویژگی batterystats موافق نیستم و فایل bin تاثیرات کاملا مثبتی در رابطه با چگونی اعلام سیستم اندروید از باقی مانده شارژ باتری دارد اما برخی افراد این شیوه را اعمال می کنند.

بنا براین ما در این مطلب چگونگی انجام این شیوه را برای این قبیل افراد ارائه داده ایم.این روش مشابه روش قبلی می باشد اما مراحل اضافه ای برای دستگاه های روت شده وجود دارد.

روش 2

1.شارژ گوشی را تا زمانی که خودش خاموش شود استفاده کنید.

2.گوشی را روشن کرده و اجازه دهید دوباره خاموش شود.

3.شارژر را به گوشی وصل کرده و بدون روشن کردن آن اجازه دهید تا زمانی که علامت 100 درصد روی صفحه ظاهر شود شارژ بگیرد.

4.شارژر را از گوشی جدا کنید.

5.گوشی را روشن کنید.احتمال دارد باتری سنج میزان 100 درصد را نشان ندهد بنا براین شارژر را مجددا به گوشی وصل کرده (گوشی را روشن بگذارید) و تا زمانی که علامت 100 درصد روی صفحه ظاهر شود اجازه دهید شارژ بگیرد.

6.شارژر را از گوشی جدا کرده و دوباره آن را روشن کنید اگر باتری به میزان 100 درصد شارژ نشده بود شارژر را دوباره وصل کرده و اجازه دهید تا زمانی که علامت 100 درصد روی صفحه ظاهر شود شارژ بگیرد.

7.این مراحل را تا زمانی که بدون وصل بودن شارژر به گوشی علامت 100 درصد نشان داده شود تکرار کنید.

8.اکنون برنامه کالیبره کردن باتری را نصب کنید و قبل از اجرای آن مطمئن شوید باتری به میزان 100 درصد شارژ شده باشد سپس مجددا گوشی را روشن کنید.

9.بلافاصله وارد برنامه شده و باتری را مجددا کالیبره کنید.

10.هنگامی که باتری را کالیبره کردید شارژ باتری را به میزان صفر درصد تخلیه کنید و اجازه دهید گوشی دوباره خاموش شود.

11.یک بار دیگر بدون وقفه در حالی که گوشی خاموش است آن را کاملا شارژ کنید بدین گونه میزان  اعلام درصد شارژ سیستم اندروید دوباره تنظیم می شود.

8 دیدگاه دربارهٔ «چگونه باتری گوشی و یا تبلت اندرویدی را کالیبره کنیم»

  1. سلام ببخشید من گوشیم j5 2015است تازه ام باتری براش خریدم از نمایندگیم خریدم ۴ ما گارانتی داره ولی بازم خیلی خیلی زود زود خالی مکنه ترو خدا راهی بهم بگین تا انجامش بدم دیر تر خالی شه

    1. سلام
      تعداد برنامه های نصب شده شما زیاد هست ؟
      چه مدت شارژ نگه می دارد ؟
      از ارتباط اینترنتی سیم کارت استفاده می کنید ؟

      1. ۳ روز شارژ نگه می دارد اگه کم باهاش کار کنم تعداد برنامامه های گوشیمم ۳ نصب کردم روش از اینترنت سیمکارتم استفاده می کنم ترو خدا یه چیزی بهم بگین دیگه زود زود خالی نشه.

        بعد زمانم گرفتم ۲ دیقه یا ۳ دیقه یک درصد خالی مکنه
        خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. سلام گوشی من نوت۴هست تا۴۰درصد باتری خوب عمل میکنه ولی زیر۴۰درصد ک میشه سریع شارژ تمام میکنه و خاموش میشه.مشکلش چی میتونه باشه؟

  3. سلام خسته نباشید.
    من گوشیم s6 سامسونگ، باتریش،زود خالی میشد رفتم عوضش،کردم اون باتری جدیدم زود شارژش تموم میشه توی نیم ساعت اگ با گوشی کار کنم ۱۵ تا ۲۰ درصد شارژش تموم میشه.
    از روش کالیبره هم استفاده کردم درست نشد. میشه کمک کنین پدرمو در اوردع ممنوووون

    1. سلام
      به طور میانگین باتری برای یک روز استفاده شارژدهی دارد اگر کمتر از این هست باید نگران باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *