چگونه به درستی باتری گوشی خود را شارژ کنیم؟

چند وقت یکبار باید باتری گوشی را شارژ کرد و آیا شارژ کردن 100% باتری از عمر آن می­کاهد؟ ما در این مطلب بهترین نکات برای نگه داری از باتری را برایتان جمع آوری کرده ایم.

باتری­ها یکی از خسته کننده ترین موضوعات تکنولوژی هستند… تا زمانی که گوشی، تبلت یا لپتاپ شما از بین برود. در اینجا بهترین نکات و ترفندها را در مورد باتری ها برایتان جمع آوری کرده ایم که با استفاده از آنها قادر هستنید بیشترین عمر باتری که میتوانید را داشته باشید.

درحالی که بیشتر ما نگران کم شدن شارژ باتری گوشیمان هستیم آنقدر نگران عمر تقریبی باتری نیستیم( تقریبا بین سه تا پنج سال). ولی راه هایی برای نگه داشتن باتری خود در بهترین شکل ممکن برای مدت طولانی وجود دارد.

باتری ها از عمر دائمی برخوردار نیستند. بیشتر سازندگان گوشی های هوشمند بیان میکنند که دستگاه­هایشان چرخه باتری هایشان را 300 تا 500 چرخه اندازه گیری میکنند. اپل ادعا میکند که ظرفیت باتری مورد استفاده در لپتاپ هایش بعد از 1000 بار شارژ کردن به 80درصد میرسد.

براساس این نکته باتری ها پس مدتی دیگر قادر به نگه داشتن انرژی نیستند و دستگاه شما را برای مدت های کمتری شارژ میکنند.

اینجا چند نکته برای افزایش عمر باتری شما آورده ایم. برای باتری های آیفون، گوشی­های اندروید، ویندوزفون، تبلت و لپتاپ.

بزرگترین سوال در مورد شارژ دوباره باتری­ها این است که آیا قبل از شارژ کامل باید باتری کاملا خالی شود یا نه؟ اینکه مردم در این مورد مطمئن نیستند به چیزی که شنیده اند برمیگردد، چیزی به نام ” اثر حافظه‌ ” باتری.

بر روی چه درصدی باید گوشی خود را شارژ کنیم؟

قانون باتری های لی یونی این است که بیشتر اوقات 50درصد یا بیشتر شارژ داشته باشند. وقتی به کمتر از 50درصد رسیدند سعی کنید که آنها را مقداری شارژ کنید. چندباری در روز به نظر میرسد برای رسیدن به هدف مطلوب باشد.

ولی همیشه باتری را 100درصد شارژ نکنید. شارژ کامل برای باتری شما مرگبار نخواهد بود- بیشتر ما هرلحظه در شرایط اضطراری مجبور به انجام این کار هستیم. ولی مکررا کامل شارژ کردن از عمر باتری می­کاهد.

پس مقدار شارژ مناسب برای باتری های لی یونی بین 40 تا 80 درصد است. سعی کنید اجازه ندهید شارژ باتری به کمتر از 20 درصد برسد.

Dead battery charge چگونه به درستی باتری گوشی خود را شارژ کنیم؟

متخصصین توصیه میکنند هر ماه یکبار باتری خود را از صفر تا صد( یک چرخه شارژ) شارژ کنید. این عمل باتری شما را دوباره تنظیم میکند. کمی شبیه به راه اندازی مجدد کامپیوتر یا در مورد انسان ها، رفتن به تعطیلات! همین روش برای لپتاپ ها نیز کاربرد دارد.

آیا باید گوشی خود را در تمام طول شب شارژ کنم؟

اکثر گوشی های هوشمند جدید این قابلیت را دارند که پس از پر شدن ظرفیت باتری شارژ شدن را قطع کنند پس رها کردن گوشی به شارژ در طول شب خطر جدی محسوب نمیشود. ولی برخی از متخصصین توصیه میکنند گوشی خود را پس از مدت کافی از شارژ بکشید زیرا زیاد به شارژ بودن منجر به گرم­شدن بیش از حد باتری میشود که برای باتری­­های لیتیوم یونی مناسب نیست.

آیا باید از شارژ سریع استفاده کنم؟

بسیاری از گوشی­های اندروید ویژگی شارژ سریع دارند که اغلب به عنوان شارژ سریع کوالکامی یا در گوشی­های سامسونگ به نام شارژ سریع تطبیقی شناخته می­شوند. نمونه های دیگری هم وجود دارد.

این گوشی ها یک کد مخصوص دارند که معمولا در چیپی به نام آی سی مدیریت قدرت(PMIC) قرار گرفته است. این کد با شارژر ارتباط برقرار میکند و یک درخواست برای دریافت قدرت با ولتاژ بیشتر به شارژر میفرستد.

آیفون 6 ویژگی شارژ سریع را دارا نیست ولی چیپ PMIC کوالکامی آن به اندازه­ای هوشمند است که بتواند شارژر آمپر بالا را تشخیص دهد( مانند مدلی که همراه آیپد دریافت میکنید). این گزینه خوبی است زیرا شارژ سریع باتری لی یونی را بسیار گرم میکند و باعث صدمه دیدن آن میشود.

به همین دلیل شما نباید هیچ وقت گوشی خود را درون ماشین، در ساحل یا کنار اجاق گاز جا بگذارید. یک باتری داغ اثرات منفی بلند مدتی بر روی عمر خود میگذارد همچنین یک باتری بسیار سرد چنین اثراتی دارد پس گوشی خود را در فریزر یا بیرون زیر برف هم نگذارید.

آیا میتوانم از هر شارژری استفاده کنم؟

تا جایی که امکان دارد از شارژری که با خود گوشی خریداری کرده­اید استفاده کنید زیرا مطمئنا مقدار مناسبی دارد. یا مطمئن شوید که شارژر شما از طرف سازنده گوشی شما تایید شده است. شارژر های ثانویه ارزان که از فروشگاه های آنلاین خریداری میشوند ممکن است به گوشی شما صدمه بزنند. آتش سوزی چندین مورد از شارژر های ارزان قیمت گزارش شده است.

اثر حافظه­ای باتری چیست؟

اثر حافظه­ای باتری در مورد به یاد داشتن درصد شارژ باقی مانده گوشی شماست، اگر که همیشه کاملا آن را خالی نکنید. به این صورت که اگر یک باتری مکررا از 20 تا 80 درصد شارژ شود ممکن است آن 40 درصد باقی مانده را فراموش کند( 0 – 20 و 80 – 100 ).

به نظر مسخره می­آید ولی کاملا حقیقت دارد. ولی این مورد فقط برای مدل های قدیمی نیکل دار(NiMH و NiCd) صحت دارد نه برای باتری های لیتیوم یونی گوشی جدید شما.

باتری های لیتیوم یونی از این قاعده اثر حافظه­ای رنج نمیبرند پس شما تقریبا باید خلاف این موضوع عمل کنید: گوشی خود را اغلب شارژ کنید ولی نه تمام روز، و نگذارید که کاملا خالی از شارژ شوند.

چکیده نکات

یک باتری لی یونی را برای مدت طولانی کاملا خالی نگه ندارید. سعی کنید شارژ خود را حدود 40 – 50 درصد نگه دارید.

این باتری ها وقتی برای حدود یک ماه بدون استفاده باشند تقریبا 5-10 درصد قابلیت شارژ خود را از دست میدهند. اگر باتری خود را برای مدت طولانی کاملا خالی از شارژ و بدون شارژ مجدد نگه دارید ممکن است در نهایت حتی توانایی نگه داشتن یک درصد شارژ را هم نداشته باشد( کاملا از بین رفته است ).

بعید است که شما گوشی خود را برای مدت طولانی بر روی کشو جا بگذارید ولی برخی از افراد لپتاپ، جعبه باتری و یا باتری یدکی خود را برای مدت طولانی بی استفاده میگذارند. پس حداقل سعی کنید که آنها را به صورت نیمه شارژ نگه دارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *