بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید

برای همه‌مان همچنین اتفاقی افتاده است: بیرون از خانه هستیم و ناگهان چیزی به فکرمان می‌رسد که باید در خانه انجامش دهیم. یا داریم به انبار مواد غذایی خود نگاه می‌کنیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که مواد غذایی مورد نیاز هفته‌مان را تهیه خواهیم کرد. حالا گوشی و برنامه نوت‌پدمان‌ وارد ماجرا می‌شوند. اما کدام برنامه یادداشت برداری برای ما بهترین انتخاب می‌باشد؟

Google Keep

بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید
بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید

از آنجایی که من از سایر خدمات گوگل هم استفاده می‌کنم، Google Keep برنامه مورد علاقه شخص من است؛ منتهی حتی اگر هم کاملاً در زیسب‌بوم گوگل زندگی نمی‌کنید، باز هم ارزشش را دارد نگاهی به Keep بیندازید.

Keep تمام یادداشت‌هایتان را با حساب گوگلتان همگام‌سازی می‌کند در نتیجه شما اطمینان خاطر دارید که از آن‌ها بکاپ تهیه شده است. با بازدید از صفحه وب Google Keep  یا با برنامه Google Keep می‌توانید روی هر دستگاهی (iOS، اندروید، افزونه کروم) یادداشت‌هایتان را مطالعه کنید.

Keep به شما امکان می‌دهد یادداشت‌هایتان را با استفاده از رنگ‌ها کدگذاری کنید، چیزهای مهم را در بالای فهرست خود سنجاق (پین) کنید و یادداشت‌هایی را که نمی‌خواهید هر روز ببینیدشان بایگانی کنید. در رابطه با خود یادداشت‌ها می‌توانید چک‌لیست درست کنید، ترسیم کنید و خط‌خطی کنید، یا فقط همان متن خام بنویسید. ضمناً می‌توانید صدای خود را ضبط کنید، طرحی به یادداشتتان الحاق کنید یا از میان مخاطبینتان، هم‌یاری به یادداشت بیافزایید. این برنامه در رابطه با ضبط صدا پا را فراتر هم می‌گذارد: می‌توانید کاری کنید که فایل‌های ضبط‌شده به صورت خودکار به متن، آوانویسی شوند.

Keep در مقایسه با گزینه‌های دیگر برنامه‌ای است که حداقل‌ها را برآورده می‌کند اما همین هم بخشی از خوبی آن است. دیگر مجبور نیستید یک مشت گزینه را بررسی و مرتب کنید: فقط هر چه که در ذهنتان است را یادداشت کنید. وقتی دوباره Keep را باز کنید، نیازی ندارید یک مشت پوشه را بررسی و مرتب کنید: همه‌چیز یا جلوی رویتان است یا بایگانی‌شده است.

OneNote

بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید
بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید

اگر خدمات مایکروسافت را به خدمات گوگل ترجیح می‌دهید، احتمالاً OneNote برایتان گزینه بهتری باشد. OneNote با حساب مایکروسافتتان همگام‌سازی می‌شود در نتیجه می‌توانید با کامپیوتر رومیزی (ویندوز و مک‌اواس) یا با گوشی هوشمند (اندروید و آی‌اواس) یادداشت‌های مورد نظرتان را اضافه کنید.

OneNote یادداشت‌هایتان را در چند نوت‌بوک (دفترچه) طبقه‌بندی می‌کند؛ یعنی می‌توانید برای موضوعات متفاوت، نوت‌بوک‌های متفاوت داشته باشید. اگر چیزی وجود دارد که می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به آن دسترسی پیدا کنید، می‌توانید یادداشت مورد نظر را به صفحه‌ی اصلی اضافه کنید. روشی که OneNote یادداشت‌های درون خود را مرتب می‌کند در دسترس همه نخواهد بود، اما قابلیت افزودن یادداشت‌های مورد علاقه به صفحه‌ی اصلی، این کمبود را برای آن افرادی که ترجیح می‌دهند همه چیز دم دستشان باشد، تسکین می‌دهد.

OneNote نسبت به Keep پرقابلیت‌تر است. می‌توانید تصویر، یادداشت صوتی، ترسیم یا [برای فهرست وظایف روزمره (to-do list)] چک‌باکس اضافه کنید. OneNote حتی می‌تواند نوشته شما را به متن معمولی تبدیل کرده و معادلات ریاضی ناخوانایتان را مرتب کند (به علاوه نحوه حل آن‌ها را هم به شما نشان دهد). البته بهای تمام این قابلیت‌های اضافه، اضافه‌شدن مقداری پیچیدگی بیش‌تر به برنامه است.

Samsung Notes

اگر یک گوشی سامسونگ – به خصوص گلکسی نوت – داشته باشید به احتمال زیاد با Samsung Notes آشنایی دارید. اگر از آن استفاده نمی‌کنید، باید بگوییم که جایگزین مفیدی است، مخصوصاً اگر فردی هستید که همیشه یادداشت‌هایتان را مرتب می‌کنید. Samsung Notes به شما امکان می‌دهد یادداشت‌هایتان را در Collectionهای (مجموعه‌های) متفاوت طبقه‌بندی کنید اما می‌توانید همه یادداشت‌هایتان را در یک تک‌صفحه نیز باز کنید. ضمناً می‌توانید یادداشت‌های مهم را به عنوان مورد علاقه علامت گذاری کرده یا یادداشت‌ها را با عنوان، تاریخ ایجاد یا تاریخ اعمال تغییر دسته‌بندی کنید.

اگر در کار با گلکسی نوت خود از S-Pen استفاده می‌کنید، از شنیدن این که Samsung Notes به شما امکان می‌دهد – مانند تصویر ابتدای این مطلب – به تندنویسی کلمات بپردازید، خوشحال خواهید شد. همچنین می‌توانید تصویر یا فایل صوتی ضبط‌شده پیوست کنید.

جایی که Samsung Notes کم می‌آورد در سازگاری است: این برنامه فقط روی گوشی‌های سامسونگ کار می‌کند. اگر عاشق گوشی گلکسی‌تان هستید خیلی عالی است، منتهی نه اگر بخواهید یادداشت‌هایتان را با یک کامپیوتر رو میزی یا یک گوشی دیگر همگام‌سازی کنید.

Evernote

بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید
بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید

Evernote از دورانی که دایناسورها روی زمین گشت و گذار می‌کردند بوده است، با این وجود در سال 2018 هم هنوز انتخاب محشری است. می‌توانید یادداشت‌هایتان را روی گوشی هوشمندتان (اندروید و آی‌او‌اس)، در برنامه Evernote ویندوز یا در صفحه‌ی وبِ Evernote باز کنید.

وقتی موضوع نوشتن یادداشت در میان باشد می‌توانید متن تایپ کنید، با انگشتانتان یا با یک قلم طراحی کنید، نمودار و ترسیم الحاق کنید یا فایل صوتی ضبط کنید. همچنین می‌توانید از قابلیت گفتار-به-متن استفاده کنید تا اگر در حال حرکت هستید و نمی‌خواهید مشغول تایپ کردن شوید، از Evernote بخواهید یادداشتتان را آوانویسی کند.

Evernote یادداشت‌هایتان را در دفترچه‌های مختلف مرتب می‌کند، منتهی وقتی برنامه را باز کنید به صورت پیش‌فرض همه‌ی یادداشت‌هایتان را می‌بینید. ضمناً می‌توانید یادداشت‌هایتان را با سایر کاربران Evernote به اشتراک بگذارید تا بدین ترتیب خانم خانه خودش بتواند در تهیه لیست خرید کمکتان کند.

SimpleNote

بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید
بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید

همانطور که از نامش متبادر می‌شود، SimpleNote تلاش می‌کند موانع میان شما و یادداشتتان را حذف کند. این کار را با ارائه یادداشت‌های ساده‌ی متن‌مبنا انجام می‌دهد. SimpleNote از گزینه‌های دیگر ساده‌تر است، اما این بدان معناست که این برنامه وقتی دارید تلاش می‌کنید یک چیزی را با شتاب برای بعداً بنویسید، یک مشت چیزهای حواس‌پرت‌کننده سر راهتان نمی‌اندازد. می‌توانید روی گوشی هوشمند (اندروید و آی‌او‌اس)، دسکتاپ (ویندوز 10، ویندوز 7/8، مک‌‌اواس و لینوکس) یا با بازدید از صفحه وب SimpleNote به یادداشت‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

SimpleNote تمام یادداشت‌هایتان را دم دستتان به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید آن‌ها را با تگ مرتب کنید. می‌توانید با کاربران دیگر SimpleNote همکاری کنید، چه با ایمیلشان چه با لینکی به یادداشتتان. در رابطه با خود یادداشت‌ها، می‌توانید متن اضافه کنید و… همین. نه چک‌باکس، نه تصویر، نه یادداشت صوتی، فقط متن. این هیچ ایرادی ندارد و اگر چیزهای ساده را هم ترجیح بدهید، برنامه‌ی عالی‌ای خواهد بود.

ColorNote

بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید
بهترین برنامه‌های یادداشت برداری برای اندروید

استفاده از رنگ روش محشری برای مرتب کردن یادداشت‌ها است و ColorNote با همین طرح کار می‌کند. شما می‌توانید یک یادداشت یا یک فهرست وظایف روزانه بسازید و هنگام ساختش، رنگ پس‌زمینه‌ی مناسبی برایش انتخاب کنید. ColorNote وقتی باز می‌شود فهرستی از همه یادداشت‌هایتان را نشان می‌دهد اما می‌توانید آن‌ها را بر حسب نام، زمان ایجاد، زمان اعمال تغییر، رنگ یا زمان یادآوری دسته‌بندی کنید.

به هر یادداشت فقط می‌توان متن اضافه کرد، بنابراین هیچ خبری از افزودن نمودار و تندنویسی با قلم نیست. می‌توانید یادداشت‌هایتان را بایگانی کنید، اما گزینه‌ای برای پوشه و تگ وجود ندارد.

میزان دسترسی بزرگ‌ترین ضعف ColorNote است: این برنامه فقط برای اندروید در دسترس است. اگر می‌خواهید یادداشت‌هایتان را فقط روی گوشیتان داشته باشید، مشکلی نیست، اما خوب می‌شد اگر می‌توانستیم آن‌ها را در مرورگر وب یک کامپیوتر رومیزی نیز باز کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *