تفاوت میان تلویزیون های OLED و QLED سامسونگ چیست؟

دیود نور گسیل زیستیک به انگلیسی Organic light-emitting diodes که به اختصار OLED نامیده می شود از جمله تلویزیون های رده بالای HD می شود. این تکنولوژی از گوشی و تبلت جهشی به سمت نمایشگرهای بزرگتر داشته است و رنگ های زنده  و تراز مشکی بی نظیر آن به منظور خلق یک کیفیت تصویر شگفت انگیز ایجاد شده اند. اما این تمامی ماجرا نیست. اکنون،سونی و ال جی سعی بر این دارند که از تکنولوژی OLED بیشترین استفاده را برای تلویزیون های رده بالای خود ببرند اما به نظر می رسد که سامسونگ در پیشرفت نمایشگرهای مرسوم LED خود موفق تر بوده است (این موضوع عجیب به نظر می رسد زیرا سامسونگ یکی از بزرگترین سازندگان نمایشگرهای OLED برای گوشی های موبایل می باشد).

سامسونگ می گوید تلویزیون های جدید QLED آن که خلاصه شده ی عبارت Quantum Dot LED است، بهتر از نمایشگرهای OLED فوق العاده ی ال جی هستند اما این فقط یک مقایسه ساده ی نیست بلکه سامسونگ قصد دارد عمده ی  محصول خود را پیچیده تر نمایش دهد.

چه چیزی موجب خاص بودن تلویزیون های OLED شده است؟

%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-oled-qled-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-

یک مصرف کننده ، تصویری را به اشتراک گذاشته است که تفاوت دراماتیک از نظر تراز مشکی را در میان OLED (سمت چپ) و LED (سمت راست) نمایش می دهد.

یکی از چشمگیرترین تفاوت های تلویزیون های ارگانیک LED و مدل های رایج تر آن ها مکانیزم نور پس زمینه است. به دلیل ساختار مولکولی ترکیبات ارگانیکی که در این محصول به کار می روند هر کدام از عناصر تصویر OLED زمانی که جریان برق وجود دارد، روشن می شوند.

این عنصرهای تصویر که کاربرد رایجی ندارند_برای مثال زمانی که نمایشگر کاملا مشکی است میزان رنگ 0-0-0 RGB به دلیل مکانیسم نمایشگر به آن اختصاص داده می شود_فعال نیستند. این امر موجب می شود صفحات OLED به رنگ کاملا مشکی درآیند زیرا قطعاتی از صفحه که رنگ تمام مشکی را در معرض نمایش می گذارند هیچ گونه قدرت الکتریکی در زمانی که یک تصویر سیاه را نشان می دهند، دریافت نمی کنند.

صفحات متداول LCD یا LED هر زمانی که هر تصویری را به نمایش می گذارند به نوعی نور پس زمینه ی قوی نیاز دارند.در نتیجه نسبت های کنتراست برای صفحات OLED شگفت انگیز هستند.

بدون مکانیسم نور پس زمینه صفحات OLED می توانند از نظر فیزیکی نازکتر و کوچکتر از صفحات LED باشند و خم کردن آن ها در مرغوب ترین مدل ها نیز آسان تر می شود.

بازپرداخت ها برای نمایشگرهای OLED هزینه ی بسیار زیادی را از نظر ساخت (حداقل در حال حاضر) شامل می شوند و توجه زیادی معطوف تست نمایش تصاویر ساکن در جهت پی بردن به عملکرد صفحه ی نمایشگر می شود.

تکنولوژی Quantum Dot چیست ؟

%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-oled-qled-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-

QLED مختصر عبارت Quantum Dot LED سامسونگ است که یک مدل پیشرفته تر از نمایشگرهای LED متداول می باشد. علاوه بر سیستم نور پس زمینه LED که به جای رنگ مرسوم سفید آبی است_لایه ی نقاط کوانتومی این امکان را فراهم می کند که نور به طور ویژه ای بر روی هر یک از عناصر تصویر بر اساس استفاده از بسامدهای بلندتر یا پایین تر تنظیم شود.

در این طبقه بندی،ساختار زیرپیکسلی رنگ استاندارد قرمز-سبز-آبی که مبنای تکنولوژی LCD می باشند تفکیک شده اند: نور آبی توسط نور پس زمینه کنترل می شود در حالی که نور قرمز و سبز توسط نقاط مربوطه بر روی لایه ی نقاط کوانتومی تنظیم می شوند.

ترکیب میزان های متفاوتی از نور آبی که LED ساطع می کند با میزان های متفاوتی از نورهای قرمز و سبز که توسط نقاط کوانتومی تنظیم شده اند باعث می شود تا یک تصویر RGB را که روشن تر و واضح تر از یک نمایشگر استاندارد LED است دریافت کنید. هرچند که نسبت به تولید OLED هزینه کمتری در پی دارد.

اما گرچه تکنولوژی نقاط کوانتومی در پیشرفت LED های امروزه بسیار موثر است اما هنوز هم برای تولید یک تصویر نیازمند یک نور پس زمینه ی استاندارد LED می باشد.این بدان معناست که تکنولوژی نقاط کوانتومی قادر به تولید رنگ مشکی خالص و یک کنتراست واضح نیست. در حالی که در تکنولوژی OLED این امکان که رنگ و نور در یک جا گرد هم آیند وجود دارد.

ساختار برند QLED سامسونگ مقداری گیج کننده است

سامسونگ از تکنولوژی نقاط کوانتومی در دستگاه های تلویزیون رده ی بالای خود بیشترین بهره را می برد و دلیلی وجود ندارد که نتایج به دست آمده موثر و اقتصادی نباشند به خصوص برای محتوایی که از رنگ های روشن و درخشان مانند HPR بهره می برند. اما این شرکت تکنولوژی نقاط کوانتومی را به عنوان یک جایگزین نیز_در واقع یک جایگزین فوق العاده_برای صفحات OLED ال جی و سونی عرضه کرده است.

این مسئله ظاهرا کمی گیج کننده است. نه به این خاطر که OLED عینا بسیار بهتر از QLED است بلکه به این دلیل که واقعی نیست.اما مقایسه ی مستقیم تکنولوژی OLED و نقاط کوانتومی که نمایشگرهای LCD به آن  مجهزند نشان دهنده ی توانایی های متفاوتی در نواحی مختلف هردو نمایشگر است.

سامسونگ تنها سازنده ای نیست که از لایه های نقاط کوانتومی در تلویزیون های رده ی بالای خود استفاده می کند و این یک نکته ی بسیار مهمی است زیرا تنها سامسونگ از حروف اختصاری QLED استفاده می کند. در واقع سامسونگ ساخت تلویزیون های نقاط کوانتومی را از سال 2016 آغاز کرد و آن ها را با برچسب Quantum Dot همراه با اصطلاحات تخصصی تر دیگر مانند SUHD نشانه گذاری کرد. اما با شروع ساخت تلویزیون ها و مدل های مانیتور در سال 2017،سامسونگ برند QLED خود را به لوگوی  پایین تغییر داد:

%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-oled-qled-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-

با افزایش بازاریابی پیرامون خرید هر نوع تلویزیون رده بالا و افزایش خرده فروشی این تلویزیون ها پی بردن به این نتیجه که تغییر برند سامسونگ از Quantum Dot SUHD به برند QLED به قصد پیچیده جلوه دادن قابلیت های تلویزیون های سامسونگ و تلویزیون های ال جی و سونی که با تلویزیون های سامسونگ هم قیمت هستند می باشد آسان است.

قبل از خرید امتحان کنید

برای گفتن این که میان OLED و LED یا حتی LEDهایی با تکنولوژی نقاط کوانتومی رقابت شدیدی به وجود آمده هنوز زود است. اما سامسونگ شک و شبهه هایی را مبنی بر این که فرآیند ساخت OLEDهای گرانتر را حتی به منظور رقابت بیشتر هنوز گسترش نداده ایجاد کرده است.

در حال حاضر این کمپانی به طور علنی هیچ گونه تمایلی برای وارد کردن OLED هایی با صفحات نمایشگر بزرگتر از خود نشان نمی دهد. این که سامسونگ درباره ی برند و طراحی پکیج خود به طور واضح صحبت نمی کند دلیلی بر بی کیفیت بودن تلویزیون هایش نیست. اگر قصد خرید یک تلویزیون رده بالا از هر طرحی را دارید مطمئن شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *