معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

اگر برای مدتی در اینترنت گشته باشید، احتمال اینکه با گستره‌ای از ارورها روبه‌رو شده باشید وجود دارد. با وجود اینکه اجتناب از تمامی این ارورها ناممکن است اما این مطلب قطعاً در فهمیدن معنای آن ارورها مفید بوده و یک سری مراحل ساده نیز برای حل هر ارور ارائه می‌دهد.

انواع رایج خطاهای آنلاین

اکثر ارورهای آنلاین را کد وضعیتی HTTP همراهی می‌کند. طی این ارورها به طور معمول با یک ارور 4XX یا 5XX روبه‌رو می‌شوید؛ یک عدد 4 یا 5 که دو رقم دیگر به دنبال دارد، مثل 404.

هم 4XX و هم 5XX ارور هستند، اما تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند. ارورهای 4XX ارورهای کلاینت (فرد گیرنده؛ متقاضی حاضر در جایگاه دریافت‌کنندگی سرویس‌ها، یعنی «شما») می‌باشند در حالی که ارورهای 5XX ارورهای سرور هستند. اگر یک ارور 4XX ببینید احتمالاً یک چیزی است که می‌توانید درستش کنید.

ارورهای 5XX ارورهای سرور هستند، که یعنی شما کار اشتباهی انجام نداده‌اید بلکه یعنی سروری که در تلاش هستید به آن دسترسی پیدا کنید دارد بازی در می‌آورد. فارغ از نوع ارور، شما می‌توانید یک سری کارهایی انجام دهید که ممکن است در حل مشکل مفید باشند.

در زیر، رایج‌ترین ارورهای آنلاین را فهرست‌کرده و همچنین چند راه حل مفید برای هر یک از آن ارورها ذکر کرده‌ایم. شما قادر به حل تمام ارورهای آنلاین نیستید؛ بعضی از آن‌ها از طرف سرور اتفاق می‌افتند و کار خاصی درباره حل آن‌ها از دستتان بر نمی‌آید. با این وجود، امتحانش ضرری ندارد.

ارور 400 Bad Request (درخواست اشتباه)

222222222 معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

هر وقت وبسایتی را با تایپ کردن URL یا کلیک کردن روی لینکی باز می‌کنید، مرورگرتان درخواستی را وارد کرده و آن را به سرور وبسایتی که در حال تلاش برای دسترسی به آن هستید، می‌فرستد. ارور 400 وقتی رخ می‌دهد که سرور قادر به فهم درخواست نباشد. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که خود درخواست هم خراب باشد، اما اغلب اوقات این اتفاق به خاطر چیزی ساده مانند این است که خواستار URLای باشید که وجود ندارد.

این‌ها روش‌هایی هستند که ممکن است قادر باشید از طریق آن‌ها مشکل را از سمت خود حل کنید:

  • رفرش یا دوباره‌بارگذاری صفحه: زدن کلید F5 در اکثر مرورگرها صفحه را رفرش می‌کند. در صورتی که مشکل، خرابی درخواست باشد، دوباره فرستادن درخواست می‌تواند گاهی‌اوقات مفید باشد.
  • بررسی دوباره‌ی URL: گاهی اوقات اشتباه تایپ کردن URL می‌تواند به جای اینکه منجر به ارور 404 Not Found (404 یافت نشد؛ که کمی دیگر درباره‌اش حرف خواهیم زد) شود، منجر به ارور 400 Bad Request شود.
  • جستجو به دنبال صفحه مورد نظر در سایت: ممکن است شما یا سایتی که لینک را از آنجا برداشته‌اید، URL اشتباهی را وارد کرده باشید اما اینکه صفحه مورد نظر یک جایی در سایت وجود داشته باشد هم ممکن است. جستجوی سایت به دنبال عنوان مقاله مورد نظرتان را امتحان کنید.
  • کوکی‌ها و کش مرورگرتان را پاک کنید: بعضی‌وقت‌ها، سرورها به این دلیل ارور 400 برمی‌گردانند که در تلاشند کوکی‌های روی کامپیوترتان که خراب یا خیلی قدیمی هستند را بخوانند. پاک کردن کش (حافظه پنهان) و کوکی‌ها می‌تواند به کمکتان بیاید.

ارور 403 Forbidden (ممنوع)

33333333 معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

ارور 403 Forbidden وقتی اتفاق می‌افتد که اقدام به دسترسی به صفحه یا منبعی را بکنید که اجازه دسترسی به آن را نداشته باشید. اکثر اوقات برای حل این مشکل کاری از دستتان بر نمی‌آید. چه به خاطر علتی خاص به آن منبع دسترسی نداشته باشید، چه به خاطر اینکه کسی هنگام تنظیم مجوزهای سایت خرابکاری کرده باشد.

با این وجود می‌توانید یک سری کارها را امتحان کنید:

  • رفرش کردن صفحه: فشردن کلید F5 در اکثر مرورگرها صفحه را رفرش می‌کند.
  • بررسی دوباره‌ی URL: گاهی‌اوقات اشتباه تایپ کردن URL می‌تواند منجر به ارور 403 Forbidden شود. اکثر وبسایت‌ها به خاطر دلایل امنیتی دسترسی به فولدرهای خود را محدود می‌کنند و همین امر ممکن است دلیلی برای ارور 403 باشد.
  • مجوزهای خود را بررسی کنید: بعضی وبسایت‌ها دسترسی به محتوای خود را به کاربرانی که در وبسایتشان ثبت نام کرده یا به کاربرانی که سطح مشخصی از دسترسی را دارا می‌باشند، محدود می‌کنند. اگر ثبت نام نکرده‌اید یا جواز مربوطه را ندارید، به احتمال زیاد ارور 403 Forbidden را مشاهده می‌کنید.

ارور 404 Not Found (یافت نشد)

4444444 معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

ارور 404 Not Found رایج‌ترین اروری است که در اینترنت مشاهده می‌شود. این ارور یعنی سرور قادر به پیدا کردن منبعی که به دنبالش می‌گشتید نبوده است. در اکثر قریب به اتفاق اوقات، به این خاطر ارور 404 دریافت می‌شود که URLای که در مرورگرتان تایپ یا روی آن کلیک کرده‌اید در سرور وجود ندارد.

این‌ها راه حل‌هایی هستند که می‌توانید امتحانشان کنید:

  • رفرش کردن صفحه: فشردن کلید F5 در اکثر مرورگرها صفحه را رفرش می‌کند. این روش معمولاً برای ارور 404 کمکی نمی‌کند اما خب امتحان کردنش فقط چند ثانیه زمان می‌برد.
  • بررسی دوباره‌ی URL: URLهایی که اشتباه تایپی در خود دارند (چه خودتان آن‌ها را اشتباه تایپ کرده باشید چه صفحه‌ی وب، لینک خرابی قرار داده باشد) معمول‌ترین علت ارورهای 404 هستند.
  • جستجو به دنبال صفحه مورد نظر در سایت: امکان اینکه شما (یا سایتی که از آنجا لینک را برداشته‌اید) URL را اشتباه وارد کرده باشید اما صفحه مورد نظرتان یک جایی در سایت باشد، وجود دارد. سایت مربوطه را به دنبال عنوان مقاله‌ی مورد نظرتان جستجو کنید.

ارور 500 Internal Server (سرور داخلی)

5555555 معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

اگر در وبسایتی ارور 500 Internal Server ببینید معمولاً بدان معناست که یک جای کار وبسایت می‌لنگد. این ارور همچنین بدین معناست که مشکلی از طرف کامپیوتر، مرورگر یا اتصال اینترنت شما وارد نیست.

مشابه مشکلات دیگری که درباره‌شان بحث کردیم، برای حل این مشکل فقط چند چیز وجود دارند که می‌توانید از طرف خودتان امتحان کنید:

  • رفرش کردن صفحه: فشردن کلید F5 در اکثر مرورگرها صفحه را رفرش می‌کند. این روش معمولاً برای ارور 500 کمکی نمی‌کند اما خب امتحان کردنش فقط چند ثانیه زمان می‌برد.
  • بعداً دوباره امتحان کنید: اغلب اوقات مشکلات سرور موقتی هستند. در یک زمان دیگر دوباره اقدام به بازدید از صفحه مورد نظر کنید.
  • با سایت تماس بگیرید: اگر مشکل پابرجا ماند، با سایت تماس برقرار کرده و درباره قضیه به آن‌ها خبر بدهید.

ارور 502 Bad Gateway

666666666 معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

ارور 502 Bad Gateway یعنی سروری که در حال بازدید از آن هستید اقدام به دریافت اطلاعات از یک سرور دیگر کرده اما پاسخ نادرستی دریافت کرده است. هرچند ارور 502 مستقیماً به کامپیوتر شما مربوط نمی‌شود اما یک سری راه حل‌هایی وجود دارند که می‌توانید از سمت خود امتحانشان کنید:

  • رفرش کردن صفحه: فشردن کلید F5 در اکثر مرورگرها صفحه را رفرش می‌کند. این روش معمولاً برای ارور 502 کمکی نمی‌کند اما خب امتحان کردنش فقط چند ثانیه زمان می‌برد. (فهمیدین این تیکه تکراری شده نه؟)
  • ببینید آیا صفحه برای دیگران هم مشکل دارد یا نه: به سایتی همچون com یا downforeveryoneorjustme.com سر بزنید و ببینید آیا دیگران نیز در دسترسی به سایت مورد نظر دچار مشکل شده‌اند یا خیر.
  • بعداً دوباره امتحان کنید: اغلب اوقات مشکلات سرور موقتی هستند. در یک زمان دیگر دوباره اقدام به بازدید از صفحه مورد نظر کنید.
  • کش و کوکی‌های مرورگرتان را پاک کنید: بعضی اوقات (حتی شاید ندرتاً) سرورها به این دلیل ارور 502 برمی‌گردانند که مرورگر کاربر، فایل‌های خراب یا تاریخ‌گذشته کش کرده باشد. پاک کردن کش و کوکی‌های مرورگرتان می‌تواند مفید باشد.

ارور 503 Service Unavailable (سرویس خارج از دسترس)

7777777 معرفی رایج‌ترین ارورهای اینترنتی و چگونگی حل آن‌ها

ارور 503 Service Unavailable حاکی از این است که سرور قادر به رسیدگی به درخواست مورد نظر نمی‌باشد. این ارور ممکن است برای دلایل بسیاری ظاهر شده باشد اما معمول‌ترین دلیل این است که سرور توسط درخواست‌ها دست‌پاچه شده است. مشابه سایر ارورهای 5XX، ارور 503 نیز در سرور است که رخ می‌دهد.

می‌توانید این‌ها را امتحان کنید:

  • رفرش کردن صفحه: فشردن کلید F5 در اکثر مرورگرها صفحه را رفرش می‌کند. این روش معمولاً برای ارور 503 کمکی نمی‌کند اما امتحان کردنش فقط چند ثانیه وقت می‌گیرد.
  • ببینید آیا صفحه برای دیگران هم مشکل دارد یا نه: به سایتی همچون com یا downforeveryoneorjustme.com سر بزنید و ببینید آیا دیگران نیز در دسترسی به سایت مورد نظر دچار مشکل شده‌اند یا خیر.
  • بعداً دوباره امتحان کنید: مشکلات سرور اغلب موقتی هستند. به طور خاص در ارور 503، امکان اینکه سرور با درخواست‌ها دست‌پاچه شده باشد و نتواند ترافیک دریافتی‌اش را اداره کند، وجود دارد. در یک زمان دیگر دوباره از صفحه بازدید کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *