صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

چیزهای عالی بسیاری پیرامون گوشی های سامسونگ وجود دارد. از قابلیت رفع بدافزارها گرفته تا ویژگی های اضافی، گوشی های سامسونگ طیف گسترده ای از ویژگی ها را در اختیار کاربر قرار می دهند. و همان طور که واضح است یک صفحه کلید قابلیتی پایه ای برای یک شرکت است و سامسونگ از این قاعده مستثنا نیست و صفحه کلید سامسونگ را برای شرکت خود طراحی کرده است و مطابق انتظار ویژگی های فراوانی دارد. با این حال سوال این است که آیا ویژگی های لازم برای رقابت با صفحه کلید محبوب Gboard را دارد؟

با توجه به حس اطمینان و سرعت باورنکردنی، Gboard را می توان یکی از محبوب ترین برنامه های صفحه کلید دانست. بنابراین آیا لازم است صفحه کلید پیش فرض سامسونگ را رها کرده و به Gboard نقل مکان کنید؟ خب ما برای همین اینجاییم.

برای مقایسه صفحه‌کلید سامسونگ در برابر Swiftkey در این لینک همراه ما باشید.

1. جستجوی گوگل: Gboard موفق در این زمینه!

ویژگی اصلی Gboard که در حال حاضر روی هیچ صفحه کلید دیگری وجود ندارد جستجوی گوگل به صورت درون برنامه ای است. تنها کار لازم این است تا موضوع را تایپ کنید، کلید جستجو را فشار داده و به همین راحتی نتایج بارگذاری می شوند. کارت های جستجو بسیار ساده و سر راست هستند و به راحتی قابل دسترس می باشند.

1a صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟ 1b صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

این ویژگی به خصوص در هنگام چت مفید است، زمانی که می خواهید بدون ترک برنامه فعلی موضوعی را جستجو کرده و اطلاعات آن را به اشتراک بگذارید.

نیازی به گفتن نیست که قدرت گوگل در این زمینه با صفحه کلید سامسونگ برابر نیست. چون برای جستجو در صفحه کلید سامسونگ یا باید از برنامه خارج شوید یا از نمای چند پنجره استفاده کنید.

2. کنترل‌های کشیدن: نوع و روش

Gboard و صفحه کلید سامسونگ از کنترل های کشیدن یا تایپ جسچر پشتیبانی می کنند. گرچه هردو در زمینه املای صحیح کلمات تلاش می کنند ولی تفاوت در هنگام اجرا ظاهر می شود.

2 4 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

Gboard کلمه ای که در حال شکل گیری توسط شما را روی صفحه کلید است را به نمایش می گذارد. به این ترتیب شما می دانید کلمات به درستی شکل گرفته اند یا نه و متوجه می شوید چه زمانی باید توقف کنید و چه زمانی باید ادامه دهید. در سمت دیگر، صفحه کلید سامسونگ روش معمول تری برای نشان دادن کلمه به شما استفاده می کند یعنی وقتی انگشتتان را بلند کردید کلمه نهایی نمایش داده خواهد شد.

اگرچه این روش اجرایی ممکن است برای برخی بی اهمیت باشد ولی برای من ناراحت کننده است. اینکه در پایان کلمه نهایی را ببینید و تازه متوجه شوید کلمه ای که برای نوشتن آن تلاش کرده اید می تواند آزاردهنده باشد. پس من به شخصه ترجیح می دهم حین کار کلمه را ببینم.

3. کنترل مکان نما: تایپ سریع و ویرایش

به غیر از موارد فوق، Gboard دارای ویژگی اضافی کنترل مکان نما است. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا از طریق کشیدن انگشت در محل اسپیس بتوانید مکان نما را بین خطوط حروف جابجا کنید. به طور مشابه می توانید با کشیدن انگشت در سمت عقب (بک اسپیس) متن را حذف کنید.

جالب است بدانید صفحه کلید سامسونگ هم از ویژگی مکان نما پشتیبانی می کند ولی از یک ویژگی در یک زمان واحد استفاده کنید. یعنی بین گزینه های کشیدن برای تایپ و کنترل مکان نما باید یکی را انتخاب کنید.

3 2 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

بنابراین باید تصمیم بگیرید کدام یک از این ویژگی ها برای شما مهم تر است و طبق آن انتخاب کنید. اگر از من سوال کنید می گویم اکنون سال 2019 است و باید یک صفحه کلید قابلیت پشتیبانی از هردو را داشته باشد.

4. میانبرهای متن

خوشبختانه هردو برنامه از ویژگی میانبرهای متن پشتیبانی می کنند. شما می توانید میانبرهای شخصی خود را اضافه کنید تا از جملات و عبارات راحت تر استفاده کنید.

4 4 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

هر دو کلید میانبر برنامه به شیوه ای مشابه کار می کنند و علاوه بر این میانبرهای متن نیز یکسان هستند.

5. گیف و ایموجی‌ها: جستجو و اشتراک

این بدیهی است که ایموجی‌ها و گیف‌ها می توانند ویژگی های سرگرم کننده ای به مکالمه اضافه کنند. هردو صفحه کلید شما در این زمینه پوشش داده شده اند، زیرا آنها دسته ای از ایموجی ها و گیف ها را برای پر کردن شکاف گفتگو ارائه می دهند.

5 1 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

گرچه در اینجا یک فرق کوچک وجود دارد. Gboard به شما اجازه می دهد تا بین استیکرها، گیف ها و استیکرها جستجو کنید. تنها باید کلمه کلیدی را نوشته و لیست بلافاصه برای شما نمایش داده خواهد شد.

6 5 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

موارد در صفحه کلید سامسونگ اندکی متفاوت هستند. اینجا شما باید صفحات طولانی از ایموجی ها و استیکرها را مرور کنید. به عنوان نیمه پر لیوان، صفحه کلید سامسونگ از چندین استیکر اضافی برای افزودن سرگرمی به گفتگو استفاده می کند.

تلاش Gboard در رابطه با گیف ها به همین ویژگی ختم نمی شود. در حقیقت در این برنامه تلاش شده تا همه چیز در این باره بهتر و بهتر شود. شما حتی می توانید گیف های شخصی خود را ایجاد کنید و این بسیار فوق العاده است.

7 4 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

بهترین مورد درباره این ویژگی این است که هم در دوربین جلو و هم در دوربین عقب کار می کند و به شما اجازه می دهد آن را بدون خارج شدن از برنامه فعلی ایجاد کنید.

6. کلیپ‌بورد: کپی متن به راحتی

کلیپ‌بورد دارای مزایای ویژه ای است که به افراد تنبل کمک شایانی می کند. به طور کلی من ترجیح می دهم خرده متن هایی که بعدا ممکن است قابل استفاده قرار گیرد را کپی کنم به جای اینکه دوباره آنها را تایپ کنم (آدرس ها، ترکیبات و …). هرچند هردو برنامه دارای پشتیبانی از کلیپ‌بورد هستند ولی این ویژگی ها بسیار ساده می باشند و به پای ویژگی کلیپ بورد در Swiftkey نمی رسند.

8 2 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

شما می توانید از کلیپ بورد در واتس اپ، مسنجر و دیگر پیامرسان های استاندارد استفاده کنید. با این حال وقتی جیمیل را باز کنید این ویژگی غیرفعال می شود. بنابراین در آنجا مجبور به استفاده از روش قدیمی یعنی تایپ کردن جزئیات هستید.

9 1 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

نقطه اختلاف بین هردو برنامه این است که در Gboard باید به صورت طولانی فشار دهید تا کلیپ بورد ظاهر شود ولی در صفحه کلید سامسونگ یک نماد اختصاصی بالای صفحه کلید قرار داده است.

7. کاراکترهای خاص

کاراکترهای خاص به اندازه علائم نگارشی در مکالمه مهم هستند. البته که صفحه کلید سامسونگ و Gboard هردو از این ویژگی پشتیبانی می کنند ولی بحث اصلی در این بخش سرعت دستیابی به آنهاست.

در صفحه کلید سامسونگ باید روی کلید نقطه به مدت طولانی فشار دهید، سپس تمام کاراکترهای خاص برای شما نمایش داده می شوند. و تا زمانی که یک کلید را انتخاب نکنید منو بازشو در همان حال منتظر شما باقی می ماند.

10 2 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

Gboard یک فرایند فوق سریع را اجرا می کند. شما باید روی کلید نقطه ضربه زده و انگشت خود را بدون برداشتن به سمت کاراکتری که نیاز دارید حرکت دهید.

11 1 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

یکی دیگر از ویژگی هایی که درباره صفحه کلید سامسونگ دوست داشتم این بود که می توانید انتخاب کنید جعبه کاراکترها کدام یک ظاهر شود.

8. تم ها

وقتی بحث تم ها وسط می آید Gboard برنده نهایی است. این برنامه حدود 20 تم مختلف را در پس زمینه ساده و تصویری پشتیبانی می کند.

12 1 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

متاسفانه صفحه کلید سامسونگ از تم ها پشتیبانی نمی کند. شما می توانید از سفید ساده یا کمی رنگ استفاده کنید که در بخش Accessibility قابل دسترس است.

9. پیش بینی متن

بازیگر اصلی در هر برنامه صفحه کلیدی پیش بینی کلمه است و Gboard در این زمینه نیز کارهای خوبی را انجام داده است. این برنامه سبک شما در نوشتن را آموخته و زمان را صرف پیشنهاد کلماتی که شما معمولا از آنها استفاده می کنید نمی کند. پس از همه باید گفت که ما داریم درباره گوگل صحبت می کنیم.

صفحه کلید سامسونگ نیز در پیش بینی متن بسیار خوب است و اکثر اوقات کلمه درست را پیشنهاد می دهد اما در اجرا فاصله ای جزئی با رقیب خود دارد. بنابراین هنگام مقایسه این دو برنامه نظرات به سمت Gboard جلب می شوند.

با این حال پیش بینی متن یک فرایند طولانی است و زمان زیادی لازم است تا صفحه کلید سبک شما در نوشتن را بشناسد.

10. رابط کاربری و طراحی

در نگاه اول هر دو برنامه مشابه همدیگر به نظر می رسند. در بخش رابط کاربری نیز تفاوت چندانی وجود ندارد و این طبیعی است چون ما درباره صفحه کلیدها صحبت می کنیم. همه ویژگی های اضافی Gboard مانند جستجو، شکلک ها و … به صورت منظم و بدون برهم زدن ترتیب صفحه کلید، در جای خود مستقر شده اند. به علاوه، منوی تنظیمات دارای یک گروه از گزینه های قابل تنظیم است که شما می توانید بسته به نظر خود حالات را تغییر دهید.

13a 1 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟ 13b صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

رابط کاربری صفحه کلید سامسونگ یک پیچ و خم هوشمندانه دارد. یک کلید در گوشه صفحه کلید به شما اجازه می دهد تا به سرعت بین متن پیشگو و گزینه های متفرقه حرکن کنید. اگر از من بپرسید من این روش را بسیار بهتر از Gboard می دانم.

14a 1 صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟ 14b صفحه کلید سامسونگ در برابر Gboard ؛ آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟

از آنجا که هیچ کلید اضافی برای ایموجی ها و مانند آن در پایین صفحه کلید وجود ندارد، این کلید به اندازه کافی برای دسترسی راحت است. این به من اجازه می دهد بدون نگرانی درباره انگشتان بزرگم به راحتی تایپ کنم. البته می توانید در Gboard اندازه کیبورد را افزایش دهید ولی در این حالت حجم کلی نیز بیشتر می شود که فکر نمی کنم مورد پسند باشد.

کدام یک بهتر است؟

صفحه کلید سامسونگ شاید به اندازه رقیب خود پر زرق و برق نباشد اما این بدین معنی نیست که به چنین مواردی نیاز دارد. معمولا اغلب ما به ندرت از جستجوی گوگل یا سخت یک گیف در مکالمه روزانه خود استفاده می کنیم.

به طور کلی صفحه کلید سامسونگ در کاری که انجام می دهد خوب است و اگر به فکر تغییر آن هستید فقط به سلیقه شما بستگی دارد. در سمت دیگر Gboard بیشتر به بخش افکار و بهره وری توجه دارد و اگر عاشق بهره وری هستید، بله ارزش تعویض برای شما وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *