چگونگی فعال کردن یا غیر فعال کردن حالت ایمن (Safe Mode) در اندروید

حالت ایمن روشی برای عرضه اندروید بر روی تلفن هوشمند یا تبلت می باشد بدون این که برنامه های شخص ثالث که معمولا به محض لود شدن سیستم اجرا می شوند راه اندازی شوند. طبیعتا هنگامی که گوشی اندروید خود را روشن می کنید مجموعه ای از برنامه ها مانند ساعت یا ویجیت تقویم به طور خودکار بر روی صفحه اصلی لود می شوند. حالت ایمن از این وضعیت که برای دستگاه اندروید بسیار کارآمد می باشد جلوگیری می کند دلیل کارآمد بودن حالت ایمن این است که فعال شدن خودکار این برنامه ها می تواند باعث کاهش سرعت عملکرد دستگاه یا از کار افتادن متناوب آن شود. هنگامی که گوشی یا تبلت اندروید خود را در حالت ایمن قرار می دهید برنامه های شخص ثالث هرگز نمی توانند اجرا شوند حتی پس از این که دستگاه را به حالت عادی برگرداندید.

کارایی حالت ایمن چیست؟

حالت ایمن از عواملی که منجر به افت عملکرد دستگاه یا از کار افتادن آن می شوند می کاهد.اگر گوشی یا تبلت شما در حالت ایمن خوب کار می کند پس سخت افزار نمی تواند عامل بروز مشکل باشد در نتیجه نیازی به تعمیر یا عوض کردن دستگاه نیست. اما لازم است برنامه ای را که منجر به افت عملکرد دستگاه می شود را پیدا کنید.

نکته: فرقی نمی کند که دستگاه اندروید شما ساخت سامسونگ، گوگل،Hyawei، Xiaomi یا … باشد در هر صورت روش های زیر را می توان برای تمامی دستگاه های اندروید به کار برد.

نحوه قرار دادن گوشی در حالت ایمن

قبل از قرار دادن دستگاه در حالت ایمن،باید آن را ریبوت (خاموش و روشن) کنید. این روند ساده بسیاری از مشکلات را حل می کند اما باید به درستی انجام شود. هنگامی که دکمه پاور دستگاه را فشار می دهید تنها در حالت مسدود (Suspend mode) قرار می گیرد یعنی عملا خاموش نمی شود.

ریبوت کردن صحیح دستگاه:

  • دکمه پاور یا Suspend را تا زمانی که منوی پاور بر روی گوشی ظاهر شود نگه دارید.
  • منوی پاور ممکن است از گزینه Restart برخوردار باشد در این صورت روی Restart ضربه بزنید.دستگاه خاموش و مجددا روشن می شود.
  • اگر گزینه Restart در منوی پاور دیده نشد Power off را انتخاب کنید.
  • چند ثانیه زمان می برد تا دستگاه خاموش شود.هنگامی که نمایشگر کاملا تاریک شد دکمه پاور یا Suspend را تا زمانی که لوگو بر روی دستگاه ظاهر شود نگه دارید.
  • وقتی که دستگاه روشن شد بررسی کنید که مشکل برطرف شده است یا خیر.

ریبوت کردن بسیاری از مشکلات را حل می کند نه تمامی آن ها را.یکی از دلایل بروز مشکل در دستگاه می تواند برنامه ای باشد که به طور خودکار هنگامی که دستگاه را روشن می کنید اجرا می شود. حالت ایمن یکی از ساده ترین روش ها برای پی بردن از این رویداد است:

  • دکمه پاور یا Suspend را درست همانند زمانی که می خواهید دستگاه را ریبوت کنید نگه دارید.
  • به جای ضربه زدن روی گزینه Power off یا Restart انگشت خود را روی گزینه Power off نگه دارید سپس پیغامی مبنی بر این که دستگاه در حالت ایمن قرار گرفته است را دریافت می کنید.
  • برای ریبوت روی OK ضربه بزنید.
  • هنگامی که سیستم راه اندازی شد عبارت Safe mode را روی نمایشگر مشاهده می کنید.بدین طریق پی می برید که گوشی یا تبلت با موفقیت در حالت ایمن قرار گرفته است.

درصورت دریافت نکردن گزینه Safe Mode چه باید کرد؟

تمامی دستگاه های اندروید شبیه به هم ساخته نشده اند. برخی سازندگان مانند سامسونگ ورژن اندروید متفاوت تری از ورژن خامی دارند که گوگل ارائه می دهد.دستگاه های قدیمی تر نیز ممکن است تفاوت هایی داشته باشند زیرا از ورژن قدیمی تر اندروید برخوردار هستند بنابراین معدود روش های جایگزینی برای قرار دادن دستگاه اندروید در حالت ایمن وجود دارد.

  • اگر با نگه داشتن دکمه Power off در منوی پاور پیغامی مبنی بر قرار گرفتن دستگاه در حالت ایمن برای شما ظاهر نشد انگشت خود را روی دکمه Restart نگه دارید. برای قرار دادن ورژن قدیمی تر اندروید در حالت ایمن از این روش باید استفاده کرد.

بسیاری از دستگاه های سامسونگ مانند سامسونگ گلکسی از یک روش جایگزین بهره می برند.این روش در برخی دستگاه های قدیمی تر اندروید نیز کار می کند. دستگاه را با استفاده از دستورالعمل های بالا ریبوت کرده و لوگویی را که پس از روشن شدن مجدد دستگاه ظاهر می شود مشاهده کنید.در حالی که لوگو بر روی نمایشگر است دکمه ولوم پایین در کنار دستگاه را فشار دهید. هنگامی که دستگاه کاملا روشن شد عبارت Safe mode را باید در پایین نمایشگر مشاهده کنید. بدین طریق می می برید که دستگاه در حالت ایمن قرار گرفته است.

نکته: برنامه های شخص ثالث در این حالت اجرا نمی شوند.این برنامه ها هرگونه ویجیت یا برنامه های شخصی سازی کننده صفحه اصلی را که نصب کرده اید شامل می شوند. می توانید برای بررسی عملکرد نرمال دستگاه وارد برنامه هایی مانند گوگل کروم یا Google Map شوید.

در حالت ایمن چه باید کرد؟

اگر گوشی یا تبلت پس از قرار گرفتن در حالت ایمن عملکرد سریع تری داشت یعنی یکی از برنامه ها عامل مشکل است. اکنون کافیست که برنامه را حذف کنید اما کدام برنامه؟ پیدا کردن برنامه مخرب کار چندان آسانی نیست با این حال احتمالاتی را می توان در نظر گرفت:

  • برنامه هایی که به طور خودکار پس از روشن شدن دستگاه اجرا می شوند. این برنامه ها ویجیت هایی که بر روی صفحه اصلی مشاهده می کنیم مانند ساعت، تقویم و … را شامل می شوند
  • برنامه هایی که اخیرا دانلود کرده اید. اگر جدیدا به مشکلی در دستگاه خود پی برده اید ممکن است علت آن برنامه ای باشد که به تازگی نصب یا آپدیت کرده اید.
  • برنامه های غیر ضروری. اگر دستگاه خود را سرشار از برنامه هایی کرده اید که هنگام روشن شدن آن لود می شوند می توانید با حذف برنامه هایی که معمولا از آن ها استفاده نمی کنید از مشکلات دستگاه خود بکاهید.

نکته: ممکن است نتوانید برنامه ها را در حالت ایمن اجرا کنید اما امکان حذف آن ها وجود دارد. همواره برنامه ها را در حالت ایمن حذف کنید سپس برای تست دستگاه آن را ریبوت کنید.

اگر بیشتر برنامه ها مانند آن هایی را که به طور خودکار اجرا می شوند حذف کرده اید و نمی خواهید منتظر یکی یکی غیر فعال شدن برنامه ها بمانید تا مشکل دستگاه خود را برطرف کنید می توانید گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. بدین طریق تمامی برنامه ها و داده ها حذف می شوند بنا براین قبل از انجام این کار از داده های مهم خود پشتیبان گیری کنید. این یکی از سریع ترین روش ها برای برطرف کردن مشکل دستگاه است.

نحوه خارج شدن از حالت ایمن

می توانید با استفاده از دستورالعمل های مذکور با ریبوت کردن دستگاه از حالت ایمن خارج شوید. اندروید به طور پیش فرض به حالت نرمال برمی گردد. اگر دستگاه به طور غیر منتظره در حالت ایمن قرار گرفت احتمالا اتفاقی وارد آن شده اید. ریبوت کردن دستگاه باعث می شود از حالت ایمن خارج گردد.

اگر پس از ریبوت دستگاه همچنان در حالت ایمن بود مشکل از یکی از برنامه ها یا فایل های مبتنی بر سیستم عامل اندروید است که به طور خودکار پس از روشن شدن دستگاه اجرا می شوند. ابتدا برنامه هایی مانند ویجیت ها و برنامه های شخصی سازی کننده صفحه اصلی را که پس از روشن شدن دستگاه به طور خودکار اجرا می شوند حذف کنید سپس مجددا دستگاه را ریبوت کنید.

درصورتی که در حالت ایمن نیز مشکلات دستگاه برطرف نشدند چه باید کرد؟

اگر با قرار دادن دستگاه در حالت ایمن هنوز هم با مشکل مواجه بودید نیازی به خرید یک گوشی یا تبلت جدید نیست.حالت ایمن از مشکلاتی که دلیل آن ها سیستم عامل یا سخت افزار است می کاهد. مرحله بعدی برگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه است یعنی تمامی تنظیمات شخصی شما حذف خواهند شد. اگر پس از برگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه نیز مشکل آن حل نشد اکنون زمان تعمیر یا تعویض آن است.

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونگی فعال کردن یا غیر فعال کردن حالت ایمن (Safe Mode) در اندروید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *