چه تفاوتی بین کرومیوم و کروم وجود دارد؟

کرومیوم (Chromium) یک پروژه مرورگر متن باز است که مبنای مرورگر وب کروم را تشکیل می دهد. اما بیایید نگاهی دقیق تر به معنی جمله ای که گفته شد بیندازیم.

هنگامی که گوگل برای اولین بار کروم را در سال 2008 معرفی کرد، آنها همچنین کدهای منبع کرومیوم را منتشر کردند، که کروم را به عنوان یک پروژه متن باز نشان می داد. این کد متن باز توسط پروژه Chromium نگهداری می شود، در حالی که خود کروم توسط گوگل حفظ می شود.

بزرگترین تفاوت بین دو مرورگر این است که درحالی که کروم بر مبنای Chromium می باشد، گوگل همچنان تعدادی ویژگی های اختصاصی مانند بروزرسانی های خودکار و پشتیبانی از فرمت های ویدئویی را به کروم اضافه کرده است. گوگل همچنین روش مشابهی با سیستم عامل کرومیوم داشت که یک پروژه متن باز می باشد که پایه سیستم عامل کروم را تشکل می دهد، این همان سیستمی است که در کروم بوک ها اجرا می شود.

برای بررسی بهترین مرورگرهای وب برای اندروید در این لینک همراه ما باشید.

کروم چه چیزی دارد که کرومیوم ندارد

کروم بر اساس کرومیوم است، اما گوگل تعدادی از بیت های اختصاصی با منبع بسته را به مرورگر کروم اضافه کرده است که کرومیوم فاقد آنهاست. به طور خاص، در ادامه به مواردی که گوگل به کروم اضافه کرده است ولی کرومیوم فاقد آنهاست می پردازیم:

  • پشتیبانی از MP3، AAC و 264: کروم دارای کدک های مجاز برای فرمت های رسانه اختصاصی است که به شما اجازه می دهد به انواع مختلفی از رسانه ها دسترسی پیدا کنید. این مورد به ویژه برای سایت هایی است که از ویدئو HTML5 استفاده می کنند تا ویدئو H.264 را پخش کنند. هر دو مرورگر شامل کدک های اولیه و رایگان مانند Opus، Theora، Vorbis، VP9، VP8 و WAV هستند.
  • ادوبی فلش (PPAPI): کروم شامل یک پلاگین فلش Pepper API یا همان PPAPI است که گوگل به صورت خودکار آن را همراه کروم بروزرسانی می کند. این تنها راه برای دریافت جدیدترین نسخه فلش در لینوکس است. حتی در ویندوز و مک، بهتر است به جای استفاده از نسخه قدیمی افزونه فلش NPAPI موجود در سایت ادوبی، از پلاگین فلش PPAPI کروم استفاده کنید. (اگر بخواهید می توانید پلاگین فلش Pepper را از کروم دریافت کرده و سپس آن را در کرومیوم نصب و استفاده کنید.)
  • بروزرسانی گوگل: کاربران کروم در ویندوز و مک یک برنامه پس زمینه اضافی دارند که کروم را بروز نگه می دارد. کاربران لینوکس از ابزارهای مدیریت نرم افزار استاندارد خود استفاده می کنند.
  • محدودیت گسترش: گوگل برای کروم افزونه هایی را در فروشگاه وب کروم میزبانی نمی شوند را غیرفعال می کند.
  • سقوط و گزارش خطا: کاربران کروم می توانند تصادفات و خطاها را برای تجزیه و تحلیل توسط گوگل ارسال کنند.
  • Sandbax امنیتی: گوگل همچنین یادآور می شود که برخی از آمارهای لینوکس جعبه امنیتی sandbax کرومیوم را غیرفعال می کند. این یکی از بهترین ویژگی های Chromium (و کروم) می باشد.

a 3 چه تفاوتی بین کرومیوم و کروم وجود دارد؟

شما باید توجه داشته باشید که این نام تجاری گوگل نیست، اما کرومیوم هنوز بسیار گوگل محور است. برای مثال، کرومیوم، شامل همان ویژگی های همگام سازی موجود در کروم است که به شما اجازه می دهد تا به یک حساب کاربری گوگل وارد شوید و اطلاعات خود را همگام سازی کنید.

دریافت کرومیوم

دریافت گوگل کروم در همه پلتفرم ها تنها شامل بازدید از صفحه دانلود گوگل کروم است، بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم چگونه می توانید به کرومیوم دسترسی پیدا کنید.

در لینوکس، شما اغلب می توانید کرومیوم را مستقیما از مخازن نرم افزاری لینوکس خود نصب کنید. برای مثال در لینوکس اوبونتو شما می توانید Software Center اوبونتو را باز کنید، کلمه Chromium را جستجو کرده و سپس روی نصب کلیک کنید تا برنامه نصب شود. کرومیوم با به روز رسانی های امنیتی از طریق مخازن نرم افزاری توزیع لینوکس بروز می شود.

b 5 چه تفاوتی بین کرومیوم و کروم وجود دارد؟

در ویندوز و مک، استفاده از Chromium کمی سخت تر است. شما می توانید کرومیوم رسمی را دریافت کنید، اما آنها به طور خودکار بروز نمی شوند. بروزرسانی یک متن بسته شده در کروم گوگل است. شما می توانید ساخته های متفرقه را از کسی دیگر دریافت کنید، اما آنها هم به طور خودکار بروز نمی شوند و باید به توزیع کننده آنها اعتماد کنید. شما همچنین می توانید کرومیوم را کدمنبع خود گردآوری کنید، اما آیا واقعا می خواهید زمان عرضه هر بروزرسانی اینکار را انجام دهید؟ احتمالا خیر.

درباره نرم افزار جاسوسی چه؟ (این در واقع جاسوس نیست)

کروم گوگل شامل ویژگی گزارش های خرابی است که در کرومیوم یافت نمی شوند. اگر تصمیم به فعالسازی گزارش خرابی در کروم داشته باشید، اطلاعات مربوط به خرابی ها به گوگل ارسال می شوند. اگر از کرومیوم استفاده می کنید، این خبرنگار خرابی آماده نیست و شما باید از راه های قدیمی استفاده کنید. توزیع کنندگان لینوکس ممکن است قبل از اعطای کدک های کرومیوم به شما آن ها را تغییر دهند. اگر می خواهید یک اشکال کروم را پین کنید، احتمالا بهتر است به جای کرومیوم از کروم استفاده کنید.

کرومیوم همچنین فاقد استفاده از ردیابی و یا “معیارهای کاربران” است، اما این ویژگی در کروم موجود است. این یک ویژگی اختیاری است که اطلاعاتی در مورد استفاده شما از قسمت های مختلف مرورگر را به گوگل را ارائه می دهد و برای آن داده هایی ارسال می کند که می تواند از آنها برای تصمیم گیری بر اساس آن استفاده کند. (این نوع اطلاعاتی بود که مایکروسافت ادعا می کرد زمانی که منو استارت را حذف کرده بود از آنها استفاده کرده است، زیرا هیچکس از آن استفاده نمی کرد.)

در گذشته کاربران نگران بودند که هر مرورگر کروم با یک “client ID” منحصر بفرد فرستاده شود و اشاره می کردند که کرومیوم اینگونه نیست. گوگل اینکار را در سال 2010 متوقف کرد.

با این حال کرومیوم شامل ویژگی های بسیاری است که به سرورهای گوگل بستگی دارند و به طور پیش فرض فعال هستند. این ویژگی ها در صفحه تنظیمات کرومیوم قابل مشاهده هستند. آنها شامل یک سرویس وب برای تعمیر آدرس سایت های غلط، یک سرویس پیش بینی، ویژگی ضد فیشینگ گوگل و … می شوند.

c 4 چه تفاوتی بین کرومیوم و کروم وجود دارد؟

پس کدام یک را باید استفاده کرد؟

کرومیوم خوب است زیرا توزیع های لینوکس که نیاز به یک برنامه متن باز دارند و برای بسته بندی بسیار شبیه به کروم می باشند را به کاربران خود منتقل کند. توزیع کنندگان حتی می توانند از کرومیوم به جای فایرفاکس به عنوان مرورگر پیش فرض خود استفاده کنند. اگر به شما در یک نرم افزار متن باز هستید و از بیت های بسته شده دوری می کنید، کرومیوم می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

با این حال، بسیاری از کاربران لینوکس که در مورد نرم افزارهای متن باز نگران نیستند، ممکن است بخواهند کروم را به جای کرومیوم نصب کنند. اگر از فلش استفاده می کنید و می خواهید محتوای رسانه ای بیشتری را باز کنید، نصب کروم یک فلش پلیر بهتر را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال، کروم گروگل در لینوکس می تواند ویدئوهای Netflix را پخش کند. این به پشتیبانی از H.264 برای ویدئو HTML5 نیاز دارد، چیزی که در کرومیوم وجود ندارد.

d 2 چه تفاوتی بین کرومیوم و کروم وجود دارد؟

بنابراین، کروم یا کرومیوم؟ اگر از ویندوز و مک استفاده می کنید انتخاب بسیار واضح است. اما برای کاربران لینوکس شاید قضیه مقداری فرق کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *