چگونگی کاهش کارکرد رم در اندروید

بیشتر کاربران نمی دانند چگونه باید کارکرد رم را در دستگاه های اندروید کاهش دهند. زیرا، به دلایلی هیچ دستورکار واقعی برای کاهش کارکرد رم وجود ندارد. حقیقت این است که گوگل نمی خواهد حافظه رم خود را پاک کنید.

در این مطلب می خواهیم بهترین روش های پاک کردن حافظه رم را معرفی کنیم. همچنین توضیح می دهیم که چرا بهتر است از اول این کار را انجام ندهید. با ما همراه باشید.

آیا باید کاردکرد رم را کاهش دهیم

این مسئله، یکی از بحث برانگیزترین مسئله های جامعه اندرویدی است. به این دلیل که بسیاری از ما فکر می کنیم سیستم موبایل همانند سیستم کامپیوتر کار می کند. در سیستم کامپیوتر هر چه برنامه های باز کمتر باشند، سرعت پردازش و اجرایی سیستم بهبود می یابد.

چگونگی کاهش کارکرد رم در اندروید

برای اینکه چگونگی عملکرد سیستم اندروید را درک کنیم باید یک قدم عقب تر برویم و از نگاه دیگری سیستم عامل موبایل را بررسی کنیم.

رم چیست

رم (RAM) مخفف عبارت «Random Access Memory» (دسترسی اتفاقی به حافظه) است. رم فضایی است که فایل ها به صورت موقت برای استفاده های فوری در آن ذخیره می شوند. سیستم عامل به رم دسترسی پیدا می کند تا به راحتی و به سرعت به فایل های برنامه هایی که در حال اجرا هستند، برسد و از آنها استفاده کند.

مشکل کاهش کارکرد رم چیست

فایده داشتن حافظه رم این است که باعث می شود رابط کاربری برنامه ها با سرعت بیشتری عمل کنند. برای مثال فرض کنیم برای اولین بار برنامه فیسبوک را باز می کنید. پس از باز کردن برنامه، مدتی طول می کشد تا حجم محتوای برنامه دانلود شود و در نتیجه برنامه بالا بیاید. حال از برنامه خارج شوید و بعدا دوباره به آن ورود کنید. بار دوم مدت زمان بسیار کمتری طول می کشد تا برنامه بالا بیاید. به این دلیل که فایل های محتوای برنامه در رم ذخیره شده اند و تا وقتی که برنامه به صورت کامل بسته نشده باشد؛ سیستم عامل از آنها استفاده می کند.

حال تصور کنید که تمام اطلاعات ذخیره شده روی رم پاک شوند. همانطور که انتظار می رود باز کردن برنامه ها نسبت به قبل که اطلاعات روی رم ذخیره بودند، مدت زمان بیشتری می گیرد.

چگونگی کاهش کارکرد رم در اندروید

 کاهش کارکرد رم هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند

برای بیشتر ما چگونگی کار رم مبهم است. شاید توضیح کارکرد رم به اندازه یک مطلب مفصل وقت بگیرد، اما نکته ای که باید بدانید این است که کاهش کارکرد رم تفاوتی زیادی ایجاد نمی کند. چرا که در آخر، اندروید هر کاری که می خواهد با رم می کند.

اندروید بسیار باهوش است. اندروید می داند چه اطلاعاتی می خواهد؛ چه موقع این اطلاعات را می خواهد و برای چه مدتی به این اطلاعات نیاز دارد. اگر برنامه ای برای مدت طولانی مشغول باشد، سیستم عامل خود اطلاعات آن را پاک می کند. در اصل اندروید فایل های قدیمی ذخیره شده در رم را پاک می کند تا برای فایل های جدید جا باز کند.

اگر اندروید اطلاعاتی را به رم وارد کند احتمالا به این دلیل است که به آن ها نیاز دارد. اگر اطلاعات را پاک کنید، سیستم عامل دوباره آن ها را دانلود و ذخیره می کند. همچنین این کار باعث می شود تا مقدار زیادی از باتری گوشی خود را هدر دهید.

چگونگی کاهش کارکرد رم

هنوز هم می خواهید حافظه رم را پاک کنید؟ حتما برای این کار دلیل خوبی دارید. ممکن است به دلیل اجرا نشدن برنامه ها یا خرابی کارکرد سیستم که در آخر باعث بروز لگ ها و ارورها می شوند، وادار به انجام این کار شوید. پاک کردن حافظه رم شاید این مشکلات را حل کند.

یا شاید می خواهید برنامه های مزاحم را غیرفعال کنید. شرکت سازنده معمولا برنامه های غیرضروری در سیستم موبایل نصب می کند. متاسفانه این برنامه گاهی اوقات حذف نمی شوند. این برنامه ها شامل بازی های مسخره، برنامه های ورزشی و دیگر ابزار می شوند.

در ادامه بهترین روی های کاهش کارکرد رم در اندروید را معرفی می کنیم.

چگونگی کاهش کارکرد رم در اندروید

کاهش عملکرد رم با استفاده از Application Manager

هر دستگاه اندرویدی بخشی به اسم مدیریت برنامه ها یا Application Manager (مدیریت برنامه ها) ( در بعضی از گوشی ها به عنوان Apps نیز شناخته می شود) دارد. در تنظیمات گوشی این بخش را پیدا می کنید. دسترسی به این بخش در هر دستگاهی ممکن است متفاوت باشد به این دلیل متاسفانه نمی توانیم راه دستیابی به این بخش را به صورت کامل توضیح دهیم. با وجود این می توانید با دسترسی به این بخش، برنامه های مورد نظر را از آنجا مدیدیرت کنید.

اگر برنامه ای مزاحم فضای رم را بدون هیچ دلیلی می گیرد، آن را در بخش  Application Manager پیدا کنید و به قسمت Option آن دسترسی پیدا کنید. در منوی باز شده می توانید آن برنامه را حذف نصب کنید. اگر که حذف برنامه غیرممکن است، می توانید آن را غیرفعال کنید.

کاهش کارکرد رم با استفاده از صفحه برنامه های اخیر

این روش بسیار ساده تر از روش بالا است. فقط با لمس دکمه «برنامه های اخیر» (Recent Apps) (یکی از سه دکمه اصلی در گوشی های اندورید) صفحه آن باز می شود. برنامه هایی که نمی خواهید را بکشید تا بسته شوند. در بعضی از گوشی های اندروید قابلیت بسته شدن همه ی برنامه ها با استفاده از یک کلید وجود دارد.

چگونگی کاهش کارکرد رم در اندروید

کلام آخر

ممکن است به هر دلیلی تصمیم گرفته باشید تا حافظه رم را پاک کنید. اما ما پیشنهاد می کنیم که این کار را نکنید و در عملکرد رم دخالت نکنید. اندورید سیستم عامل قوی و باهوش است که بسیار بهتر از ما می داند چگونه از رم استفاده کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *