چرا سرعت تلفن های هوشمند اندرویدی با گذر زمان کاهش پیدا می کند و راه حل آن چیست

اگر کاربر گوشی اندروید هستید، احتمالا متوجه شده اید که عملکرد آن پس از مدتی کند شده.برنامه ها و منو ها زمان بیشتری را صرف باز کردن میکنند.متاسفانه این مشکل درواقع طبیعی است.اما چرا؟

این مشکل تنها به دستگاه های اندروید مربوط نمیشود، میتوانید از یک آی پد قدیمی با نسخه جدیدiOS استفاده کرده و ببینید که تا چه حد عملکرد آن کند شده است.اما راه حل ها برای هر مدل کمی متفاوت هستند، پس اجازه دهید ریشه و راه حل این مشکل را در گوشی های اندروید مورد بررسی قراردهیم.

 

بروزرسانی  سیستم عامل و برنامه های سنگین تر حافظه بیشتری اشغال می کنند

2 چرا سرعت تلفن های هوشمند اندرویدی با گذر زمان کاهش پیدا می کند و راه حل آن چیست

گوشی اندروید شما در حال حاضر از نرم افزار سال پیش استفاده نمیکند( یا حداقل نباید بکند).چنانچه بروزرسانی های عملیاتی سیستم را دریافت کرده اید متوجه میشوید که آن ها بخوبی روی دستگاه شما بهینه نشده و عملکرد آن را کند میکنند یا سازنده گوشی شما ممکن است برنامه های سنگین جدیدی در نسخه بروزرسانی تعبیه کرده باشد که در پس زمینه اجرا شده و عملکرد گوشی را کند میکنند.

حتی اگر هیچ بروزرسانی عملیاتی سیستمی مشاهده نکنید، برنامه هایی که روی گوشی تان اجرا میشوند جدیدتر هستند.ازآنجایکه توسعه دهندگان دستیابی بهتری به گوشی هوشمند سریع تر یافته اند، بازی ها و دیگر برنامه ها ممکن است در این سخت افزار سریع تر بهینه شده و روی دستگاه های قدیمی عملکرد بدی داشته باشند.این نکته برای هر مدل صدق میکند: با گذشت چندسال، وبسایت ها سنگین تر میشوند، برنامه های صفحه رام بیشتری میخواهند و تقاضا برای بازی های کامپیوتری بالا میرود.مطمئنا همچنان از مایکروسافت97 در کامیپوتر خود استفاده نمیکنید، مثلا از نسخه جدیدتر با ویژگی های بیشتر که حافظه بیشتری میطلبند استفاده میکنید.برنامه های اندروید هم به همین شکل هستند.

راه حل این مشکل: برای تسهیل این مورد کار چندانی از دست شما ساخته نیست.چنانچه سیستم عملیاتی تان کند شده، میتوانید یک رام غیررسمی نصب کرده که بلوتور و تولیدات کند کننده سازندگان که در بسیاری از دستگاه ها وجود دارند را نداشته باشد_اما به خاطر داشته باشید که این روش در کل برای کاربران حرفه ای بوده و دردسرش از فوایدش خیلی بیشتر است.اگر برنامه هایتان کند شده، نسخه lite برنامه هایی که استفاده میکنید را امتحان کنید.

پردازش های در حال اجرا در  پس زمینه میتوانند باعث کندی عملکرد گوشی شوند

3 چرا سرعت تلفن های هوشمند اندرویدی با گذر زمان کاهش پیدا می کند و راه حل آن چیست

همزمان با بیشتر شدن مدت استفاده از گوشی، ممکن است برنامه های بیشتری روی آن نصب کرده باشید که برخی از آن ها در استارتاپ بازشده و در پس زمینه اجرا میشوند.چنانچه برنامه های زیادی نصب کرده اید که در پس زمینه اجرا میشوند، ممکن است منابعCPU را مصرف کرده، رام را پر کرده و گوشی را کند کنند.

 

مشابها اگر از تصویر زمینه متحرک استفاده میکنید یا ویجت های زیاد در تصویر زمینه دارید، CPU، گرافیک و حافظه دستگاه شما مصرف میشوند.صفحه نمایش گوشی را خلوت تر کنید تا شاهد بهبود عملکرد دستگاه باشید(حتی بهبود عمر باطری).

 

راه حل این مشکل: تصویر زمینه های متحرک را غیرفعال کنید، ویجت ها را از صفحه نمایش پاک کنید و برنامه هایی را که استفاده نمیکنید لغونصب کنید.برای بررسی اینکه چه برنامه هایی در پس زمینه اجرا میشوند، به منوی خدمات اجرایی را در تنظیمات توسعه دهنده مراجعه کنید( در نسخهMarshmallow و بالاتر).چنانچه از برنامه هایی که در پس زمینه اجرا میشوند استفاده نمیکنید، آن ها را لغونصب کنید.اگر برنامه مورد نظر یکی از برنامه های گوشی بود و امکان لغونصبش وجود نداشت، آن را غیرفعال کنید.

4 چرا سرعت تلفن های هوشمند اندرویدی با گذر زمان کاهش پیدا می کند و راه حل آن چیست 5 چرا سرعت تلفن های هوشمند اندرویدی با گذر زمان کاهش پیدا می کند و راه حل آن چیست

دراو های نیمه جامد (solid-state) مثل SSD ها و حافظه های micro SD  با پر شدن کند میشوند پس نوشتن در بخش فایل سیستم با کمی پر شدن میتواند بسیار کند شود.این نکته باعث کند شدن دستگاه و برنامه ها میشود.صفحه حافظه در منوی تنظیمات حجم پر شده حافظه گوشی و مقداری که مصرف کرده اید را برایتان نمایش میدهد.

تعداد فایل های کچ شده اگر بالا رود حجم اندکی از حافظه را پر کنند بنابراین  پاکسازی آنها میتواند به تخلیه حافظه و بهبود عملکرد سیستم کمک کند_حداقل تا زمانی که دوباره ذخیره شوند.

 

راه حل این مشکل: دراین زمینه تصاویر و ویدیوهایی که با دوربین گوشی میگیرید، اصلی ترین عامل هستند پس از آنها نسخه پشتیبان گرفته و از گوشی تان پاک کنید.میتوانید اینکار را بطور دستی با برنامهGoogle Photos انجام دهید.

درغیراینصورت، برنامه هایی که استفاده نمیکنید را لغونصب کنید، فایل های غیرضروری را پاک کنید و کچ ها را برای تخلیه حافظه ازبین ببرید.همچنین میتوانید از امکان بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کرده و تنها برنامه هایی را که نیازدارید نصب کنید تا گوشی تان مانند روز اول شود.

برای پاکسازی داده های ذخیره شده در حافظه پنهان (Cache)  در تمام برنامه های نصب شده، تنظیمات را بازکرده، روی گزینه حافظه کلیک کنید، صفحه را تا رسیدن به گزینه Catched data جابجا کرده سپس روی آن کلیک کنید.Ok کنید.(نکته: این گزینه تنها در نسخهNougat و پایینتر در دسترس است).

در نسخهOreoاندروید، کارها کمی سخت میشوند.گوگل گزینه مشاهده تمام کچ دیتاها را برای جایگزینی یک روش دقیق تر( و میتوان گفت قابل فهم تر) برداشته است.هرچند که منوی حافظه همچنان در منوی تنظیمات قابل دسترسی است، متوجه میشوید که برخی چیزها نسبت به نسخه قبلی اندروید کاملا متفاوت هستند.برای دسترسی به کچ فایل هایی که حافظه را پر کرده اند، باید به بخش دسته ی متناسب تری مانند “موسیقی و صدا” یا “برنامه های فیلم و تلویزیون” مراجعه کنید.کچ فایل های دیگر برنامه ها را میتوانید در بخشی با همین نام پیدا کنید.

 

چه کارهایی را نباید انجام دهیم

هر فهرست خوبی که حاوی مطالبی برای تسریع عملکرد گوشی های اندروید است، دارای گزینه”نبایدها” نیز هست.این بخش را واقعا میتوان در یک جمله خلاصه کرد: هرگز از task killer ها استفاده نکنید.

شاید این حرف تاثیر چندانی روی مخاطب نداشته باشد اما اینکه همچنان بسیاری از مردم از روش قدیمی task killer ها برای از کارانداختن وظایف پس زمینه و بهبود عملکرد دستگاه استفاده میکنند واقعا مضحک است.این کار واقعا اشتباه است task killer را برای هیچکاری نصب نکنید، به غیر از زمانی که میخواهید بدانید گوشی تان تا چه حد کند است.تنها مراحل یاد شده در این مطلب را پیش گیرید.مطمئن باشید که تاثیرگذار است.امتحان کنید.

بکارگیری امکان بازگشت به تنظیمات کارخانه و نصب برنامه های مورد نیاز به همراه حذف تمام برنامه ها و فایل های قدیمی در یک چشم بهم زدن عملکرد گوشی تان را بهبود میدهد.بازگشت به تنظیمات کارخانه بلوتور های مختص گوشی را رفع نمیکند، اما کمک کننده است_ دقیقا مانند نصب مجدد ویندوز که میتواند به کندی عملکرد کامپیوتر کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *