اهمیت و ویژگی های جدید بلوتوث 5.1

بلوتوث 5.1 ویژگی های جدید در زمینه “پیدا کردن مکان” را فراهم می کند که به دستگاه های بلوتوث اجازه می دهد مکان فیزیکی را با دقت سانتی متری تشخیص دهند و در موقعیت های داخلی به دستگاه نیز کمک کند.

برای بهبود تجربه استفاده از بلوتوث در گوشی های گلکسی سامسونگ در این مطلب همراه ما باشید.

توانایی دستگاه‌های بلوتوث در تشخیص دقیق موقعیت مکانی

سیستم های فعلی بلوتوث می توانند با استفاده از قدرت سیگنال ها تشخیص دهند یک دستگاه مانند ساعت هوشمند یا خانه هوشمند چقدر از شما فاصله دارد. البته آنها ممکن است بدانند که شما چند متر دور هستید ولی نمی توانند مسیر را تشخیص دهند.

این قابلیت با ویژگی جدید “جهت یافتن” در بلوتوث 5.1 بهبود یافته است. این ویژگی توسط گروه موضوعی ویژه بلوتوث (SIG) انتشار یافته است، لازم به ذکر است که این گروه مسئولیت نطارت بر بلوتوث را بر عهده دارد. سیستم موقعیت یابی اکنون می تواند مسیری را که سیگنال از آن می آید تعیین کند. با ترکیب فاصله و جهت، دستگاه های بلوتوث اکنون می توانند مکان دقیق یک دیوایس را با دقت سانتی متری تشخیص دهند.

1 1 اهمیت و ویژگی های جدید بلوتوث 5.1

بلوتوث 5.1 دو روش مختلف را برای تعیین مسیر ارائه می دهد، یکی “زاویه ورود” (AoA) و دیگری “زاویه خروج” (AoD) نام دارد. یکی از دو دستگاه باید یک آرایش از چند آنتن داشته باشد و داده هایی که از آن آنتن ها دریافت می شود می تواند برای شناسایی مسیر سیگنال بلوتوث مورد استفاده قرار گیرد.

اگر شما یک گوشی هوشمند با بلوتوث 5.1 دارید، یک سیستم موقعیت یاب می تواند ایده خوبی برای موقیمت مکانی دقیق شما باشد. این می تواند برای بهبود ناوبری داخلی، پیداکردن کلیدهای گمشده، یا فعال کردن سخت افزار تلفن هوشمند برای به دست آوردن موقعیت مکانی بهتر مورد استفاده قرار گیرد.

اتصال سریع تر با صرف انرژی کمتر

همانطور که ممکن است از نام آن حدس زده باشید، بلوتوث 5.1 جهش بزرگی با تغییرات زیاد نخواهد بود، برعکس بلوتوث 5. تغییرات دیگر آن با اینکه جزئی هستند اما فایده خود را نیز دارند.

دستگاه هایی با بلوتوث کم انرژی از چیزی به نام نمایه افتخار عمومی یا GATT بهره می برند. هر زمان که که یک دستگاه گیرنده متصل شود، “کشف سرویس” را انجام می دهد تا ببیند دستگاه سرور از چه مواردی پشتیبانی می کند. این روند انرژی و زمان را صرف می کند. بلوتوث 5.1 ذخیره سازی را با تکاپوی بیشتری انجام می دهد و گیرندگان می توانند زمانی که هیچ چیز تغییری نکرده است از مرحله کشف صرف نظر کنند. این پیشرفت های ذخیره سازی GATT به این معنی است که اتصال سریعتر اتفاق می افتد و انرژی کمتری صرف می شود.

بهبود تبلیغات اتصال در بلوتوث 5.1

بلوتوث 5.1 شامل چندین بهبود در امر تبلیغات است. کلمه تبلغیات در اینجا اشاره به نحوه پخش یک دستگاه بلوتوث برای اتصال آن و در دسترس بودن آن برای سایر دستگاه های بلوتوث موجود در نزدیکی است. این باید موجب شود اتصال بهتر کار کند.

یکی از ویژگی های جدید “نمایه سازی کانال تبلیغات تصادفی” است. دستگاه های مورد نیاز بلوتوث 5 برای چرخه کانال 37، 38 و 39 است که سخت می باشند. در حال حاضر دستگاه ها می توانند کانال ها را به صورت تصادفی (رندوم) انتخاب کنند. این ویژگی احتمال عدم اتصال دو دستگاه بلوتوث که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند یا در زمانی که تعداد دستگاه های بلوتوث زیاد هستند را کاهش می دهد.

2 2 اهمیت و ویژگی های جدید بلوتوث 5.1

بلوتوث 5 توانایی دستگاه برای همگام سازی اسکن را برای ارتباط با برنامه تبلغیات دستگاه دیگری اضافه کرد. برای مثال اگر شما گوشی هوشمند را از طریق بلوتوث به یک تلویزیون متصل کرده باشید، تلویزیون می تواند زمان دقیقی را که که تبلیغ خواهد کرد از طریق یک فیلد داده به نام SyncInfo به گوشی شما اطلاع دهد. تلفن شما مجبور نیست به طور مداوم برای اتصال به تلویزیون اسکن کند، اما دقیقا می داند که تلویزیون چه زمانی خود را تبلیغ خواهد کرد. این روند موجب صرفه جویی در قدرت می شود و به طور بالقوه اگر دستگاه نیاز به مبادله داده ها در یک زمان دقیق داشته باشد به کمک آن خواهد آمد.

با این حال این تبادل دوره ای تبلغیات مقداری انرژی مصرف می کنند و دستگاه های کم قدرت ممکن است نخواهند انرژی خود را صرف آن کنند. با استفاده از انتقال هماهنگی تبلیغات دوره ای، دستگاه های متصل می توانند این داده ها را به یکدیگر انتقال دهند. برای مثال، گوشی هوشمند شما می تواند اطلاعات مربوط به برنامه تبلیغاتی تلویزیون را به طور مستقیم به ساعت هوشمند خود انتقال دهید تا اینکه ساعت هوشمند را مجبور به انتقال این اطلاعات به تلویزیون کنید. این می تواند انرژی را بر روی دستگاه های کم قدرت ذخیره کند و عمر باتری ها را طولانی تر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *