پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به محض دانلود برنامه، افزودن فایل‌های رسانه‌ای مثل موسیقی و فیلم و کش‌کردن داده‌ها به منظور استفاده آفلاین، به سرعت پر شوند. بسیاری از دستگاه‌های پایین‌رده شاید فقط چند گیگابایت حافظه داشته باشند که این قضیه مشکل را حتی بدتر هم می‌کند.

هر چه فضای کم‌تری داشته باشید، باید زمان بیش‌تری را صرف مدیریت ریز به ریز فضاهای حافظه‌ی داخلی‌تان بکنید. اگر معمولاً خودتان را در شرایطی پیدا می‌کنید که حافظه‌ی گوشیتان پر شده و مجبور می‌شوید آن را مدیریت کنید، دفعه بعدی به فکر خریدن یک گوشی یا تبلت با حافظه بیش‌تر باشید.

از ابزار درون‌سیستمی مدیریت حافظه استفاده کنید

نسخه‌های مدرن سیستم‌عامل اندروید، یک پنل حافظه دارند که نشان می‌دهد دقیقا چقدر از حافظه دستگاه اشغال شده است. برای پیدا کردن این پنل، صفحه Settings را باز کرده و روی Storage کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که چقدر حافظه توسط برنامه‌ها و داده‌هایشان، عکس‌ها و ویدیوها، فایل‌های صوتی، دانلودها، داده‌های کش‌شده (حافظه پنهان) و برنامه‌های مختلف دیگر استفاده شده است. قضیه اینجاست که این قابلیت بسته به نسخه‌ی اندرویدی که استفاده می‌کنید، یک کَمَکی متفاوت خواهد بود.

اندروید Oreo 8.0

گوگل در اندروید Oreo در مقایسه با نسخه‌های قبلی اندروید، یک روش به کل متفاوت در پیش گرفت. این کمپانی منوی Storage (حافظه) را به یک فهرست پر جزئیات‌تر تجزیه کرد.

در اندروید نوقا و قدیمی‌تر، این فهرست بر اساس کنار هم قرار گرفتن برنامه‌ها و سپس انواع متنوع فایل‌ها گروه‌بندی شده بود، اما در اندروید Oreo قضیه کمی متفاوت شد؛ گروه‌ها و فایل‌ها بر حسب یک دسته‌بندی کنار یکدیگر گروه‌بندی شدند. برای مثال وقتی گزینه «Photos & Videos» را باز می‌کنید، فقط نشان نمی‌دهد که چه عکس‌ها و ویدیوهایی فضای گوشیتان را اشغال کرده‌اند، بلکه برنامه‌های متصل به آن‌ها – مثل ادیتورهای عکس و ویدیو – را هم نشان می‌دهد.

2 1 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

3 1 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

همه‌ی برنامه‌ها در این دسته‌بندی‌های از پیش‌تعریف‌شده جای نمی‌گیرند، بنابراین نوعی سرریز برای چیزهای دیگر وجود دارد که اسمش «Other apps» (سایر برنامه‌ها) است. به طور مشابه، یک گزینه «Files» نیز وجود دارد که هر فایلی را که در دسته‌بندی‌های دیگر جای نمی‌گیرد، فهرست می‌کند.

4 1 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

حالا که همه این‌ها را گفتیم، یک راه آشکارا آسان برای آزاد کردن حافظه در اندروید Oreo وجود دارد که در آن مجبور به کند و کاو در تک‌تک ورودی‌های منوی حافظه نیستید: دکمه بزرگ «Free Up Space» در بالای صفحه. روی آن کلیک کنید.

5 1 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

6 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

اساساً انجام این کار فهرستی از دانلودهای دستگاهتان و همچنین هر عکس و فیلمی که قبلاً از آن بکاپ گرفته شده است (این فهرست، یک فهرست تیک‌زدنی ساده است نه یک فهرست کامل) و هر «برنامه‌ای که مدتی‌ست از آن استفاده نشده است» در صورت امکان، بالا می‌آورد. هر چه که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب کنید و بعد فضای گوشیتان را آزاد کنید.

البته اگر این کار به اندازه کافی حافظه را خالی نکرد، پس وقت آن است که به کند و کاو دستی در هر گزینه بپردازید. خوب به برنامه‌ها و مقدار داده‌هایی که ذخیره کرده‌اند دقت کنید؛ برای مثال برنامه‌هایی مثل Google Play Music (یا برنامه‌های پخش‌کننده‌ی موسیقی دیگر) می‌توانند به هنگام پخش داده‌های زیادی ذخیره کنند. آن برنامه را پاک کنید تا کلی فضا برای خودتان ذخیره کنید.

7 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

8 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

اندروید Nougat 7.0 و پایین‌تر

وقتی که در هر نسخه پایین‌تری از اندروید Oreo وارد منوی Storage شدید، کافیست روی گزینه‌ای کلیک کنید تا ببینید دقیقا چه چیزی فضا اشغال کرده و پاکش کنید. برای مثال می‌توانید روی Apps کلیک کنید تا فهرستی از برنامه‌هایی که بیش‌ترین فضا را استفاده می‌کنند مشاهده کرده و حذفشان کنید. روی Downloads کلیک کنید تا فهرست دانلودهای‌تان را ببینید که در اینجا می‌توانید آن فایل‌ها را حذف کنید، روی Cached data کلیک کنید تا داده‌های تمام برنامه‌های نصب‌شده را پاک کنید. از گزینه‌های دیگر استفاده کرده تا ببینید کدام فایل‌ها فضا اشغال می‌کنند و آن‌هایی که نمی‌خواهید را حذف کنید.

9 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

10 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

وقتی در حال سر و کله زدن با برنامه‌ها هستید یادتان باشد که خود برنامه، داده‌هایش و حافظه پنهان آن، همه به مجموع فضایی که آن برنامه استفاده می‌کند اضافه می‌شوند. برای مثال اگر Spotify روی گوشی‌تان نصب باشد و بسیاری موسیقی به صورت آفلاین کش کرده باشید، Spotify ممکن است بیش از یک گیگابایت حافظه مصرف کند. می‌توانید حافظه پنهان Spotify را پاک کنید تا به اجبار همه‌ی این‌ها را حذف کنید یا برنامه Spotify را باز کرده و به آن بگویید که برای مصرف آفلاین، داده‌های کم‌تری کش کند. هر برنامه‌ای که برای مصرف آفلاین، حافظه پنهان ذخیره می‌کند به همین روش کار خواهد کرد. در اسکرین‌شات‌های زیر، Google Play Music به خودی خود فقط 40.66 مگابایت حجم دارد اما 2.24 گیگابایت موسیقی کش‌شده ذخیره دارد.

با کلیک روی هر برنامه در فهرست Apps می‌توانید ببینید هر برنامه برای آن فایل‌های داده‌ها چقدر حافظه مصرف می‌کند و سپس می‌توانید داده‌های کش‌شده‌شان را جدا جدا حذف کنید. با کلیک روی Apps واقع در پنل storage یا با کلیک روی Apps واقع در صفحه تنظیمات اصلی می‌توانید به این فهرست دسترسی پیدا کنید.

11 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

با استفاده از Files Go ببینید کدام پوشه‌ها و فایل‌ها بیش‌ترین فضا را اشغال کرده‌اند

ابزار درون‌سیستمی اندروید برای به تصویر کشیدن فضای مصرف‌شده توسط انواع مختلف داده‌ها مفید است اما نه برای حجم دقیق فضای مصرف‌شده توسط تک‌تک فایل‌ها و پوشه‌ها. بدین منظور، به یک برنامه جدید به نام از گوگل نیاز دارد. این برنامه در پلی استور بوده و رایگان است، بروید و دانلودش کنید. وقتی برنامه را باز کردید باید مجوزهای حافظه‌ای و دسترسی به برنامه‌ها برایش صادر کنید، این کار را انجام دهید تا به قسمت اصلی برنامه برسید.

12 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

13 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

رابط کاربری اصلی همان اول کار یک سری خرت و پرت‌های بسیار جذاب نشانتان خواهد داد: Unused apps (برنامه‌های استفاده‌نشده)، low-res files (فایل‌های کم‌کیفیت)، duplicate files (فایل‌های تکراری)، temporary files (فایل‌های موقتی)، Downloads و فایل‌هایی که فضای خیلی زیادی اشغال می‌کنند. این برنامه فوق شهودی است و به شما امکان می‌دهد به سرعت برنامه‌ها و فایل‌هایی را که به معنای واقعی کلمه فقط حافظه را هدر می‌دهند، مشخص کنید.

14 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

15 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

کلیک روی هر یک از دسته‌بندی‌ها، محتوای دسته‌بندی گفته‌شده را به شما نشان خواهد داد و امکان انتخاب چیزهایی که می‌خواهید حذف شوند را ایجاد می‌کند. گزینه Temporary Files حتی به شما اجازه می‌دهد ببینید کدام برنامه‌ها برای خود داده نگه داشته‌اند که به شما امکان می‌دهد به صورت جداگانه پاکشان کنید.

16 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

17 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

اما صبر کنید، هنوز هم هست: کلیک روی گزینه «Files» در پایین، به شما اجازه خواهد داد در یک نمایش با دسته‌بندی بهتر، نگاهی به حافظه دستگاهتان بیاندازید؛ بسیار مشابه دستگاه‌های اندرویدی است که اندروید Nougat یا قدیمی‌تر رویشان نصب است. این قابلیت برای کسی که اندروید Oreo دارد اما نمایش قدیمی را ترجیح می‌دهد محشر است.

18 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

19 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

کلیک روی هر گزینه یک تفکیک پرجزئیات‌تر از محتوای آن را برای شما نمایش می‌دهد. برای مثال مدخل Images همه‌چیز از آن پوشه شامل اسکرین‌شات‌ها، دانلود‌ها و از این قبیل را به شما نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید نتایج را بر اساس نام، تاریخ و حجم مرتب کنید. ما سومی را پیشنهاد می‌کنیم چرا که در تلاشید حافظه دستگاهتان را خالی کنید.

20 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

21 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

یک کارت SD در گوشی بگذارید و داده‌ها را به آن منتقل کنید

22 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

بسیاری دستگاه‌های اندروید هنوز با یک شیار کارت MicroSD ارسال می‌شوند، هرچند که این نوع شیار روز به روز بیش‌تر منسوخ می‌شود. اگر گوشی یا تبلت‌تان یک شایر کارت MicroSD دارد، می‌توانید یک کارت microSD خریده و آن را در دستگاه خود بگذارید تا حافظه بیش‌تری به دست بیاورید. حافظه‌ای که ایجاد می‌شود می تواند موسیقی‌ها، ویدیوها، عکس‌ها و سایر فایل‌های رسانه‌ای و در بعضی موارد، حتی برنامه‌ها را هم (بخش بعدی را ببینید) در خود نگه دارد. بعضی برنامه‌ها ممکن است به شما امکان بدهند پوشه‌های داده‌های کش‌شان را هم به کارت SD منتقل کنید.

اگر از قبل یک کارت SD دارید، در صورتی که حافظه بیش‌تر می‌خواهید راه حل خوبی است. کارت‌های microSD نسبتاً ارزان هستند بنابراین می‌توانید یک کارت بهتر بخرید و به ازای یک قیمت واقعاً کم، حافظه بسیار بیش‌تری داشته باشید.

پس از نصب کارت SD، آن را روی حالت Portable (قابل انتقال) یا Internal storage (حافظه داخلی) فرمت کنید (اگر اندروید گوشی‌تان Marshmallow 6.0 است)، سپس دستگاهتان را به کامپیوتر متصل کرده و موسیقی‌ها، رسانه‌ها و سایر فایل‌ها را به فضای خالی کارت SD منتقل کنید.

برنامه‌ها را به کارت SD منتقل کنید

بسته به نسخه اندروید و بسته به خود گوشی‌تان، می‌توانید برنامه‌ها را هم به منظور خالی کردن فضا به کارت SD منتقل کنید.

کاربرانی که اندروید Marshmallow یا بالاتر دارند می‌توانند با فرمت کردن کارت SD به حالت Internal storage این کار را انجام دهند. سپس کارت SD به عنوان حافظه محلی آن دستگاه دیده خواهد شد. سیستم مشخص خواهد کرد که انتقال کدام برنامه‌ها به کارت SD بیش‌تر از سایرین با عقل جور در می‌آید، سپس آن‌ها را منتقل کنید. نمی‌توان تفاوت میان حافظه داخلی حقیقی و کارت SD که برای مصرف داخلی فرمت شده باشد را تشخیص داد، بنابراین هیچ راهی برای انتقال دستی برنامه‌ها به صورت جداگانه وجود ندارد. (ضمناً دیگر قادر نخواهید بود از کارت SD در دستگاه‌های دیگر استفاده کنید مگر اینکه آن را پاک کرده و دوباره فرمتش کنید.)

23 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

24 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

اگر نسخه‌های پیش از اندروید Marshmallow روی دستگاهتان نصب است، می‌توانید بعضی برنامه‌ها را با استفاده از قابلیت‌های درون‌سیستمی اندروید جابه‌جا کنید یا می‌توانید از طریق روت کردن گوشی و پارتیشن کردن کارت SD، تمام برنامه‌ها را جابه‌جا کنید.

عکس‌ها را به فضای ابری منتقل کنید

عکس‌ها در یک گوشی هوشمند مدرن فضای خیلی زیادی اشغال می‌کنند. به جای اینکه همه آن‌ها را روی گوشی‌تان ذخیره کنید، می‌توانید از یک برنامه استفاده کنید که به صورت خودکارع عکس‌هایی که می‌گیرید را در یک حساب آنلاین مثل Google Photos، Dropbox، Microsoft OneDrive، Flickr یا هر چیز دیگر آپلود می‌کند. Google Photos با برنامة «Photos» دستگاه اندروید تلفیق شده و حافظه تصویری نامحدودی ارائه می‌دهد. می‌توانید از درون برنامه Photos یا در سایت Photos.google.com با هر کامپیوتری به عکس‌ها دسترسی پیدا کنید.

هر طور که انجامش دهید، سپس می‌توانید از برنامه Photos دستگاهتان استفاده کرده تا کپی‌های تصاویری که روی خود دستگاه ذخیره شده‌اند را حذف کنید و چندین گیگابایت فضا را آزاد کنید. ضمناً می‌توانید آن عکس‌ها را روی کامپیوتر خود نیز کپی کنید و از آن‌ها به همان روش قدیمی هم بکاپ بگیرید. بهترین قسمت استفاده از این روش آن است که هنوز هم می‌توانید از طریق برنامه Photos به تمام عکس‌هایتان دسترسی پیدا کنید، بدون در نظر گرفتن اینکه روی حافظه محلی ذخیره شده باشند یا در فضای ابری. مو لای درز این روش نمی‌رود.

25 پنج راه آزاد کردن حافظه در دستگاه‌های اندروید

اگر Google Photos را دوست ندارید می‌توانید این کار را با برنامه‌های دیگر، مثلا Dropbox، هم انجام دهید.

همین حقه برای فایل‌های دیگری که فضای زیادی در دستگاهتان اشغال می‌کنند هم عملی است. برای مثال می‌توانید یک مجموعه بزرگ موسیقی را روی سرویسی چون Google Play Music آپلود کنید و با یک ارتباط اینترنتی آن را روی دستگاه خود پخش کنید که به جای ذخیره کردن کل مجموعه روی گوشی، فقط فایل‌های که نیاز دارید را کش می‌کند.

هر چقدر هم که خوب، این حقه‌ها فقط همین قدر از دستشان بر می‌آید، بنابراین برای گوشی بعدی‌تان مطمئن شوید که حافظه کافی برای تمام فایل‌هایتان دارید. اما فعلا که در تنگنا هستید، این حقه‌ها بهتان کمک خواهند کرد کمی فضا روی گوشی‌تان آزاد کرده و خرت و پرت‌های مهم‌تان را در آن جا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *