برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

اندروید 10 به صورت پیش نمایش توسعه دهنده (از جمله برای گوشی های غیر از پیکسل) در دسترس قرار گرفته است و به نظر می رسد یک بروزرسانی بسیار قابل توجه است. واضح است گوگل تلاش بسیاری در زمینه حریم خصوصی و بهسازی ویژگی های قدیمی کرده است.

حال این سوال مطرح است برجسته ترین ویژگی های اندروید Q که ارزش دانستن دارند چه چیزهایی هستند؟ ما این موارد را برای شما پوشش داده ایم. توجه داشته باشید ما تمرکز خود را روی ویژگی هایی قرار داده ایم که توسط گوگل تایید شده اند و نیازی به انجام حرکات اضافی ندارند.

حالت تاریک (نهایی شده!)

1 13 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

گوگل از مدتی قبل به طور گسترده حالت تاریک را در سیستم های مختلف آزمایش کرده ولی قرار است این شرکت در نهایت و با اندروید 10 این ویژگی را رسما ارائه دهد.

حالت تاریک را می توان از طریق یک گزینه در پنل تنظیمات سریع یا از طریق حالت صرفه جویی در انرژی (Saver mode)  فعال کرد. علاوه بر این، عکسی که توسط گوگل منتشر شده است (تصویر بالا) نشان می دهد که حالت تاریک در تصاویر، جستجو و … گوگل نیز اعمال خواهد شد.

بدون شک حالت تاریک یکی از دلخواه ترین ویژگی های اندروید 10 خواهد بود. ولی شرکت Mountain View در حال کار با توسعه دهندگان برنامه های شخص ثالث است تا آنها نیز حالت تاریک را در برنامه های خود اضافه کنند.

پاسخ (ریپلای) هوشمند در برنامه‌های پیامرسان

2 12 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

Smart Reply یا همان پاسخ هوشمند یکی از برترین ویژگی های گوگل است که پیش بینی می کند شما نسبت به یک پیام چه پاسخی خواهید داد. این ویژگی در حال حاضر در برنامه های گوگل موجود می باشد ولی قرار است در اندروید 10 برای تمام برنامه های پیامرسان اعمال شود.

این بدین معنی است که اکنون شما می توانید پاسخ های پیشنهادی را برای پیام های واتس اپ و فیسبوک مشاهده کنید. این می تواند یک تکنیک مفید برای صرفه جویی در زمان باشد. همه این پیشنهادات با استفاده از یادگیری ماشین، درون خود دستگاه شما ارائه می شوند و ظاهرا برای حفظ حریم خصوصی قرار نیست پیام و پاسخ های شما به گوگل فرستاده شوند.

منو اشتراک گذاری بهتر

3 10 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

بسیاری از علاقه مندان اندروید از قابلیت اشتراک گذاری این پلتفرم انتقاده کرده و آن را آهسته دانسته اند. خوشبختانه گوگل یک بازنگری کلی برای این ویژگی در اندروید 10 داشته است.

منو اشتراک گذاری جدید نه تنها بسیار سریعتر از منو بومی است، بلکه اقدامات بهتری را در زمینه توصیف مخاطبین و برنامه ها انجام خواهد داد. زمان نشان خواهد داد که آیا گوگل واقعا به این اهداف دست خواهد یافت یا خیر، اما توسعه دهندگان شخص ثالث نیز باید بروزرسانی های جدید را ارائه کنند تا بتوانند به رقابت ادامه دهند.

Focus Mode (حالت تمرکز)

4 8 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

یکی از برجسته ترین ویژگی های اندروید 10 با نام Focus Mode شناخته می شود که یک توسعه برای فرمت سلامت دیجیتال (Digital Wellbeing) می باشد. همانطور که از نامش پیداست، این حالت به شما کمک می کند تا بتوانید برنامه هایی که باعث انحراف شما از کارتان می شوند را به همراه نوتیفیکیشن های آنها مسدود کنید.

سلامت دیجیتال به لطف کنترل های یکپارچه والدین یک ویژگی دیگر دریافت کرده است. گوگل در حال حاضر ابزارهای والدین را از طریق برنامه Family Link ارائه داده است با این حال از دیگر پشتیبانی ها هم قطعا استقبال خواهد شد.

دسترسی سریعتر به تنظیمات

5 5 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

در حالت کنونی هم روشن/ خاموش کردن Wi-Fi، بلوتوث و سایر گزینه های اتصال بسیار آسان است ولی گوگل این روند را وقتی در برنامه ها هستید ساده تر کرده است. وارد پانل تنظیمات شوید…

این پنجره پاپ آپ جدید می تواند توسط برنامه ها در شرایط خاصی ظاهر شود. گوگل مثال راه اندازی مرورگر در حالت هواپیما را ارائه می دهد. مرورگر هم اکنون می تواند به کاربران بگوید Wi-Fi را فعال کنند و سپس به طور خودکار پانل تنظیمات را نشان دهد.

فرمت عمق استاندارد

6 5 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

اندروید 10 همچنین یک فرمت عمق جدید را ارائه می دهد که Dynamic Depth Format را دوبرابر کرده و درهای ویرایش عمق را در برنامه های شخص ثالث برای شما می گشاید.

گوگل همچنین تایید کرده است که فرمت جدید به برنامه های شخص ثالث اجازه می دهد داده های عمق را به منظور ایجاد “تاری تخصصی و گزینه های بوکه” به کار گیرند. امیدوارم توسعه دهندگان شخص ثالث این استاندارد جدید گوگل را مدنظر قرار داده و از آن استفاده کنند.

پیش‌نمایش برای OEMهای بیشتر

7 3 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

آیا از اینکه فقط کاربران پیکسل می توانند هنگام ارائه پیش نمایش ها از سرگرمی های جدید لذت ببرند خسته شده اید؟ به نظر می رسد گوگل نیز همین حس را دارد، زیرا پیش نمایش های اندروید 9 را برای چند گوشی متفرقه نیز ارائه کرد. البته این ابتکار عمل با اندروید 10 نیز گسترش یافته است.

پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 10 اکنون در حدود 20 گوشی در دسترس است. به طور خاص، این پیش نمایش ها در تمام گوشی های پیکسل، ایسوس زنفون 5Z، اسنشال، هوآوی میت 20 پرو، ال جی G8 ThinQ، نوکیا 8.1، وان پلاس 6/6T/7، اوپو Reno، Realme 3 Pro، تکنو Spark 3 Pro، ویوو X27، ویوو Nex A/S، شیائومی Mi Mix 5G و شیائومی Mi 9 در دسترس می باشد.

این اخبار پس از آن ارائه شدند که یک توسعه دهنده گوگل در سال گذشته به XDA پیشنهاد داد که پیشرفت های GSI (تصویر کلی سیستم) می تواند به افزایش دستگاه هایی که پیش نمایش اندروید را دریافت می کنند کمک کند. علاوه بر این، توسعه دهنده افزود ممکن است راهی برای آزمون GSI (اساسا یک ROM خام اندروید) گوشی بدون فلش کردن آن وجود داشته باشد.

برنامه‌ای بهتر برای فایل‌ها

8a برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید 8b 1 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید 8c برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

نرم افزار فایل های قبلی گوگل علاوه بر اینکه زینت اضافی نداشت بلکه حتی از یک میانبر در کشوی برنامه ها بهره نمی برد. خوشبختانه برنامه فایل ها در اندروید 10 یک گام از نسخه قبلی خود پیش تر رفته است.

نسخه جدید نه تنها میانبر دارد بلکه از یک رابط کاربری تغییر یافته، یک نوار جستجوی سراسری در بالا و دسترسی سریع به سایر برنامه ها بهره مند است. حتی هنوز هم احتمال این وجود دارد که گوگل بتواند تغییراتی بیش از این را در برنامه فایل ها اعمال کند اما تا همینجا هم مشخص است نسخه جدید نسبت به مدل قبلی بسیار بهبود یافته است.

تغییر و تحول در بخش مجوزها

9 1 برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

اندروید 10 همچنین دارای ترفندهای بسیاری مربوط به بخش حریم خصوصی است که وظایف یکی از بزرگترین تحولات در این زمینه است. با استفاده از وظایف، پلتفرم اکنون می تواند به طور خودکار مجوزهای خاصی را مرتبط با نیازهایش به آن اعطا کند. بنابراین یک برنامه پیامرسان علاوه بر توانایی ارسال/دریافت پیام، قابلیت دسترسی به مخاطبین را نیز دریافت خواهد کرد.

وظایف دیگری که در وب سایت پشتیبانی گوگل ذکر شده اند شامل پخش کننده موسیقی، لانچر، شماره گیر و گالری می باشند. اما شرکت Mountain View می گوید شاید این نقش ها و مزیت ها در نسخه نهایی موجود نباشند.

یکی دیگر از تغییرات عمده، تحولات به وجود آمده در مجوزهای مکان می باشند. در حال حاضر کاربران می توانند تعیین کنند که برنامه همیشه به موقعیت مکانی دسترس داشته باشد یا فقط زمانی که فعال و در حال استفاده است.

اشتراک گذاری Wi-Fi از طریق کدهای QR

10a برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید 10b برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید 10c برترین ویژگی های اندروید 10 یا Q که باید بدانید

گوشی های هوشمند شیائومی و هوآوی از مدت ها پیش قابلیت اشتراک گذاری گواهی نامه Wi-Fi را از طریق کدهای QR به کاربران اعطا کرده اند. بنابراین مطمئنا خوشحال خواهیم شد اگر گوگل این ویژگی را همزمان با بروزرسانی اندروید جدید عرضه کند.

استفاده از این ویژگی ساده است، روی اتصال Wi-Fi خود ضربه بزنید، دکمه اشتراک گذاری را فشار دهید، سپس با گذرواژه یا اثر انگشت فرایند را تایید کنید. از اینجا باید یک کد QR مشاهده کنید و دوست شما می تواند با اسکن این کد به Wi-Fi دسترسی پیدا کند. بازهم باید گفت برای برندهای شخص ثالث چیز جدیدی نیست ولی خوشحال کننده است که گوگل در این زمینه پیشرفت کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *