آموزش کالیبره کردن حسگرهای گوشی برای افزایش دقت دستگاه

در حق حسگرها حقیقتاً اغماض شده است. این اجزای کوچک مهم‌تر از آنچه که فکر می‌کنید هستند. چراکه همین حسگرها می‌باشند که باعث اجرایی شدن قابلیت‌های دائم‌الاستفاده‌ی گوشی هوشمندتان می‌شوند و حتی می‌توانند در شارژ باطری هم صرفه‌جویی ایجاد کنند. بنابراین بهتر است حسگرهای گوشی‌تان را در نظم کاری خوبی نگه دارید. در این مقاله نشان می‌دهیم چطور باید با کالیبره کردن حسگرها این کار را انجام داد.

بررسی کار کردن یا کار نکردن حسگرها

آزمایش کردن مشکل در برنامه‌های مختلف

حسگرها برای بسیاری از عملکردهای اساسی گوشی، حیاتی هستند اما می‌دانیم که هر از چند گاهی دیگر آنطور که باید عمل نمی‌کنند. قبل از آن که به این نتیجه برسیم که حسگر خراب شده است و آن را برای تعمیر ببریم، بهتر است ابتدا کالیبره کردن آن را امتحان کنیم.

گاهی اوقات از آنجا متوجه مشکل می‌شویم که برنامه‌ای که از یک حسگر خاص استفاده می‌کند، داده‌ها را به درستی تفسیر نمی‌کند. به منظور این که بفهمیم قضیه همین است یا خیر، تنها راه این است که برنامه‌ی دیگری که از همان حسگر استفاده می‌کند را دانلود کرده و آن را هم امتحان کنیم.

برای مثال اگر مشغول یک بازی رانندگی هستید و ماشین درون بازی به حرکت‌های‌تان پاسخی نمی‌دهد، یک بازی رانندگی دیگر را امتحان کنید تا ببینید آیا مشکل آنجا هم پابرجاست یا مشکل از برنامه‌نویسی ضعیف بازی و باگ‌دار بودن آن است. اگر صرف نظر از برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید مشکل همچنان پابرجا بود، نشان از مشکلی در حسگر حرکتی گوشی هوشمندتان دارد.

فقط حسگرهای حرکتی نیستند که می‌توانند بدون هیچ دلیل روشنی دچار کژکاری شوند. مشکلات سایر حسگرها نیز ممکن است به عمر باطری ضعیف ختم شود. مثلاً حسگر مجاورتی با خاموش کردن نمایشگر به هنگام صحبت کردن با گوشی، در شارژ صرفه‌جویی می‌کند. و گوشی هم از یک حسگر برای سنجش نور محیطی و تنظیم متناسب روشنایی نمایشگر استفاده می‌کند.

استفاده از برنامه‌های عیب‌یابی

عیب‌یابی، چه مشکل از حسگر باشد چه از چیزی دیگر، همیشه به آسانی اقدام برای شبیه‌سازی مشکل روی یک برنامه دیگر نیست. در بعضی موارد، لازم است از یکی از برنامه‌های تخصصی پیش رو برای رفتن به اعماق گوشی هوشمند خود استفاده کنید و ببینید که آیا حسگرهای مورد نظر کار اندازه‌گیری‌شان را به درستی انجام می‌دهند یا خیر.

برنامه Sensors Multitool

تصویر2

در بعضی موارد هم، مثلاً در دستگاه‌های Xperia سونی، گوشی‌ها در خود یک ابزار عیب‌یابی دارند. این ابزار عیب‌یاب را می‌توانید با رفتن به مسیر Settings > About phone > Diagnostic یا با باز کردن برنامه‌اش از کشوی برنامه‌ها، پیدا کنید. اگر به سربرگ Test بروید، می‌توانید عملکرد هر یک از حسگرها را به طور جداگانه بررسی کنید یا یک تست عیب‌یابی سراسری انجام دهید.

استفاده از منوهای مخفی و کدهای بررسی

برای آن دستگاه‌هایی که قابلیت عیب‌یابی مخصوص خودشان را ندارند، در منوهای مخفی آپشنی برای تست کردن عملکرد حسگرها وجود دارد. برای دسترسی به این منوها، لامز است به برنامه تلفن دستگاه رفته و یک ترکیب عددی خاص را وارد کنید. سیستم‌عامل اندروید کدهای بررسی مخصوص خودش را برای دسترسی به هر یک از تنظیمات مخفی دارد، اما کدهایی هم وجود دارند که بسته به تولیدکننده دستگاه عوض می‌شوند (کدهای بررسی گوشی‌های گلکسی: این مقاله را بخوانید). عملکرد حسگرها و همچنین ویژگی‌های دیگر همچون دوربین، نمایشگر یا صوت دستگاه را می‌توان در حالت‌های عیب‌یابی مختلف این منوهای مخفی تست کرد.

تصویر3

در ادامه چند نمونه را می‌بینید. کد «*#*#4636#*#*» را داریم که برای دسترسی به اطلاعات وضعیتی درباره مؤلفه‌های متعدد و آمارهای مصرفی است. برای دستگاه‌های Xperia، کد «*#*#7378423#*#*» را هم داریم که در حین تست‌های Service شما را قادر خواهد کرد بررسی کنید ببینید آیا تجهیزات درون‌صفحه‌ای (مثل حسگر اثر انگشت درون‌صفحه‌ای) به درستی کار می‌کنند یا نه. برای پیدا کردن کد مورد نیاز خود، کافیست نگاهی به فهرست کامل کدهای مخفی اندرویدی ما بیاندازید.

کالیبره کردن حسگرها

دلایل فراوانی برای کالیبره کردن حسگرهای یک گوشی می‌تواند وجود داشته باشد. ممکن است اصلا نیاز هم نباشد، اما شاید کسی دلش بخواهد اطمینان حاصل کند که همه حسگرها کاملاً بی‌عیب و نقص کار می‌کنند. یا شاید یک چیزی درست کار نکند و کاربر دلش بخواهد این قابلیت را اجرا کند تا ببیند آیا خراب است یا خیر. خلاصه به هر دلیلی که دارید، بعضی حسگرها قابلیت کالیبره شدن دارند؛ هرچند این که چطور این کار را بکنید به مدل مشخص گوشی‌تان و به همان اندازه نیز به گوگل پلی بستگی دارد.

استفاده از قابلیت‌های درون‌سیستمی کالیبره کردن

بعضی برندها برای یک سری حسگرهای مشخص، گزینه‌های درون‌سیستمی کالیبره کردن دارند. برای مثال در گوشی‌های ال‌جی و از گوشی LG G2 به بعد، کاربر می‌تواند حسگر حرکتی را با رفتن به مسیر Settings > General tab > Motion کالیبره کند. فقط لازم است دستورالعمل‌ها را دنبال کرده و بعد از چند ثانیه، حسگر مورد نظرتان کالیبره خواهد شد. برای این که بفهمید آیا گوشی‌تان گزینه مشابهی دارد یا خیر، کافیست در منوی تنظیمات گوشی، در بار جست‌وجو اسم حسگر مورد نظرتان را جست‌وجو کنید.

استفاده از برنامه‌های گوگل پلی

ولی بعضی برندها به شما امکان کالیبره کردن تمامی حسگرها را نمی‌دهند، مثل سونی. در نتیجه در چنین موردی، بهتر آن است که برویم سراغ پلی استور و برنامه‌ای پیدا کنیم که بتواند آن حسگری که در تلاش برای تعمیر آن هستیم را دوباره کالیبره کند یا حداقل یک کمی تنظیمش کند. میلیون‌ها برنامه‌ی رتبه بالا و رایگان برای حسگرهای مختلف در پلی استور وجود دارد، مثلا:

فکتوری ریست با بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر برنامه‌ای در دسترس نبود، یک راه [شدیدتر و افراطی] دیگر هم برای انجام این کار وجود دارد. ریست کردن گوشی به تنظیمات کارخانه به صورت عادی تمام حسگرها را به طور خودکار کالیبره می‌کند. واضح است که باید قبل از انجام فکتوری ریست، از همه‌چیز بکاپ بگیرید وگرنه تمام داده‌هایتان را از دست خواهید داد.

تصویر4

گوشی‌های روت‌شده آپشن‌های بیش‌تری در اختیار دارند

کاربران دستگاه‌های روت‌شده با رام‌ها ، ماژول‌های Xposed و برنامه‌های دیگری که روی گوشی سوارند، آپشن‌های بیش‌تری برای شخصی‌سازی و کنترل حسگرها در گوشی هوشمند خود دارند. برای نمونه برنامه‌ی  Proximity Sensor Fixerرا می‌توان مثال زد که فقط در صورتی که گوشی روت شده باشد کار می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *