یک گوشی اندروید واقعا به چه مقدار حافظه رم نیاز دارد؟

به تازگی اخباری مبنی بر ساخت یک گوشی با 10 گیگابایت حافظه رم (RAM) از شرکت اوپو منتشر شده است. بدون شک این مقدار در نوع خود فوق العاده است. اما اکنون یک سوال کلیدی مطرح می شود: یک گوشی اندروید واقعا چه مقدار حافظم رم نیاز دارد؟

برای آشنایی با RAM و ROM و کاربردهای آنها در این لینک همراه ما باشید.

رم در اندروید چگونه کار می کند

در ابتدا باید به نحوه عملکرد رم در اندروید نگاه دقیق تری بیندازیم. اگر با رایانه های ویندوزی آشنا هستید، می دانید که داشتن RAM بیشتر معمولا بهتر است و داشتن حافظه آزاد برای یک سیستم کارآمد ضروری است.

با این حال در اندروید روند کمی متفاوت است. اندروید بر پایه هسته لینوکس است که تحت قوانینی کاملا متفاوت با رایانه های مبتنی بر ویندوز عمل می کند. و هنگامی که صحبت رم در بین افراد آگاه به میان می آید فقط یک مبحث مطرح می شود: مقدار رم آزاد باقیمانده، را می توان هدر دادن آن دانست.

بنابراین، در اندروید نیازی نیست برای بارگیری برنامه ها حافظه RAM را پاک کنید، زیرا این روند به صورت خودکار و روان انجام می گیرد. RAM در دستگاه های مبتنی بر لینوکس چیزی نیست که بخواهید زیاد نگران آن باشید.

البته گفته می شود که مقدار رم بسیار پایین باعث ایجاد مشکل برای شما خواهد شد. اگر سیستم مقدار رم کافی برای کار با آن را نداشته باشد، همه چیز شروع به مشکل می کند، مثلا برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند، به صورت نا بهنگام بسته می شوند (البته ممکن است این روند وقتی آنها را نمی خواهید هم ایجاد شود).

بطور عمده، این مسئله در دستگاه‌های اندروید هنگامی که اندروید 5 عرضه شد بیش از پیش برجسته شد، زیرا در این نسخه مدیریت حافظه بسیار بیشتر از نسخه های قبلی بود. از آنجا که اکثر گوشی ها در آن زمان 2 گیگابایت رم داشتند، این مسئله مهم پدیدار شد. به عنوان مثال، هنگام استفاده از تلفن در خودرو با برنامه Maps در پیش زمینه و برنامه موسیقی‌ها در پس زمینه، سیستم عامل به صورت خودکار پخش موسیقی را متوقف می کرد. اگر موسیقی در پیش زمینه و Maps در پس زمینه باشد، آنگاه برنامه Maps بسته می شد. این مشکل در آن زمان به طرز فوق العاده‌ای خسته‌کننده بود.

در آن راه حل ایجاد دستگاه هایی با RAM بیشتر بود.

رم زیاد چیز بدی نیست فقط نیازی به آن ندارید

xIMG 4409.jpg.pagespeed.gpjpjwpjwsjsrjrprwricpmd.ic .l0IBzigQhP یک گوشی اندروید واقعا به چه مقدار حافظه رم نیاز دارد؟

در زمانی که بسیاری از لپ تاپ ها هنوز با 8 گیگابایت رم (و یا حتی در برخی موارد 4 گیگابایت) عرضه می شوند، سوال اینجاست که واقعا چرا باید یک گوشی 10 گیگابایت RAM داشته باشد. پاسخ روشن است: نیازی به آن نیست.

در حالی که داشتن این مقدار حافظه بسیار زیاد است و صادقانه نوعی نادانی است، ولی همیشه اولین ها باید وجود داشته باشند و انجام کاری به عنوان اولین فرد واقعا آنقدر هم زیان آور نیست. آیا تا بحال از این مقدار رم استفاده کرده اید؟ نه، دست کم درحال حاضر نه.

گفته می شود برخی از تلفن ها نیاز به RAM بیشتری دارند. یک مثال ویژه: موبایل پیکسل در مقابل موبایل گلکسی. سامسونگ دارای ویژگی های اضافی در تلفن های خود است. این موارد به یک سیستم سنگین تر می انجامند و به سادگی به رم بیشتری برای اجرای این عملکرد سطح بالا نیاز است. گوشی های پیکسل اندروید خام را اجرا بازی می کنند، که پاک تر و سبک تر از سامسونگ اکسپرینس است. بنابراین، تلفن های پیکسل می توانند نسبت به گوشی های گلکسی حافظه کمتری داشته باشند تا به صورت روان کار کنند. حتی یک نسخه خاص از اندروید طراحی شده است که به طور موثری برای گوشی های با حافظه رم کم طراحی شده است.

بنابراین، یک دلیل وجود دارد که رم بیشتر در گوشی اندرویدی موردنیاز است. ولی بازهم 10 گیگابایت نیاز نیست. استاندارد فعلی 4 گیگابایت است، اگرچه در حال حاضر در مرحله انتقال قرار داریم و 6 گیگابایت رم درحال تبدیل شدن به یک چیز نرمال است. تولیدکنندگانی مانند سامسونگ و وان پلاس در حال حاضر 6 گیگابایت (و حتی 8 گیگابایت) را در بسیاری از گوشی های پرچمدار خود استفاده کرده اند، که احتمالا در سال های آینده همچنان افزایش خواهد یافت.

بنابراین یک چیز یا حتی دو چیز برای گفتن وجود دارد: چیزی به اسم رم زیاد وجود ندارد و تولیدکنندگان قطعا می خواهند این روند را ادامه دهند. گرچه، بیشتر بهتر از کمتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *