حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

هیچ کاربری دوست ندارد بدون اجازه به گوشی او دست بزنند. اینکه نخواهیم کسی در گوشی ما فضولی کند دلیل نمی شود که چیزی برای قایم کردن داشته باشیم. برای بعضی از کاربران این مسئله به شدت اعصاب خوردکن است؛ حتی اگر آن شخص قصد فضولی نداشته باشد و فقط بخواهد به کسی زنگ بزند یا عکسی از خود بگیرد. چطور می شد اگر می توانستید گوشی خود را بدون هیچ اطلاعاتی روی آن به کسی قرض می دادید؟ خوشبختانه این شرایط توسط حالت مهمان یا همان Guest Mode در سیستم عامل اندروید امکان پذیر است. بنابراین این حالت چیست و چطور کار می کند؟ در این مطلب همه چیز در مورد حالت مهمان را توضیح داده ایم.

guest mode android fi 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

مبانی چند کاربره

وقتی که گوشی جدید اندروید می خرید، برای دانلود کردن برنامه ها باید به حساب گوگل خود وارد شوید. شخصی که برای اولین بار حساب خود را روی گوشی وارد می کند، مدیر یا کاربر اصلی آن گوشی است. به طور خودکار آن شخص به مدیر یا ادمین گوشی تبدیل می شود و می تواند حساب های کاربری اضافه کند، برنامه ها را حذف یا نصب کند، گوشی را با میل خود تنظیم کند و غیره.

فرض کنید که یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما به طور منظم به گوشی شما دسترسی دارد. بنابراین آن فرد نباید مانند شما حق یا اجازه این را داشته باشد که به گالری یا دیگر اطلاعات خصوصی شما دسترسی پیدا کند. اینجاست که قابلیت چند کاربره (Multi-user) اندروید وارد می شود.

guest mode android 1 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

سیستم عامل اندروید دو نوع پروفایل یا شناسه کاربری به جز مدیر ارائه می دهد یعنی کاربر ها و مهمان ها. کاربر کسی است که به طور منظم از گوشی شما استفاده می کند در حالی که شناسه مهمان برای کسانی است که به صورت بسیار مختصر به گوشی شما دسترسی دارند.

برای هر دو نوع شناسه گفته شده، حافظه ای جداگانه روی گوشی شما ساخته شده است. هر دو شناسه خالی از هر اطلاعات شخصی از جمله برنامه های نصب شده، تاریخچه تماس ها هستند.

برای خالی کردن حافظه اضافی این مطلب را مطالعه کنید.

شناسه کاربر در مقابل مهمان

شناسه کاربر یا کاربر ثانویه پروفایل جدیدی را روی گوشی شما ارائه می دهد. خارج شدن از آن پروفایل، داده ها یا اطلاعات آن را به هیچ وجه حذف نمی کند.

فرض کنیم بچه های شما بخواهند از گوشیتان استفاده کنند. یکی از آن ها دوست دارد برنامه های مربوط به موسیقی داشته باشد و دیگری می خواهد بازی نصب کند. شما می توانید برای هر کدام از آن ها جدای شناسه خود، شناسه های دیگر بسازید. هر کدام از آنها می توانند برنامه های مختلف نصب کنند، تصویر زمینه دلخواه خود را داشته باشند، به دلخواه صفحه خانه را تنظیم کنند و همه این ها را در پروفایل مستقل خود انجام می دهند. هر وقت که می خواهند از گوشی شما استفاده کنند، می توانید پروفایل آن ها را با پروفایل خود تعویض کنید.

guest mode android 2 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

این قابلیت برای حالت مهمان امکان پذیر نیست از آنجایی که حافظه این حالت موقت است (به طوری که می شود اسم این شناسه را، شناسه کاربری موقف نیز گذاشت). شما می توانید برای مهمان یک شناسه بسازید، سپس آن ها کار خود را با گوشی انجام می دهند، و بعد فقط با یک ضربه می توانید آن را حذف می کنید. حذف کردن شناسه مهمان به آسانی خارج شدن از آن است. با حذف کردن شناسه همه اطلاعات آن پاک می شوند.

هرچند اگر شناسه مهمان خود را حذف نکرده باشید و بخواهید بعد از تعویض شناسه مهمان با شناسه اصلی خود دوباره به شناسه مهمان ورود کنید دو انتخاب خواهید داشت؛ ادامه دادن از روی اطلاعات قبلی و نگه داشت تاریخچه کاربر (Continue the session) یا شروع شناسه مهمان جدید (Start Over). ضربه زدن روی گزینه Start Over همه اطلاعات مهمان قبل را پاک خواهد کرد.

guest mode android 3 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

چندین شناسه مهمان

شما فقط می توانید یک شناسه مهمان روی گوشی خود داشته باشید. اگر می خواهید مهمان دیگری از گوشی شما استفاده کند، مجبور خواهید بود که تاریخچه شناسه مهمان را پاک کنید و از اول شناسه را بسازید. این مسئله برای شناسه های کاربر صدق نمی کند از آنجایی که می توانید چندین شناسه کاربری روی گوشی خود داشته باشید. البته که این کار روی قدرت اجرایی گوشی تاثیر خواهد گذاشت.

از اطلاعات شخصی محفاظت کنید

برنامه های نصب شده، اطلاعات شخصی (مانند تصاویر، فایل های صوتی، ویدیوها، مخاطبین)، اطلاعات برنامه ای (تاریخچه تماس ها، تاریخچه وبگردی، چت ها، و پیامک ها)، تنظیمات و شخصی سازی ها همانند شناسه های کاربر، در حالت مهمان مانند کاربران دیگر از دسترس خارج اند. حتی نوتیفیکیشن های حساب ادمین در حالت مهمان مسدود می شوند. اگرچه می توانید به تمام آن چیزها با ورود به شناسه ادمین، دسترسی پیدا کنید.

حالت مهمان حس یک گوشی جدید را القا می کند که فقط برنامه های از قبل نصب شده در آن وجود دارند.

guest mode android 4 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

فقط توجه داشته باشید که اگر از یک SD کارت روی گوشی خود استفاده می کنید، مهمان ها و کاربران می توانند به این فایل ها دسترسی پیدا کنند؛ آن ها را اطلاح یا حتی فایل های جدیدی به آن ها اضافه کنند.

تماس ها و پیامک ها

به طور پیشفرض، شناسه مهمان فقط قادر به دریافت تماس ها است و مهمان اجازه برقراری تماس را ندارد. اگرچه، تنظیماتی وجود دارد که با آن می توانید تاریخچه تماس ها و امکان برقراری تماس را برای حالت مهمان فراهم کنید.

برای فعال کردن این قابلیت، روی آیکون چرخ دنده در کنار شناسه مهمان (Guest)، در صفحه تنظیمات Multiple users ضربه بزنید. سپس گزینه Turn on phone calls را فعال کنید.

guest mode android 5 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

guest mode android 6 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

نکته: فعال کردن این تنظیمات، مخاطبین ادمین را با شناسه مهمان به اشتراک نخواهد گذاشت.

همچنین قابلیت دریافت و فرستادن پیامک در شناسه کاربری امکان پذیر است اما در شناسه مهمان اینگونه نیست.

مشاهده حافظه و استفاده از داده ها در شناسه مهمان

خوشبختانه گوگل به شما این امکان را می دهد تا ظرفیت حافظه اشغال شده توسط کاربران ثانویه و شناسه مهمان را در گوشی خود مشاهده کنید. نگران نباشید مدیر نمی تواند اطلاعات واقعی را ببیند.

برای این کار، به تنظیمات، سپس به قسمت Storage بروید. در آنجا اطلاعاتی  در مورد حافظه اشغال شده توسط شناسه مهمان و دیگر شناسه ها را پیدا خواهید کرد.

guest mode android 7 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

.

همچنین می توانید دیتای (وای-فای و داده های گوشی) مصرف شده توسط شناسه مهمان را با رفتن به تنظیمات > Data usage بررسی کنید.

فعال کردن حالت مهمان

موقعیت تنظیمات حالت مهمان در هر گوشی بسته به مدل آن متفاوت است. در دستگاه های اندروید موجود، حالت مهمان را با دنبال کردن مسیر در تنظیمات > System < Multiple users پیدا خواهید کرد. در گوشی های دیگر، کاربران (Users) و حساب ها (Accounts) را به صورت مستقیم پایین تنظیمات گوشی پیدا خواهید کرد. برای دیگر گوشی ها از مسیر تنظیمات < Privacy > Guest mode اقدام کنید.

guest mode android 8 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

guest mode android 9 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

همچنین می توانید کشوی تنظیمات را از بالا پایین بکشید، روی آیکون کاربر ضربه بزنید، سپس برای تعویض روی Guest ضربه بزنید.

guest mode android 10 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

guest mode android 11 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

اگر حالت مهمان را با هیچکدام از مراحل بالا پیدا نکردید، در قسمت جست و جو تنظیمات واژه Users را سرچ کنید. اگر پس از آن، گزینه ای مشاهده نکردید، پس گوشی شما فاقد این حالت است.

اضافه کردن مهمان از صفحه قفل

اگر کسی خواست از گوشی شما استفاده کند، مجبور نیستید برای تعویض به شناسه مهمان حتما به تنظیمات گوشی بروید. شما می توانید به راحتی از صفحه قفل گوشی، شناسه ها را تعویض کنید. برای این کار، باید گزینه Add users from lock screen را که در قسمت Users/Multiple users تنظیمات پیدا می کنید، فعال کنید.

guest mode android 12 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

وقتی که آن گزینه را فعال کردید روی آیکون کاربر در بالای صفحه قفل ضربه بزنید تا به حالت مهمان ورود کنید.

نکته: بچه ها می توانند بدون اجازه والدین از طریق صفحه قفل به حالت مهمان ورود کنند، پس مواظب باشید.

خارج شدن از حالت مهمان

وقتی کارتان با حالت مهمان تمام شد، مجبور نیستید منتظر ادمین بمانید تا شناسه را حذف کند؛ خودتان به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. برای این کار، کشوی تنظیمات را از بالا بکشید و روی آیکون کاربر ضربه بزنید. سپس روی Remove guest ضربه بزنید.

نکته: حذف کردن شناسه مهمان تمام داده های ذخیره شده در آن از جمله فایل های دانلود شده را نیز حذف خواهد کرد.

guest mode android 13 935adec67b324b146ff212ec4c69054f حالت مهمان (Guest Mode) در اندروید چیست؟

گوشی های دارای این حالت

حالت مهمان در دستگاه های اندروید (گوشی و تبلت) که دارای اندروید 5.0 یا بالاتر هستند، موجود است. هر چند بعضی از برند ها مانند شیائومی، سامسونگ و هوآوی این حالت را برای گوشی های خود غیرفعال کرده اند تا کاربران از نسخه های مشابه این حالت استفاده کنند؛ مانند حالت Second Space در برشیائومی.

مواقعی که ار حالت مهمان استفاده می کنیم

فرض کنید باید صفحه نمایش گوشی خود را عوض کنید. به طور معمول گوشی را در حالت قفل شده به مامور تعمیر گوشی تحویل می دهید. در بعضی از موارد برای تست مشکل باید گوشی خود را باز نگه دارید. در این شرایط هیچکس دوست ندارد غریبه ای از گوشی آن ها استفاده کند. برای همین از حالت مهمان استفاده می کنیم.

یا ممکن است کسی بخواهد با گوشی شما عکس بگیرد یا خریداری بخواهد برای خرید گوشی، گوشی را بررسی کند. در این مواقع حالت مهمان بسیار کاربرد دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *