نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

دوربین‌‌های هوش مصنوعی تلاطمی هستند در میان گوشی‌سازانی همچون گوگل و هوآوی و سامسونگ. این کمپانی‌ها با یکدیگر بهبودهای عظیمی از یادگیری ماشینی برای دوربین‌های گوشی‌هایشان به ارمغان آورده‌اند. حالا دوربین‌ها نه تنها می‌توانند منظره‌های اطراف را شناسایی کنند بلکه تنظیمات ضروری را نیز روی تنظیمات دوربین اعمال می‌کنند.

گوشی‌سازان سیستم‌هایی در دستگاه‌ها پیاده کردند تا مطمئن شوند که عکس‌ها نهایتاً نمایی تر و تازه، با جزئیات کافی و بدون نیاز به هر گونه مداخله دستی داشته باشند. اما جدای از همه این‌ها، فقط بعضی از ما سامسونگ گلکسی Note 9 یا Huawei Mate 20 Pro دارند! آیا راهی برای آوردن قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی به گوشی‌های اندروید هست؟ خب، به نظر می‌رسد یک راهی هست.

امروز در این پست خیلی سریع خلاصه‌ای از نحوه عملکرد هوش مصنوعی در دوربین بعضی گوشی‌ها ارائه می‌دهیم. همچنین سه برنامه اندرویدی که حقه‌های مربوط به هوش مصنوعی در آستینشان دارند را نیز معرفی می‌کنیم.

هوش منصوعی در دوربین گوشی‌های هوشمند

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا به اختصار AI تنها کارش تشخیص صحنه نیست. این تکنولوژی در جبهه‌های متعددی همچون شناسایی حاشیه‌ها در تصاویر پرتره، تشخیص چهره، تقویت شناسه‌های رنگی، یکدست کردن پوست و بسیاری زمینه‌های دیگر کارایی دارد. به طور خلاصه AI از طریق الگوریتم‌هایی به دوربین آموزش می‌دهد تا موضوع جلوی لنز را شناسایی کرده و در همان لحظه پردازشش کند که آن پردازش نیازمند یادگیری ماشینی است.

1 6 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

هوش مصنوعیِ دوربین‌ها به ویدیوها نیز بسط پیدا می‌کند به طوری که دوربین می‌تواند از طریق یادگیری ماشینی، موضوع را جدا کرده، روی آن افکت قرار داده و باقی تصویر را تار کند. هوش مصنوعی حتی به برنامه‌هایی همچون Google Photos که تصاویر را آنالیز کرده و افکت‌ها و فیلترهای مناسب پیشنهاد می‌دهند نیز بسط پیدا می‌کند. دیگر قابلیت جستجوی انسانی آن لازم به ذکر نیست.

هوش مصنوعی با سیستم تشخیص صحنه (Scene Recognition System) موجود در دوربین‌های DSLR متفاوت است. اگر اصرار دارید بدانید، تشخیص صحنه برای مدت خیلی زیادی بخشی از دوربین‌های DSLR بود. در یک گوشی، دوربین اطلاعات را برداشته و آن‌ها را به پردازنده تصویر تغذیه می‌کند. این پردازنده در ادامه، صحنه را از لحاظ روشنایی، توازن سفیدی و سایر جزئیات به منظور تقویت متناسب آن‌ها ارزیابی می‌کند تا طبیعی‌ترین نتایج ممکن را تحویل دهد.

در اکثر موارد، نرم‌افزار دوربین به تنهایی نمی‌تواند چنین شاهکارهایی تحویل دهد. برای مثال نگاه کنید به دوربین گوشی Pixel که برای پردازش تصاویر HDR+ با سرعتی پنج برابر سریع‌تر از یک پردازنده معمولی، به قدرت یک تراشه ثانویه به اسم Pixel Visual Core تکیه می‌کند

3 3 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

اکثر گوشی‌ها همچون Google Pixel، Apple iPhone X یا Huawei Mate 20 Pro از یک موتور عصبی (Neural Engine) برای تشخیص چهره بهتر و بهبود شناسایی حاشیه‌ها در حالت پرتره کمک می‌گیرند. موتور عصبی میلیون‌ها داده را دسته‌بندی می‌کند تا سیستم‌ها را برای ساده طبقه‌بندی‌کردن چنین داده‌هایی فعال کند. در بحث ما، این امر به دوربین کمک می‌کند تا صحنه‌های معمول مثل حیوانات، رنگ‌ها، منظره‌ها، ساختمان‌ها و… را جدا کند.

توجه: برنامه‌های زیر برای تحویل افکت‌ها و عکس‌های خوش‌نماتر تمام تلاش خودشان را می‌کند. اما مقایسه خروجی آن‌ها با عکس‌های گوشی‌هایی همچون Mate 20 Pro یا Note 9 اشتباه خواهد بود. چراکه نتایج ضمناً به سخت‌افزار گوشی شما نیز بستگی دارند.

1- Selfissimo

Selfissimo ساخته‌شده توسط گوگل تجربه منحصر به فردی همچون یک کیوسک عکاسی را به گوشی‌تان می‌آورد. این برنامه مسن گرفتن سلفی (یا پوزهای مختلف) را به آسانی آب خوردن می‌کند. فقط باید دوربین را به سمت خود نشانه رفته و چهره‌تان را به اطراف حرکت دهید. دکمه شاتری نمی‌بینید؟ خب نگران نباشید، اینجاست که هوش مصنوعی وارد ماجرا می‌شود.

4 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

Selfissimo هر باری که یک ژست متفاوت تشخیص دهد، یک عکس می‌گیرد. تازه همه‌ش این نیست. این برنامه با هنرنمایی‌هایش بیش‌تر هم تهییج‌تان می‌کند. برای توقف فرآیند، کافیست هر جایی از صفحه که خواستید کلیک کنید.

وقتی روی عکس‌ها کلیک کنید، به یک مجموعه شیک و زیبا از تصاویر پرتره سیاه و سفید برمی‌خورید. می‌توانید یا تصمیم به ذخیره کل مجموعه بگیرید یا تصاویر را تک‌تک ذخیره کنید.

5 2 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

بهترین نکته آن است که خروجی‌های این برنامه یک سری تصاویر تخت سیاه و سفید صرف نیستند. عکس‌ها پرجزئیات بوده و بافت‌هایشان را حفظ می‌کنند.

هنوز هم بخواهیم به قابلیت‌های معرکه آن اضافه کنیم باید بگوییم که Selfissimo هیچ تبلیغاتی ندارد.

دانلود Selfissimo

2- Picai

Picai به جای تمرکز خالی روی صحنه‌ها و سلفی‌ها، هوش مصنوعی را به مرحله جدیدی از بازی می‌برد. این برنامه صحنه جلوی لنز را مورد مطالعه قرار داده و فیلترهای مناسب را بسته به اینکه تصویر، پس‌زمینه‌ای بی‌روح یا صحنه‌ای قشنگ دارد به شما پیشنهاد می‌دهد. حتی می‌گوید که هدف عکس چیست.

6 1 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید 7 1 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

این برنامه به صورت پیش‌فرض دو فیلتر را پیشنهاد می‌کند. البته اگر راضی نشده باشید آزادید که فیلترهای دیگری انتخاب کنید. کافیست انگشتتان را به سمت بالا بکشید تا فیلترهای جدید را ببینید. به علاوه یک لغزنده کوچک تر و تمیز هم در پایین است که با استفاده از آن می‌توانید شدت فیلترها را میزان کنید.

8 3 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید 9 2 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

ضمناً Picai درست قبل از شروع کار اولویت‌هایتان را هم تقاضا می‌کند. بعد هم می‌رسیم به گزینه تشخیص دستی. کافیست روی هدف فوکوس کلیک کرده و بعد بر اساس رنگ، افکت مناسب ظاهر خواهد شد.

دانلود Picai

3- S Pro Camera

S Pro Camera بچه جدیده‌ی محله است. بر خلاف برنامه‌های بالایی، این یکی سعی بر شبیه‌سازی یک قابلیت تشخیص چهره‌ی AI-مبنا دارد که در اکثر گوشی‌های رده‌بالا دیده می‌شود.

10 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

کافیست روی موضوع کلیک کنید تا فوکوس کند، بعد دوربین صحنه را آنالایز کرده و تغییرات مناسب را در تنظیمات اعمال خواهد کرد.

11 4 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید 12 2 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

همچنین برای خاموش کردن گزینه هوش مصنوعی مجبور نیستید به قعر تنظیمات دوربین تونل بزنید. می‌توانید از خود صفحه اصلی غیرفعالش کنید.

جدای از توانایی شناسایی صحنه آن، این برنامه قابلیت‌های جذابی همچون واترمارک، تصاویر متحرک و فیلتر نیز در خود دارد. همچنین می‌توانید بوکه پس‌زمینه را در هر دو دوربین پشت و دوربین سلفی تنظیم کنید. یا می‌توانید از طریق حالت دستی سراغ عکاسی حرفه‌ای بروید.

13 1 نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید

رابط کاربری دوربین هیچ تبلیغات مزاحمی ندارد. البته در این بین شاید چندتایی به پستتان بخورند.

دانلود S Pro Camrea

پدر افکت‌ها در بیاورید!

این‌ها بعضی از برنامه‌های دوربینی بودند که از کمک هوش مصنوعی استفاده می‌برند تا باعث شوند عکس‌هایتان بدون مداخله دستی زیاد، نمای بهتری داشته باشند. جدای از برنامه‌های بالا، برنامه‌هایی مثل Prisma نیز هستند که قدرت هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی را به منظور اعمال افکت‌های هنرمندانه روی فیلترها به آغوش کشیده‌اند.

ضمناً حرف یک برنامه دیگر به اسم Lensa نیز به گوش رسیده که سلفی گرفتن را با روتوش و تقویت خودکار سلفی‌ها به مرحله جدیدی از بازی برده است. جالب اینکه Lensa همین حالا روی App Store موجود است.

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استفاده از قابلیت‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های اندروید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *