آموزش حل مشکل تأخیر نوتیفیکیشن‌ها در گوشی‌های اندروید

نوتیفیکیشن‌هایتان را دیر دریافت می‌کنید؟ در این مطلب چگونگی حل مشکل تأخیر نوتیفیکیشن‌ها در دستگاه‌های اندروید را آورده‌ایم.  گوشی‌های هوشمند هر لحظه قدرتمندتر و از لحاظ فناوری غنی‌تر می‌شوند. آن روزهایی که گوشی‌ها تنها مختص تماس گرفتن و ارسال و دریافت پیام‌های متنی بودند گذشته است. امروزه گوشی‌های هوشمندمان ما را با حساب‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و دنیای آنلاین‌مان بروز نگه می‌دارند. به منظور مصرف سر وقت این اطلاعات، نوتیفیکیشن‌ها به وجود آمدند. هرچند وقت‌نشناسی این نوتیفیکیشن‌ها هر از گاهی مشکل‌آفرین می‌شود.

اخیراً کاربران اندروید مشکل تأخیر نوتیفیکیشن گزارش داده‌اند. گزارش‌هایی مبنی بر تأخیر در دریافت نوتیفیکیشن‌ها از برنامه و خدمات‌رسان‌هایی چون واتس‌اپ رسیده است. قبل از آنکه به دل مأموریتی برای حل مشکل تأخیر نوتیفیکیشن‌ها در گوشی‌ها یا تبلت‌های اندروید خود بزنید، لازم است بدانید که چرا این اتفاق میافتد. برای بعضی کاربران اندروید محدوده تأخیر نوتیفیکیشن‌ها می‌تواند بین چند دقیقه تا بیش از 20 دقیقه متفاوت باشد در حالی که بعضی دیگر تا وقتی که دستگاه‌شان را باز نکنند، بروزرسانی‌های مربوطه را دریافت نمی‌کنند. قطع به یقین چنین چیزی می‌تواند بسیار اسباب زحمت باشد.

تصویر1

برنامه‌های اندرویدی مثل فیسبوک، جیمیل و هنگ‌اوت برای دریافت و ارسال نوتیفیکیشن‌ها به سرویس Cloud Messaging گوگل متکی‌اند. قضیه این است که دستگاه باید به سرورهای گوگل متصل شود تا بروزرسانی‌های جدید را بگیرد. این امر در یک بازه زمانی رخ می‌دهد و همین بازه زمانی علت تأخیر است.

راه حل مشکل تأخیر نوتیفیکیشن‌ها

فقط چند راه مؤثر وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مشکل تأخیر نوتیفیکیشن‌های اندروید را حذف کنید.

روش 1- حواستان به برنامه‌ها/حالت ذخیره باطری دستگاهتان باشد

تولیدکنندگان متعددی مثل سونی، ایسوز و سامسونگ حالالت ذخیره باطری‌ای به منظور بیرون کشیدن عملکرد بیشینه‌ی باطری دستگاه‌هایشان ارائه می‌دهند. دستگاه‌های سونی یک حالت استقامت دارند که اندازه بسیاری از جنبه‌های عملکردی را به منظور حفظ عمر باطری، کاهش می‌دهد. این امر برای برندهایی که نسخه‌های سفارشی‌شده‌ای از اندروید مثل MIUI ارائه می‌دهند نیز صادق است. بعضی کاربران از برنامه‌های شخص ثالث مثل Battery Doctor نیز استفاده می‌کنند تا عملکرد باطری دستگاه اندرویشان را طولانی‌تر کنند.

این برنامه‌ها به شمال کمک می‌کنند نهایت توان باطری گوشی هوشمندتان را بیرون بکشید. اما این بهینه‌سازی بهایی دارد. این برنامه‌ها وقتی که دستگاه را در حالت خواب قرار می‌دهید، یا اتصال داده‌های موبایل را قطع می‌کنند یا اتصال وای‌فای را. این بدان معناست که برنامه‌هایی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند ارتباطشان با سرورهای از راه دور قطع شده و نوتیفیکیشن‌ها ظاهر نخواهند شد. بنابراین الان دیگر وقت آن است که تجدید نظر کرده و از یک برنامه ذخیره باطری جایگزین که اتصال داده‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد استفاده کنید.

روش 2- برنامه‌های پس‌زمینه را به صورت دستی توقف اجباری ندهید

مثل بسیاری از کاربران اندروید، شاید شما هم وقت و بی‌وقت عادت توقف اجباری برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را داشته باشید؛ تا با این کار رم دستگاهتان را آزاد کنید. این کار نه تنها پردازش‌های پس‌زمینه را اجباراً متوقف می‌کند بلکه به شدت روی باطری نیز تأثیر می‌گذارد.

اگر می‌خواهید از شر مشکل تأخیر نوتیفیکیشن‌ها خلاص شوید، این عادت را چال کنید. مگر در صورتی که دستگاه اندرویدتان تا خرخره پر بوده و مموری نداشته باشد، دلیلی برای توقف اجباری برنامه‌های پس‌زمینه وجود ندارد. تنها موقعی که باید برنامه‌‌ای را اجباراً متوقف کرد وقتی است که برنامه غیر عادی عمل کرده یا هنگ می‌کند (خشک می‌شود).

روش 3- از برنامه Push Notifications Fixer استفاده کنید

پس از نصب، برنامه را روی دستگاه خود باز کنید. در ابتدا برنامه پیام‌واره‌ای درباره مجوزهای Superuser یا فوق‌کاربری به شما می‌دهد. باید روی دکمه «grant» کلیک کنید تا مجوز مربوطه را بدهید و بعد چند مرحله مشخص برای پیمودن وجود خواهد داشت:

مرحله 1- در صفحه اول برنامه، گزینه «Mobile Heartbeat Interval» (بازه‌ی زمانی ضربان قلب موبایل) دریافت می‌کنید. با کلیک روی آن می‌توانید طول دوره‌ی مربوط به بازه‌ی زمانی دریافتی نوتیفیکیشن‌ها را تنظیم کنید. خود برنامه یک بازه‌ی زمانی 6 دقیقه‌ای پیشنهاد می‌دهد. که برای اکثر کاربران اوکی خواهد بود.

مرحله 2- برای تنظیم یک بازه‌ی زمانی پیش‌فرض برای نوتیفیکیشن‌های دریافتی از طریق شبکه وای‌فای، روی گزینه «Wi-Fi heartbeat interval» کلیک کنید. بازه‌ی زمانی پیش‌فرض نوتیفیکیشن‌های وای‌فای در این برنامه روی 5 دقیقه تنظیم شده است.

مرحله 3- برنامه پیام‌واره‌ای جهت ریبوت دستگاه به شما می‌دهد. به منظور فعال کردن تغییرات همین کار را انجام دهید.

مرحله 5- این برنامه گزینه‌ای دارد تا تغییرات بازه‌ای را وقتی که دستگاه بوت می‌شود اجرا کند. حواستان باشد که آن گزینه را انتخاب کرده باشید.


با همه‌ی این روش‌ها قادر خواهید بود مشکل نوتیفیکیشن‌های تأخیردار را حل کنید. اگر هنوز مشکل داشتید، در زیر کامنت بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *