حالت حرفه ای دوربین گوشی سامسونگ S8:هر آن چه که باید درمورد حالت دستی بدانید

حالت حرفه ای که در گوشی های سامسونگ S8 و سامسونگ S8 Plus، به حالت دستی شناخته می شود، تقریبا به حالت دستی دوربین DSLR شباهت دارد زیرا می توانید میزان نوردهی را به دلخواه خود تنظیم کنید.حالت دستی گوشی این امکان را برای شما فراهم می کند تا تنظیمات دوربین مانند سرعت شاتر،ISO،وایت بالانس(تراز سفیدی)،حالت فوکوس و جبران نوردهی را به دلخواه خود تنظیم کنید.با اجرای این تنظیمات می توانید تصاویر هنری که دارای نوردهی طولانی و رد نور هستند بگیرید.گرفتن همچین تصاویری با استفاده از حالت خودکار امکان پذیر نیست.

در این مطلب نحوه ی استفاده از این تنظیمات را در حالت حرفه ای برای دریافت بهترین نتایج از دوربین گوشی های سامسونگ S8 و سامسونگ S8 Plus می آموزید.

سرعت شاتر در حالت حرفه ای دوربین گوشی سامسونگ S8

سرعت شاتر به مدت زمانی گفته می شود که شاتر دوربین برای رساندن نور به  سنسور تصویر باز می شود.سرعت شاتر با ثانیه یا بخش کوچکی از ثانیه مانند 2 ثانیه،10 ثانیه،1/5 ثانیه،1/250 ثانیه و…علامت گذاری می شود.  سرعت شاتر سریع تر در مواقعی که می خواهید  تصویر مورد نظر را در عکس خود فریز کنید استفاده می شود، در حالی که سرعت شاتر پایین در مواقعی که می خواهید از تصویر مورد نظر در حال حرکت یا نوردهی طولانی عکس برداری کنید استفاده می شود.

برنامه دوربین گوشی سامسونگ S8 این امکان را برای شما فراهم می کند تا به صورت دستی سرعت شاتر را به میزان 1/24000 ثانیه(سریع) و 10 ثانیه(کند) تنظیم کنید.نیازی نیست که سرعت شاتر به میزان 8 یا 10 ثانیه پایین باشد مگر در مواقعی که می خواهید در تاریکی مطلق عکس برداری کنید.

با استفاده از سرعت شاتر 1/500 ثانیه یا سریع تر می توانید یک تصویر متحرک مثلا یک ورزشکار یا یک پرنده/حیوان را ثابت کنید.با استفاده از سرعت شاتر سریع،شیء یا فرد در حال حرکت به صورت ثابت در عکس ظاهر می شود بنا براین برای این که از یک فرد یا جسم متحرک به گونه ای عکس بگیرید که ثابت بیفتد باید در حالت دستی دوربین از سرعت شاتر سریع استفاده کنید.

2 1 حالت حرفه ای دوربین گوشی سامسونگ S8:هر آن چه که باید درمورد حالت دستی بدانید

اگر می خواهید از همان صحنه اما با اندکی تحرک عکس بگیرید باید از سرعت شاتر آهسته برای افزایش مدت زمانی که سنسور تصویر در معرض شاتر دوربین قرار می گیرد استفاده کنید.

اگر می خواهید از لحظه ای که  وقوع آن تنها چند ثانیه طول می کشد عکس برداری کنید باید سرعت شاتر را پایین بیاورید.

برای مثال می خواهید از رد نور یک اتومبیل در حال حرکت عکس برداری کنید،در این صورت باید سرعت شاتر را به میزان 5_4 تنظیم کنید.سرعت شاتر پایین؛فقط برای عکس برداری از اجسام متحرک نورانی کاربرد ندارد بلکه می توانید از یک سرعت شاتر پایین در شرایط کم نور نیز استفاده کنید.

نکته:توصیه می شود که برای عکس برداری با سرعت شاتر پایین تر از 1/60 ثانیه از یک سه پایه استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود زیرا لرزش دوربین بر وضوح عکس تاثیر می گذارد.

3 1 حالت حرفه ای دوربین گوشی سامسونگ S8:هر آن چه که باید درمورد حالت دستی بدانید

ISO در حالت حرفه ای گوشی سامسونگ S8

ISO به حساسیت دوربین به نور موجود گفته می شود.این بدان معناست که هرچه عدد ISO کمتر باشد سنسور دوربین به نور بیشتری نیاز دارد تا به درستی تصویر را در معرض نمایش بگذارد.هنگامی که شما عدد ISO را افزایش می دهید،حساسیت سنسور که منجر به ایجاد خش/رنگ در تصویر می شود افزایش می یابد.

برنامه دوربین گوشی سامسونگ S8 شما را قادر می سازد تا به صورت دستی مقدار ISO را به میزان 50 (پایین) و 800 (بالا) تنظیم کنید.بالاترین میزان ISO می تواند دست کم 3200 باشد.

هنگامی که عدد ISO را نصف کنید،نور مورد نیاز دوربین دو برابر می شود تا به درستی تصویر را در معرض نور قرار دهد.

به زبان ساده تر هنگامی که به نور بیشتری در عکس نیاز دارید باید ISO را افزایش دهید و هنگامی که می خواهید میزان نور وارد شده به دوربین را کاهش دهید باید عدد ISO را کاهش دهید.

فرض کنید می خواهید از یک جسم بسیار کوچک با استفاده از سرعت شاتر 1/100 ثانیه عکس برداری کنید اما تصویر با استفاده از عدد ISO 100 تیره می آید در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید افزایش مقدار ISO برای ورود نور بیشتر به تصویر است.

مثال دیگر زمانی است که می خواهید از یک نوردهی طولانی با استفاده از سه پایه عکس برداری کنید در این صورت باید مطمئن شوید که مقدار ISO را در کمترین عدد موجود در برنامه ی دوربین گوشی خود تنظیم کرده اید تا از بروز خش در تصویر پیشگیری شود و برای این که سرعت شاتر بتواند برای عکس برداری از یک نوردهی طولانی کاهش یاید نور کمتری وارد تصویر شود.

میزان هایی برای ISO در نظر گرفته شده است که باعث عملکرد خوب دوربین گوشی می شوند.این میزان ها معمولا از 50 ISO تا 900 ISO می باشند.با تنظیم ISO به میزان بالاتر از این اعداد در تصاویری که می گیرید خش ظاهر می شود.

عدد ISO کمتر=نور بیشتری مورد نیاز است=باید از سرعت شاتر پایین تری استفاده کنید=رنگ کمتر

عدد ISO بیشتر=نور کمتری مورد نیاز است=باید از سرعت شاتر سریع تری استفاده کنید=رنگ بیشتر

4 حالت حرفه ای دوربین گوشی سامسونگ S8:هر آن چه که باید درمورد حالت دستی بدانید

جبران نوردهی (Exposure Compensation) در حالت حرفه ای گوشی سامسونگ S8

جبران نوردهی شما را قادر می سازد میزان نوردهی را که انتخاب کرده اید و دوربین بر اساس حالت نور سنجی (Metering Mode) آن را ارزیابی می کند تغییر دهید.

فرض کنید که در حالت دستی از سرعت شاتر استفاده می کنید و ISO در حالت خودکار قرار دارد،در این صورت دوربین گوشی این دو مقدار نوردهی را بر اساس معیاری که خود برای روشنی صحنه در نظر گرفته است انتخاب می کند.

نور سنجی دوربین دیجیتال در گوشی به گونه ای طراحی شده است که صرف نظر از توانایی جسم در منعکس کردن نور هر شی ای را 18% خاکستری نشان می دهد.اگر از یک اتومبیل سفید رنگ عکس برداری می کنید،دوربین میزان نوردهی اتومبیل سفید رنگ را کاهش می دهد زیرا به گونه ای طراحی شده است که هر چیزی را 18% خاکستری ببیند بنا براین اتومبیل را به یک فریم کم نور تبدیل می کند.همینطور اگر دوربین خود را به طرف یک اتومبیل مشکی بگیرید،اتومبیل در یک فریم پر نورتر ظاهر می شود زیرا دوربین اتومبیل را 18% خاکستری می بیند.

اگر از جسمی که سفید و درخشان است عکس برداری می کنید،میزان نوردهی تصویر با انتخاب میران بالاتر از 0 به طرف جهت + زیاد می شود زیرا دوربین رنگ سفید را به خاکستری تبدیل می کند در نتیجه میزان نوردهی صحنه کاهش می یابد.بنا براین باید به صورت دستی مقیاس جبران نوردهی را در جهت + بیاورید.همینطور اگر از یک جسم بسیار تیره عکس برداری می کنید باید به صورت دستی مقیاس جبران نوردهی را در جهت _ مقیاس تنظیم کنید.گوشی سامسونگ S8 شما را قادر می سازد مقیاس جبران نوردهی را از 2_ تا 2+ تنظیم کنید.

5 حالت حرفه ای دوربین گوشی سامسونگ S8:هر آن چه که باید درمورد حالت دستی بدانید

وایت بالانس(تراز سفیدی) در حالت حرفه ای گوشی سامسونگ S8

هدف از تنظیم وایت بالانس رنگی ظاهر شدن تصاویر به میزان مناسب است.منابع نور مختلف،حرارت رنگ منحصر به فرد خود را دارند.یک منبع نور تنگستن،به تصویر رنگ زرد می بخشد در حالی که یک منبع نور فلورسنت نور مایل به آبی را در تصویر پخش می کند.

پخش نور در تصویر از طریق چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست زیرا چشم های ما خود را با هر منبع نوری وفق داده اند اما دوربین در حالت خودکار وایت بالانس این گونه نیست.به همین دلیل پی بردن از نحوه ی تاثیر منبع نور بر وایت بالانس و نحوه ی مواجه شدن با منبع نور با انتخاب وایت بالانس مناسب حائز اهمیت است.

هر دوربین موبایلی ممکن است از طیف حرارت وایت بالانس مختلفی برخوردار باشد مثلا سامسونگ S8 از یک طیف 2300K تا 10000K برخوردار است.به عنوان مثال با انتخاب این طیف حرارت،2300K مختص رنگ های سرد و 10000K مختص رنگ های گرم است.می توانید حرارت رنگ را بسته به حرارت منبع نوری که به طور مستقیم بر جسم می تابد تنظیم کنید.اگر در تصویری  رنگ زرد پخش می شود باید مقیاس حرارت را به سمت چپ انتقال دهید و اگر رنگ مایل به آبی در تصویر پخش می شود باید مقیاس حرارت را به سمت راست انتقال دهید تا جسم با یک رنگ طبیعی در عکس ظاهر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *