رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

وقتی گوشی سامسونگ خود را به اندروید Pie 9 بروزرسانی کنید یا گوشی جدیدی مثل گلکسی S10 بخرید، ممکن است تفاوت‌های کوچکی به چشمتان بیایند. این تفاوت‌ها به خاطر آن هستند که خبرهای زیادی در این بروزرسانی وجود دارد. سامسونگ علاوه بر قابلیت‌های معمولی اندروید 9 این نسخه از اندروید را سفارشی‌سازی کرده و رابط کاربری جدیدی برای گوشی‌هایش خلق کرده است به نام «Samsung One UI» یا به عبارت دیگر «رابط کاربری یگانه سامسونگ».

One UI دقیقا چیست؟

2 1 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

One UI نام آخرین رابط کاربری اندرویدی سامسونگ است و حکم نواده‌ای را دارد برای رابط کاربری Samsung Experience که بعدها نامش به TouchWiz تغییر یافت.

یکی از بزرگ‌ترین اهداف One UI آن است که به کاربران کمک کند تا «روی امری که در لحظه با آن سر و کار دارند تمرکز کنند». در نتیجه به منظور کسب این مهم، One UI خیلی از ریخت و پاش‌های Samsung Experience را پاک کرده و همه‌چیز را خیلی تر و تمیزتر کرده است. برای مثال صفحه تنظیمات حتی از قبل هم ساده‌تر شده است و تنظیمات مشابه با یکدیگر گروه‌بندی شده‌اند تا رسیدن به آن‌ها ساده‌تر شود. تلفن، یادداشت‌ها، ایمیل و سایر برنامه‌های سامسونگ نیز شمایل جدیدی پیدا کرده‌اند به این شکل که فقط اطلاعات اساسی را نمایش می‌دهند.

3 1 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید 31 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید 32 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

33 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید 34 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید 35 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

ضمناً سامسونگ برای بازاریابی One UI از عنوان «زنده‌تر و طبیعی‌تر» برای آن استفاده کرده و می‌گوید که این رابط کاربری «نحوه تعامل ما [سامسونگ] با دستگاه‌هایمان را دگرگون کرد». دکمه‌هایی که معمولاً به بالای صفحه‌نمایش متمایل بودند حالا به پایین صفحه نزدیک‌تر شده‌اند و در بسیاری از برنامه‌های سامسونگ (همچون پیام‌ها و ساعت)، محوطه بالایی به طور انحصاری در اختیار کاربران قرار گرفته تا محتوایی که نمی‌خواهند با آن تعاملی داشته باشند را مشاهده کنند.

ثالثاً، هدف One UI آن است که «به طرز مشهودی راحت و رضایت‌بخش باشد». رنگ‌ها به طرزی تنظیم شده‌اند که شفافیت بیش‌تری فراهم کنند. و بسته به رنگ گوشی‌ای که کاربر دارد، المان‌های رابط کاربری به منظور هماهنگ شدن با آن تنظیم می‌شوند.

چند نکته و ترفند برای شروع آشنایی با One UI

4 1 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

One UI در مقایسه با نسخه‌های قبلی نرم‌افزار سامسونگ، یک تحول کاری و جدی به حساب می‌آید. در نتیجه اگر می‌خواهید گوشی جدیدی بخرید یا دستگاه گلکسی قدیمی خود را بروزرسانی کنید، چیزهای جالبی برای وارسی کردن خواهید داشت. در ابتدا شاید بعضی چیزها کمی کلافه‌کننده باشند اما هیچ بایدی در کار نیست.

یک حالت تاریک بسیار دوست‌داشتنی هم در One UI وجود دارد

5 1 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

حالت تاریک یا Dark Mode به صورت پیش‌فرض در اندروید Pie چیز دهن‌پر‌کنی نیست اما در One UI، سامسونگ سیستم گوگل را برداشته و یک دانه حالت تاریک فوق‌العاده محشر برای گوشی‌هایش به آن اضافه کرده است.

‌فعال‌سازی حالت تاریک One UI به شدت ساده است. فقط لازم است بپرید داخل تنظیمات و چند تا سویچ را روشن کنید. وقتی این کار را کردید، یک تم تاریک تر و تمیز در تمام گوشی‌تان خواهید داشت که چیزهایی مثل پانل نوتیفیکیشن‌ها، صفحه تنظیمات و برنامه‌های انحصاری سامسونگ را شامل خواهد شد.

حالت تاریک One UI هیچ تأثیری روی برنامه‌های شخص ثالثی که از پلی استور دانلود می‌کنید (توییتر، آمازون، واتس‌اپ و…) ندارد. اما این نکته جلوی زیبا بودنش را نمی‌گیرد.

One U‌I بر مبنای چه نسخه‌ای از اندروید است؟

6 1 رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید

One U‌I بر مبنای اندروید Pie 9 است و در نتیجه، تمام قابلیت‌های اندروید 9 که ازشان خبر داریم و البته دوستشان هم داریم را دارد.

این بدان معناست که One U‌I یک سری آپشن‌های جدید برای ژست‌های راهبری (فرمان‌های حرکتی)، یک سری اموجی جدید، نوتیفیکیشن‌های بهبودیافته و بسیاری چیزهای دیگر علاوه بر تغییرات خاص خود رابط کاربری خواهد داشت.

کدام گوشی‌ها One U‌I دارند؟

تا به هنگام نگارش این مقاله، گوشی‌های زیر رابط کاربری One UI را اجرا می‌کنند:

  • Galaxy S10
  • +Galaxy S10
  • Galaxy S10e
  • Galaxy Note 9
  • Galaxy S9
  • +Galaxy S9
  • Galaxy Note 8
  • Galaxy S8
  • +Galaxy S8

2 دیدگاه دربارهٔ «رابط کاربری One UI و اندروید Pie 9؛ هر آنچه که لازم است بدانید»

  1. سلام، گوشی من S9+ هستش و هنوز پیام Software update رو دریافت نکردم. چند ماهی هست منتظرم. درصورتی ک پیام نیاد باید چیکار کنم؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *