نحوه رفع سوختگی پیکسل در تمام صفحه نمایش ها

سوختگی پیکسل نمایشگر مانند گذشته در فناوری های مدرن رایج نیست اما هنوز هم نمایشگرهای خوبی وجود دارند که در برابر این مشکل بی پناه باشند. اگر دچار سوختگی نمایشگر (Screen Burn) در هر دستگاهی شدید چند نکته و ترفند وجود دارد که ممکن است به شما در حل این مسئله و رفع آن کمک کند.

برای حل مشکل کارنکردن صفحه لمسی گوشی در این لینک همراه ما باشید.

سوختگی پیکسل چیست؟

سوختگی پیکسل رنگ رفتگی یا سایه دار شدن تصویر قبلی در یک صفحه نمایش دیجیتال است. این مشکل هنگامی که از پیکسل های خاص نسبت به سایرین بیشتر استفاده می کنید اتفاق می افتد و باعث می شود رنگ ها کمی متفاوت به نمایش درآیند. نتیجه نهایی تصویری قابل ملاحظه و غالباً دائمی روی صفحه نمایش است.

گذر زمان، روشنایی نمایشگر و سایر عوامل می توانند باعث سوختگی پیکسل شوند اما شراط برای هر تکنولوژی نمایشگرز متفاوت است زیرا صفحه نمایش های مختلف و پیکسل های آنها نسبت به سطح سخت افزار متفاوت عمل می کنند. در پانل های LCD که در اکثر تلویزیون ها و نمایشگرهای رایانه استفاده می شوند، سوختگی نمایشگر می تواند پیشرفت کند زیرا سرانجام پیکسل ها نمی توانند به حالت تاریک خود برگردند و نمایه رنگی را حفظ کنند.

در نمایشگر های OLED و AMOLED که اکنون در برخی گوشی ها و تلویزیون های مدرن استفاده می شوند ممکن است پیکسل هایی که تابش نور بیشتری دارند و به صورت منظم در نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرند، سریعتر از سایر نقاط نمایشگر کم نور شوند و یک سایه قابل مشاهده از پیکسل های سوخته را روی صفحه باقی بگذارند.

سوختگی پیکسل در مقابل احتباس (باقی ماندن) تصویر

از لحاظ محاوره ای واژه “سوختگی” برای تمام نمایشگرهایی که سایه ای از تصویر روی آنها باقی مانده است استفاده می شود. معمول ترین شیوه چنین سوختگی با عنوان احتباس تصویر (image retention) شناخته می شود. گرچه ممکن است این کلمات نوعی معناشناسی موشکافانه به نظر برسد ولی تمایز مهمی بین این دو وجود دارد. سوختگی نمایشگر به تخریب دائمی اشاره دارد که تعمیر آن تقریبا غیرممکن است. احتباس تصویر معمولا قابل حل است.

نحوه تعمیر سوختگی نمایشگر

همانطور که گفته شد، رفع سوختگی صفحه در سطح فنی دشوار است. ولی حل احتباس تصویر که مشکل متداول تری است آسان تر است. در اینجا روش های مختلف برای حل مشکل باقی ماندن تصویر در انواع نمایشگرها را بررسی کرده ایم.

رفع سوختگی پیکسل در تلویزیون

  1. تنظیمات روشنایی (Brightness): روشنایی و کنتراست تلویزیون خود را پایین آورده و محتوای متنوعی را روی آن پخش کنید. ممکن است همین کار به تنهایی مشکل را حل کند.
  2. پیکسل شیفت: بسیاری از تلویزیون های مدرن دارای یک پیکسل شیفت یا اسکرین شیفت داخلی هستند که به طور مداوم و کم کم تصویر را جابجا می کند تا میزان استفاده از پیکسل تغییر کند. اگر این ویژگی به صورت خودکار فعال نشده باشد، باید بتوانید آن را در منو تنظیمات روشن کنید. سایر تنظیمات را عملکردهای Refresh ارائه می دهند که می توانند به صورت دستی اجرا شوند تا مشکلات مربوط احتباس تصویر را حل کنند.
  3. نمایش یک ویدئو رنگارنگ: اجرای یک فیلم با حرکت ها و رنگ های متنوع برای چند دقیقه الی نیم ساعت ممکن است در صورت کار نکردن سایر موارد به شما کمک کند.
  4. گارانتی: کارت ضمانت را بررسی کنید و ببینید آیا چنین مشکلی را پوشش می دهد یا خیر.

رفع سوختگی پیکسل در مانیتور رایانه

اگرچه مانتیور رایانه ها حساسیت کمتری به سوختن دارند اما هنوز هم احتمال چنین اتفاقی وجود دارد. اگر با این مشکل مواجه شدید می توانید این راه حل ها را امتحان کنید:

  1. خاموش کردن نمایشگر: سعی کنید نمایشگر خود را حداقل چند ساعت یا حتی 48 ساعت خاموش کنید.
  2. استفاده از یک اسکرین سیور (محافظ صفحه نمایش) سفید: سعی کنید اسکرین سیور خود را یک تصویر سفید خالص قرار دهید و بگذارید برای چند ساعتی اجرا شود. ممکن است تصویر باقی مانده به صورت کامل حذف نشود اما نتیجه به دست آمده قابل توجه خواهد بود.
  3. JScreenFix را امتحان کنید: برخی نیز با استفاده از JScreenFix مشکل خود را حل کرده اند. اگرچه این برنامه به جای پیکسل های سوخته برای پیکسل های خام طراحی شده است ولی ممکن است مشکلی که با آن مواجه هستید را حل کند.

رفع سوختگی پیکسل در اندروید و iOS

  1. خاموش کردن گوشی: سوختگی نمایشگر در یک گوشی هوشمند یا تبلت گاهی اوقات با خاموش کردن دستگاه به مدت یک ساعت یا بیشتر قابل حل است.
  2. تعمیرکننده سوختگی: تعداد زیادی از برنامه های رفع کننده سوختگی در گوگل پلی استور اندروید و اپ استور iOS وجود دارند. برخی مانند OLED tools سعی در حل احتباس تصویر و بررسی سوختگی دائمی دارند.
  3. امتحان کردن یک ویدئو رنگارنگ: سعی کنید یک ویدئو با حرکات سریع و با تغییر رنگ های زیاد را برای مدتی در گوشی خود پخش کنید.
  4. تعویض نمایشگر: اگر هیچ یک از موارد بالا کار نکرد، بهترین انتخاب این است یا خودتان صفحه نمایش را تغییر دهید یا از نمایندگی بخواهید آن را برای شما جایگزین کند. سازندگانی مانند اپل ضمانت گوشی های خاصی که مستعد احتباص تصویر و سوختگی نمایشگر هستند را تمدید کرده اند، بنابراین اگر گوشی شما جدید است احتمال این وجود دارد که هنوز هم تحت ضمانت باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *