علت خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی

آیا احساس می کنید همیشه خسته هستید؟ آیا در بیدار ماندن در طول سریال های کمدی در ساعات پربیننده مشکل دارید؟ بسیاری از ما می دانیم که احساس خستگی چگونه است، به خصوص زمانی که سرماخوردگی، آنفولانزا یا برخی عفونت های ویروسی دیگر داریم. در صورتی که کمبود انرژی و خستگی مداوم دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به برخی از علل رایج خستگی و نحوه رفع آنها اشاره می کنیم.

خستگی چیست؟

طبق اطلاعات ذکر شده در مجلات پزشکی و وب‌سایت های معتبر، خستگی که در طول روز و بدون دلیل تجریه می‌ کنید، یک خستگی مداوم و محدود کننده است یعنی شما خستگی غیر قابل توضیح، مداوم و عودکننده دارید. این شبیه به احساسی است که در هنگام ابتلا به آنفولانزا یا کمبود خواب زیاد دارید. اگر دچار خستگی مزمن یا بیماری عدم تحمل فعالیت سیستمیک (SEID) هستید، ممکن است صبح از خواب بیدار شوید که انگار نخوابیده اید. یا ممکن است نتوانید در محل کار کار کنید یا در خانه سازنده باشید. ممکن است حتی برای مدیریت امور روزانه خود بیش از حد خسته باشید.

علل خستگی و کوفتگی بدن در طول روز چیست؟

در بیشتر موارد، دلیلی برای خستگی وجود دارد. ممکن است رینیت آلرژیک، کم خونی، افسردگی، فیبرومیالژیا، بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبدی، بیماری ریوی (COPD)، عفونت باکتریایی یا ویروسی، یا برخی شرایط سلامتی دیگر باشد. اگر اینطور باشد، پس چشم انداز بلندمدت خوب است.

چرا من همیشه خسته هستم؟

احساس خستگی به قدری رایج است که مخفف خود را دارد، TATT که مخفف “همیشه خسته” است. همه ما هر از گاهی احساس خستگی می کنیم. دلایل معمولا واضح هستند و عبارتند از:

  • شب بیداری های دیروقت و خیلی زیاد
  • ساعات طولانی سپری شده در محل کار
  • نوزادی که شما را شب ها بیدار نگه می دارد

اگر خستگی یا فرسودگی که برای مدت طولانی ادامه دارد طبیعی نیست، این می تواند بر توانایی شما برای لذت بردن از زندگی تأثیر بگذارد. خستگی بدون دلیل یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک عمومی است. هنگامی که به علت خستگی، کوفتگی و بدن درد به پزشک عمومی مراجعه می کند،

معمولا علل خستگی زیر را بررسی می کند:

  • علل روانی
  • علل فیزیکی
  • علل سبک زندگی
  • علل روانی خستگی

در میان موارد فوق، علل روانی خستگی بسیار شایع تر از علل فیزیکی است. بیشتر علل روانی منجر به کم خوابی یا بی خوابی می شود که هر دو باعث خستگی روز می شوند. طبق اطلاعات موجود در این سایت، علل روانی خستگی و خواب آلودگی در روز عبارتند از:

فشار

فشارهای زندگی روزمره می تواند اغلب ما را در مقطعی نگران کند. همچنین لازم به یادآوری است که حتی رویدادهای مثبت مانند خانه تکانی یا ازدواج نیز می تواند باعث استرس شود.

ماساژ

ماساژ یکی از راه های کاهش خستگی است. شما میتوانید به مراکز ماساژ مراجعه نمایید یا با تهیه ماساژور بدن در خانه از ماساژ خود لذت ببرید و خستگی خود را کاهش دهید.

شوک عاطفی

سوگواری، بیکاری یا قطع رابطه می تواند باعث شود شما احساس خستگی و فرسودگی کنید.

افسردگی

اگر احساس غمگینی، کم‌توانی و کمبود انرژی می‌کنید و همچنین خسته از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است افسردگی داشته باشید. اگر فکر می کنید افسرده هستید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

اضطراب

اگر دائماً احساسات غیرقابل کنترلی از اضطراب دارید، ممکن است در بزرگسالان به آنچه پزشکان اختلال اضطراب فراگیر (GAD) می گویند داشته باشید

علاوه بر احساس نگرانی و تحریک پذیری، افراد مبتلا به GAD اغلب احساس خستگی می کنند. به پزشک عمومی مراجعه کنید، زیرا دارو درمانی و صحبت درمانی می تواند کمک کننده باشد.

نکاتی برای مبارزه با خستگی

بسیاری از موارد خستگی ناشی از استرس، کم خوابی، رژیم غذایی نامناسب و سایر عوامل سبک زندگی است. این نکات خودیاری را برای بازیابی سطح انرژی خود امتحان کنید. اگر احساس می‌کنید از خستگی رنج می‌برید، به طوری که که خستگی شدیدی است که با استراحت و خواب تسکین نمی‌یابد، ممکن است یک بیماری زمینه‌ای داشته باشید. برای مشاوره با پزشک عمومی مشورت کنید. در ادامه برخی از توصیه‌های NSH در رابطه با کنترل انرژی و از بین بردن خستگی در طول روز را بررسی می‌ کنیم

برای غلبه بر خستگی اغلب غذا بخورید

یک راه خوب برای حفظ انرژی در طول روز این است که هر 3 تا 4 ساعت یکبار وعده‌های غذایی منظم و میان ‌وعده ‌های سالم بخورید، نه اینکه یک وعده غذایی پر حجم را کمتر دفع کنید

ورزش کنید

ممکن است احساس کنید ورزش آخرین چیزی است که به ذهنتان می رسد. اما، در واقع، ورزش منظم باعث می شود در دراز مدت کمتر احساس خستگی کنید، بنابراین انرژی بیشتری خواهید داشت. حتی یک پیاده روی 15 دقیقه ای می تواند انرژی شما را افزایش دهد و با فعالیت بدنی مکرر فواید آن افزایش می یابد. با مقدار کمی ورزش شروع کنید. آن را به تدریج طی هفته ها و ماه ها افزایش دهید تا زمانی که به هدف توصیه شده 2 ساعت و 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط، مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع، در هفته برسید.

برای به دست آوردن انرژی وزن کم کنید

اگر بدن شما وزن اضافی را تحمل می کند، ممکن است خسته کننده باشد. همچنین فشار اضافی بر قلب شما وارد می کند که می تواند شما را خسته کند. وزن خود را کاهش دهید و احساس انرژی بسیار بیشتری خواهید داشت. جدای از تغذیه سالم، بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، تحرک بیشتر و ورزش بیشتر است.

خواب کافی داشته باشید

بسیاری از افراد در طول روز به خوابی که برای هوشیاری نیاز دارند، نمی رسند. نکاتی برای خوب خوابیدن عبارتند از:
رفتن به رختخواب و بیدار شدن در صبح در ساعت معین هر روز

اجتناب از چرت زدن در روز

قبل از رفتن به رختخواب زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

برای افزایش انرژی استرس را کاهش دهید

استرس انرژی زیادی مصرف می کند. سعی کنید فعالیت های آرامش بخش را وارد روز خود کنید. این موارد می‌تواند شامل ورزش کردن در باشگاه، یوگا، گوش دادن به موسیقی یا خواندن، وقت گذرانی با دوستان یا هر چیزی باشد که شما را آرام کند، انرژی شما را بهبود می بخشد.

کافئین را قطع کنید

روانپزشکان توصیه می کند که هرکسی که احساس خستگی می کند باید کافئین را قطع کند. می گوید بهترین راه برای انجام این کار این است که به تدریج مصرف تمام نوشیدنی های کافئین دار را در یک دوره 3 هفته ای متوقف کنید.
کافئین در مواردی از جمله قهوه، چای، کولا، نوشیدنی های انرژی زا و برخی مسکن ها و داروهای گیاهی وجود دارد. سعی کنید به مدت یک ماه کاملاً از کافئین خودداری کنید تا ببینید آیا بدون آن کمتر احساس خستگی می کنید یا خیر. ممکن است متوجه شوید که عدم مصرف کافئین باعث سردرد می شود. اگر این اتفاق افتاد، مقدار کافئینی که می نوشید را به آرامی کاهش دهید.

کمتر الکل بنوشید

قبل از خواب مصرف الکل را کاهش دهید. استراحت شبانه بهتری خواهید داشت و انرژی بیشتری خواهید داشت.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی علل خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی پرداختیم. خستگی بدن در طول روز و بدون دلیل دارای علت های متعددی است. به طور کلی، با اصلاح سبک زندگی، ورزش کردن، استفاده از لوازم طبی و ماساژورهای بدن می‌تواند تا حد قابل توجهی میزان خستگی و کوفتگی بدن را برطرف کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *