نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

تایم لپس کاری برعکس حرکت آهسته انجام می دهد: به جای کاهش سرعت فعالیت های سریع این نوع تصاویر نمونه های آهسته را سریع تر می کنند. آنها برای نشان دادن حرکت ابرها، جمعیت، ترافیک و … مناسب هستند. شما حتی می توانید از آنها برای نشان دادن روندهای بسیار آهسته مانند شکفتن گل استفاده کنید.

نکته مهم درباره تایم لپس ها این است که عکاسی آنها برای عکاسان فوق العاده ساده است. هر فریم یک تصویر ثابت است. در ادامه نگاهی به اصول این نوع عکسبرداری می اندازیم.

برای اینکه همیشه در عکاسی تصاویر بهتری بگیرید در این لینک همراه ما باشید.

قبل از شروع

درحالی که این امکان وجود دارد که به وسیله یک آیفون تصویر تایم لپس تهیه کنید ولی در این مطلب ما به نحوه انجام اینکار در دوربین های DSLR یا بدون آینه می پردازیم. آنها بیشترین کنترل را در اختیار شما می گذارند.

علاوه بر دوربین، شما به یک سه پایه نیاز دارید تا همه چیز را در یک موقعیت ثابت قفل نگه دارد. همچنین به یک وقفه سنج نیاز دارید، تا بتوانید زمان وقفه برای تهیه هر تصویر را ثابت نگه دارید؛ برخی دوربین ها این ویژگی را در خود دارند، اما اگر دوربین شما این چنین قابلیتی ندارد، یک شاتر کنترلی مناسب می تواند جایگزین خوبی باشد.

نکته نهایی که قبل از تهیه عکس باید در نظر بگیرید، این است که تعیین کنید چند عکس می خواهید تهیه کنید. ماشین حساب هایی وجود دارند که به شما کمک کنند، اما اینکه شما با عملیات ریاضی و به صورت دستی اینکار را انجام دهید، دقت و ارزش بیشتری دارد.

سه نرخ پخش استاندارد ویدئویی 24 فریم بر ثانیه (fps)، 25 فریم بر ثانیه و 30 فریم بر ثانیه می باشد. برای ویدئوهای آنلاین من 30 فریم بر ثانیه را پیشنهاد می کنم، اما همگی جوابگو هستند. فقط از لحاظ ریاضی کمی متغیر هستند.

برای این مطلب ما از 30 فریم بر ثانیه استفاده می کنیم؛ این به این معنی است که ما برای هر ثانیه ویدئوی نهایی باید 30 تصویر ثابت تهیه کنیم. اگر ما می خواهیم یک تایم لپس کوتاه 15 ثانیه ای داشته باشیم، 450 تصویر نیاز داریم (15*30=450).

اکنون که ما تعداد تصویرهای مورد نیاز (450) را می دانیم، وقت آن است که وقفه بین تهیه هر تصویر را تعیین کنیم. فرض کنیم می خواهیم از 30 دقیقه غروب خورشید تصویر تهیه کنیم. سی دقیقه 1800 ثانیه است، بنابراین اگر هر 4 ثانیه یک تصویر بگیریم (1800/450=4)، می توانیم نیم ساعت را در یک ویدئوی 15 ثانیه ای 30 فریم بر ثانیه فشرده کنیم. به همین سادگی!

برای تهیه تایم لپس خود، از طریق همان فرآیند عمل کرده و محاسبه کنید به چه مقدار وقفه نیاز دارید. اغلب اوقات، شما چیزی بین 1 تا 20 ثانیه ویدئو می خواهید، هر چه بیشتر طول بکشد، زمان بیشتری صرف خواهد شد و همه چیز به مقدار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

تصویربرداری تایم لپس

شات را تنظیم کرده و و دوربین را روی سه پایه قفل کنید. چند تصویر تستی بگیرید تا نمایش ها را مشاهده کنید. هنگامی که تنظیمات موردنظر خود را انجام دادید، دوربین خود را در حالت دستی (Manual) تنظیم کرده و شماره ها را تنظیم کنید.

1 8 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

به همین ترتیب چند صحنه را تهیه کنید تا فوکوس را دقیقا تنظیم کنید سپس لنز خود را روی فوکوس دستی قرار دهید. اکنون لازم نیست چیزی را در میانه عکسبرداری تغییر دهید.

وقفه را تنظیم کرده و در صورت امکان، تعداد تصاویر را با وقفه سنج خود مشخص کنید. هر دستگاهی متفاوت است، بنابراین نمی توان دستورالعمل های مفصل مربوط به هر دوربین را ارائه داد، شما همچنین بین عکسبرداری RAW یا JPEG یکی را انتخاب کنید. اگر فقط قرار است چند صد فریم بگیرید، من RAW را توصیه می کنم. اما اگر تصاویر شما به چند هزار می رسد، JPEG بهتر است.

هنگامی که همه چیز آماده شد، دکمه شاتر را روی وقفه سنج فشار دهید و از دوربین فاصله بگیرید. دوربین شما باید هر چند ثانیه یک عکس بگیرد.

آماده سازی فریم ها

پس از تهیه همه فریم ها، وقت آن است که آنها را به یک تایم لپس واقعی تبدیل کنید. اگر با یک ویرایشگر ویدئویی مانند Adobe Premier آشنا هستید از آن استفاده کنید. با این برای عکاسان، ساده ترین گزینه استفاده از Adobe Lightroom است.

تمام تصاویر را به جز تصاویر تستی به Lightroom وارد کنید. پیش رفته و مطمئن شوید همه چیز درست است و هیچ عکسی از دست نرفته است.

2 3 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

هنگامی که مطمئن شدید همه چیز خوب است، به ماژول Develop بروید و اولین تصویر را انتخاب کنید. ویرایش های موردنظر خود را انجام دهید. چیزی که من توصیه می کنم این است که چینش را به 16:9 تغییر دهید؛ این نسبت عرضی ویدئو سنتی و گسترده است.

3 3 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

سپس وارد بخش Edit شوید و پس از انتخاب Select All وارد تنظیمات شوید و روی Sync کلیک کنید.

4 3 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

اینکار ویرایش ها را در تمام فریم های شما اعمال می کند، بنابراین مجبور نیستید به صورت تک به تک روند را تکرار کنید.

ایجاد ویدئو

وقتی تمام فریم ها آماده شدند، وقت آن رسیده تا ویدئو تایم لپس را درست کنید. ما قصد داریم اینکار را با یک الگوی مفید Slideshow Lightroom از شان مک کورمک انجام دهیم. این نسخه از الگو تنها در ویدئوهای 29.97 فریم بر ثانیه اجرا می شود؛ شان همچنین دارای پیش نمایش های قدیمی تر برای 24، 25 و 30 فریم بر ثانیه است، اما اگر از آنها استفاده کنید ممکن است برخی مصنوعات را مشاهده کنید.

پیش نمایش را از سایت Sean دانلود کرده و آن را به پوشه Lightroom Slideshow Templates اضافه کنید. این گزینه ساده برای رفتن به ماژول Slideshow است، روی Template Browser راست کلیک کنید، Import را انتخاب کرده و سپس به فایل الگوی دانلود شده بروید.

5 2 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

پس از اضافه شدن الگو، به ماژول Slideshow بروید. آن را از Template Browser انتخاب کنید.

6 1 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

سپس، در گوشه پایین سمت چپ روی Export Video کلیک کنید.

7 1 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

تایم لپس خود را نام گذاری کنید و از منوی Video Preset از بین 720p و 1080p یکی را انتخاب کنید. پس از کلیک روی Export، تایم لپس شما ذخیره خواهد شد.

8 1 نحوه عکاسی تایم لپس به وسیله دوربین DSLR یا بدون آینه

آن را چک کرده و مطمئن شوید همه چیز خوب است. اکنون شما اولین تایم لپس خود را ساخته اید.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

تایم لپس ها در حال رشد محبوبیت و پیچیدگی هستند. در این مطلب ما نحوه تهیه یک تایم لپس بسیار ساده را توضیح دادیم. راه های بسیاری برای قوی تر کردن آن وجود دارد.

دوربین ها کامل نیستند. هربار که دکمه شاتر فشار می دهید عکس های برابری با دفعه قبل نخواهید داشت. اغلب تغییرات اندکی وجود دارد. اگر مقداری شعله نور در تایم لپس خود دیدید، تقریبا به طور قطع به دلیل همین موضوع است. اگر می خواهید کنترل بیشتری داشته باشید و راهی برای بهبود تغییرات داشته باشید، LRTimelapse را بررسی کنید؛ حدود 120 دلار قیمت دارد اما بهترین ابزار برای تهیه تایم لپس می باشد.

به طور مشابه، شما می توانید هر بار خلاقانه تر تصویربرداری کنید. وقفه سنج های پیشرفته تر اجازه می دهند سرعت شاتر را بین فریم ها تغییر دهید، بنابراین شما می توانید بین روز و شب و یا شرایط دیگر که در آن سطوح نور تغییر می کند، زمان فریم ها را تغییر دهید. شما همچنین می توانید از سه پایه های موتوری برای اضافه کردن حرکت به تصاویر خود استفاده کنید.

اگر در مورد تایم لپس ها جدی هستید، ارزش این را دارد نحوه ویرایش ویدئو را یاد بگیرید. به این ترتیب می توانید شات ها را به طرز بهینه تری با هم ترکیب کنید، موسیقی اضافه کنید و کارهای جذاب و جالب دیگری انجام دهید.

تایم لپس بین تقاطع عکس برداری و فیلم برداری قرار دارد. آنها بسیار سرگرم کننده هستند ولی ایجاد یک تایم لپس کوتاه جذاب زمان زیادی از شما را صرف خواهد کرد. اکنون اوصل اولیه را می دانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *