بررسی تخصصی گلکسی S10 : تجربه اولین استفاده از سامسونگ گلکسی S10

گلکسی S10 : سامسونگ در رویداد Unpacked خود از چهار گوشی جدید Galaxy S رونمایی کرد و دهمین سالگرد دستگاه‌های سری پرچمدار گلکسی خود را جشن گرفت. گلکسی S10e، S10، S10 Plus و S10 5G تا خرخره پر از قابلیت هستند و تا حدودی، معنای واقعی یک دستگاه برجسته را بازتعریف می‌کنند.

پس از اینکه سامسونگ سال گذشته از همان طراحی قدیمی در S9 استفاده کرد، خوشبختانه ظاهر سری گلکسی S10 را برای سال 2019 بروزرسانی کرده است؛ حتی اگر خیلی کم. هر چهار گوشی هنوز هم از فلز و شیشه ساخته شده‌اند اما یک شکل نسبتا جدید را برای قاب فلزی و صفحه‌های شیشه‌ای معرفی می‌کنند. ضمناً سامسونگ کمی بیش‌تر در تنوع رنگ‌ها تجدید نظر کرد تا ملت بتوانند انتخاب مناسب خود را بیابند. مهم‌تر از همه، سامسونگ همه‌ی مشخصات داخلی را بروزرسانی کرده تا بهترین تجربه ممکن را ارائه دهد.

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی S10 در چهار اندازه مختلف بیرون می‌آید

سامسونگ به منظور گسترش جذابیت و به‌صرفگی سری Galaxy S10، چهار نسخه از آن درست کرد. S10 و S10 Plus مدل‌های اصلی و انعکاس همان چیزی هستند که در گذشته دیده‌ایم. تنها تفاوت بین این دو مدل اندازه، وزن، اندازه صفحه‌نمایش و ظرفیت باطری است. درست مانند قبلا، S10 Plus در مقایسه با S10 یک دوربین اضافی نیز دارد.

S10e به هیچ‌وجه به‌دردنخور نیست

مورد جدید امسال، S10e، یک مدل نسبتاً کوچک‌تر و نسبتاً به‌صرفه‌تر است. در مقایسه با S10 جمع و جورتر است، شیشه خمیده جلو را با یک شیشه تخت جایگزین کرده و سراغ مدیریت اندازه باطری و حافظه می‌رود. البته S10e به هیچ‌وجه به‌دردنخور نیست. همان دوربین‌های پشت، همان پردازنده و همان قابلیت‌های بی‌سیم پر سرعتی را دارد که مدل‌های بزرگ‌تر S10 دارند.

سامسونگ گلکسی s10

بعد نوبت S10 5G می‌رسد. در حقیقت نشد از آن استفاده کنیم اما این دستگاه، بزرگ‌ترین مدل در گروه است. صفحه‌نمایش آن حتی از S10 Plus هم بزرگ‌تر است (6.7 اینچ) و یک باطری بزرگ‌تر (4500 میلی‌آمپر ساعتی) در خود دارد تا نیازهای رادیو 5G را پوشش دهد. در حالی که S10e، S10 و S10 Plus طی چند هفته آینده در قفسه‌ی مغازه‌ها خواهند بود اما S10 5G تا نیمه دوم سال عرضه نخواهد شد.

ابتداً نسخه Verizon بیرون خواهد آمد و بعد به دنبال آن AT&T، Sprint و T-Mobile. هیچ حرفی درباره فروشگاه‌های خارج از ایالات متحده برای مدل 5G زده نشده است.

سامسونگ گلکسی s10

صفحه‌نمایش OLED دینامیک، چشم آدم را می‌گیرد

صفحه‌نمایش، ویژگی برتر سری S10 است. سامسونگ برای دوربین‌های جلو یک پانل به نام Dynamic OLED دارای طراحی punch-hole (روزنه-رو-صفحه‌ای؛ دوربین سلفی، جدا از قاب گوشی روی صفحه‌نمایش می‌نشیند) ساخته است. کمپانی سامسونگ می‌گوید با استفاده از لیزر، تکنیکی برای برش دادن صفحه‌نمایش ساخته که به پیکسل‌ها آسیبی نمی‌رساند. سامسونگ این صفحه‌نمایش را Infinity-O display می‌نامد. طراحی روزنه‌دار به سامسونگ اجازه می‌دهد صفحه‌نمایش را تا جای ممکن به حاشیه نزدیک کند که نتیجه آن می‌شود نسبت 93.1 درصدی صفحه‌نمایش به بدنه که کاملاً خیره‌کننده است. این گوشی‌ها در پایین صفحه‌نمایش یک چانه باریک دارند اما بقیه صفحه‌نمایش تقریباً به کناره‌ها می‌رسد.

صفحه‌نمایش روزنه‌دار نسبت به ناچ، کم‌تر روی اعصاب است.

بله یک نقطه سیاه در گوشه سمت راست بالایی صفحه‌نمایش قرار دارد اما به شدت از ناچی که مثلاً Google Pixel 3 XL دارد، کم‌تر روی اعصاب است.

سامسونگ گلکسی s10
سامسونگ گلکسی s10

S10e و S10 روزنه‌روصفحه‌ای مدور دارند در حالی که S10 Plus یک بیضی‌شکل آن را برای هر دو دوربین جلو دارد. طراحی بیضی‌شکل نسبت به بریدگی‌های دستگاه‌های دیگر، فقط کمی بیش‌تر به چشم می‌آید. بقیه حسگرها – مثل حسگر مجاورت که وقتی گوشی را نزدیک گوش خود نگه می‌دارید، صفحه‌نمایش را خاموش می‌کند – زیر صفحه‌نمایش کاشته شده‌اند.

صفحه‌نمایش‌های OLED سامسونگ همیشه رنگ‌های فوق اشباع‌شده داشته‌اند. این قضیه در این گوشی‌های جدید هم صادق است هرچند کنتراست، از زمین تا آسمان بهتر شده است. رنگ‌های سیاه به طرز حیرت‌آوری سیاه نمایش داده می‌شوند. سامسونگ روش‌های متعددی برای تغییر تنظیمات صفحه‌نمایش فراهم کرده تا ملت بتوانند سلیقه‌شان – مثلاً کاهش آسیب چشم، فیلترهای نور آبی، پروفایل‌های رنگ و… – را اعمال کنند. وضوح در تمام این گوشی‌ها محشر است؛ حتی در صفحه‌نمایش کوچک Full HD+ مدل S10e. صفحه‌نمایش‌های Quad HD+ به کار رفته در S10 و S10 Plus شگفت‌انگیز به نظر می‌آیند. سامسونگ، مثل همیشه از خود راضی، گفته انتظار دارد صفحه‌نمایش‌هایش بهترین‌های دنیا رده‌بندی شوند.

سامسونگ گلکسی s10

S10، S10 Plus و S10 5G زیر شیشه خود یک حسگر اثر انگشت ابرسریع دارند. این حسگر منحنی‌های سه‌بعدی تراز انگشت را از روی شیشه اندازه می‌گیرد تا صاحب دستگاه را شناسایی کرده و آن را باز کند. سامسونگ نشانمان داد که استفاده از آن چقدر آسان است و با چه سرعتی می‌تواند گوشی را باز کند! حسگر هیچ تأثیری روی ظاهر صفحه‌نمایش ندارد هرچند سامسونگ تأیید می‌کند که بعضی محافظین صفحه‌نمایش شخص ثالث شاید با این حسگر اثر انگشت فوق سریع، سازگار نباشند. این حسگر اثر انگشت در ماژول ایمن Knox روی خود گوشی ذخیره شده است. این گوشی‌ها از یک قابلیت تشخیص چهره‌ی قدرتمند نیز بهره‌مندند که از دوربین جلو استفاده می‌کند.

اندازه‌ی صفحه‌نمایش‌ها به ترتیب 5.8 و 6.1 و 6.4 و 6.7 اینچ هستند. خوشحالیم که سامسونگ نسبت ابعاد تصویر 19:9 را نگه داشت. این نسبت به اندازه نسبت 21:9 که جدیداً در دستگاه‌های پرچمدار دیگر می‌بینیم، افراطی نیست.

صفحه‌نمایش‌ها معرکه هستند و به احتمال زیاد مورد ستایش صنایع قرار خواهند گرفت.

سامسونگ گلکسی s10

جنس و مشخصات

سری‌های گلکسی S8 و S9 از قاب‌های فلزی با دقت برش بالا و شیشه‌ای خوش‌تراش استفاده‌ی بسیار بردند. S10 شدت این المان‌ها را کمی کم می‌کند. قاب آلومینیومی ضخیم‌تر است و شیشه آن در کنار حاشیه‌ها نسبتاً خمیدگی کم‌تری دارد. سامسونگ دلیلی برای این تغییر طراحی نیاورد. در حقیقت، سامسونگ اصلاً درباره طراحی حرف زیادی نزد.

متأسفانه این تغییرات باعث می‌شوند S10 نسبت به اجدادش، تا حدودی یک جنس عادی به حساب بیاید. S10 دوست‌داشتنی است اما به نوعی فراموش‌شدنی هم می‌باشد. نگه داشتن این تکه‌سنگ‌های مدرن روی پای خودشان کار سختی است و سامسونگ هم بدون اینکه Galaxy S را تبدیل به یک محصول «تو چشم» کند، تا جایی که می‌توانسته کلی کار روی آن پیاده کرده است. واضح‌ترین ویژگی این گوشی، روزنه‌ی درون صفحه‌نمایش است. هرچند شکل هموار گوشی حس راحت‌تری می‌دهد. اندازه گوشی برای هر کسی به خودش بستگی دارد اما حتی S10 Plus بزرگ هم بیش از حد بزرگ نبود. بله بزرگ است اما بزرگ‌تر از آن را هم دیده‌ایم. حفاظ‌های Gorilla Glass 6 لیز هستند اما کیفیت بالای‌شان این را جبران می‌کند. توان قاب گوشی هیچ جای سؤالی باقی نمی‌گذارد. ضمناً گوشی از تکنولوژی IP68 برای حفاظت در برابر خاک و آب استفاده می‌کند.

سامسونگ گلکسی s10

(هنوز هم) جک‌های هدفون سر جای‌شان هستند

هر چهار گوشی از کلید کنترل صدا و یک دکمه‌ی Bixby اختصاصی در ضلع سمت چپ برخوردار هستند. دکمه‌ها کمی زیادی بالا هستند که در موقع عجله داشتن، پیدا کردنشان را سخت‌تر می‌کند. پاسخ‌دهی دکمه‌ها معرکه است. S10 و S10 Plus روی ضلع سمت راستشان یک دکمه پاور دارند. این دکمه هم کمی بالاتر از آنچه که دوست داشتیم قرار داده شده است. گوشی‌ها درگاه‌های USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و سینی‌هایی برای حافظه اضافه خواهند داشت.

S10e نجیب‌ترین گوشی گروه است. جوانبی چون دوربین روزنه‌‌درصفحه به کنار، این گوشی خیلی شبیه آیفون Xs به نظر می‌رسد و احساس مشابهی القا می‌کند. واضح‌ترین ساختار طراحی آن که با خواهر و برادرهای بزرگ‌ترش متفاوت است، حسگر اثر انگشت است. S10e حسگر اثر انگشت فوق سریع رو-صفحه‌ای را با یک حسگر اثر انگشت خازنیِ استاندارد که در ضلع سمت راست گوشی قرار دارد، معاوضه کرده است. ضمناً این حسگر به عنوان دکمه پاور S10e نیز عمل می‌کند. با این که S10e از خواهر و برادرهایش کوچک‌تر است اما آنقدرها هم کوچک نیست و هنوز هم یک گوشی گلکسی واقعی است.

سامسونگ گلکسی s10

ماژول دوربین در تمام گوشی‌های S10 یک برآمدگی نسبی روی شیشه پشت است. یک پنجره عریض است که ای کاش تخت بود. علاوه بر دوربین، این ماژول یک رصدگر ضربان قلب هم در خود جا داده است که برای گرفتن ضربان باید انگشتتان را روی آن فشار دهید. باقی صفحه پشتی، شیشه صاف است و بس.

اگر یک چیز دیگر مانده باشد که بخواهیم درباره اولین استفاده خود از سامسونگ گلکسی S10 بگوییم آن است که سامسونگ بار دیگر ترتیبی داده تا سخت‌افزار با کیفیت و برتری ارائه دهد که همه خواهان آن باشند.

دوربین

دوربین می‌خواهید؟ خب گلکسی S10 یک چندتایی دوربین دارد؛ خیلی دوربین! S10e، S10، S10 Plus آرایش دوربین نسبتاً متفاوتی دارند. جزئیات را در ادامه ببینید.

به دنبال هوآوی و ال‌جی، بالاخره سامسونگ هم پیکربندی دوربین سه‌گانه را برای گوشی‌های S10 و S10 Plus اختیار کرده است. هر یک از آن‌ها یک لنز فوق عریض (اولترا واید)، عریض (واید) و تله‌فوتو در پشت دارند که به کاربر اجازه می‌دهد بهترین سطح زوم را برای شات‌هایی که می‌گیرد انتخاب کند. لنز فوق عریض یک دوربین 16 مگاپیکسلی دارای دیافراگم F/2.2 با فوکوس ثابت، لنز عریض یک دوربین 12 مگاپیکسلی پیکسل‌دوگانه دارای دیافراگم F/1.5 و F/2.4 با فوکوس خودکار و لنز تله‌فوتو یک دوربین 12 مگاپیکسلی دارای دیافراگم F/2.4 با سیستم OIS (لرزش‌گیر اپتیکال تصویر) است. کاربران مجبور نخواهند بود به هنگام عکس‌برداری در انتخاب لنز‌های مختلف خودشان را گیج کنند. در عوض، می‌توانند فقط مثل همیشه بزرگنمایی یا کوچکنمایی مورد نظرشان را انجام دهند و S10 بی هیچ عیب و نقصی لنز مناسب را انتخاب خواهد کرد.

سامسونگ گلکسی s10

S10e لنز تله‌فوتو را بیخیال شده و یک آرایش دوربین‌دوگانه دارد. این یعنی شات‌ها بیش‌تر از آنکه روی زوم دیجیتال تکیه کنند، به زوم اپتیکال یا نوری تکیه خواهند داشت.

دوربین جلو برای هر سه گوشی یک عکس‌انداز 10 مگاپیکسلی پیکسل‌دوگانه با فوکوس خودکار و دارای دیافراگم f/1.9 است. فقط S10 Plus یک دوربین عمقی 8 مگاپیکسلی اضافه با دیافراگم f/2.2 در سمت جلویی خود دارد. این دوربین برای پشتیبانی از حالت سلفی بوکه/پرتره است.

سامسونگ دارد روی پردازنده سیگنالی تصویر و واحد پردازنده‌ی عصبی متعلق به پردازنده‌ی اسنپدراگون 855 برای بهینه‌سازی عملکرد برای چیزی حدود 30 دورنمای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و در این مسیر حرف‌هایی هم برای گفتن دارد. این دوربین می‌تواند صدها هدف را شناسایی کرده و آن‌ها را بسته به نیاز موضوع، تنظیم کند. این قابلیت، به ابزاری به شدت معمول در گوشی‌های پرچمدار تبدیل شده است اما اسنپدراگون 855 همه‌چیز را یک نسل جلوتر می‌برد!

سامسونگ گلکسی s10

این چهار گوشی می‌توانند در حالت +HDR10، ویدیوی 4K ضبط کنند

برنامه دوربین صاف و تمیز بود. به نظر می‌رسد سامسونگ کمی از آن شلوغ‌پلوغی‌ها را بیخیال شده است. ابزارهای پیشرفته هنوز هم همانجا هستند فقط در منوها و تنظیمات مخفی شده‌اند. مهم‌ترین حالت‌ها یا مدها، مثل پرتره و حالت شب، قشنگ دم دستتان هستند. حالت شب شبیه به حالت شب Google Pixel 3 است که تعدادی تصویر با نوردهی متفاوت گرفته سپس آن‌ها را برای یک تصویر نهایی تمیزتر و روشن‌تر، با هم ادغام می‌کند. نمونه‌هایی که نشانمان دادند خیره‌کننده بودند اما قضاوتمان را برای وقتی نگه می‌داریم که خودمان یک دور سواری با گوشی گیرمان بیاید.

این چهار گوشی می‌توانند در حالت +HDR10، ویدیوی 4K ضبط کنند. در حال حاضر این بهترین رزولوشن ممکن و وسعت رنگ موجود در یک گوشی است. ضمناً دوربین جلو هم می‌تواند 4K ضبط کند. گوشی‌های کمی چنین قابلیتی دارند.

سامسونگ گلکسی s10

خوب یا بد، سامسونگ گلکسی S10 از رابط کاربری One UI استفاده می‌کند

سری S10 اندروید Pie 9 دارند و اولین دستگاه‌های سامسونگ خواهند بود که واقعاً با رابط کاربری One UI این کمپانی صادر می‌شوند. سامسونگ شش ماه گذشته را مشغول آزمایش رابط کاربری تازه‌نفس خود بوده و همین حالا هم دارد آن را به عنوان یک بروزرسانی سیستمی برای دستگاه‌های گلکسی قدیمی‌تر می‌فرستد.

ایده اساسی این نسخه جدید آن است که پیچیدگی رابط کاربری، مخصوصاً پیچیدگی در ساختار منو را، کاهش داد. از این لحاظ، سامسونگ نیمه‌موفق بوده است. هرچند ما فونت‌ها و رنگ‌های اصلاح‌شده را بیش‌تر از معماری منوهای مسطح ستایش می‌کنیم. One UI تمیزتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد و یاد گرفتن کار با آن برای آن‌هایی که از اعضای جدید خانواده گلکسی هستند، آسان‌تر است.  با این همه، هنوز هم یک رابط کاربری سامسونگی است.

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ به طرز غافل‌گیرکننده‌ای زمان کمی را صرف صحبت درباره One UI کرد. در زمانی که با این چهار گوشی گذراندیم، هیچ مشکل عملکردی ندیدیم.

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

سامسونگ گلکسی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

بررسی تخصصی s10

قیمت‌گذاری و موجود شدن در بازار

خط S سامسونگ همیشه در ماه مارچ آغاز به فروش کرده و امسال نیز تفاوتی در کار نیست، البته به جز آن سامسونگ گلکسی S10 5G که قبلاً اشاره کردیم. Galaxy S10e، Galaxy S10 و Galaxy S10 Plus در 21 فبریه برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و قاعدتاً 8 مارچ به بازار خواهند رسید.

قیمت‌گذاری گلکسی S10e از 749 دلار شروع می‌شود. سامسونگ دارد S10e را به عنوان یک نقطه شروع به‌صرفه‌تر برای سری Galaxy S قرار می‌دهد اما اسمش را یک گوشی پایین‌رده نگذارید.

قیمت‌گذاری Galaxy S10 از 899 دلار و قیمت‌گذاری Galaxy S10 Plus از 999 دلار شروع می‌شود. ضمناً هنوز هیچ اطلاعی راجع به قیمت مدل S10 5G نداریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *