نحوه مدیریت داده و حافظه پنهان برنامه ها

آیا کسی تا کنون به شما توصیه کرده است که داده و حافظه پنهان برنامه را برای حل مشکلات، کسب حافظه بیشتر یا افزایش سرعت عملکرد در دستگاه اندرویدی خود حذف کنید؟ آیا تا کنون فکر کرده اید این دو نوع داده ها چه هستند و حذف یا نگهداری از آنها چه پیامدی دارد؟

این داده ها قطعا مهم هستند و دانستن زمان نگهداری یا حذف آنها به شما کمک می کند تا از دستگاه اندرویدی خود بهتر استفاده کنید. در ادامه به همه جوانب و نحوه مدیریت داده و حافظه پنهان برنامه ها خواهیم پرداخت.

حافظه پنهان برنامه

با حافظه پنهان برنامه شروع می کنیم که کمی ساده تر است. برنامه هایی که به اتصال اینترنت پایدار بستگی دارند معمولا برای کارکرد درست دیتا را دانلود می کنند. دیتا ممکن است شامل تصاویر، فیلم ها، فایلهای صوتی، فونت ها، اسناد، اسکریپت ها و سایر اطلاعاتی که باعث کار کردن برنامه می شوند، باشد. این داده ها به عنوان حافظه پنهان (کش) ذخیره می شوند تا بتوان دوباره از آنها استفاده کرد.

به لطف حافظه پنهان، مجبور نیستید هربار دیتا را دانلود کنید و منتظر بارگیری بمانید. در مصرف اینترنت صرفه جویی می کنید همچنین برنامه محتوا را سریع بارگذاری می کند.

به طور ساده باید گفت، تمام داده های مجهول که در گوشی شما دانلود می شوند در حافظه پنهان برای استفاده دوباره ذخیره می شوند. این یکی از دلایلی است که برنامه هایی که به اینترنت وابسته نیستند، حافظه پنهان ندارند.

چرا نباید حافظه پنهان را حذف کنید

حافظه پنهان می تواند صدها مگابایت حافظه در گوشی شما را اشغال کند پس حذف حافظه پنهان برای دریافت فضای بیشتر می تواند اغوا کننده باشد. با این حال، همانطور که گفته شد، حافظه پنهان برای سرعت بخشیدن به برنامه و حذف نیاز به دانلود و بروزرسانی دیتا در هربار استفاده از برنامه استفاده می شود.

اگر حافظه پنهان را حذف کنید، برنامه هنگام راه اندازی کمی کند خواهد شد و بازکردن برخی داده ها به دلیل دانلود ممکن است یک یا دو دقیقه طول بکشد. عملکرد کاهش می یابد و دیتاهایی که به طور کامل دانلود می شوند بستگی به مقدار کاردانی حافظه پنهان برنامه دارند. برخی کمتر وابسته اند و برخی بیشتر.

برای مثال، یک پیام رسان فوری مانند فیس بوک وابستگی کمتری به حافظه پنهان دارد بنابراین حذف حافظه پنهان آن کمی سرعت را کند می کند. شاید تصاویر پروفایل یا داده هایی که قبلا دسترسی داشته اید، مانند پیام ها ممکن است قبل باز شدن تاخیر داشته باشند.

از سوی دیگر، اگر شما بازی اندرویدی دارید که برای کارکرد مناسب به حافظه پنهان نیاز دارد (مانند Monster Legends) پس از حذف حافظه پنهان تاثیرات قابل توجهی در سرعت عملکرد خواهید داشت.

تمام اتصالات و محتوایی که دانلود شده اند دوباره بارگیری خواهند شد بنابراین باید صدها مگابایت دیتا را دوباره بارگیری کنید تا بازی به درستی عمل کند.

اکثر مردم عادت به حذف روزانه حافظه پنهان دارند یا از برنامه هایی برای بهبود عملکرد استفاده می کنند که پس از زمانی معین حافظه پنهان را به طور خودکار پاک می کنند. در بسیاری از موارد، حذف حافظه پنهان بر عملکرد برنامه ها در دستگاه تاثیر خواهد گذاشت.

چه زمانی برای حذف حافظه پنهان مناسب است

حذف حافظه پنهان بدون دلیل مشخص برای عملکرد برنامه بد است، ولی گاهی اوقات حذف حافظه پنهان مشکلی ندارد یا حتی اجباری می شود. در زیر برخی از موارد رایج وجود دارد که می توانید حافظه پنهان را حذف کنید:

  • اگر فضای کمی در دستگاه خود دارید و می خواهید دیتا بیشتری اضافه کنید، می توانید به سادگی برای کسب حافظه بیشتر حافظه پنهان را حذف کنید. حافظه پنهان دوباره ذخیره می شود، اما حداقل این است که می توانید داده های بیشتری در آن زمان اضافه کنید.
  • گاهی اوقات حافظه پنهان زیاد به دلیل اشغال فضای زیاد یا مجبور کردن دستگاه به پردازش داده بیشتر می تواند سرعت گوشی را پایین بیاورد. حذف حافظه پنهان ممکن است بتواند به افزایش سرعت دستگاه کمک کند. با این حال، اینکار را زمانی امتحان کنید که حافظه پنهان بسیار بالایی داشته باشید (حداقل یک گیگابایت) و دستگاه شما کند کار می کند.
  • برخی برنامه ها ممکن است به دلیل خراب شدن یا منسوخ شدن حافظه پنهان به درستی کار نکنند. اگر با مشکلاتی نظیر کاهش سرعت، گیر یا کارنکردن برنامه مواجه شدید حافظه پنهان را حذف کنید و مجددا تلاش کنید.

داده برنامه چیست

هنگامی که شروع به استفاده از یک برنامه می کنید، وارد آن می شوید، تنظیمات را سفارشی می کنید، محتوا یا ویژگی های اضافی را دانلود می کنید و کارهای دیگری را برای شخصی سازی برنامه انجام می دهید. همه این دیتاها، داده برنامه هستند. برای ساده کردن این موضوع، همه چیزهایی که به صورت دستی در برنامه پیکریندی می کنید یا از برنامه درخواست می کنید، در مجموعه داده برنامه قرار می گیرند.

معمولا، داده برنامه دارای چند مگابایت دیتا حاوی اطلاعات پایه است، اما اگر وابسته به به دانلود داده ها باشد، حجم آن چندین برابر خواهد شد. یک مثال خوب از چنین برنامه ای یوتیوب است. ویژگی تماشای آفلاین یوتیوب فیلم ها را در حافظه تلفن دریافت می کند تا بتوانید بدون اینترنت آنها را تماشا کنید.

این ویدئوها به عنوان داده برنامه برای یوتیوب ذخیره خواهند شد و اگر مقدار ویدئوها زیاد باشد گیگابایت ها فضا خواهد گرفت. به طور مشابه، بازی های ویدئویی با توجه به میزان اطلاعاتی که ذخیره می کنند، داده برنامه بزگتری خواهند داشت.

چرا نباید داده برنامه را حذف کنید

حالا که می دانید داده برنامه چیست، مطمئنم جرات نمی کنید به آن دست بزنید. حذف داده برنامه تمام دیتا موجود در برنامه یا بازی از جمله اطلاعات وابسته به حساب، پیکربندی ها، پیشرفت شما در یک بازی و سایر اطلاعات دیگر که به طور مستقیم به آن وابسته است را حذف می کند.

اگر داده های شما در فضای ابری ذخیره نشده باشند، چه توسط شما و چه توسط سازندگان، همه داده های شما برای همیشه حذف خواهند شد. به عبارت ساده، دکمه پاک کردن داده برنامه یک دکمه تنظیم مجدد کارخانه برای برنامه ها است که آنها را به حالت اولیه باز می گرداند.

چه زمانی باید داده برنامه را حذف کنید

پاک کردن داده ها حتی اگر یک گزینه هسته ای باشد، می تواند گاهی اوقات مفید باشد. در ادامه برخی مواردی که ممکن است حذف داده ها به شما کمک کند، وجود دارد:

  • اگر می خواهید دوباره در یک بازی ویدئویی را از اول شروع کنید، پاک کردن داده ها می تواند به شما کمک کند. اگرچه ابتدا مطمئن شوید فایل پشتیبان در فضای ابری ذخیره نشده است.
  • داده های نرم افزار خراب شده یا قدیمی باعث ناپایداری آن می شوند. اگر پاک کردن حافظه پنهان کمک نکرد، داده های برنامه را برای تعمیر برنامه سرکش حذف کنید. علاوه بر این، اگر کسی به شما حذف و نصب مجدد برنامه را پیشنهاد کند، حدف داده های برنامه می تواند به شما کمک کند.
  • گاهی اوقات حذف داده های برنامه از درون آن می تواند کمی مشکل باشد، ویدئوهای آفلاین یوتیوب می تواند مثال خوبی باشد. در این مورد، شما همچنین می توانید برای حذف داده ها، به راحتی روی دکمه حذف داده ها ضربه بزنید. اگرچه، به خاطر داشته باشید اینکار همه تنظیمات شما را پاک خواهد کرد.

تفاوت بین داده و حافظه پنهان برنامه

بطور خلاصه، داده برنامه دیتای مهمی است که اگر حذف شود برنامه را خراب می کند اما حافظه پنهان دیتا مفیدی برای ذخیره است ولی بدون از دست دادن چیزهای مهم می توان آن را حذف کرد.

حذف حافظه پنهان فقط دیتایی را حذف می کند که در برنامه برای عملکرد بهتر استفاده می شود. از سوی دیگر، حذف داده های برنامه تمام دیتا موجود در برنامه از جمله حافظه پنهان را حذف خواهد کرد.

نحوه حذف داده و حافظه پنهان برنامه

حالا که می دانید چه زمانی باید داده و حافظه پنهان برنامه را حذف کنید، باید دید به چه روشی می توان این کار را انجام داد، در ادامه برای بررسی چند روش مفید همراه ما باشید.

برای پاک کردن حافظه پنهان (کش) و دیتای برنامه ها در اندروید با ما در این لینک همراه شوید.

حذف داده و حافظه پنهان برنامه شخصی

اگر می خواهید داده و حافظه پنهان برنامه ای خاص را حذف کنید، می توانید از تنظیمات آن استفاده کنید. به تنظیمات تلفن خود رفته و روی برنامه ها ضربه بزنید. در اینجا تمام برنامه های خود را در لیست مشاهده می کنید. برنامه مورد نظر را یافته و روی آن ضربه بزنید تا تنظیمات آن باز شود. شما هر دو گزینه حذف داده و حافظه پنهان را خواهید دید.

روی حذف حافظه پنهان برای حذف همه حافظه پنهان ضربه بزنید یا اگر می خواهید همه داده های برنامه حذف شوند روی حذف داده ها ضربه بزنید. سپس فرآیند را برای حذف دیتا تایید کنید.

ممکن است در اینجا متوجه شوید که حذف حافظه پنهان نیاز به تایید ندارد ولی حذف داده ها به یک تایید ثانویه نیازمند است. این به وضوح نشان می دهد که حافظه پنهان تاثیر زیادی در برنامه ندارد ولی داده ها بسیار مهم اند و نیاز به مجوز دارند.

حذف همه حافظه پنهان

شما همچنین می توانید حافظه پنهان تمام برنامه ها را تنها با یک ضربه حذف کنید. این گزینه برای زمانی که شما به فضای ذخیره سازی نیاز دارید و نمی خواهید تنظیمات همه برنامه ها را ببینید مفید است. به تنظیمات گوشی بروید و وارد بخش فضای ذخیره سازی شوید. در اینجا گزینه حذف حافظه پنهان را خواهید دید. روی آن ضربه بزنید و برای تکمیل روند کار، اعلان را تایید کنید.

استفاده از برنامه شخص ثالث برای حذف حافظه پنهان

معمولا، استفاده از برنامه شخص ثالث برای حذف حافظه پنهان توصیه نمی شود ولی اگر می خواهید کنترل بیشتری داشته باشد گزینه خوبی است. Clean Cache برنامه ای خوب در این زمینه است که کنترل خوبی را ارائه می دهد. به شما اجازه می دهد حافظه پنهان تمام برنامه ها را یک جا ببینید و می توانید به سادگی هر کدام را که خواستید حذف کنید.

Clear Cache حذف حافظه پنهان برنامه ها را ساده تر می کند ولی از آن برای حذف روزانه استفاده نکنید. قبلا به شما درباره اهمیت حافظه پنهان توضیح داده ام.

سخنان پایانی

موقعیت های بسیار نادری وجود دارد که ممکن است مجبور شوید داده های برنامه را حذف کنید ولی ممکن است حافظه پنهان را به سرعت برای دلایل مختلف پاک کنید. در نهایت، هردو این دیتاها برای دستگاه اندرویدی شما مخرب نیستند. اگرچه دانستن زمان دقیق برای حذف داده و حافظه پنهان برنامه می تواند در جهات مختلف به شما کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *