آموزش آپدیت گوشی های اندروید

یکی از عوامل اشتیاق کاربران اندرویدی برای استفاده از این سیستم عامل، دریافت آپدیت های آن میباشد و کاربران گوشی هایی از جمله Galaxy A3, OnePlus 2 یا LG G4 میتوانند از این آپدیت ها استفاده کنند. در IOS از آنجاییکه گوشی های تحت پشتیبانی اپل انگشت شمار میباشند، آپدیت ها معمولا برای تمامی گوشی ها بطور همزمان منتشر میشود. اما در گوشی های اندروید، منتشر شدن اپدیت زمان زیادی برده و نمیتوان درباره انتشار آپدیت برای تمام گوشی ها مطمئن بود. همچنین ممکن است خود آپدیت باعث بوجود آمدن مشکلاتی نیز شود. به طور کلی دو روش برای آپدیت گوشی های اندروید وجود دارد: آپدیت اینترنتی(OTA) و آپدیت دستی که مقداری پیچیده تر است. در اینجا آپدیت کردن گوشی های مختلف به هر دو روش را به شما آموزش خواهیم داد.

چگونگی دریافت آپدیت های خودکار در اندروید

معمولاً آپدیت های گوشی به طور خودکار انجام میگیرند، که این آپدیت بروش OTA انجام میپذیرد. در صورتی که آپدیت های گوشی شما دریافت شد، نوتیفیکشنی مبنی بر آماده بودن برای نصب آپدیت نمایش داده خواهد شد و برای  نصب آپدیت تنها کافیست بر روی نوتیفیکشن ضربه بزنید. اگر به دلایلی این نوتیفیکشن برای شما ارسال نشده است و یا بطور اتفاقی آن را حذف کرده اید، میتوانید از مسیر Settings > About Device > System updates > Check for updates گوشی خود را آپدیت کنید. جزییات این مسیر ممکن است بسته به نوع گوشی متفاوت باشد.

چگونگی آپدیت دستی گوشی اندروید

ممکن است به دلایلی بخواهید گوشی خود را بطور دستی آپدیت کنید، دلیل آن میتواند پوشش ضعیف اینترنت و یا روت کردن دستگاه و قادر نبودن به دریافت آپدیت های OTA  باشد. همچنین در صورتی که برای بعضی دستگاه ها همانند Galaxy S5 آپدیت منتشر نشود، ممکن است بخواهید آن را با رام های دستی همانند Linage OS آپدیت کنید.

  1. پیدا کردن رام مخصوص گوشی

اولین قدم برای آپدیت گوشی به روش دستی، پیدا کردن ROM موردنظر مخصوص گوشی است. در صورت رسمی بودن رام موردنظر، برای آپدیت هر گوشی باید به وبسایت خاصی مراجعه کرد و رام مناسب را دانلود کرد. برای دانلود رام گوشی شرکت های مشهور همانند سامسونگ(SamMobile)، سونی(Xperia firmware یا Flashtool)، ال جی(LG Phone firmware) هواوی(EMUI) و  موتورولا(Motorola Firmware)، به لینک های مرتبط مراجعه کنید. در این سایت ها میتوان بهترین رام مخصوص گوشی را دانلود کرد.

  1. نصب رام موردنظر

برای نصب رام موردنظر، ابتدا باید نرم افزار فلش مناسب با گوشی خود را انتخاب کنید در صورت روت بودن گوشی میتوانید از ریکاوری دستی نیز استفاده کنید. در اینجا میتوان اطلاعات بیشتری درباره نصب رام های دستی بدست آورد.

Kies: این نرم افزار برای گوشی های Samsung مورد استفاده قرار میگیرد. و به شما امکان دانلود رام موردنظر و نصب آن بر روی گوشی بوسیله رایانه را میدهد. این نرم افزار بر اساس مدل و منطقه گوشی، رام مخصوص به آن را دانلود میکند، پس در صورتی که آپدیت موردنظر برای گوشی شما منتشر نشده، نمیتوانید از این نرم افزار استفاده کنید.

Odin: برنامه دیگری که به شما امکان نصب رام های دستی بر روی گوشی های سامسونگ را میدهد، Odin نام دارد. برتری این نرم افزار نسبت به Kies، امکان نصب رام های دستی دانلود شده (از سایت هایی همانند SamMobile) توسط این برنامه میباشد. در اینجا میتوان راه های مختلف روت کردن گوشی های سامسونگ را مطالعه کرد.

odin samfirm sammobile update w782 آموزش آپدیت گوشی های اندروید

Flash Tool: این ابزار برای فلش گوشی های Sony Xperia استفاده میشود. به یاد داشته باشید که تنها میتوان این برنامه را برای گوشی های Xperia با Bootloader آنلاک شده استفاده کرد. هم اکنون نسخه Beta این برنامه برای اکثر نسخه های ویندوز منتشر شده است.

HTC Sync Manager: همانطور که از نام این برنامه پیداست، این ابزار برای آپدیت گوشی های HTC به کار میرود. برای دانلود این برنامه میتوان به سایت رسمی HTC مراجعه کرد. پس از نصب کردن آن لازم است گوشی خود را با کابل USB به رایانه متصل کنید. سپس این نرم افزار به طور خودکار به دانلود آپدیت مناسب گوشی اقدام میکند، اما برای نصب رام دستی، نمیتوان از این برنامه استفاده کرد.

HTC One ToolKit: این نرم افزار توسط تیم XDA توسعه داده شده است و بر روی گوشی های HTC عمل میکند. با این نرم افزار میتوانید Bootloader گوشی خود را آنلاک کنید، گوشی خود را روت کرده و یا اقدام به نصب رام رسمی یا رام دستی کنید. این برنامه را میتوان از اینجا دانلود کرد.

LG PC Suite: این نرم افزار برای آپدیت گوشی های LG استفاده شده و میتوان آن را از سایت رسمی LG و از صفحه گوشی موردنظر دانلود کرد. برای آپدیت گوشی، پس از دانلود، آن را نصب کرده و بر روی گزینه Check For Updates کلیک کنید. این نرم افزار نیز همانند تمامی نرم افزار های رسمی تنها قادر به نصب رام های رسمی بر روی گوشی میباشد.

lg pc suite 02 700x444 w628 آموزش آپدیت گوشی های اندروید

KDZ Firmware Updater: این نرم افزار نیز برای آپدیت گوشی های LG با رام رسمی و یا غیر رسمی استفاده میشود. به یاد داشته باشید که با وجود سادگی استفاده از این برنامه، برای استفاده در ویندوز 7 یا Vista باید به این نرم افزار دسترسی Administrator داده شود. این نرم افزار را میتوان از اینجا دانلود کرد.

RSD Lite: معمولا کاربران Motorola میتوانند بدون مشکل آپدیت گوشی خود را دانلود کنند، اما در صورت وجود مشکل، این نرم افزار به شما امکان نصب رام رسمی گوشی را میدهد. نرم افزار RSD Lite را میتوان از اینجا دانلود کرد.

ریکاوری دستی (Custom Recovery): در صورتی که قادر به پیدا کردن نرم افزار مناسب گوشی خود نباشید، بهترین راه آپدیت گوشی، استفاده از ریکاوری دستی گوشی میباشد. این روش نسبت به دیگر روش های آپدیت ساده تر میباشد. همچنین با این روش میتوانید به ذخیره پشتیبان و یا نصب رام های دستی یا رسمی بطور مستقیم و بدون استفاده از رایانه اقدام کنید.

Rom Manager: این نرم افزار، تنها برای دستگاه های روت شده بوده و تمامی رام های قابل دانلود برای گوشی شما را نمایش میدهد. همچنین میتوانید با این نرم افزار رام موردنظر را نصب کرده و رام های مختلف گوشی خود را امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *