نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس و دیگر بدافزارها

ویروس های اندروید وجود دارند، ولی کم هستند. راه ورود اکثر ویروس های اندروید، از طریق برنامه های مضر میباشد. بهترین راه برای برای دوری از آنها، حفظ نکات ایمنی فروشگاه گوگل پلی برای دریافت برنامه هاست. با این وجود حتی اینکار هم برای حفظ دستگاه اندرویدی در مقابل بدافزارها کافی نیست.

هنگامی که گوگل از برنامه ای مضر باخبر شود، آن را به طور خودکار از همه دستگاه های تحت تاثیر پاک میکند. نمونه ای آن به ماه مارچ برمیگردد زمانی که گوگل متوجه شد 7 برنامه از بدافزاری به نام Andr/HiddnAd-AJ استفاده میکنند، این بدافزار 6 ساعت پس از نصب برنامه به طور خودکار اعلان و نبلیغات برای دستگاه ارسال میکند. نمونه ای دیگر از آن هم حذف 60 نرم افزار بود که گوگل متوجه شد این برنامه ها مسائل پورنوگرافی برای کودکان نمایش میدهند.

با این حال، سیمنتک متوجه شده برنامه هایی که قبلا از گوگل پلی حذف شده اند، دوباره با کد مشابه و نام و سازنده متفاوت باز میگردند. این موضوع حداقل برای 7 نرم افزار که در گوگل پلی آمریکا هستند و ویروس Android.Reputation.1 را داند، درست است.

اگر دستگاه شما در معرض بدافزار قرار دارد، توضیح خواهید داد که چگونه:

  • قرار دادن آن در حالت ایمن (Safe mode)
  • حذف وضعیت سرپرستی برنامه مخرب در صورت لزوم
  • حذف کامل برنامه از دستگاه

یک بار بازنشانی به داده کارخانه میتواند یک بار و برای همیشه اشکال را حل کند. گرچه، اگر شما از دستگاه اندروید خود پشتیبان نگرفته باشید، بازنشانی دستگاه راحت نخواهد بود.

قبل از شروع باید گفت، ممکن است تبلت یا گوشی اندرویدی شما ویروس نداشته باشد. چیزی که احتمال دارد، این است که تبلیغی را ببینید که به شما اطمینان میدهد دستگاه آلوده شده یا میگوید شما نیاز به دریافت برنامه ای دارید یا اینکه حتی سرعت گوشی بسیار کند میشود.

برای جلوگیری از تهدیدات بیشتر، شاید بخواهید برنامه های آنتی ویروس را نصب کنید و البته پیشنهاد ما Bitdefender میباشد.

اگر دریافتید که با بدافزار بزرگی مواجه هستید، در ادامه مطلب برای حذف آن با ما همراه باشید.

منبع ورود ویروس های اندروید

a 2 نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس و دیگر بدافزارها

اولین راه برای ورود یک ویروس اندروید به تبلت یا گوشی پشت برنامه پنهان شده است.

این موضوع درباره بزرگترین ویروس های اندرویدی شامل Gunpoder، Godless، Ghost Trojan و Googlian که در سال های اخیر به دستگاه ها حمله کرده اند درست میباشد. در حالی که ویروسی به نام Mazar شما را از طریق پیام متنی مجبور به دانلود مرورگر Tor میکند.

حتی ویروس Loapi از خارح از گوکل پلی نصب شده است. Loapi تهدید جدیست که از طریق برنامه های آنتی ویروس نصب میشود به طوری کاربر فکر میکند نصب آن برای حفظت از دستگاه صورت میگرد. این بدافزار بار سنگینی را بر دوش گوشی شما میگذارد، باتری آن را گرم میکند و در نهایت میسوزد. همچنین میتواند بدون اطلاع شما پیام ارسال کند، بدون اطلاع شما برای خدمات پول بپردازد، به مهاجمان اجازه اجرا درخواست های HTTP را برای حملات DDoS بدهد و … .

Skygofree یکی از دیگر از ویروس های جان سخت اندروید است، دارای نرم افزارهای جاسوسی قوی است که از طریق لینک های دانلود در وب سایت های جعلی که خود را به جای وب سایت های رسمی جا میزنند، وارد میشود.

ویروس های اندروید با اهدف محتلفی شامل خرابکاری، جاسوسی اطلاعات، نصب اجباری نرم افزار و … وارد دستگاه شما میشوند، ولی هیچ یک از ما از این بدافزار ها خوشمان نمی آید.

نحوه اجتناب از ویروس ها و بدافزار های اندرویدی

b 2 نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس و دیگر بدافزارها

  • برنامه را از خارج گوگل پلی نصب نکنید مگر درباره آنها اطلاع داشته باشید: این قابلیت باید به طور پیش فرض غیرفعال باشد، اما برای بررسی این موضوع وارد تنظیمات تبلت یا گوشی خود شوید، امنیت را انتخاب کرده و گزینه منابع نامشخص را غیرفعال کنید. اگر از خارج گوگل پلی برنامه ای نصب میکنید، از صحت منبع آن مطمئن شده سپس اقدام به دانلود و نصب کنید.
  • اجتناب از برنامه های کپی شده: 99 درصد اوقات پس از اینکه شما برنامه را به صورت کاملا امن از گوگل پلی دانلود کردید، به کدهای مخرب را درون برنامه برخورد میکنید. از نصب برنامه های که به نظر میرسد کپی شده اند و متعلق به توسعه دهندگان ناشناخته هستند یا برنامه هایی که آنچه را میگویند انجام نمیدهند، خودداری کنید.
  • بررسی مجوزهای برنامه: فرقی نمیکند از کجا برنامه ها را نصب میکنید، قبل از نصب باید مجوزهای لازم را بررسی کنید. هرگز مجوزی را قبول نکنید که مبنی بر آن باشد که برنامه هرگز پاک نشود. یک پخش کننده ویدئو چه نیازی به دسترسی به مخاطبان دارد؟ همچنین میتوانید به صورت آنلاین وب سایت توسعه دهنده را بررسی کنید تا ببینید یک توسعه دهنده حقیقی است یا جعلی میباشد.
  • اندروید را به روز نگه دارید: آخرین نسخه اندروید لزوما برای تبلت یا گوشی شما وجود ندارد، ولی میتوان آن را به آخرین نسخه ای میشود آپدیت کرد. در زمان آپدیت ها، یک برند شناخته شده را برای بروزرسانی مانند نوکیا در نظر گرفته و وضعیت آن را بررسی کنید.

متاسفانه، بعضی اوقات مشخص شده که حتی اگر دستگاه اندروید را به روز کنید، به آن اندازه ای که فکر میکنید به روز نشود. آزمایشگاه تحقیق امنیتی نتایجی را منتشر کرده اند که در آن ادعا شده چندین شرکت بزرگ، هنگام ارائه بروزرسانی ها برخی نکات را دروغ میگویند.

بدترین مجرمان لیست عبارتند از Alps، اوپو، تی سی ال و زد تی ای که گفته میشود درباره 4 قسمت یا بیشتر از آنها انتقاد شده است. اچ تی سی، ال جی، هوآوی، ایسوس، Fairphone، بلک بری و لنوو با دو تا چهار مورد در رده بعدی قرار دارند. همچنین درباره شرکت هایی نظیر وان پلاس، شیائومی، موتورلا، نوکیا، آنر و Wiko یک یا دو مورد گزارش شده. شرکت های گوگل، سامسونگ، سونی، LeEco، ZUK و BQ با یک یا بدون مورد جزو بهترین ها هستند.

  • نصب یک آنتی ویروس: لازم نیست حتما آنتی ویروس نصب کنید، ولی اگر نگران ویروس ها هستید، این برنامه ها میتوانند در کار دیگر قابلیت های مفیدشان شما را آرام کنند. البته باید این را گفت برخی آنتی ویروس های اندروید نکات مثبت کاذب را تبلیغ میکنند، ولی اگر از صحت یک برنامه مطمئنید، پس حتما خوب است. همانطور که گفته شد گزینه مدنظر ما برای اندروید Bitdefender نام دارد.

برای بررسی بهترین آنتی ویروسهای سال 2018 برای اندروید با ما در این همراه شوید.

نحوه حذف ویروس از اندروید

تلفن یا تبلت اندرویدی خود را در حالت ایمن قرار دهید. این کار مانع از اجرای برنامه های شخص ثالث، از جمله بدافزارهای مخرب میشود.

در بسیاری از دستگاه ها با فشار دکمه روشن/خاموش میتوانید به گزینه های خاموش کردن دسترسی پیدا کنید، سپس دکمه خاموش کردن را انتخاب کنید تا گزینه ای برای راه اندازی مجدد در حالت ایمن ایجاد شود.

c 2 نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس و دیگر بدافزارها

اگر این روند برای شما عمل نکرد، این موضوع را در گوگل جستجو کرده و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

هنگامی که دستگاه در حالت ایمن قرار بگیرد، شما برچسب “Safe mode” در پایین سمت چپ صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد.

منو تنظیمات را باز کرده و وارد قسمت برنامه ها شوید، سپس مطمئن شوید که برگه دانلود شده را مشاهده میکنید (بسته به نسخه نوع اندروید دستگاه شما متفاوت است).

احتمالا میدانید زمانی که دستگاه شما به بدرفتاری کند، شما میتوانید با یک برنامه جدید که آن را به تازگی دانلود کرده اید، سامان ببخشید.

اگر نام برنامه ای را که گوشی یا تبلت اندرویدی شما را آلوده کرده است نمیدانید، در لیست برنامه ها، دنبال برنامه هایی با ظاهر حیله انگیز یا برنامه های که نصب نکرده اید یا نمیخواهید اجرا شوند بگردید.

برای بازکردن صفحه اطلاعات برنامه روی برنامه مخرب ضربه بزنید و سپس حذف نصب را انتخاب کنید.

d 2 نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس و دیگر بدافزارها

در اکثر موارد، این همه کاریست که باید برای حذف ویروس انجام دهید ولی گاهی اوقات گزینه حذف نصب در دسترس نمیباشد. به این دلیل است که ویروس مالکیت وضعیت دستگاه اندرویدی را در دست گرفته است.

از منو برنامه خارج شده و وارد تنظیمات شوید. امنیت را انتخاب کرده و روی سرپرست های دستگاه ضربه بزنید. در اینجا لیستی از وضعیت سرپرسی همه برنامه ها در تلفن یا تبلت اندرویدی خود را مشاهده میکنید.

به سادگی برنامه هایی که میخواهید را بدون علامت کرده و در صفحه بعدی آنها را غیرفعال (بی اثر) کنید. اکنون میتوانید به منو برنامه ها بازگشته و برنامه مورد نظر را پاک کنید.

هنگامی که ویروس دستگاه اندرویدی خود را حذف کردید، باید دستگاه را مجددا راه اندازی کنید تا از حالت ایمن خارج شود.

اکنون که دستگاه به درستی کار میکند بهترین زمان برای تهیه پشتیبان از دستگاه است. سپس میتوانید برای اطمینان بیشتر آنتی ویروس مد نظر خود را نصب کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه مراقبت از گوشی اندروید در برابر ویروس و دیگر بدافزارها»

  1. من گوشی سامسونگ j5دارم الان چندوقته رفته به حالت ایمن تمام راهکارهای شمارو انجام دادم ولی دستگاه من برنگشت به حالت اولش لطفا بگید چکار باید بکنم حتی دستگاهم رو فلاش کردم اما نشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *