آموزش بازیابی پیامک های حذف شده در گوشی اندرویدی

همه ما تجربه هایی مانند حذف کردن چیزی که بعد ها به آن نیاز پیدا کردیم یا اطلاعات مهمی را بر اثر خراب شدن گوشی از دست داده ایم، را داشته ایم. متاسفانه این اتفاق گاهی اوقات برای پیامک هایمان نیز پیش می آید؛ و اگر گوشی شما اندروید باشد، برگرداندن آن ها تقریبا امری غیرممکن است. در این مقاله روش ها و راه حل هایی برای بازیابی پیامک های حذف شده ارائه می دهیم و از همه مهم تر روش هایی برای جلوگیری از این اتفاق از همان اول را معرفی می کنیم.

چرا بازیابی پیامک ها در اندروید سخت است

با توجه به چگونگی سیستم مدیریت پیامک ها در سیستم عامل اندروید، بازگردانی پیامک های حذف شده سخت است، و در بعضی از موارد حتی غیرممکن است. متاسفانه در اندروید، فضایی مانند سطل زباله در ویندوز و مک وجود ندارد تا فایل های حذف شده را برای مدت زمانی مشخص نگه دارد. همچنین هیچ عملکردی برای Undo کردن بعد از حذف وجود ندارد.

کاری که می توانید امتحان کنید این است که سعی کنید اطلاعات حذف شده را از جایی که اندروید برای فایل های حذف شده مشخص کرده است، بازیابی کنید؛ که به صورت عادی نمی توانید به این فضا دسترسی پیدا کنید. قبل از هر چیزی باید بگوییم که این روش مطمئن نیست و ممکن است اطلاعات شما از قبل حذف و برای همیشه پاک شده باشند.

بازیابی پیامک های حذف شده در اندروید: اولین کاری به باید امتحان کنید

اول باید سعی کنید تا از اطلاعات محافظت کنید. اگر مدت کمی از حذف کردن پیامک های شما می گذرد، فورا گوشی خود را با گرفتن دکمه پاور و انتخاب گزینه Airplane Mode  (حالت هواپیما)، در حالت هواپیما قرار دهید. این کار وای فای و دیتای گوشی را خاموش و از کار می اندازد تا شما اطلاعات جدید دانلود نکنید. همچنین بهتر است از ابزار دوربین، ضبط صدا، یا هر چیزی که باعث شود پیامک ها Overwrite (یعنی عمل حذف پیامک ها از بین برود) شوند، استفاده نکنید.

وقتی که این کار را انجام دادید، باید مطمئن شوید که آیا اطلاعات مورد نظر شما در محل یا فضای دیگری قرار گرفته اند یا خیر. برای مثال، تصاویر معمولا به صورت خودکار در برنامه Gallery گوشی بکاپ می شوند و یادداشت ها نیز گاهی اوقات به صورت خودکار به برنامه تقویم اضافه می شوند. اگر برنامه ای مربوط به اطلاعات حذف شده شما وجود دارد، اول از همه آن را بررسی کنید.

اگر پیامک های مخاطبی که به صورت منظم با او در ارتباطید را از دست داده اید، احتمالا پیامک های از دست رفته در گوشی او بکاپ گیری شده اند. شما می توانید از او بخواهید تا ان ها را برای شما فوروارد یا دوباره ارسال کند.

بعضی از کاربران از برنامه های بکاپ گیری گوشی مانند Ultinate backup استفاده می کنند. اگر قبل از حذف کردن پیامک ها گوشی خود را توسط این نوع برنامه ها بکاپ گیری کرده اید، احتمالا می توانید از طریق آن، آن ها را بازیابی کنید.

خبر بد این است که اگر هیچکدام از روش های بالا موفقیت آمیز نبود، هیچ روش اسان و البته مطمئنی برای بازیابی پیامک ها توسط نرم افزار ها وجود ندارد. و حتی ممکن است استفاده از آن ها باعث اختلالاتی در عملکرد گوشی شود.

بازیابی پیامک ها در اندروید توسط نرم افزار

اگر از نرم افزار های اندرویدی بکاپ استفاده نمی کنید، می توانید از نرم افزار های بازیابی اطلاعات ویندوزی کمک بگیرید.

تعداد زیادی نرم افزار «بازیبای اطلاعات اندروید» وجود دارد، حتی از طرف شرکت هایی که وابسته به گوگل نیستند. در حالی که کیفیت این نرم افزار ها تا حد زیادی به شرکت سازنده آن ها مربوط می شود اما چند نکته اصلی برای استافده از این نرم افزار ها وجود دارد.

اول از همه، این برنامه ها هرگز قول بازیابی را نمی دهند. آن ها احتمالا بتوانند پیامک های شما را همراه با دیگر اطلاعات حذف شده را بازیابی کنند؛ اما در صورتی که از قبل پروسه حذف کامل نشده باشد. تمام کاری که این بنرامه ها می توانند انجام دهد این است که اطلاعاتی که علامت حذف شده روی ان ها قرار گرفته را پیدا کنند. سپس شما می توانید تصمیم بگیرید که بازیابی شوند یا خیر. هر چیزی فراتر از این تقریبا ناممکن است.

نکته دوم این است که این برنامه ها از شما می خواهند تا گوشی خود را روت (Root) کنید. روت کردن مانند شخصی است که تمام کلید های یک ساختمان را دارد و اجازه این را دارد تا همه جا برود و همه کاری انجام بدهد. روت کردن گوشی احتمالا ضمانت گوشی را باطل می کند و ممکن است باعث بروز دیگر مشکلات در گوشی شود.

نکته سوم اسن است که باید برای نصب نرم افزار ها پول پرداخت کنید. بنابراین باید بهای بازگردانی پیام های حذف شده و احتمالا باطل شدن ضمانت گوشی توسط روت کردن و ریسک دیگر خطرات احتمالی را بپردازید.

اما اگر واقعا می خواهید از یک نرم افزار برای بازیابی کمک بگیرید، نرم افزار DiskDigger یک برنامه محبوب در این زمینه است که نیاز به روت کردن گوشی ندارد (بدین ترتیب ممکن است تاثیر بازیابی را محدود باشد).

بکاپ گیری پیامک ها

اگر به تازگی گوشی اندرویدی جدیدی خریداری کرده اید، بکاپ گیری از پیامک ها کار آسانی است. اول، مطمئن شوید که برنامه Google Drive را روی گوشی خود نصب دارید. اگر ندارید، به راحتی می توانید آن را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. همچنین این برنامه رایگان است.

وقتی Google Drive دانلود شد، آن را باز کنید و با نام و رمز عبور جیمیل خود در صورت لزوم به آن ورود کنید. سپس روی آیکون سه نقطه در بالا گوشه سمت چپ صفحه کلیک کنید. بعد بخش Settings را بزنید و گزینه Google Backup را انتخاب کنید.

بدین ترتیب یک منو باز می شود. گزینه SMS messages را انتخاب کنید. اگر از اول برنامه Google Drive روی گوشی نصب بوده است، به صورت خو.دکار از قبل از پیامک های شما بکاپ گیری کرده است اما اگر این گونه نیست، شما به سادگی می توانید ان را فعال کنید تا از پیامک های شما محافظت کند. هرچند Google Drive فقط در بازه زمانی 12 تا 24 ساعت بکاپ اطلاعات گذشته را نگه می دارد. برای همین اگر پیامکی حذف شده است فورا باید ان را بازیابی کنید.

متاسفانه بکاپ گیری به صورت آرشیو است. یعنی شما نمی توانید فقط یک پیامک مشخص را بازیابی کنید. بدین ترتیب تمام تاریخچه پیامک های شما با هم بازگردانی می شوند و تنظیمات پیامک ها به تنظیمات قبلی بر خواهد گشت. اگر در این مدت پیام مهمی فرستاده اید از ترفند ها زیر برای محافظت کردن از آن استفاده کنید.

برای پیامک های غیر از متن یا چند رسانه ای (MMS) مانند تصاویر، شما باید روند بکاپ گیری را برای برنامه Google Photos نیز تکرار کنید. هرچند این برنامه معمولا به صورت اریجینال روی گوشی نصب شده است. خبر خوب این است که هر تصویری که می گیرید در Google Photos برای چندین سال بکاپ می شود، بدین ترتیب ممکن است از چیز هایی که در فایل بکاپ می بینید تعجب کنید. برای بکاپ گیری تصاویری که برای شما ارسال شده اند، می توانید از برنامه هایی مانند Save MMS استفاده کنید که این برنامه به صورت خودکار این کار را انجام می دهد.

اگر در محافظت از پیامک های مهم خود بسیار جدی هستید، می توانید از آن ها اسکرین شات بگیرید تا به صورت خودکار در برنامه Google Photos ذخیره شوند. برای گرفتن اسکرین شات، در سیستم عامل های اندروید 4.0 و بالاتر، دکمه پاور و دکمه پایین آوردن صدا را با هم بگیرید تا از صفحه عکس گرفته شود. این روش بکاپ گیری برای وقتی که عجله دارید مناسب است.

اگر می خواهید از یک ابزار همه کاره که باعث بروز مشکل در گوشی شما نشود استفاده کنید، پیشنهاد ما Helium است. این برنامه از دسکتاپ کامپیوتر نیز پشتیبانی می کند و می تواند از پیامک های مشخص و همچنین تمام اطلاعات گوشی اندرویدی شما محافظت کند.

بکاپ گیری از پیامک ها و پیشگیری از حذف شدن آن ها همیشه بهتر از بازیابی پردردسر آن ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *