آموزش بلاک کردن تبلیغات در گوشی‌های اندروید

با وجودی که بسیاری از وبسایت‌ها روی اثرگذاری بنرهای تبلیغاتی‌شان و کلیک کردن‌های کاربران روی آن‌ها برای کسب درآمد سایت خود اتکا می‌کنند، اما مثل روز روشن است که بعضی از این تبلیغات به شدت روی اعصاب می‌روند، و در بعضی موارد حتی بعضی‌هایشان بدافزار هم هستند! برخی تبلیغات را صفحه‌های پاپ‌آپی سرکش به وجود می‌آورند، در حالی که بعضی دیگر به صورت خودکار شروع به پخش کلیپ‌های ویدویی و صوتی می‌کنند. خیلی دیگر هم محکوم‌اند به جرم اشغال زیاد منابع گوشی با انیمیشن‌های زیاد از حد.

حالا اگر احیانا کسی خواست تبلیغات را در گوشی‌های اندرویدی بلاک کند باید چکار کند؟ خوشبختانه تعدادی روش برای انجام این کار وجود دارد و بعضی از این روش‌ها فقط نیازمند آن هستند که یک سری تغییرات کوچک در تنظیمات مرورگر وب کروم اعمال کنید. در واقع مدتی می‌شود که گوگل مشغول دست و پنجه نرم کردن با این معضل بوده است؛ برای مثال تمام نسخه‌های کروم از کروم 66 به بعد به صورت پیش‌فرض پخش خودکار ویدیوها را میوت (بی‌صدا) می‌کردند.

بلاک کردن تبلیغات صفحه‌ای و پاپ‌آپ در کروم

اگر در گوشی اندروید خود از کروم به عنوان مرورگر پیش‌فرضتان استفاده می‌کنید، که البته اکثرا از همین مرورگر استفاده می‌کنند، باید به اطلاعتان برسانیم گوگل در سال 2018 اعلام کرد که کروم در صورتی که تبلیغات وبسایت‌ها از اعلان‌های تمام‌صفحه‌ای استفاده کنند، تمامشان را بلاک خواهد کرد. سایت‌ها هم در صورتی که به صورت غیرمنتظره صدایی پخش کنند، یا در صورتی که بیش از حد از جلوه‌های حرکتی پر زرق و برق استفاده کنند، شاهد بلاک شدن تبلیغات خود توسط کروم خواهند بود.

2 8 آموزش بلاک کردن تبلیغات در گوشی‌های اندروید

البته برخی سایت‌ها هنوز هم از پاپ‌آپ‌ها برای تولید تبلیغات استفاده می‌کنند، اما خداراشکر یک راهی برای مقابله با آن‌ها در کروم وجود دارد. کروم را باز کنید، سپس روی منوی اصلی واقع در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و بعد روی Settings (تنظیمات) بزنید. صفحه را پایین بکشید تا به گزینه Site Settings برسید، روی آن کلیک کنید، بعد دوباره صفحه را پایین بکشید تا گزینه Pop-ups را ببینید. روی آن کلیک کرده و روی لغزنده جلوی آن بزنید تا پاپ‌آپ‌های سایت‌ها غیرفعال شوند. در این صفحه بخشی هم زیر قسمت Pop-Ups وجود دارد به نام Ads یا «تبلیغات». روی آن کلیک کرده و بعد روی لغزنده‌ش کلیک کنید، در ادامه کروم قادر خواهد بود بعضی تبلیغات که «مزاحم» پنداشته می‌شوند را بلاک کنند.

استفاده از حالت Data Saver یا «صرفه‌جویی در مصرف اینترنت» در کروم

یک روش کم‌تر شناخته‌شده‌ی دیگر هم وجود دارد که می‌تواند هنگام استفاده از کروم از شر دیدن بعضی وبسایت‌ها و تبلیغات مضر و اعصاب‌خردکن نجات‌تان دهد. دوباره به منوی اصلی بروید، روی Settings کلیک کنید، بعد صفحه را پایین بکشید تا به Lite Mode برسید و بعد روشنش کنید. هدف اصلی Data Saver پایین‌نگه‌داشتن تعداد دانلودها در حین استفاده از این مرورگر است. به این طریق که کروم را به سرورهای گوگل وصل می‌کند که این سرورها پیج‌ها را پیش از آن‌که کروم دانلودشان کند، فشرده می‌سازند.

3 6 آموزش بلاک کردن تبلیغات در گوشی‌های اندروید

Data Saver از سرورهای فشرده‌سازی گوگل برای شناسایی و دور ماندن از وب‌پیج‌هایی که ممکن است آسیب‌رسان بوده یا تبلیغات بدافزار داشته باشند نیز استفاده می‌کند. با وجودی که امکان دارد با استفاده از Data Saver پیج‌ها شبیه قبل نباشند، اما در مقایسه با بازدید از سایت‌ها بدون روشن بودن Data Saver از لحاظ دانلود و جست‌جو ایمن‌تر خواهند بود.

نصب افزونه‌های مسدودساز تبلیغات یا استفاده از مرورگرهایی با قابلیت بلاک کردن تبلیغات

4 6 آموزش بلاک کردن تبلیغات در گوشی‌های اندروید

در حالی که امروزه کروم یک سری قابلیت‌های مسدودسازی تبلیغات دارد، اما بی‌عیب و نقص نیست. راه حل دیگر دانلود افزونه‌های مسدودسازی تبلیغات برای کروم است. دو مورد از این افزونه‌ها Adblock و Adblock Plus هستند (البته هیچ ارتباطی با هم ندارد) که به طور مؤثرتری در مقایسه با استفاده از کروم خالی از شر تبلیغات اعصاب‌خردکن بیش‌تری خلاصتان خواهند کرد. راه حل دیگر خیلی ساده استفاده از یک مرورگر وب دیگر است که قابلیت‌های منسجم مسدودسازی تبلیغات مخصوص خود را دارند. بعضی از این مرورگرها که برای اندروید موجود هستند شامل مرورگر Opera می‌شوند و حتی همین Adblock هم مرورگر وب مستقل خودش را دارد.

دانلود Opera از گوگل پلی

دانلود Adblock Browser از گوگل پلی

نتیجه‌گیری

حالا می‌دانید چطور باید تبلیغات را از دسترسی به دستگاه‌های اندروید مسدود کرد. با وجودی که بنرهای تبلیغاتی اعصاب‌خردکن و آسیب‌رسان وبسایت‌ها و پاپ‌آپ‌هایشان قرار نیست جایی بروند، اما راه‌های فراوانی وجود دارند که با آن‌ها می‌توان در راستای کسب یک تجربه جست‌وجوی اینترنتی بهتر، از تأثیرات تبلیغات در امان ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *