آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

در این مطلب می خواهیم به صورت مرحله مرحله چگونگی ورود به حالت ریکاوری (Recovery Mode) در گوشی های جدید سامسونگ یعنی گلکسی M10 / M20 آموزش دهیم. حالت ریکاوری سیستم جداگانه ای است که به شما اجازه می دهد از تنظیمات پیشرفته ای که در حالت عادی در رابط کاربری اصلی پیدا نمی شوند، استفاده کنید. این تنظیمات اکثرا مربوط به نگهداری و عملکرد گوشی هستند. این تنظیمات زمانی که گوشی به درستی روشن و بوت نمی شود، کاربرد دارند. همچنین در مواردی برای بهبود عملکرد گوشی، پاک کردن حافظه پنهان، ریست به تنظیمات فکتوری مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت سامسونگ همواره تنظیمات ریکاوری را به تمام گوشی های گلکسی خود اضافه کرده است بنابراین گلکسی M20  و M10 نیز دارای این تنظیمات است. هیچ فرایند نصبی برای این تنظیمات نیاز نیست، تنها چیزی که نیاز دارید طریقه و روش صحیح برای ورود به حالت ریکاوری در گلکسی M10 و M20 است که در ادامه به طور کامل توضیح داده ایم.

این آموزش برای کسانی که به تازگی گلکسی M10 یا M20 خود را خریداری کرده اند، کمک می کند بیشتر گوشی خود را بشناسند. همانطور که گفته شد حالت ریکاوری در این گوشی از تعبیه شده است و نیازی به نصب ندارد. اما اگر برنامه ریکاوری مانند TWRP نصب دارید، این آموزش برای این برنامه نیز کاربرد دارد.

Samsung Galaxy M20 TA 1024x853 آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

بعضی از گوشی های اندروید مانند سری Xperia شرکت سونی فاقد حالت ریکاوری هستند؛ به همین خاطر شما باید اول یک برنامه ریکاوری روی آن بارگذاری کرده و از طریق آن به این حالت ورود کنید. گوشی های سامسونگ روی خود حالت ریکاوری دارند و عملکرد های مشخصی مانند نصب آپدیت نرم افزار، ریست کامل هارد و غیره از طریق همین حالت انجام می گیرند. وقتی این کارها را کردید، نخست گوشی شما را به حالت ریکاوری می برد و بعد دستور را اجرا می کند.

حالت ریکاوری چیست؟

ریکاوری چیزی است که داخل کد منبع اندروید تعبیه شده است. تقریبا همه گوشی ها دارای حالت ریکاوری هستند که به صورت آزاد در اختیار کاربران قرار می گیرد. شرکت سامسونگ نیز در این مورد بسیار آزادانه عمل می کند. شما به راحتی می توانید به قسمت ریکاوری دسترسی پیدا کنید بدون اینکه به ضمانت گوشی آسیبی برسد.

قابلیت ها و تنظیمات موجود در این حالت اساسا جنبه تعمیری دارند. اولین قابلیتی که می توانید در این حالت استفاده کنید امکان اعمال آپدیت است. بدون شک این قابلیت بسیار کاربرد دارد. وقتی که سخت افزاری توسط سامسونگ منتشر می شود به تمامی گوشی ها فرستاده می شود. بعد از دانلود شدن آن، گوشی به حالت ریکاوری ورود می کند و آپدیت را نصب می کند. همچنین اگر فایل آپدیت به طور مستقیم برای شما توسط سامسونگ فرستاده نشد، می توانید آن را جداگانه به صورت فایل زیپ از اینترنت دانلود کرده و روی گوشی اعمال کنید. این شیوه بیشتر برای وقتی هایی است که آپدیت ها با تاخیر زیادی فرستاده می شوند.

Galaxy Note8 Recovery Mode 700x525 آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

قابلیت های بعدی این حالت شامل، پاک کردن داده ها یا ریست فکتوری همراه با پاک کردن حافظه پنهان هستند. این قابلیت ها زمانی به کار می روند که فضای داخلی گوشی شما پر شده باشد یا وقتی که تصمیم دارید گوشی خود را ریست کنید.  حذف حافظه پنهان فقط فایل های موقت را پاک می کند در صورتی که حذف داده ها تمامی اطلاعات کاربری و فایل ها را پاک می کند. اگر در عملکرد گوشی به آهستگی یا توقف اجباری برخوردید، این قابلیت ها به حل مشکل بدون شک کمک می کنند.

در کنار مزایای این حالت، وظیفه خود می دانیم که های لازم را نیز بگوییم. از آنجایی که این حالت بخش بسیار مهمی است، در صورتی که نمی دانید دارید چی کار می کنید به هیچ عنوان از تنظیمات یا قابلیت های این حالت استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث مشکلات طولانی مدت در گوشی خود شوید. با این حال تنظیماتی برای جلوگیری از این مشکلات وجود دارد مانند باکس تاییدیه و … که از مشکلات بدون جبران جلوگیری می کند.

اخطاربرنامه های ریکاوری همگی بر اساس حالت ریکاوری عمل می کنند. این بدین معناست که حالت ریکاوری همواره موجود است. تنها تفاوت در قابلیت های پیشرفته برنامه های ریکاوری است. برنامه های محبوب ریکاوری مانند ClockWorkMod) CWM) یا TWRP (TeamWin Recovery Project) قابلیت این را به شما می دهد که بکاپ های گسترده ای از سیستم خود داشته باشید، به صورت دستی هر قسمت را فورمت کنید و قابلیت های بسیار دیگر. حتی اگر برنامه ریکاوری نصب کرده باشید، دسترسی به آن دقیقا همان طور باقی می ماند.

حالت ریکاوری گلکسی M10 / M20

با سه روش پایین می توانید به حالت ریکاوری در گوشی های گلکسی M10  و M20 ورود کنید:

  • توسط دکمه های سخت افزار
  • برنامه ADB در ویندوز
  • برنامه ADB در Mac OS X

در ادامه هر روش را بررسی می کنیم. شما می توانید هر کدام برایتان راحت تر بود را انتخاب و استفاده کنید.

نکته: مراحل بعد برای ورود به حالت ریکاوری گلکسی M10 /M20 به کار می روند؛ برای تمامی نسخه های این گوشی عمل می کنند. اسکرین شات های پایین از یک مدل گوشی دیگر سامسونگ گرفته شده است، اما دکمه ها و عملیات ها برای گلکسی M10 / M20 نیز به درستی به کار می روند.

روش 1 – ورود به حالت ریکاوری توسط دکمه های سخت افزار روی گلکسی M10 / M20

مرحله 1 – گوشی خود را خاموش کنید.

مرحله 2 – حال دکمه هایی که در ادامه می گوییم را همزمان با هم برای چندین ثانیه فشار دهید و نگه دارید: دکمه پاور و افزایش صدا (Power + Volume Up) .

مرحله 3 – پس از گذشت چند ثانیه صفحه آبی همراه با لوگوی ربات اندروید و پیامی مبنی بر “Installing system update” (در حال نصب آپدیت) (نگران نباشید زیرا هیچ چیز نصب نخواهد شد) را می بینید.

Galaxy Note8 Recovery Mode 1 700x525 آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

مرحله 4 – سپس بعد از گذشت تقریبا 10 ثانیه، صفحه آبی دیگری برای چند ثانیه بالا می آید که دارای لوگوی بزرگ “!” است و عبارت “No command” مانند تصویر پایین نشان داده شده است.

Galaxy Note8 Recovery Mode 2 700x525 آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

مرحله 5 – سپس منوی حالت ریکاوری روی گلکسی M10 / M20 شما ارائه و ظاهر می شود.

Galaxy Note8 Recovery Mode 3 700x525 آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

اکنون می توانید با استفاده از دکمه های پاور و افزایش صدا در حالت ریکاوری حرکت کنید.

روش 2 – ورود به حالت ریکاوری توسط برنامه ADB  روی ویندوز

مرحله 1 – اطمینان حاصل کنید که درایورهای USB و ADB برای گلکسی M10 / M20 نصب شده اند و ADB هم روی کامپیوتر شما پیکربندی شده است.

مرحله 2 – گوشی گلکسی M10 / M20 خود را با کابل USB به کامپیوتر خود متصل کنید و درایور های ADB را (در صورت نیاز) نصب کنید.

مرحله 3 – مسیردایرکتوری android-sdk-windows\platform-tools  را دنبال کنید و Command Prompt را باز کنید ( دکمه Shift + کلیک راست در هر جایی از فولدر > Command Prompt را باز کنید)

مرحله 4 – دستور پایین را تایپ کنید و بعد گزینه Enter را بزنید.

adb reboot recovery

مرحله 5 – گلکسی M10 / M20 شما خاموش می شود و در حالت ریکاوری بوت می شود. در منوی ریکاوری با دکمه های صدا بالا پایین حرکت کنید و با دکمه پاور انتخاب کنید.

Galaxy Note8 Recovery Mode 700x525 1 آموزش ورود به حالت ریکاوری در گوشی گلکسی M10 / M20

روش 3 – ورود به حالت ریکاوری توسط برنامه ADB روی Mac OS X

مرحله 1 – اطمینان حاصل کنید که درایورهای USB و ADB برای گلکسی M10 / M20 نصب شده اند و ADB هم روی کامپیوتر شما پیکربندی شده است.

مرحله 2 – گوشی گلکسی M10 / M20 خود را با کابل USB به مک خود متصل کنید.

مرحله 3 – اکنون برنامه Terminal را روی مک خود باز کنید و دستور پایین را وارد کنید و بعد گزینه Enter را بزنید:

PATH>/android-sdk-macosx/platform-tools/adb reboot recovery>/

نکته: قسمت <path> باید جایی باشد که Android SDK شما در آن ذخیره شده است. اگر ….. در دایرکتوری اصلی کاربری شما وجود دارد می توانید قسمت <path> را از دستور بالا وارد نکنید.

مرحله 4 – گلکسی M10 / M20 شما خاموش می شود و در حالت ریکاوری بوت می شود. در منوی ریکاوری با دکمه های صدا بالا پایین حرکت کنید و با دکمه پاور انتخاب کنید.

اگر سوالی در مورد مراحل ورود به حالت ریکاوری در گلکسی M10 / M20 دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *