آموزش استخراج فایل‌های زیپ در گوشی اندروید

فایل‌های ZIP روش محبوبی برای ارسال چندین فایل به یک نفر در یک بسته‌ی دیجیتالی کوچک و مرتب هستند. باز کردن محتوای فایل‌های زیپ در گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های اندروید می‌تواند پیچیده باشد اما کاملاً ممکن است و فقط چند ثانیه زمان می‌برد.

در این مطلب نحوه غیرفشرده‌سازی فایل زیپ در دستگاه‌های اندروید را می‌گوییم.

توجه: اطلاعات زیر بدون اهمیت به اینکه چه شرکتی گوشی اندروید شما را ساخته باشد، باید اعمال شوند: سامسونگ، گوگل، هوآوی، شیائومی و…

فایل زیپ چیست؟

به فایل‌هایی که از پسوند .zip استفاده می‌کنند عنوان ZIP اطلاق می‌شود. از فایل‌های ZIP (که همان «زیپ» تلفظ می‌شود) می‌توان برای فشرده‌سازی حجم یک فایل و همچنین برای بسته‌بندی فایل‌های زیادی با یکدیگر به منظور ارسال، آپلود و دانلود آسان‌تر استفاده کرد.

فایل‌های زیپ عموماً در وبسایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به بازدیدکنندگان کمک کنند بدون اینکه مجبور باشند هر فایل را به صورت جداگانه دانلود، تعداد بسیار زیادی سند یا رسانه را یک‌جا دانلود کنند.

نحوه آنزیپ کردن فایل‌ها در اندروید

قبلاً آنزیپ کردن فایل‌ها در تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند اندروید نیازمند برنامه‌های شخص ثالث خاصی بود اما امروزه می‌توان با برنامه موثق Files که متعلق به گوگل است، این کار را انجام داد.

توجه: Files Go در اواخر سال 2018 با عنوان Files دوباره نام‌گذاری شد. اگر مدتی است که برنامه‌های خود را بروزرسانی نکرده‌اید، ممکن است در دستگاه اندرویدتان نام این برنامه هنوز Files Go باشد. توصیه می‌شود پیش از ادامه کار، برنامه را بروزرسانی کنید.

مرحله 1-

Files را باز کرده و محل فایل زیپی که می‌خواهید آن را آنزیپ کنید، پیدا کنید. اگر آن را از وبسایتی دانلود کرده باشید، به احتمال زیاد در فیلتر Downloads خواهد بود.

نکته: فایل‌های زیپ همیشه پسوند .zip دارند.

مرحله 2-

روی فایل زیپ کلیک کنید.

مرحله 3-

پیش‌نمایشی از محتوای فایل زیپ به شما نشان داده خواهد شد روی دکمه آبی Extract کلیک کنید تا فایل را غیرفشرده کنید.

مرحله 4-

فایل زیپ شما شروع به آنزیپ شدن خواهد کرد. وقتی تمام شد، فهرستی از تمام فایل‌های آنزیپ‌شده به شما نشان داده خواهد شد. روی Done کلیک کنید.

مرحله 5-

تمامی فایل‌های استخراج‌شده در همان محلی که فایل زیپ اصلی قرار داشته کپی می‌شوند و از داخل Files می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

آیا روند کار فایل‌های زیپ روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها متفاوت است؟

میان نحوه مدیریت فایل‌های زیپ‌ در گوشی‌های و تبلت‌های اندروید تفاوتی وجود ندارد. فایل‌های زیپ‌ با همه‌ی دستگاه‌هایی که سیستم‌عامل‌های مدرن همچون اندروید، iOS، macOS و ویندوز روی آن‌ها نصب است، سازگار هستند.

آیا نیاز است که در سیستم اندروید از فایل‌های زیپ استفاده کرد؟

نیاز چندانی به استفاده از فایل‌های زیپ‌ در یک دستگاه اندروید وجود ندارد، هرچند بسیاری وبسایت‌ها و سرویس‌ها از این فرمت فایلی برای آسان‌تر کردن دانلود تعداد زیادی فایل به صورت یک‌جا برای کاربرانشان استفاده می‌کنند. اگر از تبلت یا گوشی موبایل اندروید خود برای کار استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد به فایل‌های زیپ بسیاری برخورد خواهید کرد و نیاز خواهید داشت محتوای آن‌ها را به منظور مشاهده‌شان استخراج، یا آنزیپ، کنید.

اصلا نیازی به استفاده از برنامه‌های فایل زیپ وجود دارد؟

استفاده از فایل‌های زیپ حقیقتاً محدود به ترجیحات شخصی است. بعضی افراد دوست دارند از آن‌ها استفاده کنند در حالی که دیگران آن‌ها را اسباب زحمت یافته و ترجیح می‌دهند فایل‌ها مستقیماً، زیپ‌نشده، در اختیارشان قرار بگیرند.

ایمیل‌کردن فایل‌ها از طریق الصاق کردن آن‌ها هنوز هم روش قابل اتکایی برای ارسال رسانه‌ها و اسناد به دیگران است. راه دیگر ارسال فایل برای دیگران این است که آن را روی یک سرویس حافظه ابری، مثل OneDrive، Google Drive یا Dropbox آپلود کرد و بعد لینک موقعیت فایل‌ها در آن فضای ابری را برای مخاطب مروبطه ارسال کرد.

ارسال فایل برای یک مخاطب از طریق برنامه‌های چت مثل فیسبوک مسنجر، واتس‌اپ، لاین و وی‌چت نیز روش خیلی محبوبی است و بسیاری افراد ترجیح می‌دهند فایل‌ها به علت راحتی، از این طریق برای‌شان فرستاده شوند.

یک سری غیرفشرده‌سازهای محبوب برای سیستم اندروید

با وجود اینکه باز کردن فایل‌های زیپ‌ در سیستم اندروید از طریق برنامه شخص اول Files قابل انجام است اما استخراج‌کننده‌های فایل زیپ جایگزین بسیاری نیز برای آن‌هایی که یک راه حل مخصوص می‌خواهند، وجود دارد. ضمناً اگر یک وقتی خودتان را در حالی یافتید که می‌خواهید روی تبلت یا گوشی هوشمند اندرویدی خود یک فایل زیپ ایجاد کنید، به یکی از این برنامه‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

  • ZArchiver: این برنامه یکی از بهترین برنامه‌های استخراج‌کننده فایل زیپ برای سیستم اندروید است چراکه یک رابط کاربری ساده دارد، بیش از 30 نوع مختلف فایل شامل ZIP و RAR را پشتیبانی کرده و کاملاً رایگان است.
  • WinZip: واضحاً از محبوب‌ترین برنامه زیپ، یعنی برنامه WinZip’s Official Android می‌توان برای باز کردن و ساخت فایل‌های زیپ استفاده کرد ضمن آنکه این برنامه از فرمت‌های فایلی ZIPX، 7X، RAR و CBZ نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌های اضافه، مثلاً پشتیبانی گوگل درایو، نیازمند یک ارتقادهی پولی حدوداً یک دلاری هستند. شایان ذکر است که برنامه‌های WinZip بر خلاف محبوبیت‌شان، آشکارا دارای عیب فنی بوده و تبلیغات نیز دارند.
  • RAR: برنامه‌ی اندرویدی RAR می‌تواند در هر دستگاه اندرویدی فایل‌های ZIP و RAR ایجاد و استخراج کند. ضمناً می‌تواند فایل‌های TAR، GZ، BZ2، XZ، 7z، ISO و ARJ را نیز باز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *