بررسی اندروید 8.0 Oreo

 

بررسی اندروید Oreo: بیسکویتی برای همه

سه سال پیش گوگل زبان طراحی جدیدی به نام متریال به ما معرفی کرد. این زبان طراحی تخت، گرافیکی و پر از رنگ ولعاب بود. این تغییر طراحی بصری بود که راهنمایی برای  شروع عصر جدیدی برای  اندروید شد، طراحی ای که کم تر بر روی توسعه سریع ویژگی های اندروید تمرکز کند و بیشتر بر روی اصلاح  ویژگی هایی که در حال حاضر وجود دارند و راه را برای آینده هموار کنند تمرکز کنند.

در بسیاری از موارد، دوره بلوغ اندروید شامل جذب ویژگی های محبوبی است که در پوسته های سازنده های تلفن همراه، لانچرهای فرعی و یا در کاستوم رام ها آغاز به کار کردند بود. توجه های بسیاری بر روی عمر باتری ، پایداری در کارایی و کنترل دقیق بر روی کاربر صورت گرفت. به اندازه ی تعمیر اساسی ظاهر جذاب نیست ، اما بسیار قابل توجه است.

اندروید 8.0 اوج این تلاش را به ما نشان می دهد، این نسخه نیزه ی تازه ای است که از کارگاه گوگل بیرون آمده. اندروید 8.0 به اندازه نسخه هایی که همیشه بوده جامع ، پایدار ، پر از ویژگی و مثل همیشه کاربردی است. در حالیکه در  بیرون فقدان تغییرات ظاهری بزرگ به چشم می خورد ، اما چیزی که در زیر خوابیده انبوهی از پیشرفت ها، قابلیت های کاربردی و صیقل خورده است.

با بررسی اندروید 8.0 در سایت سامسونگ با ما همراه باشید.

نکته: نسخه ی اندروید 8.0 که از آن به عنوان مرجع در بررسی اندروید Oreo استفاده می کنیم نسخه اولیه اندروید Oreo  بر روی گوگل پیکسل است که چند هفته ای است از آن استفاده  میکنم. این  نکته را در نظر داشته باشید که دستگاه های نکسوس تجربه متفاوتی را  نسبت به آنچه دستگاه های دیگر سازندگان هنگام دریافت  بروزرسانی اندروید Oreo  خواهند داشت ارائه می کنند. بنابراین در حالیکه تجربه اندروید Oreo ممکن است مقداری متفاوت باشد ، اما ویژگی های اساسی که در اینجا به آن ها می پردازیم اساسا یکسان اند.

اندروید 8.0 Oreo تا بدین جا دلپذیر ترین نسخه اندروید است. از نظر بصری پایدار ، ساده شده و پر از ویژگی. اندروید Oreo به وضوح به گونه ای طراحی شده است تا تا حد امکان  طیف گسترده ای از کاربران را به خود جذب کند، از طرفداران جان سخت اندروید با ویژگی های  وسیع و پتانسیل سفارشی سازی حرفه ای  تا منزل دادن به کاربران آیفون  یا تازه کاران تکنولوژی با آرایش ساده شده و تجربه کاربری مستقیم. حتی OEM ها هم در فهرست قرار دارند، و ما شاهد آن بوده ایم که بیشتر آنها بازی پوسته سازندگان را به نفع آنچه گوگل ارائه می کند واگذار کرده اند.Oreo برای همه است.

بررسی که در ادامه می خوانید به چهار بخش اصلی تقسیم شده است. بخش اول بر روی جنبه های ظاهری انندروید Oreo تمرکز می کند، بخش دوم بر روی ویژگی هایی که کنترل بهتر را ارائه می کنند، بخش سوم جنبه “دسترسی سریع ” اندروید 8.0 را مورد کاوش قرار می دهد و بخش آخر قسمت هوشمند تر اندروید Oreo را پوشش می دهد.

  1. خوش ظاهر

Google Pixel Android O بررسی اندروید 8.0 Oreo

بین اندروید نوقا و اندروید Oreo  هیچ تفاوت ظاهری فاحشی مشاهده نمی کنید، اما تغییراتی هم که اعمال شده برای ارتقای کاربری ، افزایش پایداری یا اضافه کردن تغییرات  آینده نگر (برای مخافظت سیستم عامل در مقابل اتفافات آینده)به سیستم عامل موبایل محبوب کاربران  انجام شده است.

قسمت تنظیمات آشکار ترین قسمت برای شروع است، چرا که نبست به چیزی که سال قبل مشاهده کردیم مجددا پالوده شده است. قابل ملاحظه ترین تغییر ،فضای تنظیمات با گزینه های تو در تو است که  مخفی شده زیر دسته های بزگتر نسبت به نسخه قبل اندروید بسیار کوچک تر شده. برای مثال،شبکه و اینترنت همه چیز مربوط به ان را پوشش می دهد، مثل،  Wi-Fi, mobile network, data usage, hotspot and tethering, VPN و حالت پرواز.

نتیجه این تغییر این شده است که تنظیمات در گوشی پیکسل کوتاه تر شده و  به یک صفحه و نیم کاهش پیدا کرده است. و به نسبت منطقی تر به نظر می رسد حتی اگر برای دسترسی به تنظیمات کلیدی مثل وای فای یا بلوتوث (که هر دو البته در منوی تنظیمات سریع به آسانی قابل دسترس اند) نیازمند لمس های بیشتری باشد.

نکته منفی این تغییر این است که در بعضی موارد اطلاعات مفیدی که در زیر عنوان اصلی مشاهده می شوند مثل ، نقطه اتصال وای فای یا دستگاه های بلوتوثی که به آن ها متصل هستید با خلاصه ای از تنظیمات در آن دسته جایگزین شده است. بعضی از دسته های تنظیمات مثل باتری و حافظه همچنان اطلاعات ضروری را نشان می دهند.

settings android 8.0 oreo review 2 بررسی اندروید 8.0 Oreo

android 8.0 oreo review 12 screenshot nested settings بررسی اندروید 8.0 Oreo android 8.0 oreo review 10 screenshot nested settings بررسی اندروید 8.0 Oreo android 8.0 oreo review 11 screenshot nested settings بررسی اندروید 8.0 Oreo android 8.0 oreo review 9 screenshot nested settings 300x533 بررسی اندروید 8.0 Oreo

حتی  دسته بندی تنظیمات  هم ساده نگه داشته شده اند. چیزی که گوگل در نظر دارد این است که گزینه های پیشرفته تر در منوی کشویی ظاهر شوند. به عنوان مثال، در تنظیمات صفحه نمایش ، تنها چهار گزینه در پیش رو مشاهده می کنید:روشنایی، نور شب، روشنایی قابل تطبیق  تصویر زمینه- تنظیماتی که کاربر عادی اندروید استفاده می کند. بر روی کادر کنار گزینه پیشرفته ضربه بزنید و تمام تنظیمات صفحه نمایش را مشاهده خواهید کرد : زمان خاموش شدن صفحه نمایش، چرخش صفحه، فونت و اندازه صفحه نمایش، محافظ صفحه نمایش ، ambient display و غیره.

در بیشتر بخش ها، تنظیمات نسخه Oreo  شبیه به اندروید نوقا است(به جز منوی کشویی) : نوشته هایی تک رنگ  در پس زمینه ای روشن  برای جلب توجه شما به اعلانات مهم مثل، پیشنهادات گوگل که معمولا در بالای تنظیمات  ظاهر می شوند یا ویژگی ههای مهم  که فعال شده اند مثل، حالت پرواز، Do Not Disturb یا ذخیره داده  نمایش داده می شوند.

همان رابط کاربری تنظیم نور در منوی سریع ومحل اعلانات قابل لمس است. یک بار نوار اعلانات را پایین بکشید، در بالا 6 ضامن خاموش /روشن در زمینه ای خاکستری مشاهده می کنید، تا  گزینه ها را با کارت های اعلانات پایین آن سازگار کند. بالای ضامن ها اطلاعات اپراتور، آیکون های نوار وضعیت ، اطلاعات باتری و زمان را مشاهده خواهید کرد ، در حالیکه تاریخ پایین ضامن ها با فونتی مناسب تر مشاهه می شود.

notifications shade android 8.0 oreo review 3 712x400 بررسی اندروید 8.0 Oreoquick settings android 8.0 oreo review 5 712x400 بررسی اندروید 8.0 Oreo

یک بار دیگر نوار اعلانات را پایین بکشید تا تظیات سریع را به طور  کامل مشاهده کنید، که اگر بیشتر از 9 گزینه داشته باشید به دو تب تبدیل می شوند. همانند نوقا چندین ضامن در اینجا به سادگی تنظیماتی مثل، نور چراغ قوه، ذخیره نیرو، یا حالت پرواز را فعال یا غیر فعال می کند. اما دیگر گزینه ها مثل Wi-Fi ، بلوتوث با Do Not Disturb دسترسی به منویی کوچک را فراهم می کند تا بدون ترک کردن تنظیمات سریع تغییرات کوچکی را اعمال کنید.

 

می توانید  نظم تنظیمات سریه را تغییر دهید که در ضامن ها ی بالای نوار اعلانات منعکس می شود و با لمش طولانی بر روی ایکون می توانید به منوی تنظیمات برای آن ویژگی بروید. همچنین ماحظه می کنید که User، Edit، و تظیمات برای دسترسی آسان تر در دستگاه های با صفحه نمایش های بزرگ به پایین نوار اعلانات رفته است. نکته: لمس طولانی بر روی آیکون تنظیمات system UI tuner را فعال می کند.

گوگل همچنین کارت های اعللان ها را خطی کرده است. اگر اعلان های شما بیشتر از آن چیزی باشد که در صفحه نمایش جا شود در پایین اعلان ها یک سری آیکون برنامه مشاهده خواهیید کرد که نمایانگر اعلانات باقیماده است. به محض بسط دادن و کشیدن لیست اعلان ها مشاهده خواهید کرد که آن آیکون ها به صورت کارت های اعلا کامل در می آیند یا به صورت آیکون های کوچک در می آیند.

notifications tray android 8.0 oreo review 8 712x400 بررسی اندروید 8.0 Oreo

ماندگاری اعلانات،مثل برنام هایی که در پس زمینه در حال اجرا می باشند(مثل، مدیریت رمزز عبور، آب و هوا، Tasker و غیره) در کارت های اعلان فرده شده تری نمایش داده می شوند که می توانید برا اطلاعات بیشتر آ ها را بسط دهید. اعلان های چندگانه ازز یک برنامه همانند نوقا در هم ادغم می شوندو  همچنان گزینه پاسخ سریع برای برنامه های پشتیبانی شده در دسترس است. برای طرفداران برنامه Google Play Music کنترل های رسانه در قسمت اعلانات همرنگ  آرت ورک آلبوم  میشود و همچنین در پس زمینه صفحه قفل هم انعکاس پیدا می کند.

google play music media notification android 8.0 oreo review 7 840x472 بررسی اندروید 8.0 Oreo

تجربه لانچر (حداقل در پیکسل) بسیار مشابه نوقا است، اما هنگامی که منوی کشویی برنام ها را باز می کنید، به سادگی  با کشیدن هر نقطه از صفحه اصلی دکمه های ناوبری را در پایین صفحه مشاهده می کنید که برای دید بهتر از سفید به سیاه تغییر می کنند. با لمس طولانی بر رو صفحه اصلی گزینه هایی برای تغییر تصویر زمینه، تضتفه کردن ویجتها یا دسترسی به تنظیمات صفحه اصلی خواهید داشت.

در تنظیمات صفحه اصلی میتوانید پیشنهادات برنامه را در بالای  منوی کشویی برنامه ها فعال یا غیرفعال کنید، google now را فعال یا غیر فعال کنید، چرخش صفحه اصلی را فعال کنید، تصمیم بگیرید آیا می خواهید برنامه جدیدی که  نصب می کنید آییکونیی در صفحه اصلی ایجاد کند و به دو تظیمات در Oreo :آیکون های تطبیقی و نقاط اطلاع رسانی دسترسی داشته باشد. (گینه دوم را کمی جوتر توضیح خواهیم داد)

Android Oreo Adaptive Icons بررسی اندروید 8.0 Oreo Android Oreo Adaptive Icons3 بررسی اندروید 8.0 Oreo

آیکون های تطبیقی ،یکی از ساده ترین روش های گوگل برای افزایش سازگاری تجربه اندروید در دستگاه ها با  چندین سازنده است که بسیاری از آنها از اشکال مختلفی در گوگل استفاده می کنند.

توسغه دهندگان پس زمینه بزرگتری از پس زمینه مورد نیاز برای آیکون برنامه خود ایجاد می کنندکه پس از آن می توان  با اشکال مختلف برای ایجاد ظاهری سازگار تر به آیکون برنامه پوشش داد.

بهترین بخش این است که Oreo به شما اجازه می دهد که بهترین شکل را انتخاب کنید: پیش فرض سیستم، مربعی، گرد، مربعی گرد، یا قطعه قطعه (مانند آیکون Allo و Duo). البته تمام توسع دندکان برنامه ها هنوز  از این ویژگی پشتیبانی نمی کنند اما استدیو اندروید یک راهنمای ساده برای راهنمایی کردن توسعه دهندگان دارند تا از این پروسه عبور کنند بنابرابن طوول نمی کشد تا از این ویژگی استفاده کنند.

adaptive icons android 8.0 oreo review 13 بررسی اندروید 8.0 Oreo

بر حسب جنبه ی آینده نگر اندروید، Oreo تعدادی ویژگی جدید را به خود اضافه کرده تا با زمان پیش رود. در نسخه های قبلی آندروید، نسبت ابعاد صفحه نمایش حداکثر 1.86: 1 بود ، که اساسا استاندارد سینمایی عریض است. با ظهور نسبت ابعاد بلندتر و باریک تر  از جمله 18.5:9در Galaxy S8 و Note 8 و 2: 1 در LG G6، Oreo دیگر نسبت حداکثر نسبت ابعاد پیش فرض ندارد و این نسبت تصویر ابعاد پیش فرض دستگاه است. حالا فقط به وسغه دهندگانی نیاز داریم تا برنامه هایشان را با فرمت جدید تطیق دهند.

LG G6 Google Pixel بررسی اندروید 8.0 Oreo

Oreo همچنین دارای پشتیبانی داخلی برای برنامه های با رنگ گسترده است که اساسا به معنای آن است که در دستگاه هایی با تکنولوژی نمایشگر HDR برنامه ها می توانند طیف وسیع تری از رنگ ها را نمایش دهند. تلفن های زیادی با سخت افزار صفحه نمایش مورد نیاز برای بهره بردن از این قابلیت وجود ندارد ، اما با انتشار اندروید Oreo 8.0 در سال دیگر ایین تعداد بیشتر می شود.

و در نهایت ، قسمت مورد علاقه همه: Android Easter egg و ایموجی . همانطور که در نسخه پیش نمایش توسعه دهنده اندروید O کشف شد، Android Easter egg در Oreo یک اخطاپوس است.دور تا دور صفحه نمایش شناور می شود و همین که دستگاه را می چرخانید اندزه اش تغییر می کندو می توان او را به اطراف صفحه نمایش کشاند.

Android O developer preview 4 easter egg بررسی اندروید 8.0 Oreo

اندروید 8.0 Oreo به صورت رسمی ایموجی های دایره ای جدید را به قیمت ایموجی های حبابی که به یک اندازه مورد عشق و علاقه  تنفر بودند معرفی کرد.

امیدوارم در این بخش مشخص شود که گوگل در نهایت به چیزهای کوچک توجه می کند.

معرفی آیمون های سازگار و ایموجی های جدید ممکن است اتفاق بزرگی به نظر نرسند اما تجربه ی Oreo  را پایدار تر می کنند. مختصر کردن منوی تنظیمات، حرکت آیکون ها به اطراف، و بستن اعلانات پایدار Oreo را کاربردی تر می کند. و اضافه کردن  پشتیبانی از طیف کامل رنگ ها در حالی که از بین بردن حداکثر نسبت ابعاد تضمین می کند آندروید 8.0 در دستگاه هایی که هنوز به بازار نیامده اند عالی به نظر برسد.

  1. به دست گرفتن کنترل

snooze notification android 8.0 oreo review 11 بررسی اندروید 8.0 Oreo

اندروید 8.0 همچنین بیش از هر نسخه ای از اندروید در مورد بعهده گرفتن کنترل دستگاه است. این که گوگل ترمز برنامه هایی که بیش از حد از منابع سیستمی استفاده می کنند را می شکد یا این کار بران هستند که قدرت این را دارند تا مشخص کنند که برنامه ها به چه چیزهایی دسترسی داشته باشند اندروید Oreo  هر دو این گزینه ها را در اختیارتان قرار می دهد. ویژگی جدید Oreo به تعویق انداختن اعلان ها است. مقداری از نوتیفیکشن را به جهتی بکشید خواهید دید که با دو گزینه رو برو می شوید: یکی به تنظیمات کانال آن برنامه منجر می شود  دیگری که قبل از این که اعلان دوباره نمایش داده شود تایمر راه تنظییم می کند. به طور پیش فرض  یک ساعت است، اما شما همچنین می توانید از 15 دقیقه، 30 دقیقه یا دو ساعت را انتخاب کنید.

یکی دیگر از  بخش های مهم اعلان Oreo معرفی کانال های اطلاع رسانی است. برنامه هایی که API 26 Oreo را هدف قرار می دهند باید شامل کانال های اطلاع رسانی باشند (در حالی که برنامه هایی که این کار را انمی کنند به همان صورت ادامه خواهند داد). توسعه دهندگان برنامه سپس هر نوع اعلانی را که در برنامه هایشا بخواهند را مشخص می کنند و Oreo به کاربران اجازه می دهد تصمیم بگیرند کدام کانالهای اعلان برنامه که میخواهند  به آنها اطلاع دهند و چگونه.

هنگامی که در تنظیمات اعلانها برای یک برنامه خاص هستید، چندین گزینه را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید کاملا اطلاعیه ها را غیرفعال کنید، به نقاط اعلان ها اجازه دهید (در بخش بعدی بیشتر در این مورد صحبت خواهم کرد) یا یک سوئیچ برای هر نوع کانال اعلانی که توسعهدهنده برنامه شناسایی کرده است، قرار دهید. برخی از برنامه ها کانال های بسیار کمی خواهند داشت ، اما دیگر برنامه ها ، مانند برنامه Google، می توانند بیش از دوازده تا کانال داشته باشند.

notification channels android 8.0 oreo review 4 300x533 بررسی اندروید 8.0 Oreo notification channels android 8.0 oreo review 2 300x533 بررسی اندروید 8.0 Oreo notification channels android 8.0 oreo review 3 300x533 بررسی اندروید 8.0 Oreo

هر کانال اعلان به شما سه انتخاب اساسی می دهد: به طور کامل آن را غیرفعال کنید، آن را همانطور که است بگذارید ، یا آنرا  آنطور که دوست دارید درست تنظیم کنید.برای دو گزینه اول، سوییچ را به سادگی به مت روشم یا خاموش بکشید. برای گزینه آخر، بر روی نام کانال ضربه بزنید و سپس گزینه های متعددی از جمله تنظیم اهمیت برای کانال اعلان، تغییر صدای اعلان متناسب با آن فعال و یا غیر فعال کردن میبره و غیره را مشاهده خواهید کرد.

برای انجام این کار برای هر کانال اعلان در هر برنامه در گوشی کاری طاقت فرست خواهد  بود، اما مهم این است که این تنظیمات  وجود دارند و شما کنترل کامل آن را  در اختیار دارید. بهره مندی از کانال های اطلاع رسانی یک فرآیند تدریجی است: با پیش فرض ها شروع کنید و هرکدام که آزارتان می دهد را محدود کنید. کاربران حرفه ای ممکن است بخواهند اولین آخر هفته خودشان با اندروید Oreo را با سفارشی سازی تمام اعلانات روی گوشی سپری کنند امام بقیه افراد می توانند یا این اعلانات را نادیده بگیرند یا بر اساس نیاز انتخاب کنند.

تصویر در تصویر یکی از ویژگی های پرچم دار اندروید 8.0 است که پیش از این بر روی Android TV در دسترس بود اما برای موبایل نه. برای پخش ویدئو هنگام مشاهده ی محتوی برنامه های مثل گوگل کروم ویژگی تصویر در تصویر به شما اجازه می دهد تا در پنجره ای کوچک و شناور به تماشای ویدئوی خود ادامه دهید این ویژگی چیزی مقداری شبیه حال آزاد نسخه ویدئویی حالت دو پنجره است ک هدر اندروید 8.0 بازگشه است.

در برنامه های پشتیبانی شده با ضربه زدن بر روی دکمه صفحه اصلی، پخش ویدئو را در یک پنجره متحرک در پایین سمت راست صفحه نمایش حفظ خواهد کرد. می توانید آن را در اطراف صفحه بکشید و برای دسترسی به کنترل های پخش بر روی آن ضربه بزنید یا برای رفتن به حالت تمام صفحه ضربه بزند. البته اگر از این ویزگی خوشتان نمی آید می توانید آن را غیر فعال کنید. به سادگی به صفحه اطلاعات برنامه بروید، یا به بخش دسترسی ویژه برنامه در قسمت Apps and notification مراجعه کنید تا تمام برنامه هایی که از PiP(Picture in Picture) پشتیبانی می کنند مشاهد کنید.

picture in picture pip android 8.0 oreo review 20 بررسی اندروید 8.0 Oreo

محدودیت های اجرا در پس زمینه روشی است که گوگل برای کاهش میزان منابع مورد استفاده در پردازش های پس زمینه طراحی کرده است. همانطور که می دانید، بسیاری از برنامه ها مایل به حفظ فرآیندهای مختلف در پس زمینه هستند، این که آیا سریعتر به شما اطلاع دهند و یا هر جا که می روید شما را دنببال کنند (GPS). اما گووگل اجاه نمی دهد ا برنامه ها هر کاری که دلشا می خواهد انجام دهد در مورد Oreo گوگل  بر این باور است که تا همین جا کافی است. در اندروید 8.0 به جای این که به  برنامه ها اجازه دهد با مصرف بی رویه باتری در پس زمینه در حال اجرا باقی بمانند Oreo  درخواست هایشان را به فعالیت های برنامه ریزی شده ای محدود میکند. گری (مدیر اجرایی گوگل) در توضیحی شرح داده است که چگونه تمام این کارها درمحدودیت های بزرگ اجرای پس زمینه انجام می شوند. اما منظور از تمام این صحبت ها عمر باتری بهتر و فشار کمتر بر روی دستگاه است. به طور پیشفرض، این محدودیت ها فقط برای برنامه هایی که اندروید O را هدف قرار داده اند فعال می باشد اما می توانید  با رفتن به بخش «Battery Usage» در صفحه اطلاعات برنامه و خاموش کردن ضامن فعالیت های پس زمینه آن را برای هر برنامه ای فعال کنید.

چند ویژگی دیگر که به صورت پیش فرض در اندروید 8.0  وجود دارند اطمینان از امنیت دستگاه است. Google Play Protect به شما امکان را می دهد که قبل از نصب برنامه متوجه وید که توسط تیم گوگل پلی گواهی امنیتی دریافت کرده است یا خیر. سپس ، Play Protect روزانه میلیون ها برنامه را در فروشگاه گوگل اسکن می کند تا مطمئن شود همه چیز در سطح مطلوبی قرار دارد.

play protect find my phone android 8.0 oreo review 9 712x400 بررسی اندروید 8.0 Oreo

همانند نوقا ، Oreo نیز یادداشتی بر روی صفحه اطلاعات برنامه قرار می دهد و مشخص می کند هر برنامه از کجا نصب شده است. پیش از این، فعال کردن گزینه منابع ناشناس اقدامی پوشیده بود اما اکنون هر بررنامه ای که می خواهید از منبعی غیر از گوگل پلی دانلود کنید گوگل پلی باید در هر مورد اجازه اش را بدهد البته این دسترسی  در هر  زمان می تواد لغو شود.

مدیریت دستگاه Android در حال حاضر به عنوان Find My Device شناخته می شود و  روش بسیار ساده تری برای درک روش برای دنبال کردن، قفل کردن یا به صورت ریموت دستگاه گم شده را پاک کنید. هر دو google play protect و  Find My Phone در قسمت  Security and Location section  و یا با رفتن به Settings > Google > Security.قابل دسترس است.

شما همچنین دسترسی کاملی به مجوزهای صادر شده به هر برنامه در تلفن تان را دارید، یا در دسته بندی مجوزها در دسترس است. اما همچنین می توانید تنظیمات  مجوزهای مخصوص برنامه ها مثل، قابلیت نمایش بر روی دیگر برنامه ها ، دسترسی به داده های نامحدود، استفاده از حالت PiP یا تغییر تنظیمات سیستم. باز هم این تنطیمات برای همه در دسترس نخواهد بود. اما مثل تمام چیز های دیگر در Oreo ،ویژگی قدرمتندی برای کاربران است و برای کاربران معمولی گیج کننده نیست.

special app access android 8 oreo review 2 768x1365 بررسی اندروید 8.0 Oreo special app access android 8 oreo review 1 768x1365 بررسی اندروید 8.0 Oreo

که ما را به Vitals می رساند. ویژگی که اوایل سال جاری معرفی شد، Vitals  یکی دیگر از ابتکارات گوگل برای بهبود عملکرد سیستم و ثبات است. شامل ابزارهای امنیتی،بهینه سازی سیستم عامل و ابزارهای مختلف برای توسعه دهندگان برای نظارت بر  استفاده ی برنامه ها در دستگاه شماست. دویاره  مظور از تمام این تجزیه تحلیل ها این است که توسعه دهنگان برنامه ها میتوانند برنامه هیشان را برای دستگاه شما بهینه کنند و بدین ترتیب عمر باتری بهتر  و عملکرد برنامه بهتری را برای شا به ارمغان بیاورد.

و در آخر ، گزینه های دسترسی اندروید، تنظیمات جدید را در اختیارتان قرار می دهد که می توانید میان بر های دسترسی را فعال کنید. شامل صفحه قفل. به سادگی سرویس دسترسی ترجیحی خودتان را انتخاب کنید ، یا Talkback ، Select to Speak،  یا Switch Access را انتخاب کنید و با فشردن و نگه داشتن هر دو کلید صدا برای فعال کردن و غیر فعال کردن سرویس استفاده کنید. حتی می توانید کلید دسترسی از چیش تعیین شده ای برای صفحه نمایش اضافه کنید.

همانند بسیاری از تنظیمات دیگر که تا بدین جا دیدیم، همینطور  Oreo برای کاربران حرفه ای ابزارهای  گزینه هایی  که انتظارشان را در اندروید داشته اند را ارائه می دهد. گوگل چیز های زیادی را به پس زمینه اضافه کرده است تا عمر باتری و عملکرد شما را بهتر از همیشه کند.

 

۳.دسترسی سریع

notification dots setting android 8.0 oreo review 14 بررسی اندروید 8.0 Oreo

از google now تا google assistant ، گوگل میخواهد شایسته ترین اطلاعات را در زمان مناسب ارائه دهد و نه قبل از آن. هر تکرار نسخه های اندرویدی پیوسته بصری تر شده است،که به کاربران در انجام سریعتر کارها کمک می کند. امکانی  که در اندروید Oreo بیشتر مشهود است.

با اطلاع رسانی نقطه ای  شروع می کنیم.نقاط اطلاع رسانی پاسخ گوگل به نشانه های خوانده نشده است.یک نقطه ی کوچک با رنگی که با آیکون برنامه یکسان است،به شما اطلاع می دهد که ممکن است شما اعلانی را از دست داده باشید.نقاط در هر دو کشوی برنامه و در صفحه اصلی قابل مشاهده است و لمس طولانی بر روی آیکون برنامه نسخه ای خلاصه شده از اعلان های موجود را نشان می دهد.

هنگامی که شما یک آیکون برنامه را در هر نقطه از اندروید 8.0فشار می دهید، همچنین می توانید میانبرهای خاصی  را برای راه اندازی هر برنامه ای دریافت کنید.این ها چه در دسترس باشند یا نه یک دایره اطلاع رسانی وجود دارد که می تواند شما را مستقیما به انواع اقدامات عادی ببرد.

برای توییتر ممکن است جست و جو ، ارسال یک توییت و یا ارسال DM باشد.برای Gmailمی توانید یک ایمیل ایجاد کنید یا به صورت مستقیم به یکی از حساب های خود بروید و در برنامه photos آزاد کردن فضا ویا نتایج جستجو برای یک مجموعه خاص از عکس ها را پیشنهاد می کند.لمس طولانی آیکون برنامه سریعترین راه برای دسترسی به صفحه اطلاعات برنامه برای هر برنامه یا اضافه کردن یک ویجت است.

Notification Dots 2 بررسی اندروید 8.0 Oreo

یکی دیگر از ویژگی های سریع Oreoانتخاب متن هوشمند است.این ویژگی برای هرکسی که کلمات خارجی را به طور منظم در Marshmallowیا Nougatترجمه می کند کاملا آشناست،اما در Oreoهوشمند تر شده است.درحالی که ترجمه و جستجوی وب زمانی که بخشی اززمتن را برجسته می کردید  آن را به منوی دیگری محول می کرد،اندروی 8.0 نه تنها  حرفی را که شما سعی در برجسته کردن آن دارید، پیش بینی می کند، بلکه پیش بینی می کند که شما از کدام برنامه احتمالا می خواهید استفاده کنید و بعد آن را در مقابل منوی کپی / چسباندن قرار می دهد.

پس از این،Oreoمی تواند عادت های اشتراک گذاری شما را نیز یاد بگیرد.در سطح پایه،به اشتراک گذاری هوشمند برنامه ها را به فعالیت ها متصل می کند.برای مثال، یک عکس از رسید با یک برنامه هزینه و یا یک selfieبا برنامه های پبام رسان و رسانه های اجتماعی را خواهیم شناخت.اما به اشتراک گذاری هوشمند نیز شروع به یادگیری عادت های خود و سازگاری با برنامه هایی است که شما به طور معمول انواع خاصی از مطالب را به اشتراک می گذارید. این ویژگی با تصاویر،ویدئو،صدا و متن کار می کند.

همچنین اندروید Oreoیک صفحه نمایش Ambient Display بهبود یافته را معرفی میکند .وقتی دستگاه خود را بلند می کنید ،آیکون زمان و آگاه شدن از طریق آگهی ها هنوز روی صفحه نمایش حضور دارند ،اما در حال حاضر اعلان های اول که می رسند بزرگ تر نمایش داده می شوند.متاسفانه توانایی سفارشی کردن میانبرهای صفحه قفل،که در اولین پیش نمایش توسعه دهنده وجود داشت ،در ساخت نهایی وجود ندارد.

Android O Ambient Display بررسی اندروید 8.0 Oreo

علاوه بر اضافه کردن جنبه های صرفه جویی در زمان،اندروید 8.0،APIجدید را خودکار تکمیل می کند،که به شما وعده صرفه جویی زمان در bucket loadsوب را می دهد.به سادگی برای سرویسی مانند Autofillگوگل یا مدیر رمزعبور مانند مجوز Last Pass برای جمع آوری رمزهای عبور ،اطلاعات کارت اعتباری و اطلاعات شخصی خود را ارائه کنید و بعد Oreoمی تواند به طور خودکار فرم های وب را کامل کند و در آینده به حساب های مختلف وارد شود.بدیهی است،قفل و ایمن نگه داشتن صفحه ی گوشی شما در اینجا ضروری است،اما این کار صرفه جویی زیادی  در زمان می کند.

یکی از کوچکترین ویژگی های اندروید vitalsسریعترین زمان بوت شدن آن است.در پیکسل فرآیند بوت شدن به طور قابل توجهی سریعتر شده_در واقع دو برابر سریعتر_است.آنچه که در مدت زمان طولانی انجام می شد اکنون در عرض چند ثانیه انجام می شود و با یک لوگوی “Powered by Android” تکمیل شده است.

در همین حال ،Project Trebleکه فروشنده را از چارچوب سیستم عامل اندروید جدا می کند،به طور مستقیم اجازه می دهد هریک از آنها به روز شوند.این بدان معنی است که OEMها می توانند به راحتی بخش اندروید گوشی خود را بدون نیاز به هرچیزی از فروشندگان سیلیکون به روز رسانی کنند،که از لحاظ تئوری به شما این امکان را می دهد که سریعتر به روز رسانی ها را دریافت کنید.Trebleبخشی از تمامی دستگاه های جدید است که با Oreoراه اندازی می شوند،هرچند تلفن های فعلی Pixelرا نیز پشتیبانی می کند.

همانند نسخه های اخیر Oreoاندروید می خواهد به شما در دستیابی به چیزهایی که به سرعت اهمیت می دهید کمک کند.خواه از طریق میانبرهای صفحه اصلی به برنامه محبوب،انتخاب متن دقیق،تکمیل فرم ها ،دو برابر شدن زمان بوت Oreo  از شما می خواهد کار هایی را که نیاز به انجام آن ها دارید را در زمان کمی انجام دهید..

 

4.هوشمند تر شوید

Bluetooth Codecs aptx atpx hd ldac aac sbc بررسی اندروید 8.0 Oreo

اندروید 8.0 هوشمند ترین نسخه بین تمام نسخه های  اندروید است که از دستیار گوگل تحسین برانگیز  و  برنامه های یادگیری ماشین که در چند سال اخیر انجام داده است بهره می برد. اما جای مانور برای بعضی پیشرفت های کهنه هم هست. در این جا بعضی تصمیمات هوشمندانه ای که گوگل در اندروید Oreo گرفته است را با هم مرور می کنیم.

High performance Bluetooth audio یکی از اولین ویژگی های اندروید Oreo بود تا توجه انبو هی از دوستداران اندروید را به خود جلب کند. شرکت سونی کدک LDAC خودش را به گوگل واگذار کرد تا در اندروید Oreo  بگنجاند که این کار باعث می شود سیستم عامل موبایل  به ارتباطات صوتی برتری در سخت افزار های پشتیبانی شده راه پیدا کند.

در این جا به ذکر جزئیات نمی پردازیم فقط همین نکته را بگوییم که اندروید  Oreo از کیفیت صوتی ای پشتیبانی می کند که هم از تشخیص صدا توسط گوش انسان فراتر است و هم از خیل عظیمی از تجهیزات صوتی High-end  تولید صدا.

پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5 یکی دیگر از ویژگی های تبلیغاتی خوب اندروید 8.0 است. ارائه کردن ویژگی های اغوا کننده ای مثل، انتقال داده ها با سرعت دو برابر و در فاصله کم یا چهار برابر در محدوده کوچک تر. بلوتوث 5 اتفاق خوشایندی برای دوست داران اندروید است. همانند صفحه نمایش های HDR برای پشتیبانی از برنامه هایی با طیف کامل رنگ ، بلوتوث 5 هم سرمایه گذاری برای آینده است. خوشبختانه عرضه اولین دستگاه ها با سخت افزار بلوتوث 5 و اندروید Oreo به بازار بسیار نزدیک است.

Oreo همچنین حالت چند صفحه ای جدیدی را ارئه می کند که کاربر اجازه می دهد هر کاری را که بر روی صفحه نمایش کوچک انجام می دهد را در   یک صفحه نمایش بزرگ ادامه دهد. تلفن شما همچنین قادر خواهد بود تا تشخیص دهد کدام صفحه نمایش باید اجرا شود و خیلی نرم بین صفحه نمایش ها جابه جا شود.  به توسعه دهندگان برنامه اجازه می دهد تا Oreo  متن را  با توجه به صفحه نمایش در برنامه ها تغییر دهد. .

ضبط کننده اشاره گر موس یکی دیگر از موارد اضافه شده و آینده نگر در اندروید 8.0 است که دستگاه هایی که از اندروید استفاده می کنند مثل کروم بوک ها و دیگر دستگاه ها از موس استفاده کنند. (پشتیبانی از کیبورد فیزیکی شامل ناوبری هم اضافه شده است. ). بر روی گوشی پیکسل امتحان کردیم و دقیقا همانطور که در تبلیغات مشاهده شده بود کار میکرد.اما همانطور که می توانید تصور کنید خیلی عجیب است که در تلفن همراه از موس استفاده کنید.

برنامه های Android instant  معرفی دیگری است که بعدا با جزئیات آن را پوشش خواهیم داد. اما قابلیت برنامه این است که بدون نیاز به نصب برنامه می توانید از آن استفاده کنید که ایده ای انقلابی محسوب می شود.

Android instant app به صور ت گسترده ای نیاز به نصب برنامه هایی که به ندرت از آن ها استفاده می کنید را کاهش می دهد، فضای ذخیره سازی را برای موارد موردنیازتان مثل عکس و موسیقی را خالی می کند در حالیکه همچنان می توانید به فعالیت های اپلیکیشن محور دسترسی داشته باشید.

فونت های قابل دانلود، یکی دیگر از ویژگی های اندروید Oreo  هستند که بسیاری از افراد هرگز به آن دو بار فکر نمی کنند. نسخه کوتاه آن کتابخانه گوگل با 800 فئنت پشتیبانی شده اکنون در برنامه Provider در دسترس است.

اندروید 8.0 همچنین مدیریت حافظه را در مسیر دیگری قرار داده است، اندروید 8.0 شامل فضای دیسک محدود برای داده های حافظه پنهان است. در زیر این سیستم جدید، هر برنامه  بر روی گوشی شما مقدار معینی حافظه برای داده های کش (حافظه پنهان) به آن اختصاص داده می شود. اما هر موقع که سیستم نیاز به خالی کردن حافظه داشته باشد ، فایل های قرار گرفته در حافظه پنهان پاک می شوند. خبر خوب برای کاربران این است که انداه فایل های حافظه پنهان کم می شوند.

در قسمت Wi-Fi  از یک سرویس Wi-Fi aware  اسفاده می شود که به عنوان  Networking Awareness Neighbor هم شناخته می شود. Wi-Fi Aware کاربر را قادر می سازد تا شبکه های میکرو Wi-Fi را با دیگر دستگاه های اطراف خود بدون استفاده از نقاط دسترسی اینترنتی (APN) معمول ایجاد کنید. برنامه ها قادر به برقراری ارتباط در هر دو جهت بین دستگاه های متصل می باشند، اما در حال حاضر هیچ سخت افزاری در دسترس نیست که از این ویژگی ها پشتیبانی کند.

دستیار Wi-Fi  اندروید 8.0 به شما اجازه می دهد که دستیار را فعال کنید تا به طور خودکار شما را به شبکه های بی سیم عمومی با کیفیت بالا وصل کند. این تنظیم به طور پیش فرض غیرفعال است، اما می توان آن را فعال کرد که از طریق تنظیمات Wi-Fi در منوی تنظیمات قابل دسترسی است.

در حالیکه برخی ویژگی های اندروید 8.0 بیشتر در پشت صحنه، در سطح کرنل(سیستم عامل)، مثل کدک LDAC سونی  high quality Bluetooth audio connectionsو دیگر امکانات مثل android instant app  پتانسیل این را دارند تا طرز فکر ما را راجع به برنامه ها به طور کلی تغییر دهند. اندروید Oreo 8.0 قابلیت های سیستم عامل را با ایجاد بلوتوث 5 و Wi-Fi aware   گسترش داده که متاسفانه هیچ کدام از این قابلیت ها هنوز توسط هیچ سخت افزاری پشتیبانی نمی شوند.

ویژگی های اندرویدOreo: سخن نهایی

hero android 8.0 oreo review 19 بررسی اندروید 8.0 Oreo

باید اعتراف کنم که تا به حال اینقدر تحت تاثیر نسخه ی جدیدی از اندروید قرار نگرفته بودم که با اندروید Oreo قرار گرفتم.  حتی باگ هایی که معمولا در روزهای ابتدایی انتشار بروز رسانی جدید گریببان آن را می گیرد باعث نشد اعتمادم از پیکسل  گوگل کم شود.

ویژگی های بسیاری در اندروید نوقا معرفی شدند و اکنون جایگاه واقیشان را در Oreo  پیدا کرده اند. که به نظر می رسد همه چیز را درست  انجام داده است. به طور حتم بدگوهای خودش را خواهد داشت اما حتی آن ها هم مجبور اند قبول کنند که این نسخه ا اندروید قابل اعتماد ترین و  جلا داده شده ترین نسخه ای است که تا به امروز گوگل منتشر کرده است.

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم و همانطور که از نامش پیداست ، سیستم عامل Oreo  برای همه است. به راحتی می توانم ببیینم که چگونه کاربران آیفون می توانند آنرا انتخاب کنند و با آن کار کنند درست به آسانی دیدن کاربران اندروید که ویژگیهای پیشرفته جدید و گزینه های سفارشی سازی آن را تحسین می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *