جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

هر وقت برنامه‌ای نصب می‌شود، فهرست مجوزهایی که آن برنامه نیاز دارد را مشاهده می‌کنید. کاربران معمولاً به خودشان زحمت خواندن این پیام‌ها را نمی‌دهند منتهی برنامه‌هایی که نصب می‌کنید ممکن است خواستار دسترسی به مخاطبین، پیام‌ها و حتی موقعیت مکانی‌تان و البته بسیاری چیزهای دیگر باشند. اگر نگران حریم شخصی خود هستید، باید بدانید کدام برنامه‌ها می‌توانند بر این که کجاها هستید نظارت داشته باشند. برای آگاهی از نحوه جلوگیری از دسترسی برنامه‌ها به موقعیت مکانی خود، ادامه مطلب را بخوانید.

کاملاً عقلانی است که آدم ترجیح دهد اطلاعات موقعیت مکانی‌اش را پیش خودش نگه دارد. از طرف دیگر، صادر کردن مجوز دسترسی موقعیت مکانی برای بعضی برنامه‌های خاص هم عقلانی است؛ برای مثال برای ابزارهای مسیریاب. منتهی برنامه‌های فراوانی هم وجود دارند که بهتر است دسترسی آن‌ها به این اطلاعات را ممنوع کنید.

در اندروید Pie 9.0

برای همه برنامه‌ها

اندروید 9.0 از لحاظ گزینه‌هایی که کاربر برای تنظیم دقت موقعیت مکانی در دست دارد، کمی دستخوش تغییر شده‌ است. گزینه‌های Mode (که در پایین می‌بینید) حذف شده‌اند و حالا دقت موقعیت مکانی فقط یک گزینه دوگانه روشن/خاموش است. روشن (on) یعنی Wi-Fi+، شبکه‌های موبایلی و GPS، در کنار و همراهی با GPS مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این حالت شبیه همان چیزی است که قبلا High accuracy (دقت بالا) نام داشت. خاموش‌ (off) یعنی تنها از GPS برای ردگیری موقعیت مکانی‌تان استفاده خواهد شد. این تنظیمات قبلاً Device only نام داشت.

2 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

برای هر برنامه به صورت جداگانه

نحوه خاموش و روشن کردن سویچ‌های هر برنامه برای داشتن مجوز مربوط به ردیابی موقعیت مکانی، در اندروید 9.0 هم به شدت مشابه اندروید 8.0 است. به سادگی تمام به منوی اصلی تنظیمات رفته و بخشی که مربوط به مجوزهای برنامه‌ها است (app permissions) را پیدا کنید. حالا روی Location کلیک کرده و بعد خواهید توانست هر لغزنده را به منظور صدور یا لغو دسترسی به داده‌های موقعیت مکانی برای هر برنامه خاموش یا روشن کنید. ضمناً می‌توانید مجوز چیزهای دیگر مثل این که کدام برنامه‌ها می‌توانند از دوربین گوشی استفاده کنند را هم تغییر دهید.

3 13 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

در اندروید 6.0 و جدیدتر (از مارشملو تا اوریو)

برای همه برنامه‌ها

در بخش عمومیِ (General) منوی تنظیمات گوشی، گزینه تنظیمات Location را مشاهده خواهید کرد. کافیست روی سویچ بالا کلیک کنید تا آن را مطابق میل‌تان فعال یا غیرفعال کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که این گزینه قابلیت دسترسی تمام برنامه‌ها به مشاهده موقعیت مکانی‌تان را غیرفعال خواهد کرد حتی آن‌هایی که می‌خواهید از GPS استفاده کنند، مثل Google Maps. اگر مشکل از این قرار است، بخش بعدی را ببینید.

4 3 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

همچنین می‌توانید حالت Location را، به منظور سفارشی‌سازی بیش از پیش، بین یکی از سه حالت موجود تغییر دهید:

  • High accuracy یا دقت بالا از تمام آپشن‌ها استفاده می‌کند که شامل GPS، وای‌فای، بلوتوث و شبکه‌های موبایلی می‌شود.

  • Battery saving یا صرفه‌جویی در باطری از وای‌فای، بلوتوث و شبکه‌های موبایلی استفاده می‌کند اما از GPS خیر.

  • Device only یا صرفاً دستگاه فقط از GPS و نه از وای‌فای، بلوتوث یا شبکه‌های موبایلی استفاده می‌کند.

5 7 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

برای هر برنامه به صورت جداگانه

به مسیر Settings > Apps > Configure apps/App settings و سپس App Permissions بروید. در ادامه فهرستی از قابلیت‌های حساس گوشی (مثل میکروفون، دوربین یا فهرست مخاطبین) مشاهده خواهید کرد. اینجا می‌توانید انتخاب کنید که هر برنامه به چه چیزهایی شامل Your Location (موقعیت مکانی شما) دسترسی داشته باشد.

6 6 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

روی Your Location کلیک کنید تا برنامه‌هایی که می‌خواهید مجوز دسترسی به موقعیت فیزیکی گوشی‌تان را داشته باشند، برگزینید. برای برنامه‌هایی مثل Google Maps یا Google App احتمالاً بهتر باشد که محض راحتی استفاده، مجوز دسترسی را برای‌شان صادر کنید. اما برنامه‌های دیگر ممکن است از منابع مطمئنی نبوده یا حتی شاید به موقعیت مکانی‌تان نیاز هم نداشته باشند! در این مورد، مجوز موقعیت مکانی را برای این برنامه‌ها خاموش کنید.

در اندروید 4.3 تا 5.1

برای همه برنامه‌ها

دقیقاً مثل نسخه‌های جدید اندروید، در این نسخه‌ها نیز می‌توانید تنظیمات Location را برای همه برنامه‌ها با یک سویچ عوض کنید. به مسیر Settings > More > Permission رفته و روی سویچ لغزشی روشن/خاموش کنار گزینه Location کلیک کنید. وقتی سویچ در حالت خاموش باشد، دستگاه‌تان دیگر داده‌های موقعیت مکانی را جمع‌آوری نخواهد کرد.

ضمناً مدل مورد استفاده برای گزارش‌دهی موقعیت مکانی را نیز می‌توان تغییر داد. به مسیر Location > Mode بروید. بعد می‌توانید متناسب با اولویات خود، بین سه حالت متفاوت (همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است) انتخاب کنید.

7 4 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

اگر در بخش Location صفحه را پایین بکشید، فهرستی از تمام برنامه‌هایی که خواستار اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی‌تان هستند (که در تصویر زیر می‌بینید) را مشاهده خواهید کرد. بعد می‌توانید این تنظیمات را به دنبال هر برنامه جست‌وجو کرده و ببینید آیا راهی برای غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی وجود دارد یا خیر.

هنگامی که گوشی‌تان بروزرسانی به اندروید مارشملو یا جدیدتر از آن را دریافت کند، کنترل فوق‌العاده بیش‌تری بر مجوزهای انفرادی هر برنامه در تنظیمات سیستم خواهید داشت.

8 2 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

مثل برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید، سرویس‌های گوگلی بسیاری نیز – مثل Google Now – می‌توانند از موقعیت مکانی‌تان استفاده کنند. این نکته دیگری است که اتفاقاً روی آن هم کنترل دارید. زیر فهرست برنامه‌ها، روی Google Location Reporting کلیک کرده و بعد فهرستی از تمام حساب‌هایی که روی دستگاه‌تان راه‌اندازی کرده‌اید مشاهده خواهید کرد.

9 2 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

برای هر حساب می‌توانید از تنظیمات Location Reporting استفاده کرده و دسترسی به داده‌های موقعیت مکانی را رد یا تأیید کنید؛ این در حالی است که بخش Location History شانس پاک‌سازی داده‌هایی که قبلاً ثبت شده‌اند را در اختیارتان می‌گذارد.

برای هر برنامه به صورت جداگانه

با وجودی که امکان غیر فعال کردن ردگیری موقعیت مکانی در نسخه‌های قدیمی اندروید وجود دارد اما یک روش صفر یا صدی است. هرچند برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند در کنترل انفرادی مجوزهای موقعیت مکانی در دستگاه‌های قدیمی‌تر به شما کمک کنند. پیشنهاد ما این است که نگاهی به برنامه GOTCHYA: Privacy Management بیاندازید؛ با نسخه‌های 4.1 و بالاتر سازگار است و امکان مدیریت مجوزها را بی‌عیب و نقص فقط از یک برنامه فراهم می‌کند.

0 جلوگیری از دسترسی برنامه‌های اندروید به موقعیت مکانی گوشی (تمام نسخه‌های اندروید)

کافی‌است برنامه را باز کرده و روی آیکون موقعیت مکانی در وسط صفحه کلیک کنید، بعد فهرستی از برنامه‌هایی که در حال حاضر مجوز موقعیت مکانی دارند مشاهده خواهید کرد. برنامه‌ای که نمی‌خواهید این دسترسی را داشته باشد پیدا کرده و آن را به سمت چپ بکشید، بعد روی Turn off کلیک کنید. در ادامه به صفحه تنظیمات هدایت خواهید شد که در آنجا می‌توانید مجوز موقعیت مکانی برنامه مذکور را لغو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *