سامسونگ دکس چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

به دنبال گوشی یا تبلتی هستید که امکاناتی بیش از حد معمول ارائه دهد؟ آیا به دستگاهی نیاز دارید که میزان بهره وری شما را افزایش دهد به جای اینکه با امکانات حاشیه ای شما را منحرف کند؟ پرچمداران 2018 سامسونگ با ویژگی به نام دکس (DeX) ارائه می شوند، یک حالت پنهان که وقتی فعال می شود، یک تجربه مرسوم کامپیوتری را در اختیار شما می گذارد. اما سامسونگ دکس چیست و چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

سامسونگ دکس چیست؟

یکی از ویژگی های متعدد سامسونگ گلکسی S8 و گلکسی تب S4، سامسونگ DeX است که اساسا یک حالت دسکتاپ می باشد. شما می توانید آن را به صورت دستی فعال کرده یا تنظیم کنید تا هنگام اتصال با دستگاه های خاصی روشن شود.

بنابراین پس از استفاده از تلفن برای برقراری تماس و یا بروز کردن وضعیت صفحه فیس بوک خود، می توانید گوشی را به یک داک متصل کنید و از طریق یک مانیتور، ماوس یا کیبورد از گوشی خود مانند یک رایانه استفاده کنید.

اگر از تلفن استفاده می کنید، زمانی را برای پیکربندی اولیه این دستگاه ها کنار بگذارید. هنگامی که دستگاه خود را روی داک قرار می دهید، نمایشگر سیاه می شود، بنابراین شما نمی توانید تنظیمات سخت افزاری بلوتوث را انجام دهید. توجه داشته باشید این مشکل برای تب S4 وجود ندارد.

اگر برای دسترسی به محیط دسکتاپ دکس کیبورد و ماوس ندارید، نگران نباشید چرا که می توانید از گوشی خود به عنوان یک دستگاه ورودی جایگزین استفاده کنید.

نحوه بهبود بهره وری با سامسونگ دکس

به وسیله یک تبلت که در عرض چند ثانیه به یک دستگاه لپ تاپ فشرده تبدیل می شود، یا یک گوشی که به رایانه رومیزی تبدیل می شود، بهره وری شما به سرعت در حال افزایش است.

درحالی که تمام برنامه ها و بازی های تبلت شما در دسترس شما باقی می مانند، محیط دسکتاپ بیشتر به سمت بهره وری حرکت می کند. با اتصال ماوس و کیبورد، می توانید بلافاصله سرویس گیرنده ایمیل، پردازشگر گفتار، صفحه گسترده یا هر ابزار دیگر که می خواهید استفاده کنید را راه اندازی کنید.

سامسونگ دکس چیست
سامسونگ دکس چیست

فرقی نمی کند اینکارها را از طریق تلویزیون انجام می دهید، از تلفن به عنوان یک رایانه قابل حمل استفاده می کنید یا کار روی یک تبلت را امتحان می کنید، در هر صورت به وضوح درک خواهید کرد که سامسونگ دکس چگونه توانسته با استفاده از اندروید وظایف دنیای واقعی را بسیار ساده کند. شما حتی می توانید از آن در شرکت ها برای شیفت های کاری و حتی در هتل ها برای سهولت امور استفاده کنید.

و به این معنی است که اگر شما با هیچ سیستم عامل دسکتاپی پیوست نکرده باشید، دیگر نیازی به یک رایانه ندارید.

دکس یک تجربه دسکتاپ مانند ویندوز را با قرار دادن برنامه های باز شده در گوشه سمت پایین سمت چپ ارائه می دهد و می توانید از طریق جایی که به Windows System Tray دسترسی پیدا می کنید به اعلان ها برسید. جعبه برنامه ها را از طریق دکمه توری (شبکه ای) مانند باز کنید.

دکس به شما اجازه می دهد چندین برنامه را در حالت پنجره ای یا تمام صفحه در دسکتاپ نمایش دهید. در نهایت، این حس به شما دست می دهد که واقعا از یک رایانه رومیزی استفاده می کنید و نه از یک تبلت یا گوشی.

چه گوشی‌هایی از سامسونگ دکس پشتیبانی می‌کنند؟

دکس در حال حاضر فقط بر روی دستگاه های سامسونگ در دسترس است و متاسفانه نه در همه دستگاه های سامسونگ. با این حال، این ویژگی در گلکسی S8/S8+، نوت 8، S9/S9+، نوت 9 و تب S4 در دسترس است.

برای استفاده از دکس روی یک گوشی، باید پورت USB-C دستگاه خود را به یک نمایشگر HDMI متصل کنید. اینکار ممکن است از طریق چند وسیله مانند کابل اختصاصی دکس امکان پذیر باشد. سامسونگ همچنین دو ایستگاه داک دلخواه را به فروش می رساند: DeX Station و DeX Pad. این موارد حتی پورت های USB و HDMI برای اتصال دستگاه های دیگر را دارند. برای انتخاب های بیشتر می توانید راجب داک های متفرقه از شرکت های دیگر نیز تحقیق کنید.

در عین حال، اگر از سامسونگ گلکسی تب S4 استفاده می کنید، نمایشگر متصل شده ضروری نیست (البته هنوز هم به عنوان یک گزینه وجود دارد). پس از همه، یک نمایشگر 10 اینچی بیش از حد مناسب است.

دیگر محیط های دسکتاپ اندروید

سامسونگ دکس چیست
سامسونگ دکس چیست

سامسونگ تنها شرکتی نیست که این تکنولوژی را توسعه داده است. برای مثال مایکروسافت Continuum را توسعه داده است که برای تغییر رابط کاربر بسته به اندازه صفحه نمایش دستگاه میزبان کار می کند. این ویژگی در برخی گوشی های گذشته با ویندوز 10 مانند لومیا 950 وجود دارد و حتی به صورت بی سیم کار می کند.

در همین حال، گوشی اوبونتو مبتنی بر لینوکس که پس از متروکه شدن توسط Canonical در حال حاضر UBPorts ابقا شده است، دارای یک حالت دسکتاپ به نام Convergence می باشد.

سامسونگ حتی در جهان اندروید هم تنها نیست. Maru OS یکی از چندین پروژه اندرویدی است که قابلیت های دسکتاپ را فراهم می کند. البته تفاوت این است که هیچ یک از این حالت های دسکتاپ اندروید، سامسونگ را به عنوان پشتیبان ندارند.

شگفت آور این است که حتی زمانی که این حالت در حالت در حال اجراست، می توانید از گوشی برای تماس استفاده کنید!

نحوه شروع دکس در تب S4 سامسونگ

در گلکسی تب S4 سامسونگ، دکس به عنوان یک حالت جایگزین گنجانده شده است. سامسونگ ادعا می کند این ویژگی “بهره وری کامل رایانه را با پویایی یک تبلت” در اختیار شما قرار می دهد.

این بدین معنی است که اگر شما یک کیبورد بلوتوث را با تبلت خود جفت کنید، می توانید به حالت دکس وارد شوید. اساسا، تبلت سامسونگ با اجرای اندروید به یک لپ تاپ کوچک تبدیل می شود، چیزی بسیار شبیه به آنچه در مایکروسافت سورفیس هنگام اتصال کیبورد اتفاق می افتد.

در حالی که سامسونگ گزینه خود را با یک کیبورد درونی تهیه کرده است، شما حتی می توانید از دستگاه های متفرقه استفاده کنید. شما حتی ممکن است یک صفحه کلید USB سیمی را از طریق پورت USB-C متصل کنید.

برای شروع دکس، دوبار از بالای صفحه به پایین بکشید تا بخش تنظیمات سریع به طور کامل باز شود. شما در این قسمت دکمه سامسونگ دکس (Samsung DeX) را خواهید یافت، برای وارد شدن به حالت دسکتاپ روی آن ضربه بزنید. شما همچنین می توانید سامسونگ دکس را در تنظیمات و در بخش تنظیمات پیشرفته فعال کنید). به طور خلاصه با فشار طولانی روی دکمه سامسونگ دکس می توانید وارد تنظیمات آن شوید.

سامسونگ دکس چیست
سامسونگ دکس چیست

این تنظیمات به شما اجازه می دهد تا دکس را روشن یا خاموش کنید، همچنین یک گزینه شروع اتوماتیک برای زمانی که Book Cover Keyboard سامسونگ متصل شده است وجود دارد. هنگام اتصال کابل HDMI به پورت USB-C، یک پیام واره اتوماتیک نیز برای شما ظاهر می شود.

تنظیمات دیگر به شما اجازه می دهند تصویر زمینه دسکتاپ یا تنظیمات کیبورد و ماوس را در حالت DeX تغییر دهید و حتی پخش صدا از طریق دستگاه متصل HDMI نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود.

کمبودهای سامسونگ دکس

اگرچه تجربه استفاده از سامسونگ دکس بسیار قدرتمند است، سخت است فکر خودتان را از اینکه از اندروید استفاده می کنید رها کنید. یکی از کمبودهای کلیدی سامسونگ دکس این است که از جسترهای اندروید زیادی هنگام استفاده از یک برنامه پشتیبانی نمی کند زیرا رابط کاربری به ماوس و کیبورد وابسته می باشد.

در ضمن، اگرچه برخی از برنامه در دکس به خوبی عمل می کنند، برخی دیگر در حالت عمودی گیر کرده اند. بدتر اینکه بعضی ها حتی به سادگی باز نمی شوند.

در حالی که خوب است و قطعا استفاده و فعال کردن آن آسان تر از Continuum مایکروسافت و Convergence اوبونتو می باشد، اما دکس کامل و عالی مطلق نیست. به این ترتیب، تلفن یا تبلت سامسونگی شما نمی تواند جایگزین کاملی برای رایانه یا لپ تاپ باشد.

با این حال سامسونگ دکس می تواند یک تجربه دسکتاپ مفید را ارائه دهد. به طور خلاصه، هنگامی که این گزینه را دارید هرگز احساس نبود رایانه را نخواهید کرد. مترجمان آزاد و آگهی های مکرر البته ممکن است ارزش سامسونگ دکس را کم کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *