سامسونگ گلکسی Note 9 در برابر Note 8؛ آیا ارتقادهی به نسخه جدید ارزشش را دارد؟

سامسونگ گلکسی نوت 9 یک نسخه نسبتاً ارتقا یافته از گلکسی نوت 8 می‌باشد؛ چه از منظر مشخصات و چه از منظر طراحی. نوت جدید از یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی سوپر امولد (Super AMOLED) بهره‌مند است که فقط یک نمه از صفحه‌نمایش 6.3 اینچی موجود در گوشی قبلی، بزرگ‌تر می‌باشد. رزولوشن و نسبت ابعاد تصویر – با مشخصات QHD+ و 18.5:9 – دست نخورده باقی مانده‌اند.

دستگاه توسط جدیدترین و معرکه‌ترین چیپ‌ست‌ها، یعنی Snapdragon 845 یا Exynos 9810 – بسته به محل زندگیتان – قدرت گرفته است. نوت 9 دو نسخه مختلف دارد: یک نسخه با رم 6 گیگابایتی و 128 گیگابایت حافظه داخلی و یک نسخه با رم 8 گیگابایتی و 512 گیگابایت حافظه داخلی. در آن سوی ماجرا، گلکسی نوت 8 از یکی از دو چیپ‌ست Snapdragon 835/Exynos 8895 بهره‌مند است و 6 گیگابایت رم دارد. سه نسخه مختلف 64، 128 و 256 گیگابیتی [برای حافظه داخلی] ارائه می‌دهد؛ هرچند در آمریکا فقط مدل ساده آن به صورت رسمی منتشر شده بود. هر دو دستگاه برای کاربرانی که استفاده‌های سنگین دارند مناسب هستند و تفاوت بزرگی در عملکرد این دو گوشی دیده نخواهد شد؛ حتی با وجود اینکه نوت 9 چیپ‌ستی جدیدتر دارد و رم آن دو گیگابایت بیش‌تر است (البته فقط در مدل پیشرفته).

11 1 سامسونگ گلکسی Note 9 در برابر Note 8؛ آیا ارتقادهی به نسخه جدید ارزشش را دارد؟

مانند گلکسی نوت 8، گلکسی نوت 9 نیز از یک آرایش دوربین دوگانه با حسگرهای 12 مگاپیکسلی در پشت، بهره‌مند است. منتهی مانند سری‌های گلکسی اس 9، از دیافراگم دوگانه نیز بهره‌مند است که باید باعث بهبود کیفیت تصاویر گرفته شده در محیط‌های کم‌نور شود. علاوه بر این، دوربین از هوش مصنوعی برای شناسایی صحنه‌ها پشتیبانی می‌کند؛ که این بدان معناست که نوت 9 قادر به شناسایی آنچه در قابش قرار می‌گیرد می‌باشد. ضمناً قادر به تنظیم کردن چیزهایی چون توازن سفیدی، روشنایی و ساتوریشن (اشباع) برای تولید تصاویر بهتر خواهد بود. اما از آنجایی که این قابلیت یک قابلیت نرم‌افزاری می‌باشد، می‌تواند راهش را از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری در آینده به سوی گلکسی نوت 8 نیز باز کند.

گلکسی نوت 9 یک باطری بسیار بزرگ 4000 میلی‌آمپری دارد

از زمان فاجعه نوت 7 به بعد، سامسونگ تصمیم گرفته بود دیگر در مبحث سایز باطری خطر نکند. برای مثال، نوت 8 از یک باطری 3300 میلی‌آمپری بهره می‌برد که باعث شد جایگاهش بسیار عقب‌تر از پیشروهای بازار همچون  Huawei P20 Pro قرار بگیرد. بالاخره سامسونگ تصمیم گرفت با نوت 9 و مجهز کردن آن به یک باطری حجیم 4000 میلی‌آمپری، قدمی رو به جلو بردارد. با وجود این باطری و چیپ‌ستی بسیار کم‌مصرف‌تر در کنار یکدیگر، انتظار می‌رود این دستگاه نسبت به گوشی قبلی عمر باطری فوق العاده بالاتری داشته باشد.

22 سامسونگ گلکسی Note 9 در برابر Note 8؛ آیا ارتقادهی به نسخه جدید ارزشش را دارد؟

قلم S تغییر زیادی نکرده است و ویژگی‌هایی مشابه ویژگی‌های سال قبل ارائه می‌دهد. تنها متمم عمده این قلم، این است که از بلوتوثی بهره می‌برد که انرژی کمی مصرف می‌کند ( بلوتوث کم‌انرژی یا BLE). این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از دکمه روی قلم، کارهایی چون باز کردن دوربین و گرفتن سلفی انجام دهد. قلم S هنگامی که در جایگاه خود درون گوشی قرار می‌گیرد شارژ می‌شود و در کم‌تر از یک دقیقه شارژ آن به صد درصد می‌رسد.

اکثر مشخصات و ویژگی‌های دیگر در هر دو دستگاه مشابه می‌باشند. هر دو در دسته تکنولوژی IP68 طبقه‌بندی شده‌اند، از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و در کنار خیلی چیزهای دیگر، از اسنپر سلفی 8 مگاپیکسلی نیز بهره‌مندند. تجربه نرم‌افزاری استفاده از این دو دستگاه نیز کم و بیش مشابه خواهد بود؛ البته به استثنای اینکه روی گلکسی نوت 9 اندروید Oreo 8.1 اجرا می‌شود در حالیکه روی گوشی قبلی‌اش هنوز نسخه 8.0 در حال اجرا است. 

جدول مقایسه مشخصات

Samsung Galaxy Note 9 Samsung Galaxy Note 8
صفحه نمایش سوپر امولد 6.3 اینچ

رزولوشن 2,960 x 1,440

516 پیکسل در اینچ

نسبت ابعاد تصویر 18.5:9

سوپر امولد 6.3 اینچ

رزولوشن 2,960 x 1,440

521 پیکسل در اینچ

نسبت ابعاد تصویر 18.5:9

پردازنده در آمریکا: Snapdragon 845

جهانی: Exynos 9810 سامسونگ

در آمریکا: Snapdragon 835

جهانی: Exynos 8895 سامسونگ

رم 6/8 گیگابایت 6 گیگابایت
حافظه 128/512 گیگابایت

قابل افزایش از طریق کارت microSD

64/128/256 گیگابایت

قابل افزایش از طریق کارت microSD

دوربین دوربین پشت

– اصلی: 12 مگاپیکسل زاویه گسترده، حسگر فوکوس خودکار سوپر اسپید و پیکسل دوگانه با دیافراگم دوگانه ƒ/1.5 و ƒ/2.4،

OIS (پایدارسازی نوری تصاویر)

– 12 مگاپیکسل تله فوتو، حسگر فوکوس خودکار با دیافراگم ƒ/2.4،

OIS
دوربین جلو

– 8 مگاپیکسل، حسگر فوکوس خودکار با دیافراگم ƒ/1.7

دوربین پشت

-اصلی: 12 مگاپیکسل زاویه گسترده، حسگر فوکوس خودکار پیکسل دوگانه با دیافراگم ƒ/1.7

OIS

– 12 مگاپیکسل تله فوتو، حسگر فوکوس خودکار با دیافراگم ƒ/2.4،

OIS

دوربین جلو

– 8 مگاپیکسل، حسگر فوکوس خودکار با دیافراگم ƒ/1.7

باطری 4000 میلی آمپر 3300 میلی آمپر
ضد آب IP68 IP68
نرم افزار اندروید8.1 Oreo اندروید7.1.1 Nougat 
(می تواند به اندروید 8.0 Oreo بروزرسانی شود)
ابعاد و وزن 161.9 x 76.4 x 8.8 میلی متر
201 گرم
162.5 x 74.8 x 8.6 میلی متر
195 گرم

طراحی ظاهری

از لحاظ طراحی ظاهری، نوت 9 تقریباً مشابه نوت 8 است. در جای جای دستگاه چند تغییر به چشم می‌خورند که بزرگ‌ترینشان پشت گوشی قرار دارد. در نوت 9 به جای آنکه حسگر اثر انگشت کنار دوربین‌ها باشد، زیر آن‌ها قرار گرفته است. چنین آرایشی نه تنها نمای بهتری دارد، بلکه کاربردی‌تر نیز هست. ضمناً دستگاه، در تمام بدنه، لبه‌های گودی دارد که باعث می‌شوند دستگاه بسیار کم‌تر از پیش لیز بخورد. سایر تفاوت‌های ظاهری شامل اضلاع مسطح‌تر، چند رنگ جدیدتر و گوشه‌های نسبتاً کوچک‌تر می‌شوند که ترجمه آن‌ها می‌شود نسبت بزرگ‌تر صفحه‌نمایش-به-بدنه از گلکسی نوت 8.

33 سامسونگ گلکسی Note 9 در برابر Note 8؛ آیا ارتقادهی به نسخه جدید ارزشش را دارد؟

قیمت بالا

تنها چیزی که ممکن است جلوی ملت را بگیرد تا نوت جدید را نخرند، قیمت آن می‌باشد. گلکسی نوت 9 تا به امروز گران‌قیمت‌ترین پرچمدار سامسونگ می‌باشد. قیمت پایه آن 1000 دلار است. اگر بخواهید نسخه چاق و چله‌تر با 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی را بخرید، باید سرمایه هنگفت 1250 دلاری در جیب خود داشته باشید. از دیدگاه مقایسه‌ای، گلکسی نوت 8 با قیمت 930 دلار عرضه شد و کمی بعد تا قیمت 950 دلار بالا رفت. این بدان معناست که مدل ساده گلکسی نوت 9، هفتاد دلار از قیمت گوشی قبلی‌اش در زمان عرضه، بالاتر است. منتهی گلکسی نوت 9 حافظه‌ای دو برابر گوشی قبلی – یعنی یک حافظه 128 گیگابایتی – ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

گلکسی نوت 9 یک صفحه‌نمایش 0.1 اینچ بزرگ‌تر ارائه می‌دهد و از یک دوربین بهبودیافته با دیافراگم دوگانه و شناسایی صحنه بهره‌مند است. ضمناً رم و حافظه بیش‌تری نیز – بسته به مدل مورد نظر – دارد. همچنین از یک چیپ‌ست جدیدتر بهره می‌برد، یک باطری بسیار بزرگ‌تر و یک قلم S نسبتاً ارتقا یافته نیز – در کنار چند چیز دیگر – دارد.

گلکسی نوت 9 رسماً یک غول‌موبایل به حساب می‌آید؛ منتهی اگر در حال حاضر گلکسی نوت 8 دارید، خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. از نظر ما فهرست ارتقا یافتگی‌های گلکسی نوت 9 به اندازه کافی هیجان‌انگیز نیست که بتواند مشتری را راضی به پرداخت حداقل 1000 دلار سرمایه برای آن بکند. اما اگر احیاناً یک نوت قدیمی‌تر دارید یا گوشی هوشمندتان، دیگر با استاندارهایتان همخوانی ندارد، گلکسی نوت 9 انتخابی محشر است.

آیا شما قصد ارتقای گلکسی نوت 8 خود به گلکسی نوت 9 را دارید؟ نظرتان را در بخش نظرات برایمان کامنت کنید!

1 دیدگاه دربارهٔ «سامسونگ گلکسی Note 9 در برابر Note 8؛ آیا ارتقادهی به نسخه جدید ارزشش را دارد؟»

  1. اوایل میخواستم به دلیل گرانی دلار گوشیم رو با قیمت بالایی بفروشم ولی از چند نفر پرس و جو کردم گفتن ارزش نداره گوشی تو خودش خیلی خوبه منم قانع شدم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *