بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

  1. مقدمه و مشخصات

مقدمه

حالا دیگر گلکسی نوت 9 کمپانی سامسونگ، رسمی شده است. حدس زدن اینکه گلکسی نوت بعدی چطور خواهد بود، زیاد هم سخت نبود. این گوشی یک گلکسی اس 9 پلاس بزرگ‌تر است که یک قلم S به همراه دارد. اما این توضیح خیلی ساده‌لوحانه است. این گوشی تمام تکنولوژی‌هایی که سامسونگ در حال حاضر در اختیار دارد را به خدمت می‌گیرد و افسانه‌ای را رقم می‌زند که زمانی، جرقه انقلاب فبلت‌ها را رقم زد.

از آخرین باری که سامسونگ قلم S را بهبود بخشید مدتی گذشته است و این احتمالاً بزرگ‌ترین تغییر از دوره نوت 8 تا کنون به حساب می‌آید. البته که چیپ‌ستی جدید، دوربینی ارتقا یافته و باطری‌ای قوی‌تر نیز در این گوشی تعبیه شده‌اند، منتهی نوت 8 حتی یک سال بعد از انتشار آن نیز برای خود غولی به حساب می‌آید. منتهی قلم S، که کلیدی‌ترین ویژگی گوشی‌های سری نوت به حساب می‌آید، چند نسلی می‌شد که در صف انتظار باقی مانده است. و حالا گلکسی نوت 9 این قضیه را تغییر داده است.

قلم S جدید بسیار شبیه به قلم قبلی می‌باشد اما چند رنگ چشم‌گیر و جدید دارد. قلم جدید قدرتمندتر شده است؛ این قلم از طریق بلوتوث متصل می‌شود و در موارد متنوعی به عنوان یک کنترل از راه دور عمل می‌کند. قضیه حتی جذاب‌تر هم می‌شود، نوت 9 برای استفاده از حالت دسکتاپ سامسونگ، دیگر نیازی به DeX pad ندارد. برای استفاده از این حالت، فقط به یک کابل مناسب نیاز دارید. این کار، قطعاً روشی برای جان تازه بخشیدن به پرزنتیشن‌های پاورپوینتی می‌باشد.

1 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

طراحی نوت 9 تغییر زیادی نکرده است و این گوشی اکثر ویژگی‌های درونی خود را از  گلکسی اس 9 پلاس گرفته است: چیپ‌ست، دوربین دوگانه با دیافراگم متغیر (aperture) و حتی اسنپر سلفی! واضح است که رم و حافظه داخلی افزایش یافته‌اند. ضمناً یک باطری بزرگ‌تر نیز در گوشی به کار رفته است، اما همانطور که می‌دانید، سامسونگ اخیرا سابقه زیاد خوبی در بحث باطری نداشته است.

مشخصات گلکسی نوت 9

بدنه: قاب آلومینیومی، گوریلا گلس 5 در جلو و عقب؛ تکنولوژی IP68، تأیید شده برای مقاومت در برابر آب و غبار. رنگ‌های مشکی نیمه‌شب، آبی اقیانوسی، خاکستری تیتانیومی، یاسی.

صفحه‌نمایش: 6.4 اینچ، سوپر امولد، Infinity Display (نمایش بی‌نهایت)، رزولوشن 2,960x1440px، نسبت ابعاد تصویر 18.5:9 (2.06:1) ، 514ppi، بر پایه استاندارد HDR10 (بدون Dolby Vision)

دوربین پشت: دوربین اول 12 مگاپیکسل، حسگر نوع  1/2.55، دریچه دیافراگم f/1.5-2.4، فاصله کانونی معادل 26 میلی‌متر، دوئل پیکسل PDAF، OIS (تثبیت‌کنندگی نوری تصاویر)؛ دوربین دوم 12 مگاپیکسل، حسگر نوع 1/3.4، دریچه دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی معادل 52 میلی‌متر، فوکوس خودکار، OIS؛ بزرگنمایی 2x. فیلمبرداری اسلوموشن 2160p/60fps, 1080p/240fps، فیلمبرداری سوپر اسلوموشن 720p/960fps.

دوربین جلو: 8 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/1.7، فوکوس خودکار، فیلمبرداری 1440p/30fps.

سیستم‌عامل/نرم‌افزار: اندروید 8.1 Oreo، Samsung Experience 9.0، دستیار مجازی Bixby، Smart Connect، Smart Connect Home.

چیپ‌ست‌ها: کوالکام اسنپدراگون 845: CPU اوکتا-کور (4×2.7GHz Kryo 385 Gold و 4×1.7GHz Kryo 385 Silver)، چی‌پی‌یو Adreno 630. Exynos 9810: CPU اوکتا-کور (4x3rd-gen Mongoose 2.7GHz + 4xCortex-A55 1.8GHz)، جی‌پی‌یو Mali-G72 MP18.

مموری: 6/8 گیگابایت رم، 128/512 گیگابایت حافظه، دارای درگاه کارت حافظه microSD تا حداکثر 512 گیگابایت.

باطری: 4,000mAh Li-Po (غیر قابل تعویض)؛ شارژ سریع قابل تطبیق (مانند گوشی‌های S7/S8/S9)؛ پشتیبانی از QuickCharge 2.0؛ شارژ بی‌سیم WPC(Qi)&PMA

اتصالات: تک سیمکارت، دو سیم‌کارت موجود در فروشگاه‌های خاص (درگاه هیبریدی)؛ LTE-A، ترکیب کریرهای 4-Band/5-Band، Cat.18 (1.2Gbps/150Mbps)، نوع USB: -C (v3.1)، وای‌فای a/b/g/n/ac MU-MIMO؛ GPS، GLONASS، Beidou، Galileo؛ NFC، Bluetooth 5.0.

سایر امکانات: قلم S بلوتوث‌دار با سطح فشار 4096  و کنترل چندمنظوره، حسگر اثر انگشت، حسگر چشمی، حسگر تشخیص چهره؛ بلندگوهای سه‌بعدی تنظیم‌شده با AKG، جک 3.5 میلی‌متری؛ هدفون‌های متمرکز AKG؛ سازگاری DeX dock.

گلکسی نوت 9 تا خرخره پر از قابلیت‌های مختلف شده است؛ به همین دلیل است که عاشق گوشی‌های نوت هستیم! این گوشی تمام آن چیزی که یک فبلت باید داشته باشد – و حتی بیش‌تر از آن – را دارد. هیچ ناچی روی صفحه‌نمایش سوپر امولد محشر این گوشی وجود ندارد. خوشبختانه به نظر می‌رسد سامسونگ به طور موفقیت‌آمیزی در حال از میان برداشتن این مد است. و احتمالاً اینطور بهتر هم باشد.

2 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

نوت 9 به زودی تبدیل به حرفه‌ای‌ترین گوشی هوشمند بازار خواهد شد و این به هیچ وجه یک سخن اغراق‌آمیز نیست. نوت‌های قبلی به خاطر داشتن جنبه‌های مثبت محشر و همه‌کاره مشهور بوده‌اند. تنها دستگاه‌هایی که توانسته‌اند تا حدودی نزدیک به این سطح از حرفه‌ای بودن بشوند، گوشی‌های سری V ال‌جی بوده‌اند؛ البته آن‌ها قلم ندارند!

  1. طراحی و سخت‌افزار

طراحی و سخت‌افزار

نوت 9 از طرح شیشه ساندویچی مورد علاقه سامسونگ بهره‌مند است. قطعه‌های گوریلا گلس، هم از جلو و هم از عقب به سمت اضلاع طولانی‌تر قاب خم می‌شوند. در ابتدا گمان کردیم سامسونگ آن خمیدگی‌ها را کمی صاف کرده است، اما با دقت بیش‌تر متوجه شدیم که آن‌ها کاملاً مشابه آنچه در نوت 8 بود، هستند.

3 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

قاب فلزی متفاوت است. این قاب روی اضلاع طولانی‌تر نوت 9 شکل کاملاً متفاوتی دارد و در اضلاع کوتاه‌تر کاملاً صاف است. نکته واقعاً جذاب این است که انتهای قاب مات است و به سطوح شیبدار لوزی شکلی ختم می‌شود.

قاب آلومینیومی صاف‌شده و دارای جای دست، به وضوح نشان می‌دهد که گوشی به راحتی تمام در دست جای می‌گیرد، و این قابل تقدیر است. گودی‌های گوشی هنگام استفاده از آن در حالت افقی، حس امنیت بیش‌تری به کاربر منتقل می‌کنند؛ مخصوصاً برای استفاده از دوربین خیلی خوب می‌باشند.

نوت 9 به همان بزرگی نوت 8 است، با این تفاوت که صفحه‌نمایش و باطری بزرگ‌تری دارد. نوت 9 با وزن 201 گرمی‌اش، فقط 6 گرم از نوت 8 سنگین‌وزن‌تر است.

سامسونگ طوری کار را پیش برد که همان تاثیرات نوت 8 را نگه دارد اما یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی که کمی بزرگ‌تر است اضافه کند. قطعاً این کار با کوچک کردن گوشه‌ها ممکن شده است. نوار سیاه پایینی کمی نازک‌تر از نوار نوت 8 است اما نسبت تصویر صفحه‌نمایش و رزولوشن آن، هنوز مانند قبل هستند: 18.5:9  و 2,96 x1,440 پیکسل. سامسونگ گوشی‌ها را در حالی که به طور پیش‌فرض روی رزولوشن 1080p تنظیم شده‌اند، تحویل مشتریان خواهد داد، اما کاربران می‌توانند از طریق تنظیمات، کیفیت را به QuadHD+ تغییر دهند.

4 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

با وجود این که صفحه‌نمایش سوپر امولد بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نسبت به آنچه که به چشم می‌آید، چیزهای بسیار بیش‌تری وجود دارد. بالای صفحه‌نمایش، بخش دریافت صدا طی تماس‌های تلفنی قرار گرفته که حالا به عنوان یک بلندگو نیز عمل می‌کند. اسکنر چشم نیز در آنجا قرار دارد. یک چراغ LED نوتیفیکیشن با رنگ‌های RGB نیز وجود دارد. اسنپر سلفی 8 مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ که لنزهای f/1.7  و فوکوس خودکار دارد نیز بالای صفحه‌نمایش قرار دارند.

سامسونگ به دکمه Home خود که حساسیت ضربه‌ای دارد، چسبیده و آن را رها نمی‌کند؛ بار دیگر حسگرها در وسط بخش پایینی گوشی قرار دارند و مانند حسگرهای اس 9 و نوت 8 کار می‌کنند.

نگاهی اجمالی به کناره‌های نوت 9 نشان می‌دهد که درگاه سیمکارت و کارت microSD در بالا قرار گرفته‌اند و در پایین، درگاه USB، درگاه 3.5 میلی‌متری صوتی و سایر بلندگوها قرار دارند.

5 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

دکمه Bixby سر جای خود باقی مانده است؛ برخی عملکردهای گسترده‌تر در راه هستند.

6 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

پشت نوت 9 محسوس‌ترین تغییر ظاهری را کرده است، اسکنر اثر انگشت به زیر دوربین منتقل شده است. بدین ترتیب گشتن‌های مداوم به دنبال حسگر اثر انگشت و لنزهای همیشه لکه‌دار دیگر به پایان می‌رسند.

جایگاه دوربین مثل گذشته بزرگ و عجیب به نظر می‌رسد، اما این چیزی است که سامسونگ مدت‌هاست در حال انجامش بوده است. تنظیمات تثبیت‌کنندگی نوری دوگانه مانند تنظیمات موجود در اس 9 پلاس هستند: یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم متغیر (f/1.5-2.4) و لنز‌های تله‌فوتو (telephoto) با یک حسگر 12 مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم f/2.4. فقط یک فلاش LED وجود دارد و دقیقاً کنار آن، حسگر ضربان قلب واقع شده است.

7 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

از لحاظ ظاهری، تشخیص یک گوشی نوت 9 از یک گوشی نوت 8 مشکل می‌باشد. تغییرات بصری بسیار کم می‌باشند و اگر تغییر موقعیت اسکنر اثر انگشت نیز وجود نداشت، می‌شد گفت هیچ تغییری صورت نگرفته است. با این وجود سامسونگ به اندازه کافی قاب گوشی را بهبود داده است و آنچه که بیش‌ترین نفع را از این بهبودها برده است، قابلیت راحت و مطمئن جای گرفتن گوشی در دست می‌باشد.

نوت 9 نیز همانند نوت 8، ضد آب است. از آنجایی که حالا قلم S نیز درون خود شدت جریان برق دارد، به آن نیز عایق آبی اضافه شده است. قلم به راحتی قبل از جای خود بیرون می‌پرد و دیگر جای نگرانی نیست، امکان وارد کردن قلم از سمت اشتباهی آن وجود ندارد.

8 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

اینکه نیازی به نگرانی درباره شارژ کردن قلم S وجود ندارد، بسیار خوب است. قلم در حقیقت امر باطری‌ای ندارد، در واقع یک ابرخازن دارد که با قرار گرفتن درون گوشی شارژ می‌شود و این شارژ شدن نیز فقط 40 ثانیه زمان می‌برد. طی اتصال BLE، این شارژ شدن برای حداکثر 30 دقیقه کافی خواهد بود، یا به عبارت دیگر برای 200 بار کلیک در حالت ریموت (کنترل از راه دور) کافی خواهد بود. حداکثر برد پاسخگویی قلم، 10 متر می‌باشد.

و وقتی که شارژ قلم تمام می‌شود، هنوز هم می‌توانید نزدیک صفحه‌نمایش از کلید آن استفاده کنید و بنویسید، نقاشی بکشید و صفحات را به کنار بکشید.

9 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

گلکسی نوت 9 به همان خوبی که از شارژ سریع از طریق سیم شارژ پشتیبانی می‌کند، از شارژ سریع بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. البته بهبودهای استانداردی در این زمینه صورت نگرفته است. همان قابلیت‌های شارژ تطبیق‌پذیر (adaptive charging) آشنا و QuickCharge 2.0 – speeds در این گوشی قرار گرفته‌اند. این قضیه کمی ناامیدکننده است. قطعاً یک باطری 4000 میلی‌آمپری مدت زیادی زمان می‌خواهد تا با استفاده از QC2.0 شارژ شود.

نوت 9 در رنگ‌های مسی، یاسی، آبی اقیانوسی و مشکی نیمه‌شب در دسترس خواهد بود. سامسونگ به جای آنکه سراغ مدهای گرادیانت و فرانماهای مصنوعی (faux-transparent) برود، زیر بار رقابت نرفت و به همان رنگ‌های همیشگی خود چسبید. اما این اصلاً غافلگیرکننده نیست، سامسونگ ندرتاً به دنبال مدها می‌رود. همین که سامسونگ از رنگ‌هایش روی قلم S استفاده کرد، خیلی خوب است. حالا این قلم‌ها ظاهر باحال‌تر و البته تازه‌تری به خود گرفته‌اند.

10 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

این نوت 9، همان نوت نهی است که می‌شناسید، چیز زیاد هیجان‌انگیزی یا غیر منتظره‌ای در آن تغییر نکرده است. شاید سامسونگ طراحی گوشی را در نسخه بعدی، یعنی نوت X تغییر دهد، شاید هم ندهد! با این حال هنوز هم نوت 9 یک گوشی پرچمدار است، یک گوشی پرچمدار که حس فوق‌العاده‌ای به کاربر می‌دهد و دقت کنیم که همان بهبودهای ریز هستند که اهمیت واقعی دارند. ضمناً رنگ‌های جدیدی اضافه شده‌اند و حافظه پایه نیز دو برابر شده است! واقعا دور از حق است که – حداقل امسال – انتظار بیش‌تری از سامسونگ داشته باشیم.

  1. نرم‌افزار و عملکرد، قلم S

Samsung Experience بالاتر از اندروید Oreo اجرا می‌شود

از آنجایی که نشان دادیم نوت 9 بیش‌تر یک بروزرسانی تدریجی از نوت 8 به حساب می‌آید، بدون توجه به طراحی، شاید غافلگیرکننده نباشد که بدانیم همین منطق برای نرم‌افزار دستگاه نیز صادق بوده است. هرچند در این بخش، به نظر می‌رسد گلکسی اس 9 پلاس فونداسیون کار قرار گرفته باشد. که غول کره‌ای، Samsung Experience را نیز بر همان اساس، بنا نهاد.

11 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

البته نباید این سخن را انتقاد برداشت کرد. پوسته اختصاصی سامسونگ در این چند سال اخیر راه طول و درازی را طی کرده است، و بیش‌تر آن را نیز مشغول به پاک کردن شهرت قدیمی خود – بسیار «کند» و «لگ‌دار» بودن – بوده است. حالا، احتمالاً سامسونگ یکی از کار کشته‌ترین و محبوب‌ترین رام‌های اختصاصی اندروید به شمار می‌رود.

با این وجود، هم طرفداران جدید و هم طرفداران قدیمی، برای استفاده از UX (تجربه کاربری) گلکسی نوت 9 باید انتظارات خود را متناسباً تغییر دهند. این Samsung Experience، همان UX قدیمی می‌باشد که فقط در مواردی به چندی از گوشی‌های سری نوت، نفوذ کرده است. ضمناً هنوز هم بالاتر از اندروید 8.1 Oreo اجرا می‌شود.

اگر تا به حال هرگز ساختارهای اندرویدی سامسونگ را تجربه نکرده‌اید، قطعاً چیزهای خاصی وجود دارند که عاشقشان خواهید شد، و البته از چیزهایی نیز متنفر خواهید شد. Bixby – دستیار هوش مصنوعی سامسونگ – هنوز هم وجود دارد و هنوز برای کنترل گوشی از طریق صدا و اجرایی کردن سلسله دستورات، خوب می‌باشد. منتهی در پس رقابت، از بسیاری جنبه‌های قدیمی مانند جستجوی آنلاین اطلاعات، لگ دارد.

سامسونگ قصد ندارد بیخیال تلاش در مقوله هوش مصنوعی بشود. به همین دلیل، Bixby هنوز هم یکی از مرکز توجهات نوت 9 به حساب می‌آید. Bixby دکمه سخت‌افزاری مخصوص به خود را دارد و در لانچر گوشی نیز صفحه اصلی مخصوص به خود دارد. ضمناً به طرز عمیقی با دوربین گوشی همگام‌سازی شده است تا برای کاربر جستجوی بصری و عملکردهای AR – که با اینکه زیاد کاربردی نیستند اما جذاب به نظر می‌آیند – فراهم کند. خوشبختانه پس از غیر فعال کردن دکمه سخت‌افزاری Bixby، می‌توان آن را نادیده گرفت و طوری رفتار کرد که انگار اصلاً همچین چیزی وجود ندارد.

12 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

پافشاری سامسونگ در قطبی‌سازی هوش مصنوعی واضحاً حاکی از خط مشی کلی کمپانی درباره سرویس‌ها و نرم‌افزار می‌باشد. اساساً، سامسونگ در حال تلاش برای دستیابی به سطوح خاصی از استقلال می‌باشد. سامسونگ در تلاش است تا جای ممکن به سرویس‌های AOSP تکیه نکند و جایگزین‌های خودش را بسازد. شاید چنین استراتژی کاری‌ای برای کمپانی‌ای به این بزرگی بسیار مناسب باشد. اگر گوگل روزی تصمیم گرفت از سیاست باز خود در مقوله سیستم‌های اندروید دست بکشد، چنین استراتژی‌ای می‌تواند به کمک کمپانی بیاید.

با این وجود، از زاویه دید یک کاربر این بدان معناست که بسیاری برنامه‌های پیش‌فرض سامسونگ نیز روی دستگاه وجود خواهند داشت. در صورتی که از طرفداران اندروید خالص می‌باشید، مجبور خواهید بود با این قضیه کنار بیایید. با وجود فروشگاه پشتیبانی‌شده گوگل دقیقاً نمی‌توانیم ادعا کنیم که فروشگاه برنامه‌های سامسونگ خیلی ضروری خواهد بود. منتهی سایر برنامه‌های سامسونگ حقیقتاً عالی می باشند، برای مثال مروگر پیش‌فرض آن که از مسدود کردن «کل» تبلیغات پشتیبانی می‌کند. چیزهای دیگری مانند Secure Folder (پوشه امن) نیز وجود دارند. مثلاً همین برنامه عملکردهای اضافه بسیاری برای کاربر مهیا می‌کند. با توجه به پلتفرم امنیتی تحسین‌برانگیز سامسونگ، یعنی Knox، این پوشه به درستی یکی از امن‌ترین فضاهای موجود در میان کل دستگاه‌های اندروید به شمار می‌رود. ضمناً این بخش عمیقاً با سیستم عامل همگام‌سازی شده است و اجازه دسترسی به تمام اختیارات امنیتی و بیومتریک نوت 9، آن را کامل‌تر نیز می‌کند. این اختیارات شامل اسکنر چشمی و حسگر اثر انگشت تغییر مکان‌یافته می‌شوند. حتی یک برنامه مدیریت «پر کردن خودکار پسوردها» (auto-fill password) وجود دارد که استفاده از آن بسیار راحت است و در کل سیستم نیز جوابگو می‌باشد.

13 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی اضافه شده – مخصوصاً برای استفاده‌های کاری – حالت DeX است. این ویژگی نیز از بهترین محیط‌های دسکتاپی حال حاضر در قلمرو دستگاه‌های اندروید می‌باشد. فقط هوآوی است که می‌توان به عنوان جایگزینی ارزشمند به آن نگاه کرد. منتهی سامسونگ حالا دیگر این ویژگی خود را بهبود نیز بخشیده است.

این نسخه DeX که آغاز کار آن در گلکسی نوت 9 می‌باشد بعضی نکات موجود در سیستم هوآوی را استفاده کرده و بالاخره ورودی قلم و ورودی صفحه‌لمس را هنگامی که گوشی به یک صفحه‌نمایش خارجی متصل است، فراهم کرده است. می‌توان از دستگاه به عنوان ورودی صفحه‌کلید نیز استفاده کرد که البته استفاده از این ویژگی به راحتی استفاده از صفحه‌لمس بودن گوشی نمی‌باشد. این قابلیت‌ها می‌توانند نیاز به یک موس جداگانه برای کارهای خاص را برطرف کنند و همچنین می‌توانند کاربردهای جدید و جذابی برای هنرمندان سبک دیجیتیال فراهم کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های DeX که احتمالاً از هوآوی الهام گرفته شده است، قابلیت استفاده از آن بدون نیاز به یک جایگاه مخصوص (dock) می‌باشد. این مورد همیشه مایه زحمت و نیازمند ورودی برق بوده است. حالا دیگر یک کابل ساده هم برای فعال کردن و استفاده از DeX کافی می‌باشد. مدتی می‌شود که سامسونگ در حال فروش چنین قطعات ارتباطی‌ای می‌باشد، منتهی تا به امروز استفاده از محیط DeX محدود به استفاده از داک بوده است.

14 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

اگر از آن دسته از افراد هستید که ترجیح می‌دهند ابزار جانبی با خود حمل کنند، حالا دیگر می‌توانید UI را کاملاً از نوت 9 جدا کنید. با وجود اینکه گوشی دیگر به عنوان یک دستگاه دو کاره موس/صفحه‌کلید عمل نخواهد کرد، اما هنوز هم بسیار قابل استفاده خواهد بود. می‌توانید بدون بستن دستکاپ DeX، به استفاده از آن ادامه دهید. قلم S در حالت DeX نیز چند کارایی جذاب ارائه می‌دهد.

به طور کلی، مانند سایر بخش‌های سیستم‌عامل، به نظر می‌رسد که حالت DeX جدید نیز بیش‌تر از آنکه قدم بزرگی رو به جلو بردارد، در حال دریافت بروزرسانی‌های تدریجی و پالایش می‌باشد. با این وجود، این عملکرد هنوز پتانسیل برگرداندن ورق برای خیلی‌ها را دارد، ضمن آن که بالاخره تبدیل به ابزاری مناسب برای جستجو و گشت و گذار نیز شده است.

با کنار گذاشتن DeX و دوربین نسبتاً هوشمندتر شده، فهرست قابلیت‌های نرم‌افزاری جدیدی که در گلکسی نوت 9 وجود دارند، بسیار جمع و جور است. سامسونگ در اصل توجهات را به سمت قابلیت «پیام‌رسانی لایو» وصله و پینه‌دوزی‌شده‌اش – که حالا از AR Emoji بهره‌مند است – کشاند.

قلم S سر تا پا جدید

قلم S مدت مدیدی است که مرکز توجه گوشی‌های سری نوت بوده است. به سختی می‌توان گفت خط مشی کلی این قلم جدید شده است. بیش‌تر مانند باقی‌مانده‌ی کامپیوترهای جیبی و سازماندهی‌کننده‌های شخصی از عصور گذشته به نظر می‌رسد. ولی باز هم با این وجود، این ابزار تولیدشده توسط غول کره‌ای یکی از معدود بازمانده‌ها در گذر زمان است و حالا در عصر گوشی‌های هوشمند نوین نیز هنوز به کار خود ادامه می‌دهد.

15 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

طی چند نسل آخر گوشی‌های نوت، قلم سامسونگ از نظر کارکرد و اصول عملیاتی به طرز خاصی بدون تغییر باقی مانده است. قابلیت‌های ارگونومی به کنار، قلم S ابزار جانبی بسیار قابل اتکایی بوده است و همیشه برای طرفداران گلکسی نوت، محبوب و حاضر بوده است.

با تشکر از اضافه شدن تکنولوژی بلوتوث LE، قلم S گوشی گلکسی نوت 9 قابلیت‌هایی جدیدی کسب کرده است. وقتی به آن نگاه می‌کنید، واقعا به ذهنتان خطور نمی‌کند که ممکن است چیز اساسی متفاوتی درباره این مدل تکراری قلم S وجود داشته باشد. بله شاید به نسبت قلم نوت 8، کمی چاق و چله‌تر باشد؛ مخصوصاً با اندازه 5.7 x 4.35 x 106.37 میلی‌متری و وزن 3.1 گرمی‌اش. نگه داشتن هر دو قلم در آن واحد، همه چیز را مشخص می‌کند؛ منتهی از آنجایی که کمی وزن بیش‌تر و اندازه بزرگ‌تر قلم باعث می‌شود نگه داشتن آن راحت‌تر شود، این‌ها تغییراتی مورد استقبال هستند.

فرق ظاهری دیگر، رنگ آن است. در طول کل تاریخ، قلم S همیشه تک رنگ بوده است. این بار سامسونگ تصمیم گرفته بدنه آن را با پایین گوشی هماهنگ کند. ما به نوعی از این هویت جدید خوشمان می‌آید. مخصوصاً برای واریانت آبی اقیانوسی که یک استثنا در این قضیه هماهنگی رنگ‌ها به حساب می‌آید و قلم S آن، رنگ زرد روشنی دارد.

تیم طراحی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و رنگ یادداشت خاموش شدن صفحه‌نمایش را با رنگ قلم S گوشی – به طور پیش‌فرض – هماهنگ کرده است.

برگردیم سراغ عملکرد اضافه شده. بلوتوث LE به قلم امکان می‌دهد مداوماً در محدوده نهایتاً 10 متری، به گوشی متصل بماند. و این بدان معناست که قلم، دیگر دستگاهی منفعل نیست. برای انرژی دادن به مدار کوچک بلوتوث، سامسونگ یک خازن بسیار کوچک درون گوشی تعبیه کرده است. این خازن برای 200 بار کلیک یا نیم ساعت خارج از جایگاه مخصوص – جایگاه درون گوشی – قلم بودن، مناسب است. وقتی قلم درون گوشی قرار بگیرد، شارژ خازن در زمانی حدود 40 ثانیه کاملاً پر می‌شود.

16 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

سیستم بسیار تمیزی است. ضمناً سامسونگ از مدل ضد آب IP68 برای قلم S نیز استفاده کرده است و آن را با باقی گوشی هماهنگ کرده است.

از لحاظ عملکرد ، قلم S مدل BLE و جدید، در حال حاضر قادر به تشخیص کلیک کوتاه، کلیک طولانی و دو بار کلیک می‌باشد. می‌توان در مواقع باز بودن دوربین گوشی، با یک تک کلیک از آن به عنوان شاتر از راه دور استفاده کرد. دو بار کلیک، حالت دوربین را بین دوربین اول و اسنپر سلفی تغییر می‌دهد. همچنین برای دکمه قلم، در DeX نیز قابلیتی تعبیه شده است. قابلیتی چون کنترل از راه دور پرزنتیشن‌ها و عوض کردن اسلایدها. از قلم S برای کنترل کردن پخش رسانه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

احتمالاً بهترین نکته درباره قلم S نوت 9 این است که سامسونگ در آینده یک کیت برنامه‌نویسی نرم‌افزاری (SDK) برای دکمه قلم در اختیار برنامه‌نویسان خواهد گذاشت. بدین ترتیب احتمالات بی‌نهایتی برای دکمه قلم در دسترس خواهند بود، احتمالاتی چون مکانیزم‌های ورودی خلاقانه و… . بعضی برنامه‌ها مانند اسنپ‌چت و یوتیوب به طور پیش‌فرض از دکمه قلم S پشتیبانی می‌کنند.

و محض اطمینان اگر برایتان سؤال پیش آمده که اگر خازن درون قلم بشکند یا توانش را از دست بدهد، چه اتفاقی می‌افتد؛ باید بگوییم که: در چنین شرایطی قلم عملکرد BLE خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک قلم S استاندارد می‌شود. تبدیل به قلمی می‌شود با همان تشخیصات قدیمی و عملیات‌های سرعتی از پیش نگاشته شده روی دکمه قلم؛ با همان سطح فشار قابل تشخیصِ 4096. دقیقاً مانند قلم گلکسی نوت 8.

عملکرد (Performance)

این نیز بخش دیگری است که سامسونگ در آن به جای یک پرش شگفت‌انگیز رو به جلو، همان بهبودهای تدریجی را برگزید. البته با توجه به اولویت‌بندی‌های شما، ممکن است واقعا با یک پرش شگفت‌انگیز رو به جلو طرف باشید. فقط از زاویه دید سخت‌افزاری خالی: گلکسی نوت 9 از چیپ‌ست‌های مشابهی که در گلکسی اس 9 پلاس وجود داشت، بهره می‌برد. این به معنای وجود یک چیپ‌ست کوالکام اسنپدراگون 845: CUP اوکتا-کور (4×2.7GHz Kryo 385 Gold و 4×1.7GHz Kryo 385 Silver) و جی‌پی‌یو Adreno 630 در اکثر موارد؛ یا وجود یک چیپ‌ست کوالکام اسنپدارگون 845: CPU اوکتا-کور (4×2.7GHz Kryo 385 Gold و 4×1.7GHz Kryo 385 Silver) و Adreno 630 GPU در کشورهای چین و آمریکا، می‌باشد.

هرچند یک مدل با رم 8 گیگاباتی وجود دارد اما گزینه پایه، هنوز هم همان مدل با رم 6 گیگاباتی می‌باشد. در این مطلب به صورت تخصصی به بحث توانمندی‌های رم روی دستگاه‌های اندروید نمی‌پردازیم؛ با این حال به طور کلی اگر مدل رده‌بالاتر نوت 9 را انتخاب کنید، از یک حافظه داخلی 512 گیگاباتی نیز بهره‌مند می‌شود. البته این برای مدل پایه نیز خبر خوبی است، چرا که از حافظه 128 گیگاباتی بهره‌مند شده است. ظاهراً سامسونگ به این نتیجه رسیده که: «کاربران بیش از پیش با کیفیت 4K فیلمبرداری می‌کنند، پس به حافظه بیش‌تری نیاز است!» واقعاً دیگر چیزی برای شکوه و شکایت باقی نمی‌ماند.

17 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

یک درگاه کارت microSD نیز وجود دارد که سامسونگ، پشتیبانی آن برای کارت‌های حداکثر 512 گیگابایتی را تایید کرده است. این همان چیزی است که به روابط عمومی سامسونگ جرئت می‌دهد با چنین ادعاهای تحسین‌برانگیزی، به این صورت درباره ظرفیت حافظه 1 ترابایتی نوت 9 جولان بدهند! این ادعاها قطعا صحیح هستند، منتهی فقط وقتی که بتوانید قیمت خدا تومنی یک کارت microSD را بپردازید، همین!

سامسونگ کاملاً از افزایش محبوبیت بازی‌های اندرویدی آگاه است در نتیجه گلکسی نوت 9 در این زمینه به طرز چشم‌گیری از گوشی قبلی خود بهتر است؛ البته با تشکر از چند چیز مانند بلندگوهای سه‌بعدی و باطری قوی 4000 میلی‌آمپری. ضمناً یک بهبود پشت پرده‌ای دیگر نیز وجود دارد که سامسونگ در حال جلب توجهات به سمت آن می‌باشد.

گلکسی نوت 9 از یک دیزاین خنک‌سازی بهبود یافته‌ی لوله گرمایی برای سر و کله زدن با داغ شدن دستگاه و تسهیل دوره‌های طولانی مدت گیمینگ بهره‌مند است. نوت 9 از یک «سیستم خنک‌سازی آب‌کربنی» بهره می‌برد که لوله‌های آن سه برابر بزرگ‌تر از لوله‌های گلکسی اس 7 هستند. در نتیجه بهره‌مندی از این سیستم، خنک‌سازی گلکسی نوت 9 در مقایسه با نوت 8، 20 درصد سریع‌تر است.

این مقایسه برای ابتدای کار به نحوی اشتباه به نظر می‌رسد. چرا که نوت 8 از چیپ‌ست‌های کاملاً متفاوتی استفاده می‌کند.

با این وجود ما به هر صورت توانمندی‌های نوت 9 را خواهیم سنجید، هرچند انتظار نداریم عملکرد زیاد متفاوتی با عملکرد گلکسی اس 9 پلاس ببینیم. از آنجایی که هر دو گوشی از رزولوشن مشابه 1440 x 2960 پیکسل استفاده می‌کنند، حتی فریم ریت (سرعت فریم) صفحه‌نمایش‌ها نیز بسیار مشابه خواهد بود.

  1. دوربین؛ نتیجه‌گیری

دوربین

گلکسی نوت 9 ترکیب دوربین دوگانه خود را از تازه‌ترین پرچمدار سامسونگ، یعنی گلکسی اس 9 پلاس، قرض گرفته است. دوربین گوشی یک حسگر 12 مگاپیکسلی با سایز پیکسل 1.4 میکرومتر (ISOCELL  مخصوص سامسونگ برای مدل Exynos) دارد که پشت دریچه‌های دیافراگم متغیر  f/1.5-2.4و پایدارسازی‌شده، قرار گرفته است. البته موقعیت‌ها ثابت هستند. فقط می‌توانید f/1.5 یا f/2.4 را برگزینید و چیزی ما بین این دو مقدار در دسترس نیست. و مواقعی نیز که در حالت دستی (حرفه‌ای) نیستید، خود دوربین این انتخاب را برایتان انجام می‌دهد. دوربین از یک فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه بهره‌مند است؛ اجزاء هر یک از پیکسل‌های بزرگ موجود، در این بخش – فوکوس خودکار – مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 دوربین تله‌فوتو یک واحد 12 مگاپیکسلی دیگر است و به خاطر کوچک‌تر بودن حسگرش، در این دوربین سایز پیکسل‌ها 1.0 میکرومتر است. دریچه‌ها از دیافراگم f/2.4 برخوردارند و تثبیت شده‌اند.

18 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

در تاریکی بیش از حد یا برای نرم‌افزارهایی که از فلاش استفاده می‌کنند، یک فلاش LED یگانه تعبیه شده است. از این لحاظ از گوشی گلکسی اس 2 تا به کنون هیچ چیز تغییر نکرده است.

دوربین، سه مرتبه از انباشته‌سازی 4 فریمی تصاویر استفاده می‌کند، سپس تصاویر به‌دست آمده از سه مرتبه تصویربرداری را با یکدیگر ترکیب می‌کند و بدین ترتیب نویز تصاویر را از بین می‌برد. سامسونگ قول کاهش 30 درصدی نویز روی همه تصاویر را به کاربران داده است، این دستاوردی بسیار تحسین‌برانگیز به حساب می‌آید. در نتیجه ترکیب شدن دیافراگم روشن f/1.5 با تصاویر، تصاویر باید تمیزتر و کم‌نورتر با نویز کم‌تر و جزئیات بیش‌تر مشاهده شوند.

دوربین هوشمند شده است (و سامسونگ از هوش مصنوعی استفاده نکرده) و از شناسایی هوشمند صحنه‌ها بهره می‌برد. ضمناً قابلیت تشخیص مشکلات نیز دارند- برنامه دوربین هر وقت که لنزها کثیف باشند و هر وقت تصاویری که می‌گیرید تار باشند، به شما اطلاع خواهد داد. حتی اگر افراد حاضر در تصویر هنگام گرفتن عکس پلک زده باشند، پیشنهاد می‌دهد یک عکس دیگر بگیرید!

تشخیص هوشمند برای فیلمبرداری اسلوموشن 960fps  فعال می باشد.

نمونه‌هایی از کیفیت دوربین:

gsmarena 001 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9gsmarena 002 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9gsmarena 003 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

gsmarena 0044 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

سلفی:

عادی

gsmarena 105 1 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

با فوکوس لایو

gsmarena 106 1 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

فوکوس لایو:

gsmarena 0077 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

gsmarena 0088 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

زوم:

1x

gsmarena 009 1 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

2x

gsmarena 010 1 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

آنچه در نگاه اول دریافتیم

قرار نبود گلکسی نوت 9 یک بروزرسانی وسوسه‌انگیز از گلکسی نوت 8 باشد. گلکسی نوت 8 به همان قدرتمندی و جذابیت روز اولی که آمد، باقی مانده است. به سختی! می‌توان گفت این بروزرسانی، ارزشش را داشت. شک داریم که مالکان گوشی‌‌های گلکسی اس 9 مجذوب این قضیه شده باشند؛ و اگر غیر از این است هم فقط باید تا ماه آگوست منتظر بمانند تا بتوانند یک نوت 9 قلمSدار برای خود تهیه کنند.  

اما برای سایر جهانیان، گلکسی نوت 9 دارای جدیدترین و بزرگ‌ترین نشان از یک گوشی پرچمدار تازه منتشر شده است. و برای این سخن دلیلی کاملاً آشکار وجود دارد: این گوشی هر آنچه که یک گوشی هوشمند می‌تواند در خود جای دهد را در خود جای داده، و استفاده از آن‌ها را با اضافه کردن مجموعه‌ای از قابلیت‌های سطح حرفه‌ای، دلنشین کرده است.

19 بررسی سامسونگ گلکسی Note 9

قلم S ویژگی کلیدی سری نوت است، اما این دلیل نمی‌شود که بتوان آن صفحه‌نمایش رزولوشن‌بالای سوپر امولد یا آن چیپ‌ست شیک و سرزنده با حافظه بزرگ یا تجربه‌ی محشری که می‌توان با استفاده از دوربین کسب کرد یا آن باطری چاق و فربه را نادیده گرفت. به جز قابلیت شارژ سریع، هر آنچه در گلکسی نوت 9 به کار رفته، مال سال 2018 می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *