آموزش قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت

در این راهنما نحوه قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها در گوشی‌های هوشمند متنوع که از قبیل هوآوی، اپو، وان‌پلاس و سامسونگ هستند را با استفاده اثر انگشت خود یاد می‌گیرید. اگر می‌خواهید گوشی خود را به کس دیگری بدهید، احتمالا چنین کاری برای جلوگیری از باز کردن برنامه‌هایتان حرکت خوبی خواهد بود. واتس‌اپ، ایمیل‌ها و گالری، همه‌شان ممکن است حاوی محتوای خصوصی‌ای باشند که شاید بخواهید در خلوت خود نگهشان دارید. برای جلوگیری از دسترسی کاربران دیگر، راهنمایی نوشته‌ایم که در اجراسازی یک مرحله امنیتی اضافی علاوه بر لاک‌اسکرین (صفحه قفل) به منظور ایمن کردن محتوا و اطلاعات، کمکتان خواهد کرد. راهنمای ما در برندهای متعددی عملی خواهد بود و از یوتیلیتی‌های درون‌سیستمی استفاده می‌کند، بنابراین هیچ عملیات نصبی نیاز نمی‌باشد.

اسکنرهای اثر انگشت، ایمن‌سازی گوشی‌های هوشمند را از همیشه آسان‌تر می‌کنند و نیاز به تایپ کردن هر باره‌ی یک کد پین را کاهش می‌دهند. چه در حال قفل‌کردن یا قفل‌گشایی دستگاه خود باشید، یا در حال ورود به یک اپلیکیشن، حسگر اثر انگشت قطعاً یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های موجود در گوشی‌های امروزی است. با حسگر اثر انگشت، عملکرد قفل کردن برنامه‌ها که امروزه قابلیتی محبوب می‌باشد، یک استفاده دیگرِ ایمنی زیستی در گوشی‌های هوشمند است. چه هدف برنامه‌ای از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی یا محتوای حساس دیگری باشد، می‌توانید به راحتی آن را قفل کنید. بعضی از محبوب‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند از قبل این قابلیت را به صورت پیش‌فرض در گوشی‌هایشان قرار داده‌اند. بیایید ببینیم چطور می‌توان محتوا را پشت یک قفل اثر انگشتی، قفل کرد.

راهنمای پیش رو بر حسب سازندگان گوشی‌های هوشمند دسته‌بندی شده است. برندهای متفاوت، از نام‌ها و روش‌های متفاوتی برای فراهم کردن امکان قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت، استفاده می‌کنند. اما خوشبختانه ما همه آن‌ها را برای مراجعه آسان‌تر، فهرست‌بندی کرده‌ایم.

نحوه قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت

از آنجایی که در بالا اشاره کردیم که بعضی سازندگان به صورت پیش‌فرض در گوشی‌هایشان چنین قابلیتی را تدارک دیده‌اند، بیایید ابتدا با آن‌ها شروع کنیم.

گوشی‌های هوشمند هوآوی

2 آموزش قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت

هوآوی یکی از اولین‌هایی بود که گاوصندوق اثر انگشت‌محوری که در گوشی‌هایی مشابه Ascend Mate 7 و سایر گوشی‌ها دیده شده بود را در ساختمان خود راه داد. قفل کردن محتوا پشت یک اثر انگشت یکی از اجزای اصلی گوشی‌های هوآوی بوده است و جدیدترین دستگاه‌ها هم هنوز آن را ارائه می‌دهند.

برای فعال کردن این قابلیت روی گوشی خود، به مسیر Settings > Security and privacy > Fingerprint ID بروید. در اینجا، گزینه‌های access safe و access app lock را فعال کنید.

برای فعال کردن عملکرد قفل برنامه‌ها با اثر انگشت، باید به مسیر  Settings > Security and privacy > App lock بروید، سپس انتخاب کنید کدام برنامه‌ها را می‌خواهید پشت اثر انگشت قفل کنید. حالا هر وقت روی یک برنامه قفل‌شده بزنید، مجبور خواهید بود با استفاده از اثر انگشت، هویت خود را تأیید کنید تا برنامه مذکور باز شود.

به منظور دسترسی به گاوصندوق فایل‌ها، باید به مسیر Settings > Security and privacy > App lock رفته یا برنامه files را باز کرده و روی Safe (گاوصندوق) بزنید. اگر می‌خواهید چیزی به گاوصندوق اضافه کنید، برنامه files را باز کرده، انگشتتان را روی فایل مورد نظر نگه داشته و روی More > Move to safe بزنید.

گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس

3 آموزش قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت

این سازنده پرچمدار از زمان OnePlus 2 به بعد اسکنرهای اثر انگشت ارائه داده است اما این اسکنرها تنها برای قفل کردن و قفل‌گشایی گوشی مورد استفاده نیستند. حالا چند سالی می‌شود که وان‌پلاس عملکرد قفل برنامه‌ها توسط اثر انگشت با نام App Locker را نیز عرضه کرده است.

برای یافتن این قابلیت، به مسیر Settings > Utilities > App Locker بروید. برای ادامه پین خود را وارد کنید و بعد برای افزودن برنامه‌ها می‌توانید روی Add apps کلیک کنید. این صفحه یک سویچ نیز برای مخفی کردن نوتیفیکیشن‌های این برنامه می‌دهد. حالا هر وقت که بخواهید یکی از این برنامه‌ها را اجرا کنید، یا باید اطلاعات خود را وارد کرده یا از اسکنر اثر انگشت استفاده کنید.

ضمناً وان‌پلاس یک قابلیت SecureBox (جعبه امن) نیز برای فایل‌های خصوصی داشت اما سال گذشته کاربران متوجه شدند که از طریق یک برنامه مدیریت فایل جداگانه می‌توان به این فایل‌ها دسترسی پیدا کرد. کمپانی وان‌پلاس وجود این مشکل را تصدیق کرده و کمی بعد قابلیت مورد نظر را بروزرسانی کرد، ضمن اینکه در عوض، نام Lockbox را به آن داد.

به هر صورت با رفتن به مسیر File manager > Categories > Lockbox می‌توانید این گاوصندوق فایل‌ها را پیدا کنید. وقتی روی Lockbox کلیک کنید، برای اولین بار به منظور دسترسی به آن باید یک پین وارد کنید اما برای دفعات بعد قادر خواهید بود از اثر انگشت استفاده کنید. برای افزودن محتوا به گاوصندوق فایل‌هایتان، باید فایل مورد نظر را نگه داشته سپس روی «منوی سه نقطه‌ای > Move to Lockbox» کلیک کنید.

گوشی‌های هوشمند Oppo

4 آموزش قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت

برای فعال کردن این قابلیت، به مسیر Settings > Fingerprint, face and passcode > Privacy passcode بروید. وقتی روی آخرین گزینه کلیک کردید، گزینه Turn on privacy passcode را خواهید یافت. روی این گزینه کلیک کنید، یک کد دلخواه تعیین کنید، کد مذکور را تأیید کرده و محض اطمینان که اگر کد را فراموش کردید، یک سؤال امنیتی نیز انتخاب کنید. احتمالا بهتر باشد که برای آرامش روانتان یک آدرس ایمیل هم اضافه کنید.

وقتی این فرایند را تکمیل کردید، می‌توانید توسط اثر انگشت از طریق منوی رمز عبور شخصی یا از طریق مسیر Settings > Security > App lock/private safe هم به آپشن گاوصندوق خصوصی و هم به آپشن قفل برنامه دسترسی پیدا کنید. برای اینکه انتخاب کنید کدام برنامه‌ها برای اجرا نیازمند اثر انگشت هستند روی گزینه app lock کلیک کنید؛ کیک کردن روی گزینه private safe (گاوصندوق خصوصی) به شما امکان خواهد داد مخزن فایل‌های خصوصی خود را باز کنید.

بر خلاف بعضی دیگر از OEMهای حاضر در لیست، به نظر نمی‌رسد اپو گزینه گاوصندوق فایل‌ها را درون برنامه مدیریت فایل محلی نمایش دهد. در عوض، راه حل پیش‌فرض برای دیدن این گزینه، رفتن به منوهای فوق‌الذکر می‌باشد. هرچند می‌توانید با رفتن به Private safe، کلیک کردن روی Cog و فعال کردن کلید گزینه Homescreen shortcut، یک میانبر برای صفحه اصلی ایجاد کنید.

آموزش قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت در گوشی‌های سامسونگ

5 آموزش قفل کردن فایل‌ها و برنامه‌ها با اثر انگشت

مدت‌های مدیدی است که سامسونگ قابلیت‌های مخفی کردن فایل‌ها و قفل برنامه‌ها توسط اثر انگشت را داشته است که آن را Secure Folder نامیده و یک راه حل بسیار جامع می‌باشد. برای شروع کار با این قابلیت باید روی Settings > Lock screen and security > Secure Folder کلیک کنید. حالا باید وارد حساب سامسونگ خود شده یا اگر حساب ندارید، یکی بسازید.

این‌ها سازندگان گوشی‌های هوشمندی بودند که توانستیم در آن‌ها قابلیت قفل اثر انگشت برای برنامه‌ها و فایل‌ها را بیابیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *