بررسی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

شرکت کره ای سامسونگ در هفته های قبل طی CES 2020 از گوشی هوشمند شبه پرچمدار جدیدی رونمایی کرد که باید آن را گزینه اقتصادی اما در عین حال رده بالا تلقی کرد. گوشی هوشمندی که مشخصات کلیدی بزرگ شامل حال آن شده اما در عین حال مدلی رده پایین تر از سایر برادران خود است.

این گوشی هوشمند چیزی نیست جز گلکسی اس 10 لایت که به فاصله تقریبا یکسال از معرفی خانواده گلکسی اس 10 رونمایی شد و انتظار داشتیم در نیمه دوم سال 2019 شاهد رونمایی آن باشیم. اما سامسونگ ترجیح داده مدت ها بعد به معرفی مدلی بپردازد که دور از سایر خانواده رونمایی شده است.

در این بین تصمیم گرفتیم تا بررسی از گلکسی اس 10 لایت داشته باشیم و آشنایی بیشتری با این مدل سامسونگ پیدا کنیم. قطعا این گوشی گزینه بزرگی بوده و می تواند مطابق انتظارات ما ظاهر شود، از این رو نباید گلکسی اس 10 لایت را کنار گذاشت.

به هر حال برای کسب جزئیات بیشتر با ما همراه باشید:

گلکسی اس 10 لایت

معرفی 2020، ژانویه
وضعیت عرضه در آینده نزدیک (سه‌ماهه اول 2020)

نمایشگر

نوع Super AMOLED Plus لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 6.7 اینچ (~87.8% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، 20:9 (~394 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
Always-on display
HDR

بدنه

ابعاد 162.5 در 75.6 در 8.1 میلی‌متر
وزن 186 گرم
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

پلتفرم

سیستم‌عامل – اندروید 10.0
– 1 UI 2
تراشه Qualcomm SM8150 Snapdragon 855 (هفت نانومتری)
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (یک هسته‌ی 2.84 گیگاهرتز Kryo 485 و سه هسته‌ی 2.42 گیگاهرتز Kryo 485 و چهار هسته‌ی 1.78 گیگاهرتز Kryo 485)
پردازنده گرافیکی Adreno 640

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا 1 ترابایت
حافظه داخلی 128 گیگابایت 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت 8 گیگابایت رم

دوربین

اصلی 48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.0 اینچ سایز سنسور، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.0، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)
12 مگاپیکسل (لنز 12 میلی‌متری فوق‌عریض، f/2.2)
5 مگاپیکسل (1.12 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5.0 اینچ سایز سنسور، f/2.4، دوربین مخصوص ماکرو)
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR
ویدیو 2160p@30fps، 1080p@30/60fps (لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی)، 720p@960fps
سلفی 32 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز سنسور، لنز واید 25 میلی‌متری، f/2.2)

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری نامشخص
لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت
شارژر شارژ سریع باتری

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
Samsung DeX (desktop experience support)
ANT+

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 5.0، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS
NFC نامشخص
USB 2.0، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل

متفرقه

رنگ‌ها سفید، مشکی، آبی
محدوده قیمت 650 یورو

 

طراحی و ساخت باکیفیت

sasmung galaxy s10 lite 3 بررسی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

یکی از رویکردهای خوب سامسونگ در سال های گذشته ارائه نسخه ای ضعیفتر از پرچمدار سال با پسوند مینی بود. البته این نسخه ها به مراتب ضعیفتر از مدل اصلی بودند حالا اما «بن گسکین»، از افشاگران دنیای فناوری مدعی شده که گلکسی اس ۱۰ لایت تقریبا قدرت پردازشی معادل با نسخه اصلی خواهد داشت.

گلکسی اس ۱۰ لایت هم مشابه مدل های اصلی و پلاس این سری از چیپست اسنپدراگون 855 بهره خواهد برد. از نظر رم و حافظه داخلی شاهد پیکربندی های مختلفی خواهیم بود که شامل ۴ یا ۶ گیگابایت رم در کنار ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و نسخه گرانبهاتر با ۶ گیگابایت رم و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی است. این گوشی هوشمند دارای پنلی است که درون بدنه ای فلزی قرار می گیرد که یک سنسور اثر انگشت فیزیکی نیز روی لبه آن تعبیه شده است. در حالی که گمانه زنی های قبلی از تک دوربینه بودن گلکسی اس ۱۰ لایت حکایت داشت، گسکین از تجهیز آن به دوربین اصلی دوگانه خبر داده که سنسورهای آن احتمالا به صورت افقی کنار هم قرار می گیرند.

اگر به سراغ بخش مشخصات فنی گوشی گلکسی اس 10 لایت برویم باید ابتدا از نمایشگر سوپر امولد 6.7 اینچی فول اچ دی پلاس Infinity-O آن بگوئیم که ابعاد آن حتی بزرگتر از نمایشگر 6.4 اینچی کیو اچ دی پلاس گلکسی اس 10 پلاس است و حالا به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش مجهز شده است. اما مهمترین تفاوت با نمایشگر گلکسی اس 10 این است که اگر چه در هر دو نمایشگر شاهد استفاده از حفره درون نمایشگر برای میزبانی از دوربین سلفی هستیم اما این حفره در گلکسی اس 10 لایت در بخش مرکزی بالای نمایشگر قرار گرفته در حالی که در دو گوشی دیگر سری گلکسی اس 10 این حفره در سمت راست نمایشگر قرار داشت.

تقریبا از یک سال پیش گزارش‌ها از احتمال معرفی نسخه لایت گلکسی اس 10 خبر داشت و تقریبا چند هفته پیش انتشار اولین تصاویر از گلکسی اس 10 لایت از این حکایت داشت که بالاخره سامسونگ قصد دارد تصمیم خود را عملی کند. سامسونگ در تلاش بود تا محصولی را معرفی کند که نسبت به رقبا حرف های بسیاری برای گفتن دارد و یک مدل معمولی نیست. آنچه گلکسی اس 10 لایت را نسبت به رقبا برتر می سازد، نه تنها طراحی پریمیومی و جدید است، بلکه مشخصاتی برجسته بوده که فراتر از گزینه اقتصادی گلکسی اس 10 ظاهر می شود.

سخت افزاری قوی

مدتی است سامسونگ با تغییر استراتژی معمول خود، در حال کار روی دو گوشی گلکسی اس ۱۰ لایت و گلکسی نوت ۱۰ لایت است. امروز مشخصات اس ۱۰ لایت در آلمان فاش و همراه‌با آن شایعه شده است این مدل در چند روز آینده معرفی خواهد شد. در پنل پشتی این گوشی در یک ماژول مستطیل شکل، سه دوربین تعبیه شده است. دوربین اصلی از نوع ۴۸ مگاپیکسلی محسوب می‌شود و دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی از دیگر دوربین‌های اصلی به حساب می‌آیند. در حفره نمایشگر هم یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تعبیه شده است.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه گلکسی اس ۱۰ لایت باید به سیستم جدید لرزشگیر اپتیکال آن موسوم به Super Steady OIS اشاره کنیم که ظاهرا حتی نسبت به دوربین پرچم‌داران هم کیفیت بهتری به ارمغان می‌آورد. گلکسی اس 10 لایت یک مدل شبه پرچمدار است اگرچه مشخصات پرچمدار برای آن در نظر گرفته شده و نباید این محصول سامسونگ را دست کم گرفت. گزینه ای که در نوع خود بی نظیر بوده و تجربه کاربری حرفه ای مشابه سایر اعضای خانواده به دست می دهد. بنابراین چنین محصولی از سامسونگ را نباید معمولی تصور کرد. طراحی ارتقایافته در کنار مشخصات خیره کننده مواردی هستند که نباید بی توجه از کنار آن گذشت. شرکت کره ای نهایت تلاش خود را کرد تا یک مدل ارزشمند و در عین حال خوش قیمت را به مخاطب ارائه دهد.

آنچه محصول سامسونگ را نسبت به دیگر رقبا برتر می سازد، نه تنها طراحی جذاب است، بلکه مشخصه های سخت افزاری بزرگی لحاظ شده که در نوع خود برجسته می باشد. با پردازنده اسنپدراگون 855 و حافظه رم 6 گیگابایتی برخوردار است که نشانه توانایی پردازشی بزرگ می باشد. گذشته از آن حافظه داخلی نیز 128 گیگابایتی بوده و قابلیت ارتقا حافظه هم در نظر گرفته شده که باید آن را مدلی برجسته در میان محصولات برند کره ای قلمداد می شود.
گلکسی اس 10 لایت همانطور که از نامش پیداست، یک گزینه اقتصادی از خانواده گلکسی اس 10 بوده که در بحث حافظه رم، حافظه داخلی محدودیتی برای آن به کار گرفته شده و دوربین نیز نسبت به سری اصلی نسبتا رده پایین تر است. اما در مجموع سامسونگ سعی کرده مشخصات ارزشمندی را در این مدل به کار گیرد که نمی توان چندان آن را ضعیف دانست.
sasmung galaxy s10 lite 4 بررسی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

نتیجه گیری

دوربین عقب سه گانه در یک ماژول مستطیل شکل قرار گرفته که می تواند عملکرد خوبی را از آن انتظار داشت. دوربین 48/12/5 مگاپیکسلی در مقابل یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، پیکربندی ارزنده تلقی شده که دست کمی از یک پرچمدار بزرگ ندارد. بنابراین با یک گوشی هوشمند معمولی رو به رو نیستیم و انتظارات بزرگی می توان داشت که این موضوع جذاب است. گلکسی اس 10 لایت یک گوشی هوشمند حرفه ای اما نسبتا میان رده است.

اگر به سراغ بخش مشخصات فنی گوشی گلکسی اس 10 لایت برویم باید ابتدا از نمایشگر سوپر امولد 6.7 اینچی فول اچ دی پلاس Infinity-O آن بگوئیم که ابعاد آن حتی بزرگتر از نمایشگر 6.4 اینچی کیو اچ دی پلاس گلکسی اس 10 پلاس است و حالا به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش مجهز شده است. اما مهمترین تفاوت با نمایشگر گلکسی اس 10 این است که اگر چه در هر دو نمایشگر شاهد استفاده از حفره درون نمایشگر برای میزبانی از دوربین سلفی هستیم اما این حفره در گلکسی اس 10 لایت در بخش مرکزی بالای نمایشگر قرار گرفته در حالی که در دو گوشی دیگر سری گلکسی اس 10 این حفره در سمت راست نمایشگر قرار داشت.

البته نباید آن را میان رده محسوب کرد زیرا طراحی زیبایی داشته و مشخصات قابل توجه نیز برای آن در نظر گرفته شد. محصول سامسونگ یک گزینه بزرگ بوده برای کسانی که می خواهد گلکسی اس 10 را خریداری کنند اما برای تهیه آن بودجه کافی ندارند. سامسونگ سعی کرده با گلکسی اس 10 لایت مدلی را معرفی کند که فراتر از انتظارات ظاهر شده و یک گزینه معمولی به شمار نمی رود. در چند سال گذشته سامسونگ به عرضه چند مدل محدود پرداخت اما برای سال 2020 برند کره ای به دنبال محصولات بزرگی بوده که باید آنها را گزینه های بزرگ دانست.
آنچه در این مدل بیشتر خیره کننده است، دوربین، سخت افزار و قیمتی فراتر از انتظار بوده که در کمتر گوشی هوشمندی چنین ویژگی را می توان مشاهده کرد. سامسونگ گلکسی اس 10 لایت را به عنوان گزینه ای بزرگ معرفی کرده که می تواند نظر مخاطلب را جلب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *