بررسی گلکسی A50 سامسونگ ؛ میان رده ای ارزشمند

A50 : در حالی که شرکت های مطرح تولیدکننده تلفن هوشمند توجه بسیاری به بخش اسمارتفون های اقتصادی و میان رده دارند، سامسونگ در سال 2019 توانسته کولاکی به پا کند و مجموعه ای از اسمارتفون‌های میان رده خوش قیمت و جذاب را عرضه دارد.

یکی از آنها گوشی هوشمند Galaxy A50 میان رده است که به عنوان عضو خانواده نسل جدید گلکسی A شناخته می شود. این اسمارتفون در نیمه نخست سال 2019 و در اوایل سال رونمایی شد و در حال حاضر می توان آن را در بازارهای مختلفی از جمله خاورمیانه یافت. البته فروش این دیوایس در منطقه اروپا و امریکا شمالی هم آغاز شده و تاکنون نیز آمار قابل توجهی در بحث فروش داشته است.

در واقع سامسونگ با گلکسی A50 یک تلفن هوشمند با مشخصات مطلوبی از قبیل پردازنده 6.4 اینچی FHD+، حافظه رم 6 گیگابایتی و سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر ارائه می دهد که تنها 350 دلار قیمت دارد. اگر به قیمت رقبا آن توجه داشته باشید، متوجه خواهید شد که سامسونگ قیمت رقابتی را برای محصول میان رده خود در نظر گرفته است. محصولی که تاکنون با فروش قابل توجه نشان داده با واکنش های مثبتی رو به رو شد.

با قیمت 350 دلار کمتر می توان گوشی هوشمندی را یافت که مشخصات ایده آل و در خور توجهی به شما ارائه دهد. اما سامسونگ با Galaxy A50 به این مهم دست یافت. در مطلب موردنظر نیز به بررسی این تلفن هوشمند جذاب کره ای می پردازیم تا آشنایی بیشتری با آن پیدا کنیم:

گلکسی A50
گلکسی A50

مشخصات کلیدی Galaxy A50

عرضه

معرفی 2019، فوریه
وضعیت موجود. عرضه شده در مارس 2019

نمایشگر

نوع Super AMOLED لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 6.4 اینچ (~84.9% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل، 19.5:9 (~403 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

بدنه

ابعاد 158.5 در 74.7 در 7.7 میلی‌متر
وزن 166 گرم
ساخت جلوی شیشه‌ای، پشت پلاستیکی
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید 9.0 (پای)
تراشه Exynos 9610 Octa (ده نانومتری)
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.3 گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته‌ی 1.6 گیگاهرتز Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا 1 ترابایت (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی 128 گیگابایت، 6 گیگابایت رم یا 64 گیگابایت، 4 گیگابایت رم

دوربین

اصلی سه گانه: دوربین سه‌گانه: 25 مگاپیکسل (فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.7) و 8 مگاپیکسل (لنز فوق عریض، f/2.2) و 5 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.2)
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR
ویدیو 2160p@30fps، 1080p@30fps
سلفی 25 مگاپیکسل (f/2.0)

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری بله
لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
شارژ سریع 15 واتی

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، WiFi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 5.0، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS
NFC بله (وابسته به بازار عرضه)
USB 2.0، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل

متفرقه

رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی، نارنجی
محدوده قیمت 350 دلار

 

قیمت و جزئیات دسترسی

گوشی هوشمند گلکسی A50 چند ماهی از عرضه آن می‌گذرد و کمپانی سامسونگ در واقع اواخر زمستان 2019 رونمایی این تلفن هوشمند نسل جدید را با مشخصات بزرگ و قابل توجه انجام داد. دیوایسی که توانسته به خوبی نظر طرفداران همیشگی و پروپاقرص سامسونگ را به خود جلب کند. شرکت سامسونگ Galaxy A50 را در حال حاضر تنها از طریق چند اپراتور محدود در بازار ایالات متحده و اروپا عرضه می کند. در تمامی این اپراتورها شاهد قیمت 349 دلاری هستیم و این همان قیمت مورد اشاره برای گلکسی A50 میان رده نسل جدید است.

البته برای اپراتورها با در نظر گرفتن شرایط خرید اقساطی موجب می شوند تا افراد به سادگی بتوانند چنین دیوایسی را خریداری کنند. A50 تنها به رنگ مشکی عرضه می شود و در نسخه پایه با حافظه رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی به فروش می رسد. با این حال یک اسلات کارت میکرو اس دی هم تعبیه شده که به افراد اجازه می دهد سطح ذخیره سازی را تا 512 گیگابایت افزایش دهند. بنابراین اگرچه در نسخه پایه A50 حافظه داخلی چندان خیره کننده نیست اما از طریق کارت میکرو اس دی ذخیره سازی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند.

در این بین افراد می توانند انبوهی از تصاویر و فیلم یا موسیقی را در گوشی هوشمند ذخیره کنند. A50 تنها گوشی هوشمند اقتصادی سری گلکسی A نیست و حتی مدل های ارزان تری توسط سامسونگ در نظر گرفته شدند که باید به مدل های Galaxy A20 با قیمت 249 دلار و حتی Galaxy A10e با قیمت 179 دلار اشاره کرد. هر یک از این دیوایس ها را می توان بوسیله اپراتورهای متنوعی خریداری کرد و محدودیتی در کار نیست.

گلکسی A50

مشخصات سخت افزاری گلکسی A50

طراحی: پلاستیکی در سری گلکسی A

صفحه نمایش این گوشی هوشمند با طراحی U ناچ سایز 6.4 اینچی دارد و پنل Super AMOLED نیز برای آن در نظر گرفته شد. این طراحی نمایشگر نخستین بار در محصولات سامسونگ به کار گرفته نشده و تاکنون چندین میان رده توسط کره ای ها با چنین سبک صفحه نمایشی معرفی شدند. البته با قیمت اقتصادی که برای اسمارتفون در نظر گرفته می شود، باید از برخی ویژگی های خیره کننده فاصله گرفت و به دنبال ویژگی معمولی بود. اما با این حال گلکسی A50 میان رده معمولی تلقی نشده و تجربه کاربری خوبی رقم می زند. طراحی که سامسونگ برای این محصول خود در نظر گرفته به جرات می توان گفت جذاب است و فراتر از یک میان رده معمولی می توان آن را نام برد.

محصولی که کره ای ها سعی کردند آن را با هزینه مناسب دردسترس مشتریان قرار دهند تا بیشتر موردتوجه قرار گیرد. آنچه که جالب به نظر می رسد، استفاده از سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر بوده که عمدتا روی مدل های پرچمدار یا شبه پرچمدار تعبیه می شود. اما شرکت کره ای روی این مدل میان رده هم چنین ویژگی را تعبیه کرده تا کاربر با یک مدل بزرگ رو به رو باشد و آن را یک میان رده معمولی به حساب نیاورد.

با این حال سامسونگ از باتری 4000 میلی آمپری در این مدل بهره گرفته که به عنوان یک میان رده ظرفیت بالایی محسوب می شود. در کنار جک 3.5 میلیمتری هدفون پورت USB-C قرار گرفته که کانکتوری رایج در بیشتر اسمارتفون ها است. یکی از ویژگی های بزرگی که در گلکسی A50 مشاهده کردیم‌، سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر است. این سنسور که عمدتا روی مدل های پرچمدار تعبیه می شود، در این دیوایس هم به کار گرفته شده تا میان رده ای ارزشمند قلمداد شود.

سامسونگ در محصول قابل تحسین خود پنل صفحه نمایش 6.4 اینچی Full-HD+Super AMOLED را تعبیه کرده و به عنوان یک رده میانی تنها 349 دلار قیمت دارد. اما حقیقتا نمایشگر گلکسی A50 چشمگیر بوده و نظر هر فردی را به خود جلب می کند. اگرچه سنسور اثرانگشت این دیوایس از نوع اولتراسونیک سری گلکسی اس 10 نیست اما می توان شاهد عملکرد مطلوب آن بود. سنسورهای اثرانگشت زیر نمایشگر اولتراسونیک باتوجه به فناوری جدید، از عملکرد بسیار سریعی برخوردار هستند.

گلکسی A50 به عنوان یک میان رده می تواند عملکردی فراتر از انتظار را داشته و توانایی بزرگی از خود نشان دهد. از آنجایی که این محصول اقتصادیست، هیچ استاندارد ضدآب یا اسپیکر استریویی روی آن به کار گرفته نشد. البته اسپیکری که روی این تلفن هوشمند تعبیه شده کیفیت صدا بالایی دارد و وضوح خوبی ارائه می دهد.

صفحه نمایش A50 سامسونگ: AMOLED با وضوح عالی

gsmarena 003 بررسی گلکسی A50 سامسونگ ؛ میان رده ای ارزشمند

گوشی های هوشمند با پنل امولد گزینه های برجسته ای هستند که می توانند وضوح صفحه نمایش بالایی داشته باشند. در حال حاضر Moto Z4 و Pixel 3a به عنوان شبه پرچمداران قیمتی 499 و 399 دلاری دارند که نسبت به گلکسی A50 گران قیمت تر به شمار می روند. Galaxy A50 یک مدل رده بالاتر از این دیوایس ها است اما قیمت مطلوب 350 دلاری دارد.

صفحه نمایش این اسمارتفون 6.4 اینچی Full-HD+Super AMOLED ااست که نه تنها وضوح بالایی دارد، بلکه رنگ ها را جذاب نشان می دهد و کیفیت قابل توجهی را می توان انتظار داشت. اما آنچه که در گلکسی A50 قابل توجه بوده صفحه نمایش فوق العاده است.

نمایشگر ای 50 در مقایسه با رقبایی نظیر پیکسل 3A از صفحه نمایش پروضوح و بهتری بهره می برد. با آن که محصول شرکت گوگل با قیمت بالاتری هم عرضه می شود و یک پرچمدار به حساب نمی آید. بنابراین با قیمت بسیار کمتر نسبت به پیکسل 3A، باید گلکسی A50 را محصولی بزرگ خطاب کرد. در بحث صفحه نمایش هنگامی که قصد داشتیم به نمایش فیلمی بپردازیم، در رنگ مشکی گلکسی A50 نمایش بسیار پرجنب و جوشی دارد اما پیکسل 3A چنین موردی را نمی تواند داشته باشد. شدت روشنایی A50 به 574 نیت می رسد و در پیکسل 3a تنها 401 نیت بوده اما گلکسی اس 10 پرچمدار شدت روشنایی بیش از 611 دارد.

از آنجایی که گلکسی A50 نمایش رنگ جذاب تری دارد، هنگامی که به تماشا فیلم می پردازد، این پنل اولد به کار گرفته شده می تواند تجربه کاربری لذت بخشی داشته باشد. A50 پشتیبانی 192 درصدی از استاندارد رنگی sRGB دارد که نسبت به پیکسل 3A با پشتیبانی 182 درصدی، رنگ ها را زیبا جلوه می دهد. در مجموع می توان این نمایشگر گلکسی A50 را در میان رقبا برجسته و برتر دانست که نظر هر فردی را به خود جلب خواهد کرد.

دوربین: خوب است اما نه در سطح پیکسل

gsmarena 005 بررسی گلکسی A50 سامسونگ ؛ میان رده ای ارزشمند

گذشته از بحث صفحه نمایش، قسمت دوربین این تلفن هوشمند در خور توجه است. سامسونگ سعی کرده حسگرهای باکیفیتی برای دوربین گلکسی A50 در نظر گیرد و از این رو باید محصول موردبحث را یک نمونه برجسته در میان رقبا بیان کرد. سامسونگ در زمینه دوربین همیشه بهترین حسگرها را تعبیه می کند و گلکسی A50 نیز یک نمونه بارز در این زمینه است که تجربه کاربری قابل توجهی را رقم خواهد زد.

دوربین سه گانه این میان رده از نوع 25/8/5 مگاپیکسلی بوده که نمونه 25 مگاپیکسلی اصلیست و مدل 8 مگاپیکسلی از لنز واید بهره می برد. سنسور 5 مگاپیکسلی نیز برای تشخیص عمق در نظر گرفته شده تا در مجموع عملکرد بالایی را مشاهده کنیم.

در بخش دوربین سلفی نیز سامسونگ حسگر 25 مگاپیکسلی به کار گرفته که دست کمی از دوربین های عقب باکیفیت ندارد. این دوربین دارای لنز واید است و در کنار کیفیت 25 مگاپیکسلی می تواند برای تصویربرداری های سلفی بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. با این حساب باید در قسمت دوربین به ذکر مزایا متعدد گلکسی A50 پرداخت که هر یک در نوع خود ویژه و خاص هستند. با مشخصه خوبی که سامسونگ برای دوربین گلکسی A50 در نظر گرفته به سختی می توان آن را به عنوان یک حسگر دوربین میان رده نامطلوب به شمار آورد.

براساس بررسی صورت گرفته این گوشی هوشمند می تواند با وضوح FHD تصویربرداری کند و فریم ریت 60fps داشته باشد.

سخت افزار ایده آل

samsung galaxy a50 sm a505f ds 3 بررسی گلکسی A50 سامسونگ ؛ میان رده ای ارزشمند

هنگامی که سامسونگ گلکسی A50 را معرفی کرد با واکنش های مثبتی رو به رو شد. زیرا از تلفن هوشمندی رونمایی کرده بود که در عین طراحی جذاب، با مشخصات سخت افزاری بزرگ در سطح یک میان رده بهره می برد. این دیوایس نمونه بارزی از تلفن های هوشمند میان رده برجسته است و با مشخصات سخت افزاری قابل توجه نظر هر فردی را به خود جلب می کند.

اسمارتفون مورد اشاره دارای پردازنده هشت هسته ای اگزینوس 9610 است و در کنار تراشه گرافیکی Mali-G72 MP3 می تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. همچنین یک حافظه رم 4 یا 6 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی، مشخصات سخت افزاری خوبی را برای گلکسی A50 رقم زده است. از این رو می توان انتظارات بزرگی داشت و محصول مورد اشاره نیز در نوع خود فوق العاده محسوب می شود.

سامسونگ A50 را در زمانی رونمایی کرده که رقبا همچون هوآوی، ال جی، سونی و چندی دیگر به معرفی مدل های میان رده برجسته پرداختند. اما در بین آنها گلکسی A50 توانسته خوش بدرخشد و با سخت افزاری قابل توجه نظر هر فردی را به خود جلب می کند. با مشخصه های سخت افزاری فوق العاده ای که شرکت سامسونگ برای این دیوایس در نظر گرفته، می توان در تجربه بازیهای موبایلی و اجرا برنامه های اندرویدی عملکرد روان و تقریبا بی نقص را مشاهده کرد.

این همان چیزی است که بسیاری از علاقمندان به تلفن هوشمند می خواهند و گلکسی A50 به عنوان یک میان رده خوش قیمت چنین ویژگی هایی را دربرمی گیرد.

نتیجه گیری

به طور کلی سامسونگ گلکسی A50 را به عنوان یک میان رده راهی بازار کرده و در کنار آن طراحی به بروز و جذابی هم در نظر گرفته است. با تمام ویزگی های مثبتی که در این میان رده نهادینه شده، سخت می توان آن را گزینه نامناسبی در میان رقبا دانست، زیرا به خوبی می تواند فراتر از انتظارات ظاهر شده و یک اسمارتفون بی نظیر و قابل توجه تلقی می شود. در مجموع اگر می خواهید با قیمتی اقتصادی از تلفن هوشمندی بهره ببرید که تجربه کاربری خوبی رقم بزند، گلکسی A50 همان گزینه مورد نظر است.

بنابراین نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد و این مدل را نامطلوب جلوه داد.

6 دیدگاه دربارهٔ «بررسی گلکسی A50 سامسونگ ؛ میان رده ای ارزشمند»

  1. حمیدرضانظام

    سلام. آیا امکان داره سامسونگ آپدیتی ارایه بده برای گوشی های A50 و A30 و… که مشکل بریدگی کناری عکس در صفحات استوری اینستاگرام برطرف بشه؟ نمیدونم این مشکل بزرگ رو بهش توجه کردید یا خیر، مثلا شما با یک گوشی معمولی یک اسکرین شات بگیرید و بزارید تو اینستاگرامتون بعنوان استوری. بعدش با گوشی A50 برید اون استوری رو ببینید، در کمال ناباوری و تاسف مشاهده می کنید که مقداری از گوشه های کناری عکس از دو طرف دیده نمیشه. بنده اتفاقی این مورد رو کشف کردم چون از مقاله ام یک استوری گذاشته بودم و دیدم قسمت اول اسمم دیده نمیشه! ولی تو گوشی های دیگه این مشکل وجود نداره. در A30 هم همینطور بود. در S9 پلاس میافتاد روی edge گوشی. لطفا اگر میتونید به سامسونگ اعلام کنید این مشکل رو.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *