نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

با وجودی که ویروس های اندرویدی نسبتاً کم‌یاب هستند، اما برنامه‌های مخرب هر چند وقت یک بار راه خودشان را به فروشگاه Google Play باز می‌کنند. برنامه‌های موجود در سایت‌های شخص ثالث، استعداد بیش‌تری در ایجاد تهدید امنیتی دارند، چراکه گوگل این برنامه‌ها را ارزیابی نمی‌کند. برنامه‌های مخرب روی عملکرد گوشی تأثیر می‌گذارند و داده‌های شخصی از قبیل پسوردها یا اطلاعات پرداختی را افشا می‌کنند. در این مطلب نحوه پیدا کردن و حذف ویروس‌ها از گوشی‌های اندرویدی را مطالعه می‌کنید.

توجه: اطلاعات زیر، صرف نظر از از این که چه شرکتی گوشی اندرویدتان را ساخته باشد – سامسونگ، گوگل، هوآوی، شیائومی و… – باید روی گوشی قابل اجرا باشند.

چطور بفهمیم گوشی ویروس دارد؟

اگر گوشی ویروس داشته باشد، ممکن است به صورت ناگهانی سرعتش پایین بیاید یا به طرز غیر معمولی مصرف داده خیلی بالایی داشته باشد. یا ممکن است با پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای غیرمجاز روبه‌رو شوید. اگر گوشی‌تان ویروس داشته باشد، برای این شرایط به شما هشداری نخواهد داد و کمکی هم ارائه نخواهد کرد.

هشدار: به تبلیغاتی که شبیه پیام‌های ارور هستند و می‌گویند برای تعمیر گوشی، فلان‌برنامه را دانلود کرده یا روی فلان‌لینک کلیک کنید حواس‌تان را بدهید. خیلی از اواقت این لینک‌ها شما را به وبسایت‌ها یا برنامه‌های مخرب هدایت می‌کنند.

حذف ویروس‌ها نسبتاً کار ساده‌ای است و در اکثر موارد، داده‌های‌تان را از دست نخواهید داد. ضمناً یادتان نرود که از داده‌های گوشی مرتباً بکاپ بگیرید.

نحوه خلاص شدن از شر ویروس ها

برای حذف یک ویروس، گوشی را وارد حالت ایمن کنید و بعد هر برنامه‌ای که یادتان نمی‌آید نصب کرده باشید را حذف کنید.

مرحله 1

دکمه پاور گوشی را فشرده و نگه دارید، سپس روی دکمه Power off کلیک کرده و آن را نگه دارید. در صفحه ریبوت به حالت ایمن، روی Ok کلیک کنید.

22 نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

توجه: اگر روش بالا جواب نداد، دکمه پاور را فشرده و نگه دارید و بعد روی Power off کلیک کنید. بعد تا وقتی لوگوی سازنده گوشی ظاهر شود، روی دکمه پاور بزنید، سپس تا وقتی که گوشی روشن شود و پایین صفحه‌نمایش عبارت Safe Mode نشان داده شود، دکمه کاهش صدا را نگه دارید.

مرحله 2

در حالت ایمن، به مسیر Settings > Apps بروید.

33 نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

مرحله 3

دنبال برنامه‌هایی بگردید که خودتان دانلودشان نکرده‌اید یا مشکوک به نظر می‌رسند. روی برنامه‌ای که می‌خواهید حذف کنید کلیک کنید، بعد روی Uninstall بزنید.

44 نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

مرحله 4

اگر دکمه Uninstall خاکستری و غیرفعال بود، یعنی آن برنامه دسترسی مدیریتی دارد. برای حذف دسترسی مدیریتی، به مسیر Settings > Security > Device administrators بروید و تیک هر برنامه‌ای که نباید این دسترسی را داشته باشد، بردارد. سپس برنامه‌های مورد نظر را حذف نصب کنید.

مرحله 5

برای خروج از حالت ایمن، گوشی را ری‌استارت کنید. برای این کار، دکمه پاور را نگه داشته و بعد روی Restart کلیک کنید.

انجام فکتوری ریست یا بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر هیچ چیز دیگر جوابگو نبود، می‌توانید گوشی را فکتوری ریست کنید اما بعد مجبور خواهید بود اکثر برنام‌های‌تان را دوباره دانلود کنید و تمام داده‌هایی که از آن‌ها بکاپ نگرفته‌اید را از دست خواهید داد.

برای انجام فکتوری ریست:

  1. برنامه Settings (تنظیمات) را باز کنید.
  2. به مسیر SystemReset options > Erase all data (factory reset) بروید. بسته به نسخه اندروید گوشی‌تان، گزینه فکتوری ریست ممکن است در مسیر Backup & reset > Factory data reset and Reset phone یا در مسیری مشابه باشد.
  3. نکته: اگر نمی‌توانید گزینه Factory Reset را پیدا کنید، سراغ کادر جستجو بروید و کلمه reset را تایپ کنید.
  4. پسورد خود را وارد کنید تا فرآیند کامل شود.
  5. درخواست خود را تأیید کنید تا سیستم‌عامل ریست شود.

 

پیشگیری از آلوده شدن گوشی اندروید به ویروس

این‌ها چند راه برای جلوگیری از ویروسی شدن گوشی اندروید هستند:

  • گوشی را به‌روز نگه دارید: برای دیدن جدیدترین بروزرسانی امنیتی، برنامه تنظیمات را باز کرده و روی Security یا System Updates کلیک کنید.

 

  • سرویس Google Play Protect را فعال کنید: به منظور اسکن مرتب گوشی برای بدافزارها، از فعال بودن Google Play Protect اطمینان حاصل کنید. برای این کار به مسیر SettingsGoogle > Security > Google Play Protect بروید.

55 نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

 

  • با استفاده از Google Play Protect برنامه‌های خطرآفرین را پیدا کنید: اگر سویچ Scan device for security threats خاموش بود، روشنش کنید. بالای آن گزینه، فهرستی از برنامه‌های خطرآفرین گوشی قرار دارد. اگر هیچ برنامه‌ی خطرآفرینی پیدا نشده باشد، آنجا نوشته می‌شود: «Looks good».

66 نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

 

  • از برنامه‌های تقلبی دوری کنید: حواس‌تان را به برنامه‌های تقلبی که شبیه برنامه‌های قانونی هستند اما نام سازنده متفاوتی روی خود دارند، بدهید. گاهی اوقات این مقلدها، سود تبلیغاتشان را تا وقتی که متوجه اشتباه‌تان شوید، می‌برند و ممکن است اقدام به سرقت هویت‌تان هم بکنند. به هر صورت، پیش از دانلود هر برنامه‌ای، سازنده آن را تأیید کنید.

 

  • از برنامه‌های ویروس‌یابی اندرویدی استفاده کنید: برای ایمنی بیش‌تر، محض این که اگر چیزی از زیر دست Google Play Protect رد شود، یک برنامه آنتی‌ویروس هم دانلود کنید. از کمپانی‌های رتبه‌بالای امنیتی، برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان و بسیاری برای سیستم‌عامل اندروید وجود دارد.

 

از نصب برنامه‌ها خارج از Google Play Store خودداری کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای نگرفتن ویروس اندرویدی در گوشی، پرهیز از نصب برنامه‌ها خارج از فروشگاه گوگل پلی است.

در گوشی‌هایی که اندروید 7.0 نوقا یا قدیمی‌تر دارند، با رفتن به مسیر Settings > Security و برداشتن تیک گزینه Unknown Sources می‌توان برنامه‌های خارج از گوگل پلی را هم دانلود کرد.

77 نحوه خلاص شدن از شر ویروس های اندرویدی

در اندروید 8.0 اوریو و جدیدتر، این تنظیمات دیگر موجود نیستند، و دانلود برنامه‌های غیر گوگلی دشوارتر است. باید فایل APK را دانلود کنید و بعد باز کردن فایل، برنامه را نصب می‌کند. البته با کمپانی‌هایی مثل نتفلیکس و فورتنایت که علیه فروشگاه‌های برنامه‌ها جبهه گرفته‌اند، این کار به زودی معمول‌تر و فراگیرتر از پیش خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *