چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

همه ما آرزو می کنیم گوشی هایمان کمی سریعتر باشند. 3 سال با یک گوشی تحمل کرده باشید یا اینکه بهترین گوشی اندروید در دست شما باشد فرقی نمی کند، سرعت بیشتر همیشه بهتر است.

ایده های بسیاری برای افزایش سرعت دستگاه اندروید وجود دارد. اما متاسفانه، همه آنها کار نمی کنند.

خبر خوب این است که ما همه آنها را برای شما آزمایش کرده ایم. برای دریافت اطلاعات بیشتر برای فهمیدن نحوه افزایش سرعت دستگاه اندروید، و دانستن اینکه چه کارهایی نباید انجام دهید، در ادامه همراه ما باشید.

برای حل مشکل هنگ کردن گوشی اندروید، در این لینک همراه باشید.

نکات اولیه افزایش سرعت اندروید

اگر سرعت اولویت اصلی شما باشد، برنامه های پیش فرض و تنظیمات برای شما بهترین نیستند. ایجاد چند تغییر و آزاد نگه داشتن تلفن از درهم ریختگی می تواند به افزایش سرعت عملکرد گوشی شما کمک کند.

تمیز کردن صفحه اصلی

a1 4 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ a2 4 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

اگر پردازنده گوشی شما نسبت به سایرین کندتر است یا رم کمتری دارد، نگه داشتن یک صفحه اصلی خنثی می تواند در افزایش سرعت به شما کمک کند. تصاویر پس زمینه زنده و ویجت ها از منابع استفاده می کنند و حتی در برخی شرایط می توانند در پس زمینه خودشان را بروزرسانی کنند.

شما بیشترین تاثیر سرعت کم را روی صفحه اصلی متوجه خواهید شد. هنگامی که شما از یک برنامه رم سنگین مانند کروم خارج می شوید، یک صفحه اصلی خالی خواهید دید و باید چند ثانیه منتظر بمانید تا آیکون ها، ویجت ها و … بارگذاری شوند. برای جلوگیری از این موارد صفحه اصلی خود را مرتب نگه دارید.

استفاده از یک لانچر متفاوت

لانچر پیش فرض روی گوشی شما معمولا برای نمایش بهترین ویژگی های دستگاه طراحی شده است. در نتیجه، همیشه نمی تواند سریعترین و کارآمدترین گزینه باشد.

شما تعداد زیادی از لانچرهای متفرقه را در گوگل پلی خواهید یافت که فقط برای سرعت بهینه سازی شده اند. گزینه مورد علاقه ما Nova Launcher می باشد، ولی توصیه می شود چند مورد را امتحان کرده و سپس از تجارب خود استفاده کنید.

تغییر مرورگرها

b 7 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

مرورگر وب پیش فرض در اندروید کروم است که استفاده سنگینی از منابع می کند. چند راه وجود دارد که می توانید آن را بهبود ببخشید، اما راه حل بهتر این است که به یک مرورگر کاملا متفاوت بروید.

برخی از تست های بنچمارک نشان می دهند که Puffin سریعترین مرورگر موجود در اندروید است. اگر ترجیح می دهید چیزی شبیه به کروم داشته باشید توصیه می شود Opera را امتحان کنید. ویژگی فشرده سازی داده ها در آن می تواند به سرعت هرچه بیشتر کمک کند.

حذف برنامه‌های بد

برنامه های بد اغلب برای کاهش سرعت گوشی شما ساخته می شوند. همیشه این موارد نام های ناشناخته نیستند و گاهی اوقات مجرمان اصلی بسیار نام آشنا می باشند. اسنپ چت عموما در اندروید تاخیر دارد، در حالی که اگر فیسبوک را حذف کنید، گوشی شما 15% سریعتر خواهد شد. به جای آن از یک برنامه شخص ثالث فیسبوک استفاده کنید. همچنین نسخه های سبک وزن از برنامه های اصلی گوگل وجود دارند که هم حافظه کمتری اشغال می کنند و هم سریعتر اجرا می شوند.

حذف نرم افزار آنتی ویروس

نرم افزار آنتی ویروس ادعای اطمینان خاطر برای کاربر در بخش ویروس را دارد ولی این مورد غیرضروری است. این برنامه ها سرعت گوشی شما را پایین می آورند و باتری را سریعتر تخلیه می کنند. تا زمانی که نرم افزارها را از منابع رسمی مانند گوگل پلی یا آمازون نصب نکنید، در معرض خطر نرم افزارهای مخرب قرار دارید.

توقف همگام سازی خودکار برنامه‌ها

c1 4 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ c2 4 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ c3 2 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

رسانه های اجتماعی، اخبار، آب و هوا و بسیاری از انواع دیگر برنامه ها به صورت خودکار همگام سازی می شوند. به طور پیش فرض، آنها هر 15 دقیقه آنلاین می شوند. با استفاده بیش از حد از چنین برنامه هایی، گوشی شما در زیر بار آنها کند خواهد شد.

همگام سازی برنامه های خود را بررسی کرده و سرعت همگام سازی را به هرچند ساعت یا هر روز یک بار تغییر دهید. یا به راحتی همگام سازی را خاموش کرده و به صورت دستی بروزرسانی کنید.

بررسی و نصب بروزرسانی ‌ها

هر نسخه جدید اندروید بهبود عملکرد را به همراه دارد، به طوری اگر بروزرسانی در دسترسی دارد حتما باید آن را دانلود کرده و نصب کنید. مطمئنا تمام تولیدکنندگان گوشی های خود را به‌روز نمی کنند، بنابراین باید در خرید گوشی هم توجه کنید.

همچین چیزی برای برنامه ها هم وجود دارد. بروزرسانی خودکار را در گوگل پلی روشن کنید تا مطمئن شوید پس از ارائه هر نوع بروزرسانی توسط منبع اصلی، شما آن را دریافت می کنید. به تنظیمات بروید و گزینه بروزرسانی خودکار برنامه ها را فعال کنید.

راه اندازی مجدد به صورت منظم

d 4 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

سرانجام بهترین راه برای تنظیم کردن گوشی اندروید این است که به طور مرتب آن را ری استارت کنید. این کمک می کند تا سیستم عامل به صورت هماهنگ عمل کند.

مجبور نیستید اینکار را هر روز انجام دهید، اما یک ری استارت ساده گاهی اوقات شگفت انگیز عمل می کند، به خصوص زمانی که گوشی شما مرتب گیر کرده یا کند می شود.

اگر همه این موارد را انجام دادید و هیچ تاثیر دریافت نکردید، ریست فکتوری می تواند آخرین راه حل باشد. قبل از انجام اینکار مطمئن شوید از داده های خود بکاپ (پشتیبان) گرفته اید.

نکات پیشرفته افزایش سرعت اندروید

آیا به دنبال موارد پیشرفته تری هستید؟ اگر دوست دارید به تنظیمات مخفی بروید و دستگاه شما روت شده است، پس فرصت بیشتری برای سرعت بخشیدن به اندروید دارید.

سرعت بخشیدن به انیمیشن‌ها

e1 3 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ e2 3 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ e3 1 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

اندروید دارای انیمیشن و انتقال هایی است که به صورت ظریف و سرگرم کننده ای برای استفاده در کنار هم بسته بندی شده اند. یک تنظیم پنهان شما را قادر به کنترل سرعت انیمیشن‌ها می کند. به نوبه خود، این مورد سرعت گوشی شما را بهبود می بخشد.

به تنظیمات رفته و گزینه های توسعه دهنده (Developer Options) را انتخاب کنید (در اندروید 8 یا بالاتر پس از ورود به تنظیمات و انتخاب سیستم، روی گزینه های توسعه دهنده ضربه بزنید). اکنون سه گزینه Window animation scale، Transition animation scale و Animator duration scale را روی گزینه 5x. قرار دهید. اینکار طول عمر انیمیشن ها را نصف تغییر می دهد (شما می توانید آنها را کاملا خاموش کنید ولی خوشایند به نظر نمی رسد).

اگر گزینه های توسعه دهنده را نمی بینید، باید از قبل آن را فعال کنید. به تنظیمات رفته و بخش درباره تلفن را انتخاب کنید، اکنون 7 بار روی شماره ساخت ضربه بزنید تا گزینه نمایش داده شود.

امتحان کردن یک ROM متفاوت

f 4 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

یک ROM سفارشی دارای یک بنا اندروید کامل است و جایگزینی برای تمام برنامه های از پیش نصب شده بر روی گوشی شما می باشد. ROMها ممکن است چهره یا ویژگی های متفاوت داشته باشند یا حتی برای بهبود عملکرد استفاده شوند.

اگر اندروید خام موجود در گوشی خوب نیست، نصب یک ROM سفارشی می تواند ایده خوبی باشد. بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه خود را با برنامه ها و ویژگی های اضافی پر می کنند که موجب آهسته و کند شدن سرعت دستگاه می شود. جایگزینی آن با ROMهایی مانند LineageOS می تواند به بهبود سرعت کمک کند.

فلش کردن یک هسته سفارشی

هسته هر تعملی بین سخت افزار و نرم افزار گوشی شما را مدیریت می کند. هسته های سفارشی شما را قادر می سازند تا عملکرد سخت افزار را تغییر دهید. شما می توانید سرعت پردازشگر را تا سرعت بالا تغییر دهید یا توان لازم پیش از فعال شدن هسته اضافی را عوض کنید.

برخی از آنها حتی تنظیمات برنامه را هم ارائه می دهند. در این صورت می توانید انتخاب کنید در یک بازی از حداکثر توان استفاده شود و پس از خروج از بازی به حالت عادی بازگردد.

کنترل برنامه‌های پس زمینه با Greenify

g1 2 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ g2 1 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

همانطور که دیدیم، تسک کیلر ها سرعت گوشی شما افزایش نمی دهند. برنامه Geenify (که از برنامه های در حال اجرا در پس زمینه جلوگیری می کند) یک تسک کیلر است اما یک تفاوت ظریف وجود دارد.

Greenify در سطح سیستم اجرا می شود و نه تنها برنامه ها را می بندد، بلکه از اجرای آنها تا زمانی که نیازی به آنها ندارید جلوگیری می کند. بدین معنی که حتی اثر آن باعث توقف همگام سازی خودکار برنامه ها می شود. همچنین می تواند از بارگیری آنها هنگام راه اندازی گوشی جلوگیری کند.

در اندروید 8 و بالاتر به دلیل پیشرفت در مدیریت این نوع سیستم ها، این برنامه کمتر مفید است. اما در دستگاه های قدیمی تر می تواند دلیل خوبی برای روت کردن باشد.

برای افزایش سرعت اندروید از چه چیزی دوری کنیم؟

علاوه بر راهنمایی که گفته شد، چند تکنیک رایج برای افزایش سرعت اندروید وجود دارد که در واقع برعکس آنچه از آنها انتظار می رود انجام می دهند و مانند نامشان عمل نمی کنند. مراقب برنامه هایی باشید که ادعا می کنند می توانند به مقدار بالا سرعت گوشی شما را افزایش دهند.

تسک کیلر ها

تسک کیلرها یکی از محبوب ترین سرویس ها در گوگل پلی می باشند، ولی کاملا بی ارزش هستند. در واقع، آنها می توانند گوشی شما را کندتر کنند.

یک تسک کیلر برنامه های پس زمینه را برای خالی کردن رم می بندد. این روند بر این باور است که آزاد کردن رم باعث افزایش سرعت می شود، اما این درست نیست. اندروید طوری طراحی شده است که برنامه ها در رم نگه می دارد تا بتواند آنها به سرعت بازگرداند. در اندروید هر زمان نیاز به آزاد کردن فضا باشد، برنامه ها به طور هوشمندانه بسته می شوند.

مهمتر از همه، فرآیندهای خاص برنامه به محض اینکه بسته شوند، دوباره شروع خواهند شد زیرا باید در پس زمینه اجرا شوند. این توقف و شروع دوباره ها به طور مداوم سرعت گوشی شما را کاهش می دهد، پس بهتر است بگذارید اندروید کار خودش را انجام دهد.

بستن برنامه‌ها

h1 2 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ h2 2 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟ h3 چگونه سرعت اندروید را افزایش دهیم: چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

به دلایل مشابه نیازی نیست نگران بستن برنامه ها به صورت دستی باشد. بازهم اندروید این را به صورت خودکار مدیریت می کند. اگر اندروید نیاز به آزاد کردن منابع داشته باشد، هر کدام از برنامه هایی که طی مدتی از آنها استفاده نکرده اید را می بندد.

اگر خیر، آنها را تنها بگذارید. نگه داشتن آنها در حافظه، هیچ تاثیری در مصرف باتری یا سرعت عملکرد نخواهد داشت. با این حال حتی به شما کمک می کند تا دفعه بعدی که برنامه را باز کردید سریعتر بارگذاری شود.

استفاده از تقویت کننده های سرعت و یکپارچه‌سازی‌ها

با این که سعی می کنیم چیزی را به طور کلی نگوییم، اما باید با اطمینان به شما اعلام کنیم که هر برنامه ای که به روت نیاز ندارد و ادعا می کند باعث بهبود عملکرد و سرعت گوشی شما می شود، دروغ می گوید. این شامل تقویت کننده های رم، تقویت کننده کارت حافظه و هر چیز دیگر که در امتداد این خطوط در گوگل پلی پیدا می کنید می باشد.

آنها به ندرت درست عمل می کنند و به وسیله تبلیغات مضر موجود در خود حتی سرعت گوشی شما را هم کاهش می دهند.

همچنین از برنامه های یکپارچه سازی برای اندروید استفاده نکنید، زیرا تلفن شما نیازی به یکپارچه سازی ندارد. تمامی برنامه های یکپارچه سازی موجود در گوگل پلی نمی توانند تاثیری در بهبود عملکرد و سرعت گوشی اندروید شما ایجاد کنند. در بهترین حالت آنها هیچ تاثیری ندارند؛ در بدترین حالت هم می توانند برنامه های کلاهبرداری باشند.

راه نهایی برای سرعت بخشیدن به اندروید

البته ممکن است روش هایی که گفته شد به افزایش سرعت گوشی شما کمک کنند. شما می توانید گوشی را برای مدتی تمیز و هموار نگه دارد، ولی دیر یا زود مشکلات سخت افزاری به شما ضربه خواهند زد. پس باید از نکته نهایی افزایش سرعت استفاده کنید: ارتقا به یک دستگاه جدید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *